Рок драмата на bTV
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Рок драмата на bTV

Shutterstock

Рок драмата на bTV

В радиоефира звучат две радиостанции с името Z-Rock, докато bTV и бившият директор на радиогрупата им Васил Димитров спорят за марката

Мария Манолова
24662 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Темата накратко:

- От началото на седмицата в ефира звучат два варианта на радио Z-Rock - единият е собственост на bTV Media Group, а другият - на "Оберон Радио Макс".

- Телевизионната група притежава марката, но не и честотите за излъчване на рок радиото.

- Доскорошният директор на радиогрупата на bTV Васил Димитров стои зад новото Z-Rock и планира да си върне и останалата част от станциите от портфолиото на bTV
Автор: Капитал
Автор: Капитал

Радиоефирът е особено място. Там нямат значение табели, марки и фирми. Единственото важно е да чуваш познат глас. В това се убедиха в началото на седмицата и слушателите на Z-Rock, които се събудиха с познатите гласове на познатата честота, макар и вече по различно радио.

От седмица в българския ефир има две радиостанции, които наричат себе си Z-Rock. Едното напомня повече на оригинала - излъчва се на местата, на които и досега, в ефира звучат същите предавания и гласове. Разликата е, че радиото е на нов уебсайт - zrockradio.bg, в нов офис в "Младост" и с нов собственик - "Оберон Радио Макс", който управлява и радиостанциите FM+, Fresh! и Star FM, а отскоро и Melody. Другото Z-Rock пък остава на сайта zrock.bg, но звучи ефирно само в градовете Пазарджик и Гоце Делчев. По него няма да чуете познатите водещи Буги Барабата, Елена Розберг и Краси Москов. Те се преместиха в радиото двойник. Собственикът на старото-ново осиротяло рок радио - bTV, обещава нова програмна стратегия и "в най-кратки срокове да разнообразят, обогатят и обновят съдържанието" му.

Радиостанциите държат само 4% от рекламния пазар в България, или общо около 28 млн. лв. за 2016 г. На първо четене това не е най-апетитната хапка от него и вероятно този бизнес би бил и сред по-малките приоритети в дейностите на bTV Media Group. Конфликтът между двете нови радиостанции Z-Rock обаче показва две други страни на монетата. Първо, окрупняването на няколко станции в една група е важен лост за пред рекламодателите и рок радиото (макар и с дял от аудиторията от 3.9 пункта за София и 1.9 пункта за страната) е ценен актив и за двете групи - bTV и "Оберон". По-големият брой радиостанции значи по-голям лост за привличане на рекламодатели, защото се покриват повече целеви групи. И второ, деленето на двете огледални радиостанции и конфликтът между тях вероятно е пореден, по-агресивен епизод от битката между собствениците на медийната група CME и миноритарния акционер в bTV Красимир Гергов.

Трудният развод с Гергов

Рекламно-медийният "консултант" Гергов държи 6% от собствеността в bTV Media Group, а от създаването й се считаше и че има влияние върху случващото се в нея. По силата на акционерно споразумение, датиращо от момента, в който News Corporation на Рупърт Мърдок продаде най-голямата телевизия в България на СМЕ, Гергов си беше осигурил правото да назначава хора на ключови позиции в медиата.

Напрежението между него и мажоритарния акционер се видя публично през 2016 г., когато свързаната с Красимир Гергов агенция за продажба на рекламно време "Пиеро 97" натрупа задължения към телевизията от около 6 млн. лв. за излъчени, но неразплатени рекламни клипове. Това пролича и във финансовия отчет на публичната компания CME, която беше принудена да отпише лошия дълг на "Пиеро" в последното тримесечие на 2016 г. Двете фирми влязоха в схватка в Комисията за защита на конкуренцията и разтрогнаха бизнес отношенията си. Малко след това bTV освободи дългогодишния директор "Продажби" Весела Димова.

Последният епизод на промени в медийната група беше освобождаването на директора на радиогрупата на bTV (обединена под шапката на дружеството "Радиокомпания Си Джей") Васил Димитров през юни. Месец по-рано медийната група изгуби контрола над една от софийските си радиостанции - Melody. Причината беше особеният начин, по който bTV управлява част от радиогрупата си. Някои от ефирните честоти не са директна собственост на компанията, а се взимат под наем срещу определена такса. В случая с радио Melody честотата е взета под наем от фирмата "Гео адвайзърс", която преди години финансираше вестника на Красимир Гергов "Класа". В случая със Z-Rock много от честотите са собственост на управляваната доскоро от Васил Димитров фондация "Радио Нова Европа".

Рок операта на bTV

Днешният проблем на bTV със Z-Rock датира от навлизането на телевизионната група в радиобизнеса още през 2006 г. Тогава под ръководството на Вики Политова компанията закупи 75% от акциите на "Радиокомпания Си Джей" ООД, която по това време притежаваше лицензите за Jazz FM и Classiс FM (излъчвани в София) и на веригата NJoy (която се излъчва в цялата страна), от Васил Димитров и Петър Коев. Двамата си запазиха останалите 25% от собствеността на радиогрупата, а впоследствие Димитров стана и директор на радиогрупата. По това време Z-Rock току-що тръгваше в ефирните честоти, доскоро запазени за радио "Нова Европа" (наследник на радио "Свободна Европа") и все още не беше част от "Радиокомпания Си Джей". Когато CME купи bTV Media Group от News Corporation през 2010 г., новият собственик получи "Радиокомпания Си Джей" заедно с радиостанциите Jazz FM и NJoy, както и "консултантски договор" за Z-Rock, Melody и Classic FM. "Консултантските" услуги са основния механизъм, чрез който Красимир Гергов участваше в живота на първата частна телевизия от създаването й през 2000 г.

Пред "Капитал" от bTV коментираха, че новият мениджмънт, който дойде в средата на тази година, е заварил бизнес модел изграден върху връзки с редица от подизпълнители, "сред които и притежателите на лицензи за излъчване на различните радиопрограми", които са "ненужно усложняване на процеса или облагодетелстване на трети страни". По думите на компанията редица от тези договори са започнали да изтичат в първата половина на 2017 г., а собствениците на лицензи са поставили неоправдано увеличаване на досегашните цени. "В случая с радио Z-Rock изисканото увеличение от страна на фондация "Радио Нова Европа" беше в размер на 16 пъти досегашната сума", коментираха от bTV пред "Капитал". От медийната компания твърдят, че не са получили адекватна обосновка на цената или нормален диалог с досегашния си партньор. "Това е търговска сделка и на който не му изнася цената, просто я приключва. Така и стана", каза бившият директор на радиогрупата на bTV Васил Димитров пред "Капитал". "Те оспорват цена от 3000 лв. на месец за 15 лиценза, което е доста смешна сума", обясни той.

Към днешна дата радио Z-Rock има лицензи за излъчване в 15 областни града - София, Пловдив, Стара Загора, Плевен, Велико Търново, Варна, Бургас, Хасково, Видин, Монтана, Ловеч, Ямбол, Разград, Гоце Делчев и Пазарджик. От тях обаче bTV притежава само лицензите за последните два града, както и честотата на радио NJoy за Перник. "Радиокомпания Си Джей" държи правата за повечето градове от веригата на NJOY, както и софийската честота на Jazz FM. По-голямата част от честотите на Z-Rock обаче са собственост на фондация "Радио Нова Европа", чиито изпълнителен директор до април 2017 г. е Васил Димитров. Доскоро bTV плаща наем на фондацията, за да излъчва програмата на рок радиото. През 2016 г. фондацията е спечелила конкурси за две нови честоти на рок радиото - за градовете Казанлък (през април) и Силистра (през ноември). "15 от общо 17-те честоти, чрез които се излъчва програмата на радио Z-Rock, бяха ползвани от нашата компания, но държани от фондацията. За всички тях считаме договорните отношения за приключени, считано от дата 26.8.2017 г., когато насрещната страна започна разпространението на собствена програма", обясниха ситуацията от bTV.

"Оберон" набира сили

Новото Z-Rock, което в момента се опитва да се разграничи от bTV, от началото на изминалата седмица се рекламира като част от веригата "Оберон Радио Макс". Фирмата държи лицензите на радиостанциите FM+, радио Fresh и Star FM. От април част от групата е и музикалното радио Melody. Според регистъра на Съвета за електронни медии управители на "Оберон Радио Макс" са Шинто Меламед и Васил Димитров. В същия регистър Димитров фигурира и като управител на фондация "Радио Нова Европа", която държи честотите на Z-Rock.

Едната страна в този спор държи "словесната марка" Z-Rock и досегашния му уебсайт, а другата - ефирните честоти и основната част от екипа и програмата на радиото. От bTV коментираха, че ще защитават интересите си чрез всички правни действия, които имат на разположение. "Правото да използва марката Z-Rock за разпространение на радиопрограма, както и регистрацията на домейна www.zrock.bg, принадлежaт единствено на "Радиокомпания Си Джей" ООД", обясниха от медийната компания.

Според Васил Димитров обаче този въпрос ще е обект на спорт в Патентното ведомство. "Лицензите за радиото с името Z-Rock са от 2006 г. и са дадени на фондация "Радио Нова Европа", с която ["Оберон Радио Макс"] сключи договор. Словесната марка е регистрирана през 2008 г.", обясни Димитров. По думите му фондация "Радио Нова Европа" е пуснала документи за регистрация на графичния знак на Z-Rock.

Докато тече тази схватка, Димитров остава миноритарен собственик и в основната част от радиостанциите на bTV чрез дела си в "Радиокомпания Си Джей". "Запазваме собствеността си, но се надяваме, че там скоро ще има сделка. Най-вероятно ще има продажба на тези радиа", коментира той. "Те са част от "Радиокомпания Си Джей" и ние като акционери имаме право да получим първата оферта за продажба. Ако се продаде цялата телевизия, най-вероятно също ще има добри опции", каза той. Същевременно две от станциите, които Димитров е създал - Jazz FM и Classic FM, засега остават в портфолиото на телевизионната група. "Към тях имаме само сантимент, но очакваме, че когато тръгнат да се продават радиата на bTV, ние ще ги купим", коментира Димитров.

Темата накратко:

- От началото на седмицата в ефира звучат два варианта на радио Z-Rock - единият е собственост на bTV Media Group, а другият - на "Оберон Радио Макс".

- Телевизионната група притежава марката, но не и честотите за излъчване на рок радиото.

- Доскорошният директор на радиогрупата на bTV Васил Димитров стои зад новото Z-Rock и планира да си върне и останалата част от станциите от портфолиото на bTV
Автор: Капитал

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    "...бизнес модел изграден върху връзки с редица от подизпълнители....които са "ненужно усложняване на процеса или облагодетелстване на трети страни".


    Милиционерска история.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Медийното ядрено оръжие

Медийното ядрено оръжие

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK