"Нова броудкастинг груп" е близо до продажба

Все още купувачът не е известен, като очакванията са за цена от порядъка на 100 млн. евро

Бизнесът на MTG в България влиза в един регион заедно с Чехия и Прибалтика, където през последните месеци групата предприема реструктуриране.
Бизнесът на MTG в България влиза в един регион заедно с Чехия и Прибалтика, където през последните месеци групата предприема реструктуриране.    ©  Цветелина Белутова
Бизнесът на MTG в България влиза в един регион заедно с Чехия и Прибалтика, където през последните месеци групата предприема реструктуриране.
Бизнесът на MTG в България влиза в един регион заедно с Чехия и Прибалтика, където през последните месеци групата предприема реструктуриране.    ©  Цветелина Белутова
Основният конкурент на "Нова" - "БТВ медиа груп", вероятно също ще смени собственика си на по-късен етап

Девет години след придобиването на "Нова броудкастинг груп" от шведската Modern Times Group (MTG) за колосалната за българския медиен пазар сума от 620 млн. евро. компанията отново е в процес на продажба, която може да приключи доста скоро. Информацията беше съобщена от MergerMarket, като "Капитал" също я потвърди и през свой източник. От PR отдела на групата отговориха на изпратените по мейл въпроси на 7 април, че "MTG никога не коментират слухове или спекулации".

Според шведското бизнес издание "Дагенс индустри" обаче сега цената ще е много различна - около 1 млрд. крони, или близо 100 млн. евро. Другият лидер на медийния пазар в България и основен конкурент на "Нова" - "БТВ медиа груп", със собственик американската компания Central European Media Enterprises (CME), вероятно също ще смени собственика си. Процедурата там обаче е в доста по-начална фаза и очакванията са сделката да се осъществи, когато завърши процесът по сливане на главния акционер в нея Time Warner с АТ&Т. Резултатът от сделките за двете най-големи телевизионни компании в страната може да е сериозно раздвижване на пазара.

Поредица от продажби

Бизнесът на MTG в България влиза в един регион заедно с Чехия и Прибалтика, където през последните месеци групата предприема реструктуриране. Шведската компания официално започна да излиза от пазара на традиционна телевизия в опит да се позиционира като дигитална видеоплатформа. За целта тя вече се освобождава от бизнеси с цел да набави свеж ресурс за новите си планове.

В началото на годината MTG продаде дела си в размер на 50% от чешката медийна група FTV Prima Holding, оценена на 237.4 млн. евро. Миналият месец пък шведската група започна процедура по продажба на бизнеса си в Прибалтика. Сделката е в размер на 115 млн. евро (1.094 млрд. шведски крони), срещу която сума купувачът Providence Equity Partners придобива телевизионни канали (безплатни и платени), дигитални медии и радио. Toгава изпълнителният директор на "Нова броудкастинг груп" Дидие Щосел коментира: "В момента сме в процес на дигитална трансформация от традиционен броудкастър към доставчик на дигитално забавление. Доволни сме от прогреса ни досега". По всичко личи, че сега е ред за продажба на българския бизнес на MTG, което ще сложи край и на присъствието на шведската група на пазара в Централна и Източна Европа.

Двамата на върха

За евентуалния купувач "Нова броудкастинг груп" е добър подстъп към пазара с широко портфолио от медии. В него водещи са телевизионните канали "Нова тв" и "Диема", но компанията е собственик и на интернет сайтовете "Дарик уеб" и "Нетинфо". През 2015 г. в портфолиото та "Нова броудкстинг груп" влезе и платформата за видеосъдържание Vbox7 и започна продуцирането на авторски сериали в нея. През миналата година "Нова броудкастинг груп" навлезе и в киноразпространението през BS Films, ребрандирана като "Лента". На българския пазар MTG притежава още 80% от дружеството, издаващо списание "Ева".

Все още ги няма отчетите в Търговския регистър за 2016 г., а през 2015 г. консолидираните приходи на "Нова броудкастинг груп" са в размер на от 139.5 млн. лв., или над 22% ръст в сравнение с година по-рано. В индивидуалния отчет приходите са 128.9 млн. лв. Това я поставя зад "БТВ медиа груп", в чийто индивидуален отчет стоят 124.8 млн. лв., а на консолидирано ниво на CME приходите от дейността са малко над 73 млн. долара, или малко над 130 млн. лв. по курс към края на 2015 г. Съпоставката кой е лидер по приходи на тв пазара обаче е трудна поради другите медии в портфейлите на двете компании.

Консолидираната печалба на "Нова" за 2015 г. е 10.5 млн. лв. при 276 хил. лв. загуба година по-рано, а при индивидуалните резултати числата за двете години са съответно 9.25 и 1.4 млн. лв. загуба. Тук компанията стои по добре от конкурентната БТВ, която през 2015 г. реализира 3.56 млн. лв. печалба, а през 2014 г. - 10.9 млн. лв. загуба.

С положителна тенденция

Изминалата година може да се отбележи като добра за компанията майка на "Нова" MTG, която отчете ръст в приходите и рекордна печалба за последното тримесечие на 2016 г. Според годишния отчет на MTG общите приходи за миналата година са нараснали с 6.7%, достигайки 17.29 млрд. шведски крони (1.82 млрд. евро). Печалбата преди лихви и данъци (EBIT) на MTG за периода септември – декември на миналата година пък е в размер на 554 млн. крони, докато година по-рано е била 434 млн. крони. Годишната печалба на групата за 2016 г. е в размер на 1.34 млрд. крони, което е с 6% повече в сравнение с 2015 г.

Медийната група обаче не предоставя разбивка по страните, в които оперира, с точните приходи и печалба, а ги обобщава като региони. "Нова броудкастинг груп" е в група с прибалтийските държави и Чехия и съответно конкретни данни за представянето й няма. Отбелязва се единствено, че миналата година телевизионните рекламни пазари на България и Чехия са се увеличили за разлика от прибалтийския. Телевизионната аудитория пък намалява през четвъртото тримесечие на 2016 г. в България, Чехия и Прибалтика в сравнение със същия период на 2015 г.

Повече по темата четете в следващия брой на седмичния "Капитал".