Миграцията на спортните права
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Миграцията на спортните права

Григор Димитров може да бъде магнит за зрители за всяка медиа, която излъчва мачовете му.

Миграцията на спортните права

Телекомите се включват в наддаването за спортни права

Весислава АНТОНОВА
17990 прочитания

Григор Димитров може да бъде магнит за зрители за всяка медиа, която излъчва мачовете му.

© Надежда Чипева


* Телекомите и технологичните гиганти се включват все по-активно в битката за телевизионно съдържание както по света, така и в България.

* За телевизионните компании става все по-трудно да удържат на натиска на покачващите се цени на лицензионните такси на спортните събития.

Българският медиен пазар дава все повече признаци, че ще се придържа към световната тенденция мобилните оператори и големите онлайн компании да навлизат уверено в покупката на спортни телевизионни права. Това съвсем не е случайно и е пряко свързано с потребителите, които освен качествена сервизна услуга от оператора вече искат в пакета им да влиза и качествено съдържание. А непрекъснато покачващите се цени на лицензионните такси на различни спортни състезания представляват все по-голямо предизвикателство за телевизионните компании да ги запазят в портфолиото си.

След като преди години "Булсатком" взе стратегическо предимство в тази ниша благодарение на специфичното си спортно съдържание, от началото на годината в тази надпревара за клиенти се включи и "Мобилтел". Най-големият мобилен оператор придоби голям пакет от спортни продукти и през януари пусна на пазара два нови спортни канала. По този начин компанията ще се опита да привлече запалените по спорта зрители в своите мрежи – "Мтел" и "Близу". "Със старта на спортните канали Mtel Sport 1, Mtel Sport 2 и EDGEsport "Мтел" стъпи на медийния пазар, следвайки линията на иновациите", коментираха от компанията за "Капитал" и потвърдиха намерението си да се развиват на нови пазари. "Смятаме през следващите години да продължим тази посока и да продължим да инвестираме в нашите канали", допълват още те.

"Мобилтел" на практика придоби част от ключовите продукти на свързаната с "Булсатком" компания "Розенфелд и Ко", която стои зад каналите TV+ и Film+. Това включва най-вече мъжкият тенис от веригата АТП 1000 и АТП 500 (следващото ниво след четирите турнира от Големия шлем - бел.авт.), състезанията от световния шампионат по мотоциклетизъм на писта MotoGP и футболните първенства на Холандия и Русия. Към това операторът добави и китайското футболно първенство, още няколко моторни спорта и голям пакет мачове от Националната хокейна лига. За пръв път в България "Мобилтел" излъчва и състезанията от американския автомобилен шампионат НАСКАР, както и ММА вечерите от UFC.

Нови играчи

"Мобилтел" неофициално направи заявка за участие на този пазар още миналото лято със силното си включване в наддаването за правата на английската Висша лига по футбол. Тогава те се продаваха от американската маркетингова компания IMG. В един момент изглеждаше, че телекомът ще успее да вземе смятаните за най-ценни футболни права, които от над десет години са в портфолиото на "Нова броудкастинг груп". Преговорите се проточиха буквално до последния ден, защото по неофициална информация IMG не са могли да постигнат желаната цена от порядъка на 30 милиона евро за трите години на договора. В крайна сметка правата останаха в "Нова".

"Мобилтел" обаче е получил друг пакет от портфолиото на IMG, като се предполага, че сумата му е в рамките на депозита, който е трябвало да бъде предоставен при участието в търга за Висшата лига. Неофициално се смята, че "Мобилтел" е бил компенсиран за участието си в търга с депозит от около 700 хиляди лева, като е получил от IMG въпросния пакет. Стойността му на годишна база обаче изглежда поне двойно по-висока от тази сума. Като част от сделката, изглежда, е и партньорството между "Нова" и "Мобилтел" в производството на телевизиите – екипът, познат от "Диема", се грижи за продукцията на двата канала "Мтел Спорт".

"Булсатком" запази все пак най-силния си коз – испанската Примера дивисион, чийто договор е до следващото лято. В последната година компанията започна да се задъхва финансово и това се отразява на портфолиото й от спортни продукти. Фирмата, която стоеше зад TV+ и Film+ "БГ САТ" беше обявена в несъстоятелност, а зад двата канала застана ново дружество "Розенфелд и ко", което започна да оперира същото съдържание и е със същите обвързаности с "Булсатком". Наскоро в опит да възстановят позициите каналите купиха голям пакет женски тенис. От TV+ отказаха да коментират на този етап каква политика по придобиване на спортни права ще следват.

Характерното и за двата проекта - на "Мтел" и на "Булсатком" - е желанието на операторите да задържат каналите си за ексклузивно разпространение в собствените мрежи. На пресконференцията по повод старта на каналите, попитани дали ще предоставят каналите Mtel Sport на други кабелни и сателитни оператори, от "Мобилтел" отговориха, че засега не се предвиждат преговори и че ако започнат, "ще отнемат много дълго време".

Българският пазар все още прави първите си стъпки в предоставянето на ексклузивно спортно съдържание чрез платени канали, така че все още е трудно да се прецени дали проектът на "Мобилтел" ще бъде успешен и докъде може да се развие. "Нова броудкастинг груп" тества нагласите на аудиторията с пакета си Diema Extra, който в момента се продава за 5 лв. на месец. Каналите на "Мобилтел" също са платени, като могат да бъдат гледани и за 1.99 лв. на месец срещу дългосрочен договор. В България платежоспособните домакинства, които могат и биха си позволили допълнително заплащане за спорт, сa около 300 хиляди, изчисляват играчите на пазара.

От това колко ефективен ще бъде проектът ще зависи и дали телекомът ще се насочи към още съдържание. Тази есен се очаква търгът за правата на "Шампионската лига", които са в портфолиото на bTV Media Group от създаването на телевизията. А следващото лято изтича договорът за испанското първенство.

Какво остава за ефирните телевизии

Въпреки променящия се тренд на пазара големите телевизионни групи не се отказват от придобиването на права за излъчване на качествено спортно съдържание. В основните канали на bTV и Nova се програмират и излъчват само събития, които носят висок рейтинг в праймтайма. През последните две години пример за това са приятелския тенис мач с участието на Григор Димитров и боксовите срещи на Кубрат Пулев. Двете национални телевизии също така програмират спортно съдържание и в специализираните си нишови канали - bTV в Ring.bg и bTV Action, а Nova в Diema и Nova Sport (виж графиката). Специализираните канали дават възможност за повече гъвкавост, докато политематичният основен канал много по-трудно може да се ангажира да излъчи дадено спортно събитие в реално време.

Пред "Капитал" bTV потвърди намерението си да запази позицията си в придобиването и излъчването на спортно съдържание в България, без да коментира дали ще увеличава инвестициите си в тази посока. От "Нова" се въздържаха от коментар.

Преди време в интервю пред "Капитал" главният изпълнителен директор на "Нова броудкастинг груп" Дидие Щосел обясни, че съдържанието поскъпва всяка година, особено когато говорим за спортни права. Тогава той даде пример с английското първенство по футбол, където цената на правата се е увеличила с около 70-80%.

По принцип данните за цените на спортните права са конфиденциални заради различните договори и организации - МОК, ФИФА, УЕФА и т.н., с които медиите имат договори. Но неофициално се знае, че увеличаването на лицензионните такси за някои от големите спортни събития е в пъти. Главният продуцент на продуцентски център "Спорт" в БНТ Методи Манченко дава пример с правата на следващия цикъл олимпийски игри за територията на Европа. В преговорите телевизията участва заедно с Европейския съюз за радио и телевизия (EBU) в колективната оферта на търга, организиран от МОК през 2015 г. Но EBU и БНТ загубиха наддаването от американската Discovery Network, която предложи по-висока цена и спечели ексклузивните права за периода на игрите от 2018 до 2024 г.

В резултат на това БНТ още няма договор за излъчването на игрите, обяснява Манченко. Италианската RAI, испанската ТVE също продължават преговорите. "Немските обществени телевизии ARD/ZDF например отказаха да увеличават таксите в размера, който устройва Discovery. Въпросът стигна до немския парламент, но ARD/ZDF за пръв път в историята няма да излъчват игрите на територията на Германия", разказва още той. И добавя, че аудиторията на БНТ, българските спортни федерации, регулатора СЕМ и цялата общественост трябва да бъдат подготвени за подобен сценарий. За да може да устои на този натиск и конкуренция и за да не свива инвестициите си в спортно съдържание, БНТ планира да търси партньорства на различни нива - федерации, организатори на големи събития и т.н.

"Не е случайно, че когато се предлагат за продажба права за спортни събития, те са раздробени на различни видове пакети, така че да могат да отговорят на нуждите както на безплатните и платени тв канали, така и на мобилни и интернет доставчици. Така се реализират много по-високи нива на лицензите", обясни Манченко и самия принцип, от който се движи пазарът.

Тех гиганти и телекоми срещу телевизии

Бумът на спортни права води до фундаментална промяна в телевизионната индустрия. Зрителите гледат програми на поискване (on demand - бел.ред.), като прескачат рекламите. А живият спорт е ключов за рекламодателите, особено в САЩ. В Европа обаче основната конкуренция вече е между платените тв канали и телекомуникационните групи. Телекомуникационните компании Sky и BT във Великобритания продават телевизионни и интернет пакети на клиентите, а спортното съдържание дава ключово предимство в разпространението на телевизионна продукция. Освен това BT с приходите си от различни пера може да си позволи да плати повече от предишните конкуренти на Sky - Setanta и ESPN, които разчитат само на абонаменти и реклама. Така BT вече притежава пакет за излъчване на Висшата лига, както и Шампионската лига за Великобритания до 2021 г. срещу 1.2 милиарда паунда.

Испанската и германската Deutsche Telekom също проявяват интерес към спортното съдържание, макар и не в подобни размери. Проблемът в Германия е, че Sky има силни дългосрочни позиции. В САЩ тв компаниите също се опитват да си гарантират съдържание с дългосрочни договори, за да спрат интереса на нови играчи като Netflix, Google или Apple. Въпреки това постепенно технологичните компании започват да настъпват. Наскоро Amazon с оферта от 50 милиона долара взе правата за стрийминга на Thursday Night Football от NFL в конкуренция с Facebook и YouTube. Това е пет пъти повече от това, което плати Twitter за същото преди година. Смята се, че ако проектът се окаже успешен, компанията постепенно ще увеличи апетита си за стрийминг на спортно съдържание. С приходите си от от 6.4 милиарда долара от услугата Prime, Amazon има ресурса да се изправи срещу гиганта ESPN и неговите 8.5 милиарда долара на година. Разликата обаче е, че почти всеки клиент на Amazon е абонат на Prime, докато не всеки клиент на кабелна телевизия си купува ESPN.

Изпълнителният директор на Media Club Катерина Буюклиева: Очаквам да се повиши интересът към специализираните спортни канали

Какъв е интересът на рекламодателите към спортните събития и в частност към специализираните спортни канали?

- Има интерес, от страна на рекламодателите към спортни сбития. Към специализираните спортни канали очаквам да се повиши интересът, но много зависи и от това каква е тяхната рекламна политика и стратегия, защото възможностите са далеч по-големи от това да се излъчват рекламни клипове в рекламни блокове.

Каква аудитория таргетират през тях?

- Всеки спорт има своята специфична аудитория. Снукър, голф, ветроходство аудиторията не се припокрива с футболната аудитория, но то е както и при всяко друго съдържание - индийските сериали не се припокриват с аудиторията на история.бг.

Към кои спортни събития има най-голям интерес?

- Естествено е най-голям интерес да има към Олимпиади, Световни първенства, но голям интерес има и към силно комерсиални спортни събития (например Шампионска лига).

Как бихте коментирали тенденцията спортните права да преминават от медийни компании в телекомите?

- Интересната част е продуцирането на спортно съдържание и неговата дистрибуция. Продуцентите на спортно съдържание, особено на съдържание на световно ниво, дават достъп и до най-интересните и ефективни форми за рекламно участие. С това съдържание те покриват много територии, огромна аудитория и присъствието на реклама няма как да се прескочи или да остане незабелязано. Те са тези, които предлагат tailor-made (според конкретните нужди на рекламодателя - бел. ред.) рекламни формати и използват всеки момент от събитието, за да реализират максимална ефективност за рекламодателя и да не дразнят зрителите.

Главният продуцент на продуцентски център "Спорт" в БНТ Методи Манченко: Телекомите не могат да изземат цялата територия на спортни права.

Източник: БНТ

С колко се повишиха лицензионните такси на големите спортни събития, към които вашата компания проявява интерес?

- По принцип това са конфиденциални данни, с оглед на различните договори и организации - МОК, ФИФА, УЕФА, с които БНТ има договори. Увеличаването на лицензионните такси за някои големите спортни събития е в пъти. Например, за правата на следващия цикъл олимпийски игри за територията на Европа Европейския съюз за радио и телевизия (EBU), чийто член е БНТ и участва чрез него в колективната оферта на търга, организиран от МОК през 2015 г., загуби наддаването от американската Дискавъри, която предложи по-висока цена и спечели ексклузивните права за периода на игрите от 2018 до 2024 г.

В резултат на това БНТ още няма договор за излъчването на игрите. Италианската RAI, испанската ТVE също продължават преговорите. Немските обществени телевизии ARD/ZDF например, отказаха да увеличават таксите в размера, който устройва "Дискавъри". Въпросът стигна до немския парламент, но ARD/ZDF за първи път в историята няма да излъчват игрите на територията на Германия. Аудиторията на БНТ, българските спортни федерации, регулатора СЕМ и цялата общественост трябва да са подготвени и за такъв сценарий.

Ще изземат ли територия със спортно съдържание телекомите от телевизионните компании?

- Те я изземат, но в определени спортове, които гарантирано осигурявят качествено съдържание, но и нови, повече и постоянни абонати, готови да плащат допълнително. Това е тенденция във всички европейски страни и мултинационалния характер на телекомите обуславя активността им в тази посока и в България. Не е случайно, че когато се предлагат за продажба права за спортни събития, те са раздробени на различни видове пакети, така че да могат да отговорят на нуждите както на безплатните и платени тв канали, така и на мобилни и интернет доставчици. Така се реализират много по-високи нива на лицензиите.

Но телекомите не могат да изземат цялата територия. Спортът е и социален феномен, който възпитава младото поколение и обединява нацията, което пък е мисия на обществените оператори в Европа. Убеден съм, че телекомите няма да излъчват например младежките олимпийски игри, параолимпийските игри, световни и европейски първенства в България с участието на национални отбори. БНТ върви в крак с тенденцията в Източна Европа, където обществените телевизии от години предлагат на аудиторията си безплатни канали със спортно съдържание. Така е в Полша, Чехия, Словакия, Унгария, Хърватия, Словения, независимо от жестоката конкуренция на търговските телевизии, включително каналите на телекомите. Имам информация, че румънската обществена телевизия, въпреки големите си финансови затруднения през последните години, подготвя пускането на спортен канал.

Кой вид спортни права са стратегически важни за вашата медия и не бихте се лишили от тях?

- Тези, които отговорят на две условия: да са включени в списъка на СЕМ за обществено значими събития и да са част от портфолиото на Европейския съюз за радио и телевизия, които обикновено са закупени с дългосрочни договори (например, такива са правата за световните първенства по футбол, които БНТ ще предава през 2018 и 2022 година, както и световното по лека атлетика това лято, през 2019, 2021 г.).

Списъкът на СЕМ, като и в останалите страни не само от ЕС, но и от цяла Европа, включва олимпийски игри, световни и европейски първенства, световни и европейски квалификации с участието на националния отбор по даден спорт. У нас това са най-вече: футбол, волейбол, баскетбол и традиционните индивидуални спортове, носещи олимпийски медали - атлетика, художествена гимнастика, борба, и т.н. Права за спортни събития, които се организират на територията на България, с подкрепата на държавата: световни първенства и други елитни форуми на Европа: СП по гребане, волейбол, художествена гимнастика (през 2018), турнира по тенис "Гаранти Коза София Опън", купа "Дейвис" световни и европейски купи по ски, сноуборд, мотокрос и други.

* Телекомите и технологичните гиганти се включват все по-активно в битката за телевизионно съдържание както по света, така и в България.

* За телевизионните компании става все по-трудно да удържат на натиска на покачващите се цени на лицензионните такси на спортните събития.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    krasnoselo avatar :-|
    krasnoselo

    Мтел направиха много добра крачка, като създадоха спортните канали.

  • 2
    sofialand avatar :-|
    sofialand

    Да, и за мен спортните канали на Мтел са най-добрите в момента.

  • 3
    cska avatar :-|
    cska

    Не мога да определя като успех, рекета на Мтел към своите абонати, след като ги принудиха да плащат/гледат канали, които не са поискани. Виновни сме ние, клиентите, че търпим подобни гаври.

  • 4
    karatista avatar :-|
    karatista

    До коментар [#1] от "krasnoselo":

    Принципно да, но според резултатите от първото тримесечие губят клиенти, явно не могат да монетизират добрата идея. От друга страна Булсат пък снощи пуснаха мача на Кличко снощи. Закачки разни :)

  • 5
    eminem9876 avatar :-|
    eminem9876

    Електронните спортове са достъпни в Youtube и Twitch

    Интересно е защо не са споменати в статията.

  • 6
    freakecon avatar :-P
    FvH

    [quote#1:"krasnoselo"]Мтел направиха много добра крачка, като създадоха спортните канали. [/quote]

    Невероятна крачка. Пуснаха ги безплатно за 2 месеца след това вместо да ги спрат за абонатите, които изрично не са заявили абонамент към тях... напълно незаконно набиха по 2 лв към сметките на всички. Гениално! За съжаление, напълно неадекватното им поведение не намери особено широк медиен отзвук. Пуснах си жалбата в КЗП, но ако не ги глобят поне с 1-2 млн все едно нищо не е станало.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK