С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 28 юли 2017, 16:48, 6813 прочитания

Оптимизъм в отчетите на MTG и CME

Цената на телевизионната реклама ще продължи да се увеличава, прогнозират медиа агенциите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Нова броудкастинг груп" отбелязват двуцифрен ръст в приходите и увеличение на печалбата.
"БТВ медиа груп" увеличава леко приходите и намалява значително печалбата.
333 млн. евро общо са брутните рекламни инвестиции за първото полугодие на 2017 г., по данни на MediaConnection.
Интересът към финансовите резултати на двете водещи международни медийни компании, присъстващи на българския пазар, скандинавската Modern Times Group (MTG) и американската Central European Media Enterprises (CME), е логичен. И двете стоят зад най-влиятелните компании в сектора в България - "Нова броудкастинг груп" (собственикът на Nova) и "БТВ медиа груп" (собственикът на bTV). Развитието на двете дружества в голяма степен е определящо за състоянието на рекламния и медийния пазар в страната.

Телевизиите държат между 70 и 75% от рекламния медиен пазар в България и това няма как да не се отрази на финансовите им резултати. В частност bTV и Nova са двата основни лидера по приходи от тв реклама (виж графиката), логично следствие от доминиращото им присъствие в сектора като дял от аудиторията.


Чуждестранните собственици на двете медии МTG и СМЕ като публични компании, представят финансовите си резултати на тримесечие. С разлика от седем дни и двете дружества представиха отчетите си за първата половина на 2017 г. (периода април - юни) и анализ на развитието на бизнеса им за изтеклата половин година.

След първата половина от годината и MTG и СМЕ гледат с оптимизъм на резултатите си. За истинското състояние на компаниите обаче може да се съди по детайлите в официалния отчет. И логично за нас основният фокус пада върху представянето на българските им подразделения - "БТВ медиа груп" и "Нова броудкастинг груп". Заради различния начин, по който изглеждат отчетите и детайлите в тях, директно сравнение между показателите им не може да се прави.

Резултатите на "БТВ медиа груп"



Отчетените от "БТВ медиа груп" приходи през първото полугодие на 2017 г., остават сравнително стабилни. Оперативната печалба преди обезценки и амортизации (OIBDA) обаче отбелязва двуцифрен спад. Това става ясно от официалния отчет на компанията, собственик на групата - CME, в която най-големият акционер е американският медиен конгломерат Time Warner. В портфолиото на "БТВ медиа груп" влизат телевизионните канали bTV, bTV Cinema, bTV Comedy, bTV Action, bTV Lady и Ring.bg.

В официалния отчет на CME се отбелязва, че за второто тримесечие на годината медийната група в България има лек ръст в приходите от 1.6% в сравнение със същия период на 2016 г., достигайки близо 20.8 млн. долара. За периода януари – юни обаче приходите на "БТВ медиа груп", макар и с малко, намаляват до 36 млн. долара в сравнение с 36.3 млн. долара през същия период на 2016 г.

Много по-критична обаче е отчетената оперативната печалба преди обезценки и амортизации на "БТВ медиа груп", която бележи двуцифрен спад за всеки от отчетните периоди. От началото на годината до юни тя намалява с 37%, достигайки до 4.4 млн. долара. През второто тримесечие на 2017 г. пък се равнява на 3.07 млн. долара, като намалението е близо 50% в сравнение със същия период на 2016 г. По този компонент българската медийна компания отчита една от най-ниските оперативни печалби в сравнение с останалите страни, където CME има бизнеси - Чехия, Румъния, Хърватия, Словакия и Словения. България отбелязва и най-голям спад на годишна база, който се дължи основно на слабото първо тримесечие на 2017 г. за българската медийна група. Именно след това и компанията предприе редица промени в мениджмънта си.

През март "БТВ медиа груп", се раздели първо с дългогодишната директорка "Продажби" на телевизията. В края на юни пък компанията обяви, че тогавашният директор "Правни и бизнес отношения" Господин Йовчев става член на борда на директорите, където заема мястото на Едмунд Апелт, който остава главен оперативен директор в компанията. Един от членовете на борда, Давид Щепан, пък поема поста главен финансов директор. В края на 2016 г. пък Флориан Скала зае поста главен изпълнителен директор, сменяйки Павел Станчев, който управлява компанията в продължение на три години.

Отчетът на СМЕ е съпътстван с конферентен разговор, по време на който мениджъри и финансови анализатори коментират резултатите на компанията за първото полугодие на 2017 г. В рамките на това обсъждане, ръководителят връзки с инвеститорите в CME Марк Кобал обяснява, че разходите на компанията в България се увеличават, което основно се дължи на "лоши дългове и допълнителна реклама на местно съдържание, както и на формат, който се е оказал по-скъп, отколкото е бил предишната година". През 2016 г. компанията отново коментира "лош дълг, отписан през четвъртото тримесечие на 2016 г. заради една агенция [на българския пазар], поради което дружеството е взело решение да прекрати сътрудничеството си с нея и да започне да работи директно с клиентите си на рекламния пазар, без да използва посредничеството на въпросната агенция. Много вероятно Кобал е имал предвид прекратяване на договорните отношения между медиа шопа "Пиеро 97" и "БТВ медиа груп", което дълго се коментира от играчите на на българския пазар.

Пред "Капитал" "БТВ медиа груп", не даде конкретен коментар на финансовите резултати. От дружеството уточниха, че през първата половина на годината са увеличили инвестициите си в програмно съдържание, което се е отразило и на оперативната печалба преди обезценки и амортизации, заедно с еднократни разходи през първото и второто тримесечие на годината.

"Силната програмна стратегия през пролетния сезон, която съчетава популярни телевизионни брандове и локално съдържание, бяха сред ключовите фактори, които допълнително повишиха интереса към програмите на групата в сравнение със същия период на миналата година. Това допълнително утвърди лидерската позиция на групата на българския пазар", коментират от bTV. От компанията уточняват, че като резултат от повишените програмни инвестиции са се увеличили гледаемостта в праймтайм слота и дела на целодневната гледаемост с повече от 4 пункта през второто тримесечие.

От bTV уточняват, че през 2017 г. компанията е въвела на пазара нова политика за продажба на рекламно време, която е повишила цените на телевизионната реклама. Вероятно това ще има отражение и върху рекламните приходи на медиата, но може да бъде отчетено в края на годината. "Бъдещето на телевизията е обнадеждаващо и продължаваме да вярваме, че телевизията е най-ефективната медиа за рекламодателите да изградят широк обхват на посланията си и връзка с аудиторията", коментират от bTV.

Базираната на Бермудските острови CME отчита ръст от 4.2% на годишна база в приходите за първото полугодие, достигайки близо 316.9 млн. долара. За месеците от април до юни 2017 г. те се равняват на 181.9 млн. долара, или с 3.8% повече в сравнение със същия период на 2016 г. Според отчета на CME общата печалба преди обезценки и амортизации на холдинга за второто тримесечие на 2017 г. е 61.2 млн. долара в сравнение с 53.6 млн. долара през 2016 г. Двуцифрен ръст от 17.8% отчитат в печалбата за първите шест месеца от годината, достигайки 83.3 млн. долара.

В началото на юли стана ясно, че CME ще продаде хърватския и словенския си бизнес на Slovenia Broadband, която се управлява от United Group. Цената на сделката е 230 млн. евро, а групата ще използва средствата, за да изплати част от дълга си.

Отчетът за "Нова броудкастинг груп"

"Нова броудкастинг груп" отбелязват двуцифрен ръст в приходите и увеличение на печалбата, става ясно от официалния отчет за второто тримесечие на 2017 г. на собственика на българската група - шведската компания MTG. В него е отбелязано също, че делът на аудиторията в България намалява на годишна база, но пазарът на телевизионна реклама се очаква да остане стабилен.

В портфолиото на "Нова броудкастинг груп" влизат телевизионните канали от групата на "Нова" и "Диема", както и дигиталната компания "Нетинфо". Комуникационните канали се допълват от радиото NOVA NEWS, както и издателската медийна група AtticaEVA. "Лента" пък е кино дистрибуторската компания, с която "Нова Броудкастинг Груп" навлезе на пазара на киноразпространение в България.

MTG не предоставя разбивка по страните, в които оперира, с точните приходи и печалба, а ги обобщава като региони. "Нова броудкастинг груп" е предстaвена в групата на международния развлекателен бизнес на MTG, в който влиза също френският канал Trace. Конкретни данни за представянето й обаче няма.

До редакционното приключване на "Капитал" от Nova не отговориха на въпросите ни, отнасящи се до отчета на компанията собственик.

MTG продължава да отбелязва ръст в приходите и печалбата както за периода април – юни, така и за първото полугодие на 2017 г., показват данните от отчета. Общите приходи на шведската група за първите шест месеца от годината се равняват на 7.95 млрд. шведски крони, или около 831 млн. евро, което представлява увеличение от близо 13% в сравнение със същия период през 2016 г. В отчета се посочва, че ръстът се дължи основно на доброто представяне на скандинавския бизнес на групата, където в допълнение се отчита увеличение на цените за реклама и на цените за абонамент.

Печалбата преди плащане на лихви и данъци на MTG за второто тримесечие на 2017 г. е в размер на 391 млн. крони, докато година по-рано е била 360 млн. крони. Печалбата за първото полугодие на шведската група се равнява на 359 млн. крони, което представлява малко над 1% увеличение в сравнение със същия период на 2016 г. Президентът и главен изпълнителен директор на MTG Йорген Линдеман обяснява в съобщението до акционери и медии, че поредният ръст в приходите и по-високата печалба са доказателство за добрата стратегическа трансформация на бизнеса.

Оценката на пазара

Изпълнителният директор на Media Club Катерина Буюклиева, обясни, че не е изненадана от добрите резултати на двете водещи телевизии bTV и Nova, защото те инвестират в съдържание, а това съдържание привлича аудитория. "Много добро решение от страна и на двете групи е да се развиват в стратегически правилна посока - да предоставят съдържането си в онлайн среда, като паралелно с това го обогатяват и имат реална обратна връзка. В това направление рекламната им политика изостава", каза Буюклиева.

Без изненади и през 2017 г. инвестициите в телевизионна реклама ще продължат да бъдат доминиращи в целия микс. Според медиа директорите на няколко водещи агенции, с които "Капитал" разговаря, намаляването на цените на телевизионната реклама от последните няколко години вече не е валидно. "Според нашите оценки за първата половина на 2017 г. цената на рейтинг точка в телевизията се е увеличила с 5-10%. Очакваме цените на телевизията да продължат да се покачват бавно, но стабилно. Подобни индикации се посочват и от повечето телевизионни канали", обясни медиа директорът на Argent Симона Тенчева.

Според изпълнителен директор на медийния клъстър в Publicis One Десислава Стоянова ръстът на пазара идва от наложената пазарна инфлация – увеличените инвестиции изпреварват увеличението на размера на рекламната активност. "Според двете пийпълметрични агенции на пазара ръстът на база грос инвестиции е 8%, докато спадът на размера на рекламната активност според GARB e 4%, а според Nielsen – 6%", коментира Стоянова. По думите и ритейлърите, фармацевтичните компании, козметиката и лотариите са категориите, които бележат ръст откъм инвестиции и размер на рекламната активност в телевизия.

Фармацията е категорията с най-високи инвестиции

Прогнозата на медиа директорите за развитието на рекламния телевизионен пазар е положителна. "На годишна база предвиждаме ръст с около 5-8%. Очакванията ни са, че цените ще продължават да следват тенденцията за увеличение предвид липсата на инвентар и в двете медийни групи", категорична е Десислава Стоянова. Тя уточни, че към настоящия момент са сключени годишните сделки и единствено може да очакваме еднократни кампании на нови рекламодатели с цени, по-високи с около 10-15% спрямо тези, които биха били договорени в началото на годината.

Телевизията реално има силен конкурент и това е интернет пазарът, все пак обръща внимание Катерина Буюклиева. "Използването на смарт мобилни устройства за целева група до 35 години е на нивото на покритието на телевизията. Това води до промяна в навиците на гледане. Не вярвам, че това ще се отрази на телевизионния пазар до края на годината, но посоката е ясна", категорична е тя.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Агенцията ExpandX и Wness TV започват да предлагат съвместна услуга Агенцията ExpandX и Wness TV започват да предлагат съвместна услуга

През Goldies media group двете компании ще работят върху създаването на видеопродукции

14 ное 2019, 418 прочитания

ЕК одобри KKR да купи германския издател Axel Springer ЕК одобри KKR да купи германския издател Axel Springer

Според комисията новата структура на компанията няма да доведе до промени на пазара

13 ное 2019, 973 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (1 август)

CARAT стана глобална медийна агенция №1 в света за девети път; bTV увеличава леко приходите и намалява значително печалбата; Discovery е на път да купи кабелната мрежа Scripps за 12 млрд. долара; Печалбите на Google са застрашени от нарастващите разходи; Facebook продължава възхода си

Още от Капитал
Внимавай с Aliexpress

Кои са най-честите рискове при покупки от китайската онлайн платформа

Местните избори отвъд резултатите

В София и други градове проличаха възможности за по-широк фронт срещу наложения от ГЕРБ модел на управление

Да копаеш дъното за Доган

Държавата изненадващо отпусна 220 млн. лв. за драгиране на плавателния канал в пристанище Варна. Съмненията са, че пристанището на Ахмед Доган ще е основният печеливш, а държавните терминали ще трябва да го догонват

"Шах!" със зенитни ракети

Разполагането на руски противовъздушни комплекси С-400 в Сърбия би било тежък удар по сигурността на България и НАТО

20 въпроса: Христо Христозов

"Практиката показва, че бързите решения имат висока цена и рядко са устойчиви"

Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10