С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 21 сеп 2017, 17:13, 8123 прочитания

По много от същото

Есенният телевизионен сезон залага на познати формати

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

- Акцент и през този сезон са риалити форматите и забавните програми.

- Продължават опитите да се възроди снимането на български сериали.

И този телевизионен сезон големите ефирни телевизии залагат на сигурно. Изборът и за зрители, и за рекламодатели отново е между риалити формати, и то отново между "Фермата" и VIP Brother.

Решението на bTV и "Нова" да започнат есенния сезон именно с тези предавания съвсем не е случаен. Това са форматите с традиционно висок рейтинг и данните на пийпълметричните агенции за поредна година го доказват. Най-много зрители сядат пред екрана именно заради тях, а това е водещо и за избора на рекламодателите. Затова и най-големите инвестиции на телевизиите продължават да са именно в риалити формати, следвани от сериалите и шоупрограмите.


Телевизионният микс

Въпреки че пазарът е далече от бума при снимането на български сериали преди няколко години, има все повече знаци, че водещите телевизии ще запазят амбициите си да предлагат и такова съдържание на зрителите. "Нова" продължава да излъчва четвъртия сезон на "Откраднат живот", а изпълнителният продуцент "Дрийм тийм филмс" снима нов сериал за телевизията - "Дяволското гърло". Трайно в схемата на "Нова" остава и риалити сериалът "София ден и нощ", сатиричното предаване "Господари на ефира" и музикалните формати.

Скоро bTV ще започне да излъчва българския сериал "Скъпи наследници". В есенната програмна схема на конкурента на "Нова" се открояват и добре познати предавания като "Шоуто на Слави" и кулинарният формат MasterChef, "Гласът на България" и "Бригада Нов дом".



Всичко това показва, че основните телевизии инвестират в изпитани програмни формули и все още нямат намерение да правят резки промени към нови. Постъпката им е логична, защото този тип предавания очевидно продължават да носят успех при очевидно нисък риск.

Обемът на рекламния пазар не оправдава прекалена разточителност. Изпълнителният директор на Blue 449, една от медийните агенции в Publicis One, Мария Георгиева обръща внимание, че пазарът отбеляза значителна инфлация – между 15% и 30%, която по думите й е заложена като условия още в края на миналата година и от двете телевизионни групи. "Това увеличение на цените е нормален процес, тъй като до 2016 г. пазарът беше стигнал дъното на предлаганите цени за реклама, а в същото време имаме увеличено търсене от рекламодатели и изчерпване на рекламно време в телевизия, което може да се коригира само с по-високи цени", каза Георгиева.

Изпълнителният директор на Havas Group България Иванка Кючукова обръща внимание, че по отношение на цените на рекламата, и двете големи медийни групи са ги повишили още в началото на годината с въвеждането на новите си търговски политики. "Въпреки това при ценообразуването в телевизията има сезонност. През септември навлизаме в най-силния и интензивен, съответно и в най-скъпия период от годината", коментира тя.

Агенциите обръщат внимание, че инвестициите в телевизия остават стабилни, но за пореден сезон се отчита повишаване на дигиталната част от бюджетите.

Според медиа директорите на няколко от агенциите, с които "Капитал" разговаря, в старта на новия телевизионен пазар не се забелязват изненади, тъй като и двете големи телевизии се придържат към съществуващите си формати. "Това е сигнал, че те залагат на бърза възвращаемост и само времето ще покаже дали това е била подходяща дългосрочна стратегия", каза Иванка Кючукова. Според нея обаче се забелязва повишаване в качеството на предлаганите продукции и в двете медийни групи, което ги прави по-атрактивни и за рекламодателите.

Според Мария Георгиева от Blue 449 определено липсва новост в риалити форматите, тъй като от години сме свидетели на едни и същи предавания, като Big Brother, "Фермата", както и до болка познати музикални формати. Все пак обаче според Георгиев рекламодателите търсят реклама в добре познатите предавания в праймтайм, които доставят най-бързо и най-ефективно покритие на аудиторията. Зрителският интерес от своя страна остава стабилен, особено в най-гледаното време, като данните сочат, че българинът продължава да гледа телевизия между 3 и 4 часа на ден.

Изпълнителният директор на Media Club Катерина Буюклиева обръща внимание на нишовите телевизии, които по-често са сцена на ново съдържание. По думите й телевизионният избор е много голям и има много интересно ново съдържание по другите канали, като например FOX Channels, National Geographic, които предлагат много ново съдържание, което със сигурност ще предизвика зрителски интерес.

Заради смяната на мениджърския екип в обществената БНТ засега остава загадка какви ще са новостите в нейната програмна схема. Очевидно медията има закупени достатъчно качествени европейски игрални и документални филми, които със сигурност са оценявани от аудиторията.

Като ефирна телевизия BG On Air също се включва в конкуренцията с другите телевизии основно през инвестиции в европейско кино и е далече по-умерена от големите канали bTV и "Нова". В праймтайма на телевизията от 11 септември започна излъчването на холандския сериал "Забравени от Бога". Сериалът има две номинации за най-добра телевизионна драма на Холандския филмов фестивал.

Според медиа директорите това, че телевизионните екипи водят състезание в един и същ часови пояс, не означава, че аудиторията е задължена да бъде пред екрана точно в този момент. По данни от кабелни и сателитни оператори зрителите все по-често се възползват от възможността за отложено гледане в удобно време, както и от онлайн видеоплатформите.

Оценката на продуцентите

Изпълнителните продуценти са единодушни, че и тази година най-сериозните приходи на компаниите им ще дойдат от проектите, които произвеждат локално за телевизиите - основно риалити формати. Постепенно обаче бизнесът върви към увеличаване на приходите от международни проекти и продажба на услуги за външни компании, които произвеждат продукциите си в България.

По мнението на повечето продуценти цената на час произведена продукция се е намалила и проблемът е, че тенденцията продължава и през тази година. Въпреки новите проекти и възможности част от тях оценяват 2017 г. като близка до предходната. За тях пазарът е труден, защото комерсиалните телевизии са само две и се налага продуцентите да са все по-конкурентоспособни, а вероятно и да правят компромиси, за да печелят проекти.

Има една възможност на пазара, която да донесе добавена стойност освен на телевизиите и рекламодателите, също и на продуцентите, но тя все още не се експлоатира достатъчно добре от българския пазар - продуктовото позициониране.

Според изпълнителния директор на Blue 449 Мария Георгиева не се забелязва увеличение на продуктовото позициониране в ефир. Данни за ефективността не би могло да има предвид факта, че този тип реклама не се следи официално от метриките, съществуващи на пазара.

По думите на Катерина Буюклиева от Media Club продуктовото позициониране е трудна рекламна форма, ангажира много ресурс в подготовката и трябва да е добре премислена като медийна ефективност. "Мисля, че възможностите в това направление са истинска провокация за много екипи - от страна на рекламодател, продуцент, медия, агенция. Който успее да използва умно възможностите на продуктовото позициониране, ще е в силна пазарна позиция", коментира Буюклива.

В началото на новия телевизионен сезон е ясно, че ожесточената битка за зрители между "Нова тв" и bTV продължава да е в остра фаза. А рекламодателите вече гледат с умерен оптимизъм към следващата 2018 г. Защото за нас зрителите по телевизиите може да е започнал нов сезон от гледна точка на програмното съдържание, но агенции и рекламодатели в момента договарят бюджетите си за следващата година и телевизиите трябва да са ще по креативни и да демонстрират повече стабилност, за да привлекат инвестициите им.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

"Репортери без граници": България е попаднала в ситуация на "медийна гражданска война" "Репортери без граници": България е попаднала в ситуация на "медийна гражданска война"

Международната организация помоли президента Румен Радев да помогне за преодоляване на кризата със свободата на медиите

18 окт 2019, 2068 прочитания

Максимилиан Калед: Даваме на клиента бърз външен поглед за 48 часа Максимилиан Калед: Даваме на клиента бърз външен поглед за 48 часа

Съоснователят на рекламната агенция Pop Up Agency пред "Капитал"

18 окт 2019, 1440 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (26 септември)

"Мобилтел" ще работи под бранда А1; Вяра Анкова стана генерален директор "Информация" и член на мениджърския съвет на "Нова телевизия"; Есенният сезон на двете най-големи телевизии в страната залага на познати формати; Новият генерален директор на БНТ номинира членове на управителния съвет на медията; "Макдоналдс" афишира сътрудничеството си с "Добрев"

Още от Капитал
Rifiniti отскочи на глобално ниво

Българско-американският стартъп е купен от FM:Systems - един от световните лидери в мениджмънта на работното пространство

Втори опит: Келнер взима bTV

Фондът на чешкия бизнесмен PPF е съвсем близо до сключването на сделка за целия бизнес на американската компания CME

Истерията за Стратегия за детето: С нами и Бог, и руската пропаганда

Интересите на ултраконсервативни "християнски" организации, руски хибридчици, "патриоти" и политически опортюнисти са прикрити зад огромния шум в социалните мрежи

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

Шведска маса в гората

Три места в Швеция, където отглеждат и събират храната си сами по устойчивата формула "от земята в чинията"

Книга: Олга Токарчук - "Бегуни"

Една от ключовите книги на полската писателка, която получи Нобелова награда за литература

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10