Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 9 юни 2017, 12:56, 13066 прочитания

Колко пораснаха телевизиите през 2016 г.

Приходите и печалбите на големите играчи се увеличават. Поскъпва и рекламата в тях

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
През финансовите отчети на основните играчи на телевизионния пазар изминалата 2016 г. изглежда успешна за голяма част от тях. Двата водещи канала, Nova и bTV, отчитат ръстове и на приходите, и на печалбата си (виж графиката). Те са и телевизиите, които имат доминиращо присъствие на пазара като дял от аудитория и рекламни приходи. Извън двете търговски медии, БНТ и групата канали Fox Networks Group, останалите влизат в графа "други" на рейтинговите агенции и имат сравнително скромни рекламни приходи.

В момента делът на телевизионната реклама в България е чувствително по-голям в сравнение с други държави с подобни икономики. На практика телевизиите държат между 70 и 75% от рекламния пазар в България, което дава отражение и върху финансовите им резултати.


Според медия директора на Argent Симона Тенчева намаляването на цените на телевизионната реклама, на което сме свидетели през последното десетилетие, вече не е валидно. "Според нашите оценки за първата половина на 2017 г. цената на рейтинг точка в телевизията се е увеличила с 5-10%. Очакваме цените на телевизията да продължат да се покачват бавно, но стабилно. Подобни индикации се посочват и от повечето телевизионни канали", обясни Тенчева.

Другото перо, което повишава приходите на каналите, е политиката на увеличение на таксите към кабелни и сателитни оператори. Двата водещи канала, "Нова" и bTV, създадоха свои филмови къщи - "Лента" и bTV Studios, и стъпиха на пазара на киноразпространение, което също носи допълнителни постъпления в бюджетите им. Положителен за приходите на телевизиите е и фактът, че през изминалата година заради изборите имаше инвестиции в политическа реклама. Основен двигател на рекламните инвестиции в телевизиите все пак остават големите проекти: риалити формати, музикални и кулинарни шоупрограми, както и снимането на български сериали.

Играчите в ефира



Ръстът в бизнеса на "Нова броудкастинг груп" (НБГ) през миналата година е бил 20% до 157 млн. лв., показва справка на "Капитал" за финансовите данни на дружеството. Той вероятно е комбинация от рекламни приходи, такси за излъчване от кабелни и други оператори, старта на новите спортни канали Diema и плащания от бурно растящия бизнес на "Национална лотария". В портфолиото на НБГ влизат каналите Nova, KinoNova, Diema, Diema Sport, Diema Sport 2, Diema Family и най-голямата онлайн група Netinfo. В интернет бизнеса на "Нова" приходите също са се увеличили с около 20% - от 11 млн. на малко над 13 млн. Печалбата на НБГ през 2016 г. е пораснала с близо 217%.

Приходите на "БТВ медиа груп" за 2016 г. също отчитат леко увеличение в сравнение с 2015 г. до 127 млн. лева, става ясно от годишния отчет на дружеството. А печалбата на компанията расте с 97%. В портфолиото на "БТВ медиа груп" влизат телевизионните канали bTV, bTV Cinema, bTV Comedy, bTV Action, bTV Lady и Ring.bg.

И "Нова", и bTV не коментираха резултатите си пред "Капитал".

Най-сериозно раздвижване в приходите от 2007 г. досега (вижте таблицата) се наблюдава в сегмента на специализираните нишови играчи, където се открояват каналите на Fox Networks Group (FNG), следвани от HBO и Discovery Networks.

През 2016 г. обаче FNG повишава приходите си само с 2% в сравнение с предходната година. Компанията определя ръста на финансовите си резултати като задоволителен. Според мениджмънта на дружеството това се дължи на значителните инвестиции в качествено съдържание и правилно експониране на търговските марки на каналите, които разпространява.

"Ръст има във всеки един отделен сегмент на приходите. Приходите от дистрибуция на съдържание нарастват благодарение на развитието на регионалния пазар, както и по-голямата пенетрация на канали с HD качество, което се отразява благоприятно на средния приход от абонат", коментират от FNG. Рекламните приходи на групата също нарастват благодарение на увеличения дял от телевизионната аудитория, както и увеличените рекламни бюджети на клиентите им. От края на 2012 г. "Нова броудкастинг груп" отговаря за продажбите на FNG. "Приходите от дигитална реклама имат скромен ръст, но този сегмент не е приоритетен към този момент", обясниха от FNG.

През първата половина на 2017 г. компанията отново отчита ръст спрямо финансовите показатели през 2016 г. "Темпът на нарастване на приходите се запазва на устойчиво ниво, което ни дава възможности за нови, допълнителни инвестиции в качествено съдържание", казаха от Fox.

Любопитно е развитие то на HBO, въпреки, че компанита има различен бизнес модел от класическите тв канали. Въпреки че е намалила приходите си с 27% през 2016 спрямо 2015 г., HBO - България, отчита увеличение на печалбата с 82%. През лятото на 2015 г. компанията прекрати договорните си отношения за разпространение на програмите на групата с най-големия сателитен оператор "Булсатком", което е и причината за спада в приходите. Причината за прекратяване на излъчването тогава беше, че операторът забави плащания.

Генералният мениджър на HBO за България Димитър Нойков коментира пред "Капитал", че през 2016 г. прогресивно се повишава интересът на потребителите към ползване на услугата HBO GO. "Това е напълно в унисон със световните тенденции, а именно налагане на модела за гледане на съдържание навсякъде по всяко време, предопределени от еволюцията в потребителските нагласи през последните години", каза Нойков.

Приходите на групата "Инвестор.бг" нарастват почти три пъти през 2016 г. и достигат до 6.1 млн. лв. Отчетът на дружеството обаче показва, че са се увеличили и задълженията му. В портфолиото на групата влизат ефирната BG On Air, бизнес каналът Bloomberg, както и онлайн групата на Investor.

От Investor Media Group коментираха пред "Капитал", че във финансовите резултати намират отражение засилените инвестиции, които компанията прави от края на 2015 г. - в хора, в технически ресурс и в съдържание. От дружеството уточняват, че най-голям финансов ресурс през 2016 г. е вложен в телевизионните канали. "Bulgaria ON AIR, която, освен че стана политематична и започна да излъчва и филми, и сериали, засилено развива новинарското си съдържание, което традиционно е най-скъпият телевизионен продукт", обясниха от компанията. Преформатирането на канала и включването на ново съдържание в него логично са довели и нови рекламодатели в телевизията. От медийната група твърдят, че отбелязват голям ръст на приходите от дигитална реклама на групата, но не уточняват колко е той.
Развитието на Discovery
Въпреки, че като публична глобална медийна компания Discovery Communications не разпространява финансови резултати за местните си пазари, развитието на каналите от групата тук е интересно, защото дружеството оперира на българския пазар от 1997г, а от лятото на 2014 г. управлява освен портфолиото на Discovery, също и на Евроспорт за целия регион. В интервю за Капитал още в началото на 2016г. Шарл-Антоан Мулен, заместник-директор на Eurosport заяви, че каналът ще привлича реклама и от българския пазар. Резултати ще могат да се видят обаче едва в края на тази година, за да има натрупване. Тази седмица пред капитал от Discovery коментираха: "Със сигурност сме на все по-растящ пазар, като се има предвид непрекъснатото увеличените на инвестициите особено по отношение на придобиването на премиум спортни права, като например придобиването на "Уимбълдън" или подновяването на "Бундеслигата" и олимпийските игри от 2018 до 2024 г.". От компанията се определят като ключов играч на българския пазар, предлагащ портфолио от 14 платени телевизионни канала, обхващащи документалистика и спортно съдържание за всички възрасти.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (27 май) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (27 май)

Рекламна спортна пауза; Започна подаването на заявки в конкурса "PR приз 2020" и "Сайт на годината"; Подкастът на Джо Роугън вече само в Spotify; Новата кампания на Nike и др.

27 май 2020, 676 прочитания

"Репортери без граници" осъди натиска на властта над "Капитал" и "Дневник" 2 "Репортери без граници" осъди натиска на властта над "Капитал" и "Дневник"

Организацията смята, че запорът на активи на Иво и Галя Прокопиеви се извършва, за да се измести вниманието от скандала за търговия с влияние в хазарта

23 май 2020, 5258 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (13 юни)

Дигиталната агенция Isobar започва работа в България; СПБ с нови правила за отговорни онлайн маркетингови комуникации; Любомир Аламанов попада в топ 50 професионалисти от цял свят, допринесли за развитието на PR професията; Колко пораснаха телевизиите през 2016 г.; Започна антитеротистична кампания в Рамадан месеца

Още от Капитал
От скала до хотел: 30 години по-късно в Созопол

Многогодишната история за държавен парцел на брега на морето в Созопол, филмов съюз, съдилища и строителна криза е към развръзка

Млякото и яйцата ще са след 30 минути на вратата ви

Заради коронавируса онлайн търговията с бързооборотни стоки преживява страхотен бум в цял свят

Рекламна спортна пауза

Как ще се отрази на рекламните инвестиции отменянето на големите спортни събития през годината

Гръцка рецепта за добра криза

Атина се справи отлично с епидемията. Сега идва рецесията

Шоуто трябва да продължи, но как

Пандемията промени значението и начина на работа на вечерните шоута, независимо дали говорим за Джон Оливър или Николаос Цитиридис

Чуваме ли се? А разбираме ли се?

Онлайн общуването срещу срещите на живо

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10