Брутният рекламен пазар през 2016 г. е 1.5 млрд. лева, но реалните инвестиции са със 75% по-малко
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Брутният рекламен пазар през 2016 г. е 1.5 млрд. лева, но реалните инвестиции са със 75% по-малко

Shutterstock

Брутният рекламен пазар през 2016 г. е 1.5 млрд. лева, но реалните инвестиции са със 75% по-малко

Това показва годишният доклад на медиашопа "Пиеро 97", като основни двигатели остават телевизията и интернет

Весислава Антонова
7710 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Брутните инвестиции в реклама в България през изминалата 2016 година са възлизали на 1.5 млрд. лв. според годишния доклад за пазара, изготвян традиционно от медиашопа "Пиеро 97". Това е с около 7% повече в сравнение с предходната 2015 г., когато по данни на агенцията пазарът е възлизал на около 1.4 млрд. лв.

Тези числа обаче не отразяват реалния ръст на пазара. Разминаването между брутните стойности на рекламните инвестиции и реално вложените пари е близо 75% по изчисления на "Пиеро 97". Това е така заради търговските отстъпки, които медиите правят на рекламодателите. Въпреки тази уговорка докладът все пак дава ориентир каква е картината на рекламния пазар в страната.

Разбивката по комуникационни канали показва, че телевизията остава най-предпочитаната медия от рекламодателите и представлява близо 70% от общия медиен микс. Според метричните агенции ГАРБ и Nielsen Admosphere вложените в телевизия средства имат брутен ръст между 14 и 18% през 2016. Според данните на ГАРБ телевизиите са привлекли рекламни вложения за 1210.6 млн. лв. през изминалата година, а според Nielsen Admosphere - 1189.2 млн. лв.

Водещи по привлечени рекламни инвестиции са двете големи частни телевизии Nova и bTV, като по данните и на двете метрики - ГАРБ и Nielsen, преднината на едната спрямо другата е почти незначителна и в рамките на 1%. Както "Капитал" вече писа, според финансовите отчети на тв компаниите за 2016 г. "Нова броудкастинг груп" (дружеството, собственик на Nova) отчита приходи от 157 млн. лева, а "БТВ медиа груп" (дружеството, собственик на bTV) - 127 млн.лева. Освен от реклама приходите на двете компании включват и таксите за излъчване от кабелни и други оператори.

Най-големите инвеститори в телевизионна реклама според метричните агенции са бързооборотните гиганти "Нестле България", "Проктър и Гембъл България", "Фикосота", "Каменица" и телекомът "Мобилтел".

Ръст на брутните вложения с около 18.1% отбелязва и интернет пазарът, като рекламните инвестиции през 2016 г. са 68.1 млн. лв. През 2015 г. те са били около 57.7 млн. лв. Такива според "Пиеро 97" са брутните суми, привлечени за дисплейна реклама от българските медии. В данните не се включват вложенията на рекламодателите във Facebook и Google, a според обединението на дигиталната индустрия в България IAB Bulgaria те привличат около 70% от всички инвестиции в интернет. Водещите рекламодатели онлайн са от секторите на потребителските стоки, финансовите услуги и телекомуникациите.

Преди дни излезе и прогнозата на глобалната комуникационна група Dentsu Aegis Network, която потвърди, че и през 2017 г. българският рекламен пазар ще расте основно през телевизия и интернет, и по-специално от секторите на мобилната реклама и автоматизираното купуване на реклами (т.нар. програматик решения). Агенцията прогнозира 3% ръст на инвестициите в реклама в България.

Увеличение (5.8%) на брутните приходи отчита и външната реклама, която заема и близо 12% от общия медиен микс. През 2016 г. секторът е привлякъл 106.8 млн. лв. срещу 101 млн. лв. през 2015 г. Радиорекламата е увеличила брутния си обем с 2%.

Пазарът на печатна реклама отбелязва най-сериозен спад (-35%) дори в брутни обеми. Ако през 2015 г. привлечените инвестиции от хартиените издания са били 141 млн. лв., през 2016 те стигат 91 млн. лв. Докладът посочва, че през 2016 г. спряха да излизат няколко издания - вестниците "Всеки ден", "7 дни спорт" , "Новинар" и списание "Тема". На тяхно място въпреки свиващите се перспективи пред печатната реклама са се появили пет нови списания и един седмичен вестник.

Брутните инвестиции в реклама в България през изминалата 2016 година са възлизали на 1.5 млрд. лв. според годишния доклад за пазара, изготвян традиционно от медиашопа "Пиеро 97". Това е с около 7% повече в сравнение с предходната 2015 г., когато по данни на агенцията пазарът е възлизал на около 1.4 млрд. лв.

Тези числа обаче не отразяват реалния ръст на пазара. Разминаването между брутните стойности на рекламните инвестиции и реално вложените пари е близо 75% по изчисления на "Пиеро 97". Това е така заради търговските отстъпки, които медиите правят на рекламодателите. Въпреки тази уговорка докладът все пак дава ориентир каква е картината на рекламния пазар в страната.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.