Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
2 25 юли 2017, 17:57, 3795 прочитания

Влюбени в сензацията

Престъпления, бедствия и инциденти доминират новините според изследване на Асоциацията на европейските журналисти в България

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Още по темата

Журналист от БНТ е бил пребит в Борисовата градина

Иво Никодимов е приет за лечение във Военна болница без опасност за живота

25 юли 2017

Перата реши да съди няколко бургаски медии

Бургазлията Петър Низамов, оправдан по дело за незаконно задържане на мигранти, се е почувствал засегнат от стари публикации по повод побой в местна дискотека и претендира за обезщетение от 15 хил. лв.

22 юни 2017

Несъвместимостта на Вежди Рашидов с медиите

Репутацията и компетенциите на бившия министър на културата и по медийните въпроси не са безспорни

15 май 2017

16 секунди от свободата

Свалянето на карикатурите на Чавдар Николов показа неспособността за справяне с PR кризи

15 апр 2016
Престъпленията, бедствията и инцидентите често оглавяват йерархията на новините в най-популярните телевизии и онлайн медии в България, създавайки "катастрофичен дневен ред". Сензационните заглавия и негативните новини доминират новинарския поток. Публикуването на текстове без авторство и заимстването на информация от други медии, често необозначено, е широко разпространено в онлайн пространството.

Това са част от основните изводи на проучването "Новини... отблизо", представено от Асоциацията на европейските журналисти (АЕЖ - България). Проблемът не е в това, че водещи са отрицателните новини, а че подобен извод вече не изненадва почти никого.

За да стигнат до изводите в доклада, авторите на изследването проф. Мария Нейкова, д-р Жана Попова и доц. д-р Вяра Ангелова от Журналистическия факултет на Софийския университет "Св. Климент Охридски" са проследили и анализирали 3556 журналистически публикации през тримесечен период (февруари - април 2017 г.).

Изследвани са новини, репортажи и информационни съобщения в трите най-гледани национални телевизии - Nova, bTV и БНТ. Обект на наблюдението са и петте най-посещавани новинарски сайта според статистическия сайт
Alexa към януари 2017 г. - "Блиц", "Брадва", "Вести", "Днес" и "Пловдив 24".

Според авторите на изследването вече е утвърдена практика в сайтовете, а и в телевизиите, текстовете и репортажите да се опаковат със сензационни заглавия. Като цяло заглавията, особено в част от сайтовете, подсилват "липсващото" в текста – скандалното, извънредното, шокиращото.




Медиите драматизират допълнително отразяването на извънредни събития чрез т.нар. живи връзки, излъчване и повторение на едни и същи кадри, съдържащи насилие и показващи суров материал от мястото на събитието. Това показва анализът на някои от ключовите събития през изследвания период – смъртта на жена в тунела "Ечемишка", терористичните атаки в Лондон, Стокхолм и Санкт Петербург, и др.

Анализът приключва с девет извода и няколко препоръки към медиите, институциите и властимащите, както и към публиката.

Един от изводите е, че
упадъкът на медийната свобода не е уникален български феномен. Той се наблюдава на световно равнище. А виновници за него са не само журналистите, но и цялостната икономическа, социална и политическа среда. Зловредни икономическо-политически взаимозависимости на всякакви нива трасират пътя за възможен и реализиращ се натиск върху медиите от страна на властимащите, включително по законодателен път.

Целия доклад можете да прочетете на сайта на Асоциацията на европейските журналисти тук
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

21 март 2018г.
Sofia Event Center

capital.bg/ecommerce

Конференция Стратегии за електронна търговия



Акценти в програмата:
Тенденции и развитие на иновациите в онлайн пазаруването
Иновативни услуги и ритейл стратегии
Как технологиите променят начина, по който пазаруваме
Тенденции при електронните плащания
Иновации в логистиката при електронната търговия
Маркетплейс революция


Прочетете и това

Защо Келнер купува "Нова" Защо Келнер купува "Нова"

Най-богатият чех ще комбинира медиен и телеком бизнес в България и региона, който след време може да препродаде

23 фев 2018, 3891 прочитания

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (20 февруари) 1 Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (20 февруари)

Петр Келнер е избран за купувач на "Нова телевизия"; Илия Яков е новият дигитален творчески директор в All Channels | Advertising; "Монбат" премина през цялостно ребрандиране; Кампания на безалкохолна крафт бира спечели тазгодишната "Рекламна академия" и др.

20 фев 2018, 1776 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Най-важното за данъчните рискове при бизнес пътувания

Запис от уебинара за данъчните, осигурителните и миграционните последици от командироването на служители в страната и чужбина, организиран от EY и Кариери

Поставяйте си ясни цели и ги следвайте

Стойка Зеленгорова, участникът с най-висок финален резултат в програмата на "Капитал" и MDV Professional Education School of Finance and Accounting for Young Professionals, разказва как обучението ще повлияе на бъдещото й кариерно развитие

Стажове, стипендии, конкурси (19 - 25 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

За да бъдете успешни, фокусирайте се върху крайната цел, но я разбийте на по-малки, постижими цели

На гости в рубриката "Пет минути със..." е Манди Хиксън, бивш пилот на Кралските военновъздушни сили, а към настоящия момент - лектор и коуч

Стажове, стипендии, конкурси (22-28 януари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
bTV увеличава леко приходите и намалява значително печалбата

Финансовият резултат през второто тримесечие е намалял с близо 50%

Черната каса на държавата

Скандалът за задълженията към чужди здравни каси извади на светло основния проблем в здравната система - парите в нея не стигат

Подарък от НАП: 120 млн. лв. разходи за бизнеса

Над половината от общо 442 хил. касови апарати скоро ще са за боклука. Останалите трябва да се ъпдейтнат. Сметката е 120 млн. лв., а ефектът - спорен

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Лъчезар Бояджиев is present

Можем ли да вярваме в нещо днес и познаваме ли истински средата си? Художникът подсказва отговорите с две изложби

Кино: "Принцесата на покера"

За печалбата от загубите е режисьорският дебют на големия сценарист Арън Соркин

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 8

Капитал

Брой 8 // 24.02.2018 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал"

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 24.02.2018 Прочетете