Флориан Скала: Няма планове за продажбата на bTV
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Флориан Скала: Няма планове за продажбата на bTV

"Наблюдавайки световните тенденции, смятам, че българският пазар на онлайн реклама ще продължи да расте в следващите години."

Флориан Скала: Няма планове за продажбата на bTV

Главният изпълнителен директор на "БТВ медиа груп" пред "Капитал"

Весислава Антонова
11794 прочитания

"Наблюдавайки световните тенденции, смятам, че българският пазар на онлайн реклама ще продължи да расте в следващите години."

© bTV Media Group


Флориан Скала е главен изпълнителен директор на "БТВ медиа груп" от 13 декември 2016 г. Преди да оглави една от водещите медийни групи в България, заема длъжността директор "Продажби" на Markiza Group в Словакия, която също като bTV е част от групата на Central European Media Enterprises. В продължение на няколко години е заемал и водеща позиция в RTL - Австрия. Флориан Скала е изучавал "Медиен мениджмънт" в Университета за приложни науки "Св. Пьолтен" в Австрия

В какво състояние заварихте bTV във финансово, търговско и програмно отношение?

Много съм доволен от състоянието на bTV днес и от представянето ни през първата половина на 2017 г. Представянето ни през пролетния сезон беше много силно, всичките ни ключови програми надминаха предишните си сезони по отношение на качество и аудиторен дял. Продукционното качество на програми като "Гласът на България" и Masterchef е много високо и налага нови стандарти на българския телевизионен пазар. Виждаме положително развитие на пазара на телевизионна реклама и успяхме да обърнем тенденциите в цените. Загубите от предишни години поради непрекъснатата дефлация в цените на телевизионна реклама постепенно се възстановяват. Това е положителен знак за българската икономика, от която и ние сме неразделна част. Възнамеряваме да запазим позицията си като лидер на българския телевизионен пазар. Увеличаваме аудиторния си дял, както показват данни на ГАРБ. Имаме брандове, които хората обичат и за които говорят, модели за подражание, bTV разполага с най-силната емоционална връзка с публиката. Ще продължим да инвестираме във първокласни програми и да развиваме иновативно съдържание по най-високите стандарти за качество.

След като СМЕ сключи сделка за телевизионните си канали в Хърватия и Словения, можем ли да очакваме оттеглянето на компанията и от българския пазар? Върви ли към продажба bTV?

Подобни слухове се носят на пазара много преди моето идване и се съмнявам, че ако кажа нещо днес, това ще предотврати нови слухове утре. Имаше ясно изявление на мениджмънта на СМЕ в обръщението към инвеститори през второто тримесечие, че компанията няма планове да продава своя бизнес в други територии и че смята да развива останалите си пазари. СМЕ е наясно, че телевизията е локален бизнес. Ние сме българска компания на българския пазар и оставаме тук.

Каква беше причината да прекратите отношенията си с медиа шопа "Пиеро 97"? И какъв е ефектът за компанията от тази стъпка?

Не мога да коментирам неприключили процедури, но като цяло бизнес практиките на "Пиеро 97" не бяха здравословни за целия пазар в миналото. Бизнес моделът на "Пиеро" просто създаваше непрозрачност за клиентите. "Пиеро" дори не разполагаше с пряк контакт с повечето клиенти с изключение на няколко директни клиента. "Пиеро" все още има дългове за милиони левове към нас, въпреки че клиентите са платили за кампаниите, но не сме получили парите от "Пиеро". По очевидни причини това направи по-нататъшна съвместна дейност невъзможна.

Какви са отношенията ви с миноритарния собственик в bTV Красимир Гергов? Срещали ли сте се с него?

Не съм се срещал с него лично до момента.

Един от натрупаните с години проблеми на българския рекламен пазар е наличието на две пийпълметрични агенции. Предприели ли сте вече конкретни стъпки за преодоляването на тази ситуация и според вас от какво зависи установяването на една метрика?

Съществуването на две системи толкова дълго време е безпрецедентно по отношение на всеки друг пазар по света. То поражда съмнение в индустрията като цяло и поставя под въпрос доверието в нея и ефекта за клиентите. Наличието на една система за измерване трябва да е един от ключовите приоритети за цялата рекламна индустрия, включително собственици на медии, агенции и клиенти. Доставчикът следва да бъде избран след прозрачна селекция и въз основа на ясни критерии и най-важното – да започне да работи на пазара след провеждане на независим одит. Също така трябва да бъде приет от всички участници.

Кои бяха най-неотложните мерки, които предприехте, след като заехте сегашната си позиция, и защо?

На първо място, стартирането на процеса за засилване на пазарната позиция на компанията. Увеличихме инвестициите в ключовите програми и възприехме стратегия за синергия на всички наши бизнес направления. Заедно с това актуализирахме търговската си политика и цени. Развиваме се в добра посока.

Каква е вашата лична цел като мениджър на водещата българска телевизия?

Целта ми е да поддържам каналите, проектите и съдържанието на bTV Media Group във възможно най-добра форма, както и да повиша бизнес резултатите, тъй като това е съществено, за да продължим да предоставяме телевизия с високо качество. Освен това ще продължим да развиваме дигиталната си стратегия, за да направим водещото си съдържание достъпно на всички платформи.

Още с идването си, започнахте промени в търговската политика на bTV, като направихте персонални промени в екипа и увеличихте цените на тв реклама. Няколко месеца по-късно как оценявате ефекта от тези промени? Как реагираха рекламодателите и медиа агенциите на увеличението на цените?

Корекцията в цените беше необходима след спада им през последните години. По всичко личи, че сме на прав път. Предлагаме първокласен продукт, подобрили сме представянето си, а направените корекции бяха приети от пазара. Независими проучвания показват, че фокусът върху качество, а не върху количество, и корпоративната социална отговорност допълнително увеличават стойността на бранда на компанията, и това е правилният начин за задълбочаване на лоялни партньорства и връзката с потребителите.

Очаквате ли увеличение на приходите от реклама за bTV Media Group до края на годината? Предвиждате ли допълнителен скок в цените на тв реклама?

Резултатите ни за първата половина на годината следват тенденцията на тези от първата половина на 2016 г. За остатъка от годината е рано да се дават точни прогнози.

Има ли яснота кой ще бъде новият директор "Продажби" в bTV след раздялата ви с Весела Димова? Предвиждате ли още промени и преструктурирания в търговския отдел на медиата? Ако да - защо?

Екипът ни, отговорен за продажбите, е страхотен и настоящата структура функционира отлично.

Според последния финансов отчет на СМЕ за първите шест месеца на 2017 г. bTV увеличава леко приходите, но намалява значително печалбата си. Каква е причината за това? Как възнамерявате да го компенсирате?

Приходите нараснаха с 1.6% през второто тримесечие, което е в резултат на изключителния обхват, който предоставяме. През 2017 г. успешно въведохме нова търговска политика на пазара и успяхме да увеличим цените за телевизионна реклама след дългогодишна дефлация. Паралелно с това bTV Media Group увеличи инвестициите си в популярно съдържание и в силна програмна стратегия за пролетния сезон, комбинирайки популярни телевизионни брандове с локално съдържание, което беше ключов фактор за допълнителното увеличаване на интереса към програмите на bTV Media Group в сравнение със същите периоди на 2016 г. (както второто тримесечие, така и първото полугодие), и отново засилихме водещата си позиция на българския телевизионен пазар. Въз основа на данни от единствената система за измерване, преминала независим международен одит, засилените програмни инвестиции са увеличили дела от публиката за праймтайма и като цяло с повече от четири процента за тримесечието, но същевременно са повлияли на приходите. В допълнение, имахме и еднократни разходи през първото и второто тримесечие. (бел. ред: В началото на годината, когато СМЕ представи финансовия си отчет за 2016 г. представител на компанията обясни, че разходите на компанията се увеличават, основно заради "лош дълг, отписан през четвъртото тримесечие на 2016 г. заради една агенция [на българския пазар], поради което дружеството е взело решение да прекрати сътрудничеството си с нея". В случая се има предвид "Пиеро 97", но еднократните разходи през първата половина на 2017 г. вероятно също са свързани с отписване на дългове.)

Какво е съотношението между приходите на bTV Media Group от реклама и от такси за разпространение? Предвиждате ли увеличение на приходите от разпространение и ако да - защо?

През първата половина на 2017 г. приходите от абонаменти и разпространение спрямо общите приходи представляваха приблизително 26%, което е малко повече от дела им за същия период от миналата година. Това е в резултат от стратегията за първокласно съдържание и инициативите ни в дигиталната област.

Конкурентите ви от "Нова тв" разшириха влиянието си на българския пазар, придобивайки най-голямата онлайн компания "Нетинфо". Предвиждате ли разрастване на bTV Media Group в тази посока? Имате ли интерес към придобиването на онлайн медии в България?

bTV Media Group има ясна стратегия за развитие на дигиталното си присъствие и портфолио. Тя се основава на създаването на собствено съдържание и смятам, че това е ключово предимство за групата ни, тъй като програмите на bTV и екипът има ноу-хау да произвежда значимо, интересно и увличащо съдържание. Стратегията ни е да продължим да развиваме собствени платформи и да осигурим растежа им чрез развитие на продукти и интензивни кампании в медийната ни група.

Предвиждате ли увеличение на приходите си от дигитални продажби? Как оценявате потенциала на пазара на онлайн реклама в България и в какъв тип формати сте избрали да фокусирате вашата дигитална стратегия?

Наблюдавайки световните тенденции, смятам, че българският пазар на онлайн реклама ще продължи да расте в следващите години. Развитието на дигиталния бизнес е наш приоритет и ще се фокусираме основно върху първокласния видеоинвентар. Като основен създател на съдържание на пазара ние се виждаме във водеща роля и в дигиталната сфера в бъдеще. Също така ще развием възможностите за програматик и нейтив реклама.

Какви инвестиции в съдържание планирате до края на тази година? Кой беше най-успешният ви телевизионен проект през 2017 г. и защо?

Предстои ни сезон на новото начало, какъвто е и слоганът на предстоящия сезон на "Фермата". Сезон, който комбинира качествено развлекателно съдържание, журналистика с високи стандарти и силни социални инициативи, които добавят стойност към програмата ни и обществото като цяло. Като лидер на пазара ние не просто правим бизнес според най-високите стандарти, но и добавяме стойност в живота на хората, обществото и пазара. Ключовият ни програмен проект през есента ще бъде третият сезон на "Фермата", зрителите ще видят изключителен кастинг, съдържание и недокосната природа. Освен това подготвяме излъчването на новия ни български всекидневен сериал. Той е най-мащабната инвестиция за всекидневен сериал, правена на българския пазар досега. Ще предоставим съдържание, невиждано досега по отношение на размах и кинематографично изживяване, качество, сюжет и участници. Качеството, а не количеството, е ключовият критерий за програмната стратегия на bTV. А качеството изисква време и ресурси, но скоро ще започнем излъчването на сериала.

Интервюто взе Весислава Антонова

Флориан Скала е главен изпълнителен директор на "БТВ медиа груп" от 13 декември 2016 г. Преди да оглави една от водещите медийни групи в България, заема длъжността директор "Продажби" на Markiza Group в Словакия, която също като bTV е част от групата на Central European Media Enterprises. В продължение на няколко години е заемал и водеща позиция в RTL - Австрия. Флориан Скала е изучавал "Медиен мениджмънт" в Университета за приложни науки "Св. Пьолтен" в Австрия


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    kaka_lara avatar :-?
    kaka_lara

    Като сте толкова добри, защо не увеличавате заплатите на служителите си?

  • 2
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    Общи приказки в стил "мижи да те лажам".

  • 3
    dragozow avatar :-|
    dragozow

    Няма ли да изгоните учиндолския пръч вече, даже децата не се смеят на вицовете му вече.

  • 4
    kdo52372883 avatar :-P
    kdo52372883

    А, лошо! Ами сега 6i6i какво ще си напазарува?! След като и "Нова ТВ" му се изплъзна... Ало, Емо! Ало, Боко! Я пуснете там по един СМС, да се вразумят пустите му чужденци. #feed #6i6i.

  • 5
    nemisemisli avatar :-?
    nemisemisli

    До коментар [#4] от "kdo52372883":

    изплъзна ли се?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK