С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 апр 2017, 9:27, 6137 прочитания

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (4 април)

КЗК глоби "Нет инфо" за заблуждаваща реклама; Срокът за подаване на кандидатури за BAPRA Bright Awards се удължава; Над 3 млн. лева са похарчили партиите за отразяване в медиите; БНТ вече излъчва програмите си на търговския мултиплекс на НУРТС

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Ако искате да получавате информация за най-важното от сектора на маркетинга, рекламата и PR-а, може да се абонирате за седмичния ни е-бюлетин тук

На българския пазар


КЗК глоби "Нет инфо" за заблуждаваща реклама

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) глоби със 101 600 лв. "Нет инфо" АД, част от портфолиото на медийната група "Нова броудкастинг груп", за заблуждаваща реклама на предлагана услуга, което представлява нарушение на Закона за защита на конкуренцията. Сумата е 1% от нетните приходи от продажби на "Нет инфо" за 2015 г.

Преписката е образувана по искане на компанията "Изиадс" ЕООД, която предлага закупуване на автоматизирана програматик реклама. Тя посочва, че дружеството "Нет инфо" е направило зaблyждaвaщa peĸлaмa нa пpeдлaгaнaта oт нeгo контекстуална реклама (базирана на съдържанието в уеб сайтовете, които потребителите посещават – бел. ред.), ĸoeтo пpeдcтaвлявa нeлoялнa ĸoнĸypeнция.



Става въпрос за съобщение, което гласи "Adwise - най-добрата услуга за контекстна реклама в България", публикувано в бюлетин на компанията през 2013 г. и под формата на вложка в книгата "На първо място в Google 2015" от Тим Киберман две години по-късно. Adwise e платформа за онлайн реклама на клик, която е предназначена за самообслужване при реализация на пърформънс рекламни кампании от крайни клиенти. Въпросната контекстуална реклама присъства като услуга и в портфолиото на "Изиадс", както и на други платформи за онлайн реклама, сред които АdWоrdѕ на интернет гиганта Google.

От "Нет инфо" коментираха, че смятат за неоснователни редица от заключенията, цитирани в решението, и затова то ще бъде обжалвано в предвидения законов срок от 14 дни.
Повече по темата може да прочетете тук

Срокът за подаване на кандидатури за BAPRA Bright Awards се удължава

Фотограф: BAPRA

До 7 април могат да подават заявки желаещите да се включат в тазгодишния конкурс за най-добра PR агенция, организиран от Българската асоциация на PR агенциите (БАПРА). Кандидатурите за осмото издание на BAPRA Bright Awards ще се приемат и онлайн през сайта на събитието - http://www.bapra.bg/2017/. Целта на конкурса е да отличи най-добрите кампании в сферата на маркетинговите комуникации, а едно от основните изисквания е кампаниите да са били осъществени в периода между февруари 2016 г. и февруари 2017 г.

Тази година БАПРА обяви 9 нови категории. Това са: "Дебют на годината – кампания за нов продукт или услуга"; "Корпоративен PR"; "Кампания за изграждане на работодателска марка"; "Кризисен PR"; "Кампания за вътрешни комуникации"; "Дигитална кампания"; "Кампания Public Affairs"; "Маркетинг, свързан с кауза". Така категориите в конкурса стават общо 14.

За първи път BAPRA Bright Awards въвежда и специалната категория "Студентски проект", в която могат да участват студенти с проекти на тема "Иновативни похвати за комуникация с поколението millennials".

Пазарът на интернет реклама достигна 87 млн. лв.

Пазарът на интернет реклама в България е нараснал с 27% през 2016 г. в сравнение с година по-рано и достига нетни инвестиции в размер на 87.1 млн. лв. Това стана ясно на седмия форум на "IAB България", който цели да очертае посоките на развитие на пазара.

Двуцифреното увеличение в обема на онлайн пазара за реклама в страната обаче се дължи основно на интернет гиганта Facebook, който за поредна година е сред най-бързо растящите интернет канали. Ако през 2015 г. инвестициите, насочени към социалната платформа, са се равнявали на 18.8 млн. лв., година по-късно вече са 21.9 млн. лв., или с 39% повече.

Според изследваната от "IAB България" представителна извадка на 24 от най-големите медийни компании и рекламни агенции в страната нетните инвестиции към Facebook, You Tube и търсачката на Google представляват общо 58% от пазара, или 50.8 млн. лв. Същевременно през 2016 г. делът на дисплейната реклама, която не включва мобилна и видеореклама, представлява 24% от общите нетни инвестиции. Това е спад на годишна база, макар и само с 1%. Специалистите от бранша прогнозират, че рекламните инвестиции в интернет гигантите Google и Facebook ще продължат да се увеличават и тази година.
Повече по темата може да прочетете тук

Над 3 млн. лева са похарчили партиите за отразяване в медиите

Около 3.2 млн. лв. са дали партиите и коалициите за отразяване на предизборните им кампании в медиите, пише "Дневник". Според мониторинг на Института за развитие на публичната среда политическите формации са платили 3 184 862.79 лв. без ДДС, като данните са от публикуваните от медиите договори, а актуалността им е към 23 март 2017 г. Проследени са и данните в регистъра на Сметната палата за деклариране на дарения и средства, получени от кандидатите.

В мониторинга са включени 11 регистрирани за парламентарните избори политически партии и 9 коалиции. Наблюдението обхваща сайтовете на 44 медии – електронни и печатни – 10 телевизии, 3 радиостанции, 17 вестника и 14 информационни сайтове и агенции.

Към 23 март 2017 г. най-много средства са вложени за отразяването на предизборната кампания на ГЕРБ – за реклама във включените в мониторинга медии са изразходвани 799 512 лв. (без ДДС). На второ място по разходвани средства е кампанията на коалиция "Реформаторски блок – Глас народен" с 508 018 лв. (без ДДС), а на трето – БСП с 487 937 лв. (без ДДС).
Повече по темата може да прочетете тук

ЕК предложи нова директива, която позволява на издателите да се противопоставят на използването на онлайн съдържанието им

В края на миналата година Европейската комисия публикува проект на директива на Европейския парламент и на Съвета относно авторското право в цифровия единен пазар, с която да защити издателите на преса и да им осигури ексклузивни права да разпространяват онлайн съдържанието си. Така например издатели на вестници и списания ще могат да искат плащане от Google News и други сайтове, които използват части от статиите им. "Комисията отчете, че еволюцията на дигиталните технологии е засилила ролята на интернет като среда за достъп до защитено съдържание и е довела до появата на нови бизнес модели. На ниво Европейски съюз бе признато, че новите условия създават трудности при отстъпването на права и получаването на възнаграждение за разпространението на творческия продукт", коментира Мехти Меликов, изпълнителен директор на Съюза на издателите в България.

Новата директива има за цел да включи издателите в кръга на носителите на т.нар. сродни на авторските права, каквито притежават филмовите, звукозаписните и други производители в развлекателната индустрия. Зад нея застават редица европейски организации, сред които Европейската асоциация на издателите на вестници (EMNA), Европейската асоциация на издателите на списания (EMMA), Съветът на европейските издатели и др.

Директивата трябва да замени и досегашната, която е била въведена преди близо 16 години и да уеднакви остарелите и фрагментирани правила в различните страни. Старата директива от 2001 г. даваше сходни по мащаби нива на защита на авторското право, но новата би трябвало ефективно да ги гарантира.
Повече по темата може да прочетете тук

Кабелният оператор "Нет 1" вече е с нов собственик

Фотограф: Надежда Чипева

Един от малкото останали "независими" сравнително големи кабелни оператори в София - "Нет 1", вече е с нов собственик. Десет години след основаването Стефан Войнов е продал компанията си за 5000 лв. на новооснованото дружество АСМЕ. Символичната цена не изглежда ненормална предвид финансовото състояние на компанията, която е буквално на изкуствено дишане - години наред загубите се покриват с нови и нови заеми от Първа инвестиционна банка, които достигат 34 млн. евро. при оборот на оператора от едва 9 млн. евро. Затова и индикациите от пазара, че съществена смяна в контрола няма, и както преди, така и сега кредиторът реално може да диктува основните решения в компанията.

За разлика от повечето сделки в сектора, където дребните играчи се поглъщат от големите оператори, тук купувач е напълно нова фирма, учредена на 21 февруари, докато сделката става на 14 март. Това също се сочи от източници, близки до транзакцията, като доказателство, че банката "си е прибрала" длъжника. Трима различни представители на сектора дори посочиха, че "Теленор" е предложила силна оферта за "Нет 1" през есента на 2016 г., но тя е била отхвърлена, за да се приеме сделка за символична сума няколко месеца по-късно. Това не прави никаква логика от гледна точка на собственика на компанията, но е обяснимо от гледна точка на банката - реална продажба неминуемо би изисквала преструктуриране и отписване на солидна част от задълженията, което за ПИБ означава загуба. От банката отказаха коментар, а Стефан Войнов заяви пред "Капитал", че все още е рано да говори за сделката.
Повече по темата може да прочетете тук

БНТ вече излъчва програмите си на търговския мултиплекс на НУРТС

От края на 2016 година ефирните канали на Българската национална телевизия (БНТ) вече се излъчват на търговския мултиплекс "НУРТС диджитъл", част от "НУРТС България", вместо на специално изградения за това обществен мултиплекс "Фърст диджитъл". Програмите, които се разпространяват ефирно, са БНТ1, БНТ2 и БНТ HD.

Търговският мултиплекс "НУРТС България" е част от структурата на БТК и основните канали, които се излъчват на него, са bTV, "Нова" и Bulgaria On Air.

Управлението на другия мултиплекс - "Фърст диджитъл", който бе създаден, за да излъчва програмите на обществените медии БНТ и БНР, премина в ръцете на държавата от началото на тази година. Причината за това е, че той нямаше собствена мрежа и плащаше за използването на тази на НУРТС. От БНТ коментират, че промяната в обслужващия мултиплекс е именно следствие от прекратяване на предоставяната от НУРТС услуга към "Фърст диджитъл". "Предвид необходимостта и законовите задължения за БНТ да разпространява програмите си чрез всички възможни технологии, считано от 1.12.2016 г., "НУРТС диджитъл" осигури резервирано разпространение на програмите на БНТ чрез своята мрежа. Посоченото резервирано излъчване беше тестово и безвъзмездно, т.е. без допълнителна финансова тежест", коментираха от БНТ пред "Капитал". Малко след това НУРТС окончателно прекратява партньорството си с "Фърст диджитъл" и в края на декември БНТ сключва договор за излъчване от мултиплекса, собственост на БТК. След като обаче "Фърст диджитъл" изгуби единствения си клиент в лицето на националната телевизия и при липса на собствена мрежа за излъчване, по всяка вероятност ще се наложи дружеството да прекрати дейността си.
Повече по темата може да прочетете тук

Дигитален бизнес

YouTube с поредни мерки за гарантиране на сигурността на рекламодателите

Фотограф: Lucy Nicholson

Платформата за видеосподеляне, собственост на интернет гиганта Google, обяви, че започва съвместна работа с компании за проучвания, сред които DoubleVerify и Integral Ad Science, за да гарантира на рекламодателите, че техните реклами няма да бъдат позиционирани до видеа с обидно или агресивно съдържание. YouTube ще си сътрудничи само с компании, които са акредитирани от Съвета за медийни измервания (Media Ratings Council). Заедно те ще разработват различни инструменти за гарантиране правилното позициониране на рекламните съобщения. Кога точно ще бъдат лансирани обаче не става ясно.

Това е поредна стъпка на YouTube в опита за излизане от кризата с оттеглянето на инвестициите на големи рекламодатели от платформата. Скандалът се разрази в средата на март, след като правителството на Великобритания сигнализира, че компанията е позволявала реклами в платформата да се появяват до екстремистко съдържание, чиито създатели извличат печалба от това. Само за няколко дни повече от 250 компании от Европа и САЩ бойкотираха платформата за видеосъдържание, макар че от Google затегнаха контрола при лансирането на рекламни кампании.
Повече тук.

Медиен бизнес

Discovery започна да създава съдържание за Snapchat и Amazon

Групата на Discovery Communications, която включва каналите Discovery Channel, Eurosport, TLC, Animal Planet, Discovery Science и др.,планира да създава повече дигитално съдържание за платформи като Snapchat, което ще бъде и част от стратегията й за международна експанзия. Discovery наскоро обяви нова сделка за разработване на кратки предавания за секцията Discover в Snapchat и планира лансирането на канал на Eurosport в социалната платформа, който ще включва съдържание около зимните олимпийски игри.

Компанията също така добави и нов канал в платформата на Amazon, който се казва "Кажи Да", а съдържанието му е фокусирано около сватбени теми.

С увеличаването на дигиталното съдържание на групата на Discovery Communications рекламодателите все повече търсят реални метрики за измерването на резултатите от гледаемостта на рекламите им на различните устройства. За целта компанията работи съвместно с ComScore и Symphony и разработва собствена система за измерване за по-коректни резултати от различни източници.
Повече тук

Рекламен бизнес

Как големите рекламодатели отпразнуваха деня на шегата

И тази година брандовете не пропуснаха възможността да се пошегуват по повод на 1 април и да привлекат вниманието на потребителите с хумористични и креативни послания и активации. По всичко личи, че големите рекламодатели не пестят ресурси, що се отнася до изпълнението на първоаприлските им кампании. Вижте някои от най-добрите номера, публикувани в изданието AdWeek.

Airbnb

Компанията лансира клип, в който представя "лишения от човечност" домакин. Той не показва емоции, но може да изпълнява команди, високо технологичен е, но никой не го забелязва. Той е повече робот, отколкото домакин.



Google Play

Технологичният гигант разширява потребителската си аудитория, предлагайки освен игри за хора вече и за животни. Компанията представи новата услуга Google Play for Pets (Google Play за домашни любимци), която предлага игри, приложения и предложения за тренировки на домашните любимци.



McDonald’s

Веригата за бързо хранене създаде бургера Micro Mac. Той е със същите съставки и визия като популярния Big Mac, но с наноразмери.



Virgin Atlantic

Вдъхновена от птиците, британската авиокомпания Virgin Atlantic създава първия самолет с пърхащи крила - Dreambird 1417. В специално заснето видео Ричард Брансън и главният инженер в компанията Джейк Меймюдс подробно обясняват за разработката на новата машина, която е логичното продължение на технологичните иновации, част от империята на Virgin.



BMW

Компанията представи първото по рода си високотехнологично легло за кучета dDrive. Освен че е позиционирано във високия клас продукти за домашни любимци, то имитира досущ автомобил с марката BMW. По-специалното обаче е вграденият вентилатор, който цели да достави същото усещане и емоция на кучетата като вятъра при отворен прозорец на колата в движение.



Всички първоаприлски кампании може да видите тук

Свободни позиции:

"Мобилтел" обяви вакантна позиция за Digital Planning Specialist.

*Информация за корпоративни новини, кампании, предстоящи събития и свободни позиции в областта на PR, маркетинг и реклама можете да изпращате на редакционния ни e-mail: media@capital.bg
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама 1 Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама

Това е едно от ключовите предложения за промени в Законът за радиото и телевизията, които сектора обсъжда

21 фев 2020, 2412 прочитания

Кампания за тв платформа спечели "Рекламна академия 2020" Кампания за тв платформа спечели "Рекламна академия 2020"

В тазгодишното издание се включиха рекорден брой студенти

18 фев 2020, 2549 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Facebook и Google погълнаха 60% от пазара на дигитална реклама

Инвестициите в интернет реклама са нараснали с 27% през 2016 г. според "IAB България"

Още от Капитал
Шопинг в Ямбол

Двама бизнесмени от региона строят ритейл парк за 12 млн. лв. с финансиране от банка и еврофондове

Нов цигарен връх

Rothmans е на път да стане най-търсената марка на пазара

Автогол с еврозоната, мачът продължава

Изборът сега е между по-добро икономическо бъдеще и статуквото

Руско-турската прокси война* може да ескалира

Турският президент Ердоган е на път да атакува директно армията на Башар Асад. Това ще има непредвидими последствия

Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

"Мишу", анимационният филм за отговорността ни към природата

Това е вторият филм на Вера Траянова и Милен Витанов, селектиран за участие на "Берлинале"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10