С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 25 авг 2017, 12:36, 16508 прочитания

Защо Каменаров поема БНТ

Каква е визията му за развитието на телевизията

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
- Новият генерален директор има политическа подкрепа от управляващите и изборът му няма да предизвика скандали.

- Съветът за електронни медии не опроверга съмненията, че се поддава на влияние от партията на власт.

- Нито една партия не говори за реформа в обществените медии, която да ги направи силни, независими и интересни.
По време на конкурса голямото неизвестно беше не кой ще представи по-добра концепция, а кой ще бъде предпочетен от ГЕРБ.

БНТ има нов генерален директор - Константин Каменаров. С близо година закъснение Съветът за електронни медии (СЕМ) в крайна сметка реши кой ще управлява държавната телевизия, натоварена с обществени функции. Той заменя на поста Вяра Анкова, която управлява БНТ два последователни мандата, плюс една година допълнително (общо седем), докато медийният регулатор изчакваше удобен момент да обяви конкурса.

Константин Каменаров бе избран с гласовете на четирима от общо петимата членове на медийния регулатор. Кандидатурата му беше подкрепена от председателя на СЕМ София Владимирова (от квотата на парламента, номинирана от ГЕРБ), Розита Еленова (също от парламентарната квота, номинирана от Български демократичен център на Христо Ковачки), Бетина Жотева (от квотата на президента Росен Плевнелиев), Мария Стоянова (президента Плевнелиев). Против гласува Иво Атанасов (БСП), който подкрепи бившия генерален директор на БНР Валерий Тодоров. "Не съм убеден, че той е най-добрият вариант за управлението на БНТ през следващите три години", каза Атанасов.


Сред аргументите за избора на Каменаров членовете на СЕМ изтъкнаха неговия професионализъм, управленска компетентност, концепция за развитието на БНТ и познаване на телевизията. Все твърдения, които тепърва ще се проверяват и доказват в рамките на тригодишния му мандат.

Засега много хора от БНТ - настоящи и бивши служители, го определят като кандидат на статуквото, от който не се очаква да направи сериозни промени. Дали това твърдение е основателно ще си проличи от избора му на членове в управителния съвет на медиата и от назначенията на другите ключови ръководни позиции в програмата.

По време на целия конкурс голямото неизвестно беше не кой ще представи по-добра концепция, а кой ще бъде предпочетен от ГЕРБ. Политическото влияние върху СЕМ, а и върху БНТ, е лесно за обяснение. Членовете на съвета се избират или назначават от политици, а телевизията получава огромна част от финансирането си директно от държавния бюджет. И въпреки че конкурсът приключи с нов шеф на БНТ, опитите да се говори за истинските проблеми на обществената телевизия бяха малко. Някои от кандидатите повдигнаха въпросите за финансовата и редакционната независимост на медиата, но нито един политик не пое вдигнатата топка. Така сега изглежда, че едва ли някой ще започне сериозната реформа в обществените медии, така че те да вършат много повече работа на зрителите.



Избор без изненада

Още в самото начало, когато СЕМ обяви конкурса за генерален директор на БНТ, се знаеше, че в него има двама скрити фаворити. Журналистът, политик и изпълнителен директор на TV7 и News7 Емил Кошлуков и Константин Каменаров, чиято професионална кариера в медиите е свързана с БНТ.

Източници на "Капитал" твърдят, че и двамата са се ползвали с подкрепата на различни кръгове в управляващата партия ГЕРБ. Зад кандидатурата на Каменаров е стоял зам.-председателят на ГЕРБ Цветан Цветанов. За новия генерален директор се знае още, че е близък с големите телевизионни продуценти на пазара, и се смята, че те са били другото му силно лоби в конкурса.

Зад кандидатурата на Емил Кошлуков вероятно е стоял един от доверените хора на Бойко Борисов - бизнесменът Александър Сталийски (лидерът на "Новото време" управляваше продуцентската компания "Ноу фрейм медия" АД, която беше собственост на партньорката на Сталийски Виолета Сечкова). Това бе и причината да се смята, че той има по-големи шансове от Каменаров. Те обаче се стопиха, когато стана ясно, че през последната година е бил програмен директор на телевизията на партия "Атака" - "Алфа". Така везните натежаха в полза на Каменаров. Обективно е да се каже обаче, че извън CV-то на Емил Кошлуков концепцията и представянето му бяха по-силни.

С редки изключения конкурсите за генерален директор на БНТ и БНР винаги са били контролирани от управляващата партия. Затова и сега се смята, че медийните надзорници са взели политически мотивирано решение, избирайки "по-малкото зло" за телевизията. В ключови моменти СЕМ обикновено се е съобразявал с мнението на партията на власт, като управляващите могат да разчитат винаги на два сигурни, един почти сигурен глас и още един възможен от петимата членове на съвета.

Политическата мотивация зад избора на генерален директор на БНТ е сериозен проблем. Този маниер обрича обществената медиа и сериозно пречи тя да се превърне в еталон за всички останали играчи на пазара по качество, етични стандарти, обективност и отдалеченост от властта. БНТ е телевизията, в която, на теория, може да има условия за повече качествена журналистика, защото комерсиалните канали имат други приоритети. Заложеният в законодателството модел на нейното финансиране обаче (в който тя се субсидира от държавния бюджет, а не от такси на гражданите например), както и изборът на членове на СЕМ дават възможност на различните правителства да се намесват в работата й и да правят опити да подчинят ръководството й на своите интереси. Така, вместо да служи на гражданите, тя се превръща в паж на управляващата власт.

Какво ще се случи в БНТ

В концепцията си за развитието на телевизията новият директор казва, че тя е изградена "върху реално постижими идеи, стъпващи върху консервативно финансиране". Каменаров, който дълго време е работил в националната телевизия, я нарече "социален феномен" и реална алтернатива на комерса.

Както повечето кандидати, и той смята, че бюджетът, одобряван от държавата, не е достатъчен, за да създава БНТ висококачественото съдържание, което всички очакват. Според него увеличението на приходите на БНТ ще бъде постигнато с различни способи. Единият е намаляване на зависимостта на БНТ от държавната субсидия като основна форма на финансиране. Затова трябва да се настоява пред държавата и компетентните органи за "обвързването на субсидията с реалните разходи по изпълнение на възложените от държавата обществени функции и реалната стойност на един час телевизионна продукция", пише буквално в концепцията.

Други мерки включват: разработване на действаща платформа за привличане на средства от българския бизнес за партньорство при осъществяване на корпоративни социално отговорни кампании. По думите на Константин Каменаров търговските звена трябва да насочат усилията си към търсене на европейско финансиране и договори с големи корпорации. Две зони, в които, ако не действаш предпазливо и спазвайки правилата и законовите ограничения, може да направиш БНТ зависима освен от политически и от корпоративни интереси. Дано Каменаров успее да предпази БНТ от това.

Новият генерален директор не вярва "в магичните свойства на съкращенията, които не са панацея, която ще промени облика и съдържанието", а вярва в оптимизирането на структурата. В този смисъл той каза, че има цели дирекции, които са дисбалансирани.

Според Каменаров новините и публицистиката са гръбнакът на обществената телевизия, който се е доказал във времето и "По света и у нас" се е превърнал в безспорен лидер в телевизионния пазар. Той смята, че освен за доверие БНТ трябва да се бори и за рейтинг, защото реалностите на пазара, в който тя се развива, са такива. "Нейната задача обаче е по-сложна, защото тя трябва да се бори за рейтинг със специфично програмно съдържание, тъй като е обществена медиа. "Специфичен продукт обаче не значи по-малко рейтингов и по-малко интересен", смята Каменаров.

Според него БНТ се нуждае от добро маркетиране и опаковане на продукта си. В телевизията трябва да влязат модерни млади мислещи хора и той иска да включи такива в екипа си. "Заплатите в БНТ са ниски, но те не могат да бъдат автоматично вдигнати, а само ако БНТ успее да увеличи собствените си приходи", каза Каменаров. Той ще продължи да развива четирите програми на БНТ, които и сега са познати, но БНТ2 трябва да бъде с по-ясно изразен културен и образователен профил и да повиши качеството на съдържанието, защото в момента изглежда като по-евтина версия на основната програма БНТ1.

По думите му трябва да се промени философията на производство на програмите на БНТ. За тази философия той заедно с експерти във всяка област - култура, информация, образование, спорт и забавление, смята да създаде библия на телевизията, която ще съдържа златните стандарти за създаване на съдържание. Според Каменаров трите императива на телевизията са програмна, финансова и технологична дисциплина.

"Смятам, че денят на излъчване на "Панорама" трябва да се промени от петък в събота или неделя. Трябва да се направи одит, за да се знае в какво състояние се поема БНТ", смята Каменаров.
Кой е Константин Каменаров

Преди да стане водач в битката за БНТ, за Каменаров се смяташе, че дори и да не стане генерален директор, може да се сдобие с позиция в ръководството на медиата. Той беше назначен за оперативен директор на телевизията в първия мандат на Вяра Анкова (2011-2013), но се задържа на поста по-малко от две години. Източници на "Капитал" в парламента коментират, че Каменаров активно търсел подкрепа за номинацията му от различни парламентарни сили и това не е и първият му опит да оглави телевизията. В годините назад той е участвал и в други конкурси за генерален директор, в някои от които също е бил сочен за фаворит.

На въпрос на Мария Стоянова къде е работил от 2013 до 2017 година, тъй като не е посочил в биографията си, той обясни, че не го е отбелязал, защото не е бил на трудов договор, а е бил консултант. "Занимавах се с консултантска дейност за Ernst&Young, нетуъркинг, лобистка дейност", уточни Каменаров. Фактът, че през последните четири години е бил извън медиите, е по-скоро слабост и той има какво да наваксва като познание и опит за телевизията.

Кариерата на новия генерален директор започва в БНТ през 1992 година. Тогава той започва да работи като парламентарен репортер в новините на БНТ "По света и у нас". Оттам за известно време се премества в Ефир 2, където е водещ на новините. Но отново се завръща в ефира на БНТ, където се издига до поста директор на новините на "По света и у нас". На този пост е от 1996 до 1999 г.

През 1999 година за близо четири месеца е говорител на правителството на Иван Костов. От 2000 до 2005 г. е директор "Връзки с обществеността" на мобилния оператор "Мтел" по времето, когато той е собственост на Майкъл Чорни. След това се занимава с частен бизнес и като консултант по различни проекти.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Новият играч в медийната реклама Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

13 сеп 2019, 3347 прочитания

ПИК-ът на отровената среда 11 ПИК-ът на отровената среда

Очернянето на годеницата на кандидат-кмет на София от кафявия сайт "ПИК" за първи път породи консенсус сред политици, журналисти и PR-и за това какво НЕ е журналистиката

13 сеп 2019, 9913 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Популярни и без телевизионни екрани

Защо големи световни брандове отказват да инвестират в традиционна реклама и кои български рекламодатели опитват нетрадиционни похвати и как това работи за тях

Португалският инвеститор в българско стъкло

До пет години новият собственик на фабриките за бутилки и буркани в Пловдив и София - BA Glass, планира да вложи 400 млн. лв.

ПИК-ът на отровената среда

Очернянето на годеницата на кандидат-кмет на София от кафявия сайт "ПИК" за първи път породи консенсус сред политици, журналисти и PR-и за това какво НЕ е журналистиката

"Шпионският" скандал: 17 мига от есента

Разследването срещу лидера на Движение "Русофили" Николай Малинов изглежда повече като за предизборна вътрешнополитическа употреба, отколкото като реален шпионски скандал с Москва

Ковачки цапа, всички му плащат

Горенето на отпадъци става с разрешението на държавните институции въпреки съмненията за спазване на еконормите

20 въпроса: Ралица Петрова

Режисьорката на "Безбог" завършва сценария към следващия си филм

Кино: "То: Част втора"

Сумата от всичките ни страхове по Стивън Кинг