Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
17 окт 2017, 15:15, 6303 прочитания

Завръщането на политическия натиск над медиите

Традиционното изследване на Асоциацията на европейските журналисти в България сочи, че усещането за несвобода в професията расте

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Политиците отново упражняват активен натиск над медиите и редакционните решения чрез богат набор от инструменти като заплахи, тормоз, изнудване и др., а усещането за несвобода сред българските журналисти расте. Това са част от основните изводи от традиционното проучване за свободата на словото на Асоциацията на европейските журналисти - България (АЕЖ - България), което през 2017 г. е озаглавено "Журналистика без натиск 4.0".

В рамките на представянето на резултатите от него бе оповестен и специален доклад за условията на труд и развитието на журналистическата професия в България, който е подготвен съвместно с екип на фондация "Медийна демокрация" (ФМД). Той също потвърждава тенденцията за засилване на натиска върху медиите от страна на политически и икономически кръгове.


Застрашената медийна свобода

Изследването за свободата на словото се прави за четвърти път чрез попълване на онлайн анкети с въпроси за медийната свобода и спазването на етичните стандарти в професията. Проучването има национален обхват, без да е представително. Анкетата с тях е направена в периода май-юни тази година и дава обща картина на медийната среда в България, независимостта и условията на работа, проблемни области като вътрешен и външен за медиите натиск, автоцензура. От АЕЖ отбелязват, че през 2017 г. в него са се включили 200 журналисти. Много повече, отколкото преди четири години. Статистическата обработка на данните е извършена от агенция "Алфа рисърч".

Проучването за свободата на словото на АЕЖ констатира, че политиците се завръщат като главни "телохранители" на информацията в медиите. Те стоят на входа и на изхода, контролират и се намесват в журналистическото съдържание. През 2017 г. се завръща пълзящата несигурност и надигащата се тревога в общото усещане за несвобода сред българските журналисти, сочат изводите от изследването. В допитването 42.4% от журналистите оценяват свободата на словото в България като "лоша", 27.8% - дават оценка "много лоша", 25.3% казват, че е "задоволителна". Като добра я оценяват само 4.5% от анкетираните общо 200 журналисти.



Според 67.7% от анкетираните журналисти най-силен всъщност e вътрешният натиск в медията, докато 59.1% смятат за по-силен външния натиск.

"Културата на натиск" се е превърнала в ежедневие на българските журналисти, показва проучването. АЕЖ наблюдава активизирането на богат набор инструменти за заплахи, изнудване, разпространяване на клевети, тормоз, чрез който политици, държавни и общински институции влияят върху вземането на редакционните решения. През 2017 година има натрупване на притеснения, че различните форми на натиск водят до "психологически и здравни проблеми" за 23% от журналистите, участвали в изследването.

Състоянието на журналистиката

Докладът "Да бъдеш журналист: състояние на професията", изготвен в партньорство с ФМД, е първият по рода си анализ на журналистическата професия в България, осъществен с инструменти на медийната антропология, и също бе представен пред журналисти във вторник. Данните са събрани в периода февруари – юли 2017 г. на базата на интервюта с 30 журналисти, споделящи разнообразен професионален опит. В него са включени представители на всички видове медии от различни населени места.

Докладът разглежда в дълбочина връзката между различни социални факти от личните биографии на журналистите и начина им на действие в професионалното поле. В обхвата на изследването попадат теми като семейна среда и образование, ранни мотивации за избор на професия, трудова миграция и кариерно развитие, актуално състояние на условията на труд и на работната среда в медиите, форми на контрол и критерии за качество, свободно време и др.

И това изследване потвърждава тенденцията за засилване на натиска върху медиите от страна на политически и икономически кръгове. Според данните на по-сериозно влияние са изложени журналистите в регионалните медии, където се наблюдава сериозна зависимост от местната власт, в частност чрез договорите за информационно обслужване. В резултат на дългогодишни практики на външна намеса сред голяма част от журналистите и редакторите се установява траен навик за автоцензура.

Изследването констатира, че качеството на медийното съдържание се влошава в резултат от комбинацията от различни фактори: външна намеса в редакционната политика, съкращаване на броя журналисти в редакциите, изискването за подготовката и буквално "производството" на голям обем дописки, претоварване, недостиг на материален ресурс, неефективно управление.

Повече по темата четете в седмичния "Капитал"
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Isobar със съвети за дигитализиране на малкия и средния бизнес 1 Isobar със съвети за дигитализиране на малкия и средния бизнес

Агенцията започва поредица от безплатни консултации за адаптиране на компаниите към онлайн средата

7 апр 2020, 2162 прочитания

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (7 април) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (7 април)

Coca-cola спря рекламната си комуникация; Брандовете и вирусът; Фестивалът Cannes Lions е отменен и др.

7 апр 2020, 1733 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Внимавай с рейтинга

Засега няма изгледи телевизионният пазар да премине към една система за измерване на гледаемостта

Още от Капитал
В енергетиката всичко върви надолу

Блокирането на икономиката заради COVID-19 доведе до най-драстичния спад в цените на електроенергията и природния газ

Жилищният пазар е в ступор

Плановете за покупка на дом масово се отлагат. Банките леко затягат кредитирането. Строителството зависи от банките

Пат в туризма

Хиляди туроператори трябва да върнат на клиенти си суми за провалени почивки, които обаче са предплатени към партньори

Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

Инстатерапията на Беловски

Художникът Станислав Беловски смесва световната история и българските теми на деня в колажите си

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10