Мария Гергова: Уменията на хората, които завършват PR сега, са крайно недостатъчни
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Мария Гергова: Уменията на хората, които завършват PR сега, са крайно недостатъчни

Мария Гергова: Уменията на хората, които завършват PR сега, са крайно недостатъчни

Изпълнителният директор на United Partners пред "Капитал"

10522 прочитания

© Цветелина Белутова


През последните години PR индустрията премина през редица трансформации в опитите си да остане конкурентна на пазара и да докаже на компаниите, че имат нужда от нея не само когато става въпрос за кризисни комуникации. Сега услугите на връзките с обществеността представляват много повече от комуникации с медиите, а технологиите заемат вече ключова позиция в тях. Мария Гергова, изпълнителен директор на една от най-отдавна опериращите PR агенции на българския пазар, United Partners, разказва пред "Капитал" за новите изисквания и методи на работа с клиентите и необходимостта от широко специализирани кадри в индустрията. През последната година агенцията премина през процес на ребрандиране и добави в портфолиото си редица нови и големи клиенти, сред които "Мобилтел", "Нет инфо", BG Menu и др. Според Гергова PR индустрията в България има капацитета да излезе на международните пазари, но за целта трябва да се учи от най-добрите. Затова и в качеството си на бивш президент на Международната асоциация на PR специалистите (IPRA) Гергова спомага за организацията на тазгодишните международни награди, които за пръв път ще се проведат в София на 13 и 14 октомври. Те ще бъдат придружени и от специализирана конференция, която ще представи тенденциите както от PR сферата, така и от маркетинга.

За пръв път в България ще се проведе финалът на международните награди IPRA. Колко важни са наградите за индустрията и какви позитиви може да донесе провеждането им в страната?

Церемонията на международните награди на IPRA се провежда най-често в Лондон и по-рядко в други страни по света. Сега за пръв път събитието ще се бъде в България, а аз силно настоявах за това като активен член в борда на организацията.

Наградите показват един стандарт на работа на индустрията по света. Така агенциите и компаниите могат да разберат дали това, което правят, е добро и отговаря на световното ниво. Това е добро място да се види с какъв темп и в каква посока се развива индустрията, включително и какви са различните стандарти в нея. След журирането направихме проучване между журито, за да видим какви тенденции излизат от кампаниите на участниците в конкурса. Видяхме например, че все повече се използват техники за маркетинг чрез лидери на мнение и позиционирането им в кампании.

Освен това покрай наградите ще организираме и специализирана конференция, която освен запознанство с международни специалисти, ще има добавена стойност през интересните лектори, които ще споделят от опита си. Фокусът на конференцията ще бъде както PR, така и маркетинг, защото двете сфери вече много се преплитат, и ще цели да представи как технологиите влияят на професията ни.

Как се развива агенцията през годината и кои нови клиенти прибавихте към портфолиото си?

Работим фокусирано към развитие на две от четирите ни основни пазарни сектора, а именно технологии, включително онлайн услуги и магазини, и здравеопазване. Сред част от новите ни клиенти за 2017 г., някои на ритейнър, а други на проектна база, са "Мобилтел", "Нет инфо", BG Menu, HyperScience, Tesy, Mylan, Alvogen, Trelleborg и Philip Morris. Също инициирахме и осъществихме проект Oslo meets Sofia и свързахме IT компании от двете страни. Посоките ни на работа са няколко - корпоративни и бранд комуникации, employer branding and recruitment marketing, обучения, дигитални комуникации, вътрешни комуникации. Въвеждаме и тестваме нови услуги - например трансформиране на съдържанието, което създаваме в продажби.

В какво се изразява ребрандирането на агенцията? Планирате ли и други промени?

Тази година отбелязваме 20-годишния си юбилей, което е и поводът за ребрандирането ни. В основата на ребрандинга е визуализацията на зебрата и нейната шарка, припознавайки агенцията в някои от характеристиките й. Например те имат много добра панорамна визия, което е важно и за нашата професия. Балансът между бялото и черното в шарката им е израз на балансирания начин за комуникации към всички аудитории. Логото ни включва оранжевия цвят, характерен за агенцията, в комбинация с черно, и допълнен от стилизирана илюстрация на зебра, като шарките й изписват и абревиатурата на агенцията ни UP. Логото, визиите ни, вътрешните процеси в агенцията и всичко, което излиза като продукт от нея, ще бъде в синхрон с тази визия и послания.

На пазара сте от вече 20 години. Как се промени PR обслужването и какво търсят клиентите сега? Можем ли още да говорим просто за PR или той вече обединява дигитални, творчески и други услуги?

В глобалните PR среди се говори, че се търси нова дума за това, което правим, защото то вече не е просто PR. Когато започнахме, може би 60% от професията ни беше връзка с медиите. Сега може би е около 10% от всичко, което правим, което включва съдържаниe, продукции, текст, видео, визии и много други дейности. Много по-лесно беше преди време, когато с една информация може да достигнеш до много хора. Сега хората имат много източници на информация и са необходими много повече усилия, за да стигнеш до тях, както и ресурсите, които се изискват. Каналите също са много повече и за да адаптираш едно съобщение към всеки от тях и към всяка аудитория се изисква много работа. Все повече се търси като услуга и разработването на цялостни комуникационни стратегии, в което през годините натрупахме доста знание и опит.

Пред какви предизвикателства е изправен комуникационният пазар в България?

Много трябва да се наблегне на образованието в сферата на комуникациите и адаптирането му към новите изисквания. Уменията на хората, които в момента завършват PR, са крайно недостатъчни за това, което предлагаме като услуги в агенциите. Не е необходимо да бъде цяла образователна степен, а курсове за придобиването на различни умения, които са необходими за работа в индустрията, ще бъдат напълно достатъчни. Останалото ще го придобият с практиката.

Изправени сме пред предизвикателството да съвместяваме голямото количество оперативна работа с това да научаваме нови полезни за индустрията неща, като използването и адаптирането на новите технологии например. Това е голямо предизвикателство заради забързания бизнес, защото е в пререкание с времето, необходимо за научаване и образоване по дадени теми.

Все по-често се говори за отношенията между агенция и клиент, които се стремят от подизпълнители да се превърнат в партньор. Защо е необходимо това и какви са ползите?

Това е много важна тема, за която трябва да се говори. Изпълнител може да бъде всеки, но партньор и консултант - само тези, които знаят много. Трябва агенцията да знае повече от клиента и да прави повече за него, на това се гради доверието и съответно партньорството. До това се стига с добро качество на работата, проактивност от страна на агенцията, защото, ако чака само да изпълнява зададените задачи от клиента, винаги ще остане просто изпълнител. Агенциите трябва да мислят и да предлагат готови решения, без те да бъдат предварително поискани. Така те стават консултант, който мисли за тях, търси и им предлага решения за бизнеса. Клиентите също трябва да са отворени за такъв процес, защото той е двупосочен. Освен това трябва да има и достатъчно време, за да се сработят агенцията и клиентът и да навлязат достатъчно в бизнеса им. Именно заради това компаниите не трябва да влизат в омагьосания кръг да правят конкурс за нова агенция на всяка една година.

В каква посока трябва да работи пазарът, за да се развива комуникационният бранш в България и да се отваряме към чуждите пазари?

Първо трябва да се научим да работим за резултати. Много от компаниите просто отмятат в списъка със задачи, без да отделят внимание на постигнатото и изпълнена ли е бизнес целта. Връзката между бизнес целите и резултатите трябва да бъде много силно изразена. Дигиталната среда дава възможност за по-добро измерване, лесно могат да се проследят кампаниите или съдържанието. Затова и клиентите, очакват от нас да сме ориентирани повече към резултатите, зад което пък стоят знания, които агенциите трябва да придобият. Говорим за различните нива на измерване на резултатите, най-ниското от тях е броят публикации, импресии и до колко хора са достигнали. По-задълбочените резултати са например промяната на нагласата на хората. Най-високата степен на измерване е постигнатите бизнес резултати чрез комуникационната стратегия и дейности. Реакцията при кризисните комуникации също е много важна и е въпрос на подготовка и знание. Имаш много малко време за реакция и ако липсва подготовка, шансът за грешна реакция е голям. Ако има добра основа обаче, от кризисната ситуация може да се излезе с положителен ефект. Сега границите са отворени, правят се кампании от разстояние, въпрос на желание е да се учиш и да гледаш кои са световните стандарти и да се целиш в това. Но определено имаме способностите да излезем на международни пазари.

Интервюто взе Сирма Пенкова

През последните години PR индустрията премина през редица трансформации в опитите си да остане конкурентна на пазара и да докаже на компаниите, че имат нужда от нея не само когато става въпрос за кризисни комуникации. Сега услугите на връзките с обществеността представляват много повече от комуникации с медиите, а технологиите заемат вече ключова позиция в тях. Мария Гергова, изпълнителен директор на една от най-отдавна опериращите PR агенции на българския пазар, United Partners, разказва пред "Капитал" за новите изисквания и методи на работа с клиентите и необходимостта от широко специализирани кадри в индустрията. През последната година агенцията премина през процес на ребрандиране и добави в портфолиото си редица нови и големи клиенти, сред които "Мобилтел", "Нет инфо", BG Menu и др. Според Гергова PR индустрията в България има капацитета да излезе на международните пазари, но за целта трябва да се учи от най-добрите. Затова и в качеството си на бивш президент на Международната асоциация на PR специалистите (IPRA) Гергова спомага за организацията на тазгодишните международни награди, които за пръв път ще се проведат в София на 13 и 14 октомври. Те ще бъдат придружени и от специализирана конференция, която ще представи тенденциите както от PR сферата, така и от маркетинга.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK