С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 7 апр 2017, 16:07, 16914 прочитания

Facebook и Google погълнаха 60% от пазара на дигитална реклама

Инвестициите в интернет реклама са нараснали с 27% през 2016 г. според "IAB България"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Медийните групи се конкурират с повече брандирано съдържание, програматик решения и нейтив реклама. (виж карето)
Пазарът на интернет реклама в България отново отчете двуцифрен ръст за миналата година. Той порасна с 27%, за да достигне до нетни инвестиции в размер на 87.1 млн. лв. И докато всички говорят за технологични иновации като виртуална реалност и изкуствен интелект, за поредна година основен дял в онлайн инвестициите на рекламодателите в страната е насочен към интернет гигантите Facebook и Google. Нещо повече, дори с увеличение от 18 млн. лв. за 2016 г. пазарът на интернет реклама все още изглежда едва прохождащ в сравнение с телевизионната реклама, която ежегодно поглъща стотици милиони.

Да превземеш онлайн пазара


Традиционно и тази година данните за пазара на интернет реклама бяха представени на форума на "IAB България", който събира дигиталната индустрия и цели да очертае посоките на развитие на пазара. Според изследваната представителна извадка на 24 от най-големите медийни компании и рекламни агенции в страната през 2016 г. най-голям дял от нетните бюджети за онлайн реклама отново се инвестира в Facebook, YouTube и търсачката на Google. Те представляват общо 58% от пазара, или 50.8 млн. лв. Това до известна степен е разбираемо поради факта, че с не голям бюджет и възможността за прецизно таргетиране рекламодателите могат да постигнат добра ефективност на кампаниите си.

Интересното е, че отчетеният през 2016 г. ръст в нетните инвестиции във Facebook се забавя в сравнение с година по-рано. Така, ако през 2015 г. социалната мрежа растеше със завидните 66%, през 2016 г. се забавя до 39%. "На практика през 2016 г. за пръв път Facebook изпреварва останалите канали, освен ако не отчитаме цялата екосистема на Google. Заради по-голямата база на сравнение обаче трудно може отново да се очакват ръстове на рекламата в платформата от 66% и нагоре, както беше през 2015 г. спрямо 2014 г.", коментира Георги Малчев, управляващ съдружник в дигиталната агенция Xplora.bg.

Времето, което българите прекарват в YouTube пък се увеличава постоянно. Така към момента те гледат около 25 минути на ден видеа в платформата според данни на Consumer Barometer на Google. Все пак обаче тези данни, сравнени с останалите държави от региона, остават по-скоро ниски. Затова и специалистите от бранша прогнозират, че инвестициите в интернет гигантите Google и Facebook ще продължават да се увеличават, защото навиците на потребителите все още се формират, а рекламодателите експериментират с различните възможности на рекламата в платформите. "Очакванията ми са ръстът да е над 20% и догодина. Ако икономиката расте, ще нараснат и инвестициите в реклама, особено в каналите, където потребителите са дали сигнали за релевантни интереси или готовност за ангажиране и покупка", коментира Малчев.



Най-големият рекламодател в интернет през изминалата година е бързооборотният гигант Procter&Gamble. Второто и третото място се заемат съответно от Zagorka и Mondelez. Класацията на компаниите, които инвестират най-много онлайн, представена от "IAB България", е изготвена на база индекси и включва само брутните рекламни бюджети, инвестирани в български онлайн медии. Не са отчетени вложенията във Facebook, Google, YouTube или други онлайн канали. Индустриите с най-големи рекламни бюджети традиционно са "Потребителски стоки" и "Финансови услуги", които заемат съответно 40% и 23% от общите рекламни бюджети на най-големите рекламодатели.

Трите стълба на дигиталната реклама

Тази година по време на форума на "IAB България" браншът до известна степен затвърди тенденциите, представени на предходното издание, а именно по-големи инвестиции в мобилна реклама, засилено използване на видеоформати и насочване на бюджети към програматик технологията (автоматизирано купуване на рекламно пространство – бел. ред.).

1. Мобилна реклама

Според данните на "IAB България", базирани на представителна извадка на 24 от най-големите медийни компании и рекламни агенции в страната, през 2016 г. най-бързо нарастват инвестициите именно в мобилната дисплей реклама – с 85% повече в сравнение с година по-рано. Нейният дял от общата дигитална пита обаче е почти незначителен, представляващ едва 2.7 млн. лв., или 3.1 % от пазара. За сравнение, според данни на IHS Markit глобалният пазар на интернет реклама достига 188 млрд. евро, от които 20.4% са насочени към мобилна реклама. Специалистите от бранша са единодушни, че мобилната реклама ще става все по-предпочитана и от българските рекламодатели предвид засиленото използване на мобилни устройства от потребителите. "Големият ръст на мобилната дисплей реклама се дължи на растящия брой потребители и честотата на ползване на мобилни устройства. Ръстът е от ниска база, т.е. може да очакваме да продължава да е над 40% на годишна база", коментира Малчев. По данни от Consumer Barometer на Google 53% от българите използват смартфони, а 26% - таблети.

2. Видеореклама

Видеорекламата, която не включва кампании в You Tube, пък задържа сравнително стабилни нива през 2016 г., достигайки нетни инвестиции в размер на 6.8 млн. лв., което представлява 8% от пазара на интернет реклама и по всяка вероятност ще продължи да расте. Според изпълнителния директор на Etarget Марсел Вас това е и един от най-добре приеманите от потребителите формати. "Ако рекламата е добре направена, а именно качествена продукция, хубава музика, приятни хора, и представя съдържание, което е релевантно към потребителя, шансът той да го изгледа до края е много голям, или поне със сигурност няма да го спре веднага след като види бутона за премахване", каза той по време на форума. Марсел Вас обърна и изрично внимание на честотата на показване на една видеореклама и комбинирането й с телевизионните спотове. "Така ще ги достигате на няколко канала едновременно. Потребителите използват най-често мобилните си устройства по време на телевизионния рекламен блок", обясни Вас.

3. Програматик

Другата ключова тенденция, очертана от бранша тази година, е използването на програматик технологията при лансиране на кампании. Според Никола Сарна, мениджър бизнес развитие в SmartAdServer за Централна и Източна Европа, издателите все повече се интересуват от програматик и виждат реална печалба от него, затова и търсенето постепенно се увеличава. Това се потвърди и през данните, представени на форума на "IAB България". Автоматизираното купуване на онлайн реклама представлява 12% от общата дисплей реклама и достига 3.67 млн. лв. през 2016 г., което е с над 97% повече в сравнение с обема на програматик рекламата през 2015 г. Според специалисти от бранша една от причините за по-бавното развитие на програматик технологията в България обаче е неготовността на пазара да остави рекламните покупки и продажби да се случват автоматично, което се дължи основно на непознаването на материята - както от медиите, така и от рекламодатели и агенции. Затова Никола Сарна съветва: "Не се страхувайте да тествате технологията, излезте от зоната си на комфорт и не забравяйте, че трябва да направите усилия в началото, за да внедрите програматик, но след това то ще се изплати."

Какви дигитални решения ще предлагат медиите през 2017 г.

"Капитал" попита четири от големите медийни групи в България за очакванията им за онлайн пазара и продуктите, които ще развиват и предлагат на своите клиенти.
Александър Бойчев, директор на отдел "Дигитален" в bTV Media Group

През 2017 г. дигиталните инвестиции в премиум реклама ще продължат да се увеличават, макар и с по-бавни темпове. Стагнацията ще се отрази най-вече на рекламата с банери, където въпросът за ефективност спрямо инвестиции все още стои отворен. Ключова област със значителен потенциал остава видеорекламата. Наблюдаваме обща демографска промяна в навиците на аудиторията към нарастващо потребление на видеосъдържание.

Рекламодателите с готовност подкрепят инвестиции, когато техните брандове стават видими в среда на висококачествено съдържание, синоним на телевизионните предавания, сериали, риалити формати и новини. То ни отличава, особено при пряко сравнение с често срещаните в момента влогъри, предоставящи по-голямата част от потреблението на видео чрез платформите на социалните мрежи.

През 2016 г. стартирахме нова видеоплатформа – btvplus.bg, която позволява на потребителите да се наслаждават безплатно на пълната дължина на основната програма на bTV, в рамките на 7-дневен срок след първоначалното й излъчване. . Тази година ще обогатим наличната библиотека с по-качествено съдържание и видео, което ще ни позволи да постигнем по-добро представяне и оптимален обхват за нашите рекламни партньори. Брандираното съдържание ще бъде друга важна посока на нашето развитие през 2017 г.

Когато говорим за клиенти, често срещана грешка е да се реферира само към бизнес партньорите, желаещи да рекламират. Ние сме част от сектора на услугите, където разчитаме много на удовлетвореността на потребителите ни. Потребителското изживяване е от ключово значение за развитието на дигиталните предложения на bTV. Затова ние ще продължаваме да инвестираме в нашето портфолио от продукти, с цел да повишим качеството на потребителското изживяване. Предстои скоро да представим нов модерен дизайн на btv.bg. Ще предложим и нова освежена версия на btvnovinite.bg. Ще подобрим изживяването на лоялните потребители на новото мобилно приложение на btvnovinte.bg. ще продължим да развиваме нашите идеи за съдържание, което позволява на бизнес партньорите ни да инвестират в достигането на висококачествена аудитория.
Станислава Атанасова, търговски директор на "Икономедиа" (компанията, която издава "Капитал" и "Капитал Daily" – бел. ред.)

Световните тенденции, свързани с непрекъснато увеличаващите се инвестиции в програматична реклама и в същото време неконтролируемото нарастване на обема на т.нар. фалшиви новини, изкуствен трафик и измами, създават сериозен повод за недоверие от страна на рекламодателите, че посланията им ще бъдат показани на желаните места и аудитории. В този смисъл качествените медии с лоялна аудитория ще бъдат все по-търсени.

През 2017 г. ще продължим да разработваме и предлагаме рекламни форми, които са видими и в същото време са естествена част от потребителското преживяване на сайтовете ни. Пример за това е новият десктоп рекламен формат - паралакс, който е продължение на успешен мобилен формат, който наложихме през изминалата година и който е доказано ефективен за силно визуални кампании.

Нашата цел е да създаваме качествена среда за рекламите на клиентите ни и удобен начин да стигат до нея независимо дали чрез програматично или директно купуване.

Друга важна част от стратегията ни за 2017 г. е свързана с нейтив рекламата (спонсорирано редакционно съдържание – бел. ред.) , която да носи добавена стойност към съдържанието на медиите ни, без да е прикрита за читателите. Натрупахме доста опит с реализирането на комплексни проекти и планираме през тази година да разширим услугите, свързани със създаване на качествено съдържание за клиенти и правилното му дистрибутиране по платформите в зависимост от интересите на аудиторията и целите на проектите.
Георги Бисерински, член на управителния съвет на Investor Media Group

По отношение на съдържанието - приоритетите ни през 2017 година са в посока увеличаване на авторското видеосъдържание в онлайн платформите ни.

По отношение на рекламата - залагаме на персонализираното съдържание, branded content и новото предизвикателство - programmatic рекламата.

Дигиталните решения на Investor Media Group ще бъдат насочени основно към мобилните потребители, в отговор на тенденцията за намаляване на десктоп трафика за сметка на мобилния.
Христо Христов, изпълнителен директор на "Нет инфо", част от портфолиото на "Нова броудкастинг груп"

Четири са основните области, които за нас ще са изключително важни през 2017 година - програматик купуване, нови технологии за таргетиране и сегментиране, брандирано съдържание (branded content) и развитие на видеосъдържанието.

Новите дигитални решения, който ще предложим на клиентите ни, са:

Програматик купуване – ще предлагаме на рекламодателите, които не разполагат със собствена DSP (Demand-side platform) технология, възможност директно да се възползват от нашите услуги.

Готови сме със segments calculator, който дава достъп на рекламодателите до данни за нашата аудитория в близо 20 ключови аудиторни сегмента, като пътувания, кредити, покупка на имоти и т.н. Това ще даде възможност на рекламодателите да достигнат до своята желана аудитория много по-точно отпреди.

Ще предложим на клиентите си цялостно решение – изготвяне на концепция, производство, дистрибуция и проследяване на ефективност на брандираното съдържание и native ads.

Стартирахме услуга Branded content KPIs Board. Благодарение на нея, всяка кампания с брандирано съдържание може да бъде следена и измервана в дълбочина, независимо от разнообразието на канали и формати. Клиентите ни ще могат да следят показатели като общо покритие, реакции в социалните мрежи, изходящи кликове и т.н.

През 2016 година увеличихме видео консумацията в нашето портфолио с над 60%. Тази тенденция ще продължи, като тази година очакваме увеличение с 30%. Основна роля в това имат платформите NОVA PLAY и Vbox7.com

През тази година 7Talents ще продуцира над 40 изцяло нови студийни уеб продукции, насочени към младата аудитория. Ще предложим нови и още по-креативни и ефективни форми на брандирано съдържание. Нашите специалисти могат да предложат не само видеорешения, а също и live stream, публикации, анкети и други форми на съдържание.

Kлиентите ни ще могат да се възползват от нови native ads формати. Освен статиите в новинарските сайтове и видеоформатите във Vbox7.com смятаме да разширим тези възможности, като включим и други продукти от портфолиото ни като Abv.bg и Sravni.bg.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (17 септември) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (17 септември)

All Channels Communication Group създаде звено за медиа планиране и купуване Connected; "Нова тв" ще може да купи малкия дял в "Нет инфо" и още

17 сеп 2019, 1719 прочитания

Новият играч в медийната реклама Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

13 сеп 2019, 4570 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
"Нова броудкастинг груп" е близо до продажба

Все още купувачът не е известен, като очакванията са за цена от порядъка на 100 млн. евро

Моят все по-скъп банкер

Банките започнаха да повишават таксите, като засилване на тенденцията, която не е нова, се очаква от есента

Ковачки цапа, всички му плащат

Горенето на отпадъци става с разрешението на държавните институции въпреки съмненията за спазване на еконормите

Понижена или повишена е България в новата Еврокомисия

Мария Габриел ще отговаря за обширен ресор с огромен бюджет, но с малка политическа тежест

Училище в облака

Стратегията на 90-о СОУ привлича все повече ученици от съседни райони и училища с иновативните си методи

Ново място: Книжарница на издателство "Рибка"

Книжарницата има за цел да предложи пълноценна селекция от детска литература на български език

Книга: Иън Макюън - "Машини като мен"

Най-новият роман на популярния британски писател