С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 3 апр 2017, 17:13, 19320 прочитания

БНТ вече излъчва програмите си на търговския мултиплекс на НУРТС

Така на пазара остава само една цифрова мрежа, а не три, както бе предвидено в началото на цифровизацията

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
От края на 2016 година ефирните канали на Българската национална телевизия (БНТ) вече се излъчват на търговския мултиплекс "НУРТС диджитъл", част от "НУРТС България", вместо на специално изградения за това обществен мултиплекс "Фърст диджитъл". Програмите, които се разпространяват ефирно, са БНТ1, БНТ2 и БНТ HD.

"НУРТС България" е част от структурата на БТК, която от миналата година е собственост на група инвеститори, най-големият от които е Спас Русев. Основните канали, които се излъчват на него, са bTV, "Нова" и Bulgaria On Air.


Промяната

"Фърст диджитъл" бе създаден, за да излъчва програмите на обществените медии БНТ и БНР, и както НУРТС бе свързван с Цветан Василев. Дружеството нямаше активи и предлагаше услугата, ползвайки тези на НУРТС. Т.е. сега се премахва един посредник.

От БНТ коментират, че промяната в обслужващия мултиплекс е именно следствие от прекратяване на предоставяната от НУРТС услуга към "Фърст диджитъл". "Предвид необходимостта и законовите задължения за БНТ да разпространява програмите си чрез всички възможни технологии, считано от 1.12.2016 г., "НУРТС диджитъл" осигури резервирано разпространение на програмите на БНТ чрез своята мрежа. Посоченото резервирано излъчване беше тестово и безвъзмездно, т.е. без допълнителна финансова тежест", коментираха от БНТ пред "Капитал". Малко след това НУРТС окончателно прекратява партньорството си с "Фърст диджитъл" и в края на декември БНТ сключва договор за излъчване от мултиплекса, собственост на БТК. След като обаче "Фърст диджитъл" изгуби единствения си клиент в лицето на националната телевизия и при липса на собствена мрежа за излъчване, по всяка вероятност дружеството ще прекрати дейността си.



Информацията колко е плащала БНТ на мултиплекса за излъчването на трите и програми никога не е била публична, защото е предмет на търговски преговори. По неофициална информация от пазара обаче медията е плащала по 15 млн. лв. годишно на "Фърст диджитъл" за излъчването на програмите и, което е почти два пъти повече в сравнение с времето, когато телевизията излъчваше аналогово. Тогава такса излъчване към БТК беше 8 млн. лв. Това е един от най-големите разходи на дружеството. Таксата беше висока, защото БНТ плащаше за цялата мощност на обществения мултиплекс - "Фърст диджитал", изграден специално за нея. Тоест независимо дали има две или десет програми, "сметката" й към мултиплекса не се променяше. В резултат на това близо една четвърт от бюджета на телевизията (67 млн. лв. е общата сума, която държавата плаща на БНТ за 2016, толкова е предвидено и за 2017) отиваше, за да се плащат такси за излъчване през цифровата мрежа. Логично е сега, когато БНТ ще споделя един мултиплекс с останалите програми на него, да плаща по-ниска такса. Неофициално на пазара се коментира, че с преминаването към "НУРТС България" разходът на телевизията е намалял с 30-35%.

От БНТ отказаха да коментират официално за каква сума е сключен договорът с НУРТС. "Към всички останали платформени оператори – кабелни, сателитни и IPTV, БНТ подава програмите си във висока резолюция", добавят от телевизията.

Според закона за електронните съобщения кабелните и сателитните оператори разпространяват безвъзмездно в реално време националните и регионалните програми на БНТ и БНР.

От публикувания на фондовата борса консолидирания финансов отчет на "НУРТС България" за 2016 година става ясно, че дружеството има чиста печалба от 5 млн. лв. при загуба от 57 млн. лв. предишната година. Приходите от цифрово телевизионно излъчване на "НУРТС България" за 2015 г. са 19 млн. лева. Това е намаление от 5 млн. лева, или 21%, спрямо 24 млн. лева за 2015 г. Основни клиенти са БНТ, БТВ, "Нова тв" и "България он еър", пише в отчета.

Предисторията на НУРТС

В края на 2014 г. НУРТС отново се върна под контрола на БТК след раздяла, продължила почти пет години. Цената на сделката не беше оповестена официално, а единствената публична информация бе, че БТК придобива всички акции. Сделката беше резултат от събитията в КТБ. Телекомът, който също бе контролиран от Цветан Василев, остана с блокиран депозит от 72 млн. евро във фалиралата банка. Част от тези средства бяха цедирани и с тях НУРТС погаси задължения към КТБ за 26.7 млн. евро.

Цялата процедура по цифровизация на телевизионния ефир беше извършена по времето на тройната коалиция изцяло в услуга на тогавашния тандем Цветан Василев и Делян Пеевски. Двамата получиха пълния контрол върху цялото цифрово разпространение на телевизии. По това време те разчитаха, че ще получат монопол на пазар с гарантирани приходи. Това обаче не се случи. Ефирното разпространение обаче изгуби състезанието с кабелните оператори и монополът се оказа върху несъществуващ пазар.

По темата работи и Весислава Антонова
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

14 ноември 2019
София хотел Балкан

Седма Годишна конференция "Банките и бизнесът"


Какви са плановете за въвеждане на иновации и растеж на водещите банки в България?
Разберете на конференцията на Капитал "Банките и бизнесът". Събитието предоставя възможности на представители на банките и на бизнеса да обсъдят помежду си важни въпроси, да търсят решения и да помагат на пазара да расте.

Водещи теми в програмата:

  • Банковият сектор през 2020
  • Изводите от стрес тестовете
  • Ефектът от запазването на ниските лихви
  • PSD 2 - възможности и рискове
  • Иновации и технологични решения
Седма Годишна конференция "Банките и бизнесът" Запазете билет

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (12 ноември) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (12 ноември)

Местните избори 2019 - с най-евтина кампания в медиите; guts&brainsDDB спечелиха две награди в конкурса "Effie Унгария"; Кои са финалистите в "Effie България" 2019 г.; Discovery иска да създаде собствена стрийминг платформа, Новата кампания на WSJ и др.

12 ное 2019, 1100 прочитания

Дефицитът на БНТ вече е 71 млн. лв 4 Дефицитът на БНТ вече е 71 млн. лв

Депутатите смятат да вдигнат леко бюджета на телевизията за 2020 г. до 70 млн. лв., а за БНР - до 47.44 млн. лв.

9 ное 2019, 2663 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (4 април)

КЗК глоби "Нет инфо" за заблуждаваща реклама; Срокът за подаване на кандидатури за BAPRA Bright Awards се удължава; Над 3 млн. лева са похарчили партиите за отразяване в медиите; БНТ вече излъчва програмите си на търговския мултиплекс на НУРТС

Още от Капитал
Сбогом, кабели

Първите дошли в автосектора се изнасят първи към по-евтини дестинации

Омраза за двойна употреба

На фона на практиката обвинението срещу природозащитника Тома Белев изпъква като политическо

30 години след 10-и: Каква я мислехме, каква стана

Българите са по-богати от всякога, но и все по-тревожни, че демокрацията, в която живеят, е имитация

"Шах!" със зенитни ракети

Разполагането на руски противовъздушни комплекси С-400 в Сърбия би било тежък удар по сигурността на България и НАТО

Книга: "Истории от 90-те"

Сборникът "Истории от 90-те" дава поглед към размирното десетилетие без излишна сантименталност

Да бъдеш Дубравка Угрешич

Писателката за обърканото детство, инстинкта да принадлежим към стадото и вечните неприятелства

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10