С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
15 юни 2017, 14:31, 6773 прочитания

Пролетната светлина на ФАРА

Най-големият български рекламен фестивал вече няма да е в началото на есента, от 15 до 17 юни, а фокусът му са лекциите и уъркшопите на международни специалисти

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
ФАРА навърши пълнолетие. За своите солидни 18 години творческият фестивал премина през редица състояния – от бляскаво разточително събитие до сбирка на няколко рекламни агенции и още по-малко рекламодатели. През това време еталонът на индустрията - фестивалът в Кан, се развиваше, превръщайки се в събитие от бъдещето, по което българският пазар въздишаше.

Миналата година обаче Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА) реши да изтупа праха от най-големия български фестивал и направи заявка, че иска да се промени с цел да привлече отново вниманието на рекламната индустрия. Началото беше поставено със смяна на локацията - от миналата година фестивалът е в Пловдив. Продължителността на ФАРА също беше ограничена в три дни, уплътнени освен с годишното съревнование между агенциите и със смислени лекции и дискусии на чуждестранни специалисти.


Всичко това подейства като глътка свеж въздух за индустрията, която за първа година влиза във фестивала с очаквания, че може да извлече още по-висока добавена стойност, подкрепена с прогнози за бъдещето на бизнеса.

В продължение на промените

За 18-ото издание на ФАРА организаторите запазват новия фокус на фестивала, а именно да бъде полезен и достъпен за по-широка аудитория, която се интересува или е част от рекламната индустрия. На първо място, за да се случи това, от БАКА предприеха поредна стъпка към промяната, премествайки фестивала тази година през юни, вместо както беше досега през септември. Аргументите зад това са избягване от наситения със събития есенен сезон в Пловдив, както и първия учебен ден, което ще даде възможност на повече хора от индустрията да присъстват.



По подобие на фестивала в Кан от организацията за втора година канят и международни гост-лектори. Този път обаче те са специализирани в различни сфери - продуцент, режисьор, невролог, творчески директори и рекламни иноватори, с цел да покрият широк спектър от теми.

Нововъведение във ФАРА 2017 г. са и уъркшопите, които ще се проведат през два от дните на събитието и ще засягат както творчески теми, така и социални проблематики. Според Десислава Олованова, член на управителния съвет на БАКА и управител на McCann Erickson - София, агенцията, която подготвя тазгодишната комуникация на фестивала, именно това разнообразие от активности ще направи форума по-интересен за агенциите и ще допринесе за привличането на разнообразна публика. "Искаме да привлечем различни бизнеси, дори не е задължително да са рекламодатели", казва тя в допълнение.

Според председателя на БАКА и изпълнителен директор на BBDO Group София Пенева пък добавената стойност на фестивала е и възможността за привличане на млади таланти от сферата на рекламата. "Намирането на млади талантливи кадри в рекламата е глобален проблем. За разлика отпреди години сега не се смята за толкова престижно да работиш в агенция. Искаме да покажем, че това не е така, да вдъхновим младите таланти и да им покажем индустрията отблизо", казва Пенева.

Поговорихме с председателя на творческото жури Момчил Захариев, творческия директор на NEXT-DC, и с председателя на медийното жури Георги Гавазов, управител в Saatchi&Saatchi - за конкуренцията в категориите, критериите им за оценяване и необходимостта от чуждестранно жури.
Георги Гавазов и Момчил Захариев: Тази година заявките във ФАРА са с 10% по-малко

В кои категории има най-много заявки и къде очаквате най-силна конкуренция? По-малки ли са подадените заявки предвид по-краткия срок на кандидатстване?

Момчил Захариев: Тази година заявките са с около 10% по-малко, което е нормално спрямо по-ранното начало на фестивала. Както обикновено в категорията One-to-One има най-много кандидатстващи, защото самото описание на категорията е по-отворено и различни проекти могат да се впишат в него. Традиционно има много заявки и в Art Direction, като от тази година има и отделна категория Film Craft, с което спестяваме едновременното журиране на принтове и клипове. Във Film Craft ще награждаваме добре екзекутирани телевизионни или видеопродукции, което отразява една от тенденции в индустрията, а именно, че се правят все повече качествени клипове.

Георги Гавазов: В медийните категории също заявките са с около 10% по-малко. Имаме една категория, която няма нито една заявка. Има медийни категории, които са много трудни като изисквания за подаване на заявки. Така е например категорията "Нов комуникационен канал". Всички заявки от нея ги преместихме в други категории, защото, макар че имаше и добри проекти в същината си, те не отговаряха на изискванията за нов комуникационен канал, който да си има собствена цена, да се продава и да може да бъде ползван от други брандове.

Какви са критериите ви за оценяване на заявките?

Момчил Захариев: Оценяването минава на няколко етапа. Първо, доколко заявката отговаря на описанието на категорията, след това идва оригиналността на идеята, конкретната екзекуцията и накрая резултатите, които са бонус за този фестивал. Винаги минаваме през тези критерии, но и гледаме как самата заявка е оформена. Защото една хубава идея може да бъде саботирана от лоша заявка.

Георги Гавазов: От миналата година точките от медийните категории влизат в точките за агенция на годината. Затова е много важно нашите критерии да следват тези на творческото жури и фокусът ни също да бъде креативността, но по отношение на използваните медии и комуникационни канали. Разбира се, ние също следим как предложеното творческо решение постига целта на кампанията. Следим и за постигнатите медийни резултати, те дават добра представа доколко добре е използван съответният медиен канал.

По време на фестивала миналата година се спомена за включването на чуждестранно жури. Смятате ли, че е необходимо?

Момчил Захариев: Това беше част от дебата ни тази година, дали е необходимо да добавим външна обективност, която да повиши вярата в решенията ни. Обсъдихме няколко варианта - да се поканят чуждестранни членове на журито, то да бъде разделено на няколко сегмента, за да бъде по-специализирано, или да се вкарат професионалисти от различни области, за да дадат външен поглед при оценяване - режисьори, дизайнери, типографи и др. На този етап журито запазва формата си. Казусът, най-вече с международното жури, разбира се, са езикът и локалните специфики, което показва и опитът ни с творчески директори от други страни, участвали на ФАРА.

Георги Гавазов: Аз съм твърдо "за" включването на чуждестранни членове на журито, както и за сегментирането му. Идеята на сегментирането е в категории, в които например дизайнът е водещ (опаковки, лога, т.н.), да има само хора, които са специализирани в тази сфера. Ако има четири малки, специализирани журита например, според мен ще се премахне усещането у хората, че оценяването не е дотам обективно. По отношение на чуждестранното жури - ясно е, че рано или късно ще се случи. Вече сме имали чужденци, работещи в България, като част от журито, това е част от процеса на отваряне на пазара ни към света.
Георги Гавазов е управител в агенцията Saatchi&Saatchi, част от комуникационната група на Publicis One. Започва да се занимава с реклама преди близо 12 години, защото харесва да прави неща, на които хората реагират. Основно се информира за реклама от интернет, но според него много по-ценно, за да си добър в бранша, е да следиш какво се случва в живота на хората. Вдъхновява се от личности, които успяват да надраснат егото си. Интересува се от политика, защото според него "ако искаме да живеем по-добре, се налага да следим какво правят политиците и да оказваме натиск". Обича да си почива в Югоизточна Азия, а любимият му филм е The Big Lebowski.
Момчил Захариев е творчески директор в агенцията NEXT-DC. Започва да се занимава с реклама през 2008 г., защото "по някаква причина винаги е искал да прави това". Вдъхновява се от личности, които не разменят таланта си за медийна популярност. Главният герой на любимата му книга — "Карта и територия" — се вписва перфектно в това описание. Момчил смята, че ако нещо от света на рекламата си заслужава, то достига до теб, но напоследък научава най-много от подкаста Yeah, That’s Probably an Ad ("Да, това сигурно е реклама" - бел. ред.). Предпочита да почива в градове и да дегустира уличната им кухня.
Кой ще оценява кампаниите тази година

Творческо жури:

Председател: Момчил Захариев, творчески директор на NEXT-DC

Членове:
Ана Младенова, творчески директор Havas Sofia
Андрей Андреев-Вини, криейтив директор, New Moment New Ideas Company
Богдан Русев, творчески директор, The Smarts
Васил Петраков, творчески директор, DDB Sofia
Велина Мавродинова, творчески директор, "Ентусиазъм"
Иван Иванов, Creative Director, Ogilvy Group Bulgaria
Ивелина Гичева, творчески директор, Tribal Worldwide Sofia
Константин Трендафилов, творчески директор, Saatchi&Saatchi
Марин Костов-Мъро, творчески директор, All Channels | Advertising
Мария Милушева, творчески директор, Noble Graphics
Надежда Трифонова, творчески директор, NRG Creative Boutique
Тошка Иванова, творчески директор, reforma

Медийно жури:

Председател: Георги Гавазов – управител в Saatchi&Saatchi

Членове:
Александър Гагов, управляващ директор, MediaS Com
Диляна Драгомирова, директор връзка с клиенти, reforma
Емилия Стефанова, управляващ директор, All Channels | Advertising
Владимир Стоилов, Director Client Leadership, Mindshare/Ogilvy Group
Иво Алтънов, управляващ директор, Noble Graphics
Мария Тодорова, основател и управител, NEXT-DC

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

3 октомври 2019
Хотел Империал Пловдив

Годишен бизнес форум Industry 4.0


Къде е мястото на България в Индустрия 4.0 и европейската карта на автомобилните производители?
Запазете своето място на форума Industry 4.0, организиран от Капитал, за да почерпите от първа ръка от опита и знанието на глобалните и местни лидери: Daimler, Volvo Group, McKinsey & Company, Schneider Electric, Aurubis и други.

Основни теми на събитието:


  • Перспективите за развитие на индустриалния и автомобилния сектори в страната и региона
  • Бизнес стратегиите за прилагане на нови технологии като AI и 5G на водещи европейски производители
  • Умните решения за по-добро използване на ресурсите и кръгова икономика
  • Конкретните ангажименти на държавата и общините за развитие на индустриалния сектор

Годишен бизнес форум Industry 4.0 Запазете билет

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (17 септември) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (17 септември)

All Channels Communication Group създаде звено за медиа планиране и купуване Connected; "Нова тв" ще може да купи малкия дял в "Нет инфо" и още

17 сеп 2019, 1408 прочитания

Новият играч в медийната реклама Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

13 сеп 2019, 4347 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
ФАРА, ден първи: В крак с рекламните тенденции

Журито определи някои от финалистите в творческите категории от конкурса

Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

Моят все по-скъп банкер

Банките започнаха да повишават таксите, като засилване на тенденцията, която не е нова, се очаква от есента

Понижена или повишена е България в новата Еврокомисия

Мария Габриел ще отговаря за обширен ресор с огромен бюджет, но с малка политическа тежест

Училище в облака

Стратегията на 90-о СОУ привлича все повече ученици от съседни райони и училища с иновативните си методи

Изкуството, майна

Нощта на музеите и галериите се завръща в Пловдив (13-15 септември) със силно международно участие

Кино: "То: Част втора"

Сумата от всичките ни страхове по Стивън Кинг