Задаващата се война: Браузъри срещу рекламното замърсяване
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Задаващата се война: Браузъри срещу рекламното замърсяване

Pexels

Задаващата се война: Браузъри срещу рекламното замърсяване

През следващата година ще наблюдаваме голяма офанзива от Google и Apple срещу най-тъмните страни на рекламния свят. Очаквайте много жертви. Но цялата екосистема ще спечели от тези инициативи

7703 прочитания

Pexels

© Pexels


Да го кажем откровено, рекламната общност има по-малко от година, за да почисти бъркотията си, преди браузърите да вземат нещата в свои ръце.

В началото на 2018 г. Chrome и Safari, които общо държат 68% от глобалния пазарен дял на браузърите, ще внедрят функции, насочени към възстановяването на приличното потребителско изживяване.

В началото на юни, на годишната си световна конференция за дивелъпъри, Apple обяви, че следващата версия на Safari ще позволява на потребителите да блокират автоматичното пускане на видеа. Тази стъпка ще елиминира едно голямо дразнение: докато скролвате дадена страница, изведнъж започва рекламно видео с високи децибели. Всички мразим това, но посредниците продължават да продават тази функция, величаейки максималната видимост - и монетизацията. Винаги гладни за краткосрочни приходи и безразлични към недоволството на потребителите, много издатели скочиха върху възможността за автоматично пускане на видео.

Друга голяма новина около Apple e планът им да блокират способността на рекламодателите да проследяват потребителите от един сайт в друг. Наречена ретаргетинг, функцията за проследяване е мощен стимул за рекламодателите. Да речем че търсите в мрежата маратонки за тичане и прекарвате време на различни сайтове за електронна търговия. Това оставя дигитален отпечатък и в продължение на няколко седмици, където и да отидете [в интернет пространството], сте бомбардирани от реклами на маратонки - дори и ако вече сте купили чифт - защото системата няма начин да знае дали и кога сте направили транзакция. Това е една от основните причини да се използват софтуери за блокиране на реклами.

Що се отнася до Google, възползвайки се от доминиращата си позиция на рекламния пазар, компанията засилва усилията си за почистване на рекламната екосистема с две инициативи: чрез интегриране на система за филтриране на рекламите и внедряване на нова система, наречена Funding Choices, продължение на програмата им за сътрудници. И двете са експериментални начини да се компенсират издателите за загубата на рекламни приходи, произлизаща от внедряването на софтуери за блокиране на реклами - страхотна идея, която пострада заради лошата й реализация.

Решителността на Google да разчисти рекламната екосистема е от критична важност за бъдещето на компанията, а оттам и за потока от приходи на издателите.

Да вземем тези зашеметяващи данни:

80% от рекламните мрежи, които искат да се присъединят към платформата DFP (DoubleClick for Publishers- бел.ред.) на Google биват отхвърлени, защото предоставят риск от измама.

Да го кажем другояче - ако утре Google премахне всички предпазни мерки, с които защитава 30-те милиарда реклами, които показва всекидневно, неговата гигантска рекламна мрежа за броени минути ще бъде затрупана с поток от измамни рекламни съобщения.

Потребителите (и регулаторите) са склонни да забравят, че Google следи всичко в интернет и се стреми да защити почтеността му. Спомням си как преди няколко години един голям уебсайт, за който отговарях във Франция, беше отрязан за няколко часа от мрежата от Google. Тяхната система за борба с измамите беше открила един подозрителен файл, намиращ се в отдалечена поддиректория на сървъра, управляван от трети доставчик, за когото никога не бяхме чували.

Google знае по-добре от всеки друг какво е истинското състояние на интернет. А то е грозно.

Ето защо един от най-важните приоритети на платформата е разчистването на отворената мрежа. (Facebook, работейки в изолирана среда, има да се бори с множество притеснения, но не и с това точно.)

За тази цел Google се присъедини - някои казват, че дори инициира – към "Коалицията за по-добри реклами" (CBA), в която влизат голяма група рекламодатели, медиa шопове и издатели, ангажирани с подобряването на рекламната екосистема. По ирония на съдбата, в коалицията влиза и IAB (Interactive Advertising Bureau), чиято работа трябваше да бъде именно да гарантира за почтеността на системата (IAB, създадена през 1996 г., имаше известно време да си мисли по проблема...).

Наскоро след няколко години проучвания (главно направени от Google) CBA излезе с препоръки: набор от рекламни формати, считани за лоши, според група от 25 хил. потребители.

За Google следващата логична стъпка е да бъде наложи тази препоръка, получила широко одобрение. Оттам и внедряването на софтуера за блокиране на реклами, който ще бъде добавен към Chrome от началото на следващата година. Той ще се стреми да блокира реклами, които не спазват препоръките за добро поведение на CBA.

Макар да има ясна пътека, Google ходи по ръба тук. От гледна точка на обществените интереси, този ход ще бъде труден за управление, защото на Google неизбежно ще бъде гледано като на съдник и жури. Вече редица специалисти се оплакват, че Google използва позицията си да филтрира реклами, за да засили господството си. Те удобно пропускат, че Коалицията за по-добри реклами обединява десетки членове, включително Facebook, повечето медиашопове, както и множество големи издатели.

Моята теза е, че сме в началото на масивно прочистване на рекламната екосистема, което ще има големи последици:

- Множество играчи в бизнеса с рекламни технологии ще бъдат сериозно засегнати. Преброено е времето на онези, които градят бизнеси, понякога дори големи, за сметка на потребителското преживяване. Определено е време да се съкратят акциите на някои рекламни технологии. Аз си направих собствен списък (не играя на фондовия пазар), направете вашия.

- По същия начин, както милиони потребители инсталираха софтуери за блокиране на реклами, така мнозина ще гласуват с мишката си. Както каза наскоро Скот Галоуей, професор по маркетинг в New York University Stern School of Business "Рекламата се е превърнала в данък, който плащат бедните и технологично неграмотните." И добавя: "Технологията ни позволява да се откажем от рекламата." След 12 месеца, дали чрез настройка по подразбиране или функция, която се активира с един клик, всеки ще може да се отърве от рекламното замърсяване.

- През следващите 18 месеца браузърите ще се конкурират да включват функции, които се стремят да предлагат по-добра и по-бърза навигация както на настолни, така и на мобилни устройства.

- Ще наблюдаваме множество издатели, които най-накрая ще се пренасочат към най-надеждния бизнес модел за публикуване на новини, предлагайки възможност за абонамент без реклами.

* Фредерик Филу е автор в блога за медии, технологии и бизнес модели Monday Note. В момента е стипендиант на програмата John S. Knight Fellowship в Университета в Станфорд. "Капитал" публикува текста с неговото разрешение.

Да го кажем откровено, рекламната общност има по-малко от година, за да почисти бъркотията си, преди браузърите да вземат нещата в свои ръце.

В началото на 2018 г. Chrome и Safari, които общо държат 68% от глобалния пазарен дял на браузърите, ще внедрят функции, насочени към възстановяването на приличното потребителско изживяване.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    enterfornone avatar :-|
    enterfornone

    Естествено, че Гугъл знае най-добре как "изглеждал" интернет. Всяка заявка в Хром а и в повечето други браузъри, ако ползвате SafeBrowsing, отива директно и към 1e100.net. Някак става даже ако домейна се блокира във файъруола даже. И Гугъл си записва всичко, всичко, което сте погледнали някъде.

  • 2
    hitrata_svraka avatar :-P
    Хит®ата Св®ака ;)

    Срещу реклами във Фейса чудесна работа върши Facebook Purity (добавка за уеб браузъри).

  • 3
    hitrata_svraka avatar :-|
    Хит®ата Св®ака ;)

    До коментар [#1] от "enterfornone":

    Именно затова не ползваме Chrome a Firefox. ;)

  • 4
    hitrata_svraka avatar :-P
    Хит®ата Св®ака ;)

    Други незаменими добавки към уеб браузъра:
    AdBlock Plus - не забравяйте да изключите опцията за "показване на някои ненатрапчиви реклами";
    Ghostery - блокира проследяващите скриптове на уеб страниците; настройте го да блокира всички видове, и изключете досадната иконка-призраче в долния десен ъгъл на прозореца.
    Click & Clean - заличава всички (или отделни) следи от браузването ви в интернет с едно натискане на бутона. Също и при затварянето на браузъра (ако го настроите така).
    FacebookPurity вече го споменах по-горе...

  • 5
    v_l avatar :-|
    v_l

    UC browser за android ... доста добре филтрира реклами и пести и трафик.

    Иначе да е жив и здрав AdBlock Plus ... като отворя някои от любимите си сайтове на комп без него и направо се втрещявам понякога каква брутална вълна от реклами свети, мига, свири и приказва.

  • 6
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Истинския голям проблем са страниците, които пренасочват една към друга, междувременно ти отварят още един таб с реклама, за да гледаш видеото трябва да цъкнеш един Х, които пренасочва към попъп и накрая една от страниците по правило като търъгнеш да я затваряш те предупреждава че излизаш и преди да го сториш те пренасочва към себе си.

    Ето това ако се отрегулира, ще е страхотно.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK