Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Ало, Маджо

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама

Saatchi&Saatchi София и Audi България с международна награда; "Decathlon България" лансира нова кампания "Пътят до Малта"; "Kaufland България" избра Noble Graphics за своя творческа агенция; Google ще дели приходи с издатели

Весислава Антонова, Сирма Пенкова
7589 прочитания

Ако искате да получавате информация за най-важното от сектора на маркетинга, рекламата и PR-а, може да се абонирате за седмичния ни е-бюлетин тук.

На българския пазар

"Kaufland България" избра Noble Graphics за своя творческа агенция

Търговската верига "Кауфланд България" започва партньорство с Noble Graphics след проведен конкурс. Агенцията ще осигурява стратегическа и творческа подкрепа за маркетинговите комуникации на компанията в България. Задълбочен поглед върху марката Kaufland и анализ на представянето й на българския пазар бяха основен определящ фактор при избора на творческа агенция.

Noble Graphics e основана през 2001 г. Изцяло българската рекламна агенция разработва цялостни маркетингови и комуникационни кампании за местни и международни марки, като е една от малкото агенции с кампании лансирани на чужди пазари.

"Кауфланд България" заявява все по-активното си присъствие както с имиджови, така и с продуктови рекламни кампании, изработени в България и насочени към нуждите на клиентите. Вярваме, че с подходящ творчески партньор като Noble Graphics ще подчертаем позицията си на динамичен и модерен лидер, който не просто говори на българския потребител, а създава преживяване и добавена стойност в неговото ежедневие", коментира началникът на направление "Маркетинг" в "Кауфланд България ЕООД енд ко" КД Катерина Ушева.

"Кауфланд България" е на нашия пазар от 2006 г. Веригата хипермаркети има 58 магазина в цялата страна. Обектите са със средна търговска площ от 3200 кв.м.

"Saatchi&Saatchi София" и "Audi България" с международна награда

Източник: Архив: Saatchi&Saatchi София

Кампанията "Остави телефона, докато караш" на "Audi България" и "Saatchi&Saatchi София" спечели престижна международна награда. На фестивала Golden Drum в Порторож, Словения, рекламите спечелиха сребро в категория "Печатна реклама".

Отличието е за визиите, част от социалната кампания на Audi срещу употребата на мобилни устройва по време на шофиране. Кампанията вече бе отличена с няколко награди на българския рекламен фестивал ФАРА и беше представена на редица изложби, печатни и електронни медии в САЩ, Южна Корея, Германия и т.н.

"Марките вече имат все повече отговорности и ангажименти. Каузите, зад които застава даден бранд, са негова позиция и ценностна система, което е много повече от качествата и характеристиките на един продукт. Смятаме, че проблемът с използването на мобилните телефони по време на шофиране ще става все по-голям, а дефиниран от автомобилна марка като "Ауди" ще привлече повече внимание и ангажираност", коментира маркетинг мениджърът на Audi за България Преслава Владимирова.

От "Saatchi&Saatchi София" благодарят на Audi за възможността да създават заедно проекти, които "не само вдигат нивото на рекламата в България, но и работят за позитивна промяна. Голямата заслуга за тази награда е на екипа на "Audi България", сподели творческият директор на агенцията Константин Трендафилов.

"Decathlon България" лансира нова кампания "Пътят до Малта"

Магазинът за спортни стоки лансира нова рекламна кампания "Пътят до Малта", вдъхновена от проучване, което показва, че българите са на първо място сред най-малко спортуващите нации в Европейския съюз (ЕС), следвани от Малта, които са на второ място. За да променят тази тенденция, от "Decathlon Bulgaria" инсталират интерактивни "умни" спортни пътеки на централни места в различни градове, сред които Стара Загора, София, Варна и Пловдив, както и в магазините на веригата. Целта на кампанията е, ходейки на пътеките, да бъдат извървени всичките близо 1700 км от България до Малта, като по този начин страната ни би заела втора позиция сред най-неспортуващите в ЕС, предавайки "златото" на Малта. Пътеките са свързани и с онлайн платформа, в която всеки може да провери в реално време маршрута и какво разстояние е изминато, както и колко остава до крайната цел. В допълнение в платформата може да се видят на живо и спортуващите на пътеките, както и да бъдат окуражени от разстояние чрез бутоните "Българи юнаци", "Можеш повече" и др. Всеки, който помогне за стигането до Малта, ще получи и специален сертификат с изминато разстояние. Рекламната кампания "Пътят до Малта" е дело на All Channels| Advertising, част от комуникационната група All Channels Communication Group.

Foodpanda е с нова визуална идентичност

Компанията за поръчка и доставка на храна е с ново лого и обновен дизайн на сайта си. Логото на foodpanda запазва основните черти на бранда и представя както името му, така и познатата илюстрация на панда, но вече е в опростен и стилизиран формат, с нов шрифт, а цветът от оранжев е сменен на розов. От компанията посочват, че целта на промяната е да бъде по-удобно за използване в различни формати и да опрости визуалното му запомняне. Мобилното приложение и сайтът на foodpanda са с обновен дизайн, който следва ребрандирането на компанията, както и представя нови функции за потребителите. Сред тях са получаването на динамична информация за сроковете на доставка според поръчката, както и отчитане на подготовката на храната и оставащото време за изпълнението на доставката.

Стартира нов интерактивен канал Gametoon HD

В мрежата на "Булсатком" в страната започна излъчването на новия развлекателен канал Gametoon HD, насочен към игрите и електронните спортове. Той е част от портфолиото на международната медийна компания SPI International / Filmbox и дава възможност на зрителите да се състезават в реално време, играейки на мобилните си устройства, както и да споделят резултатите си в ефир. В Gametoon HD запалените играчи могат да проследяват и представянето на редица популярни игри, турнири, предавания на живо, както и информация за най-доброто от интернет пространството.

Съставът на журито на "Effie България" 2017 беше обявен

Вече са ясни членовете на тазгодишното десето юбилейно издание на конкурса за ефективност на маркетинговите комуникации "Effie България", който традиционно се организира от Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА). Всички проекти ще бъдат оценявани от независимо жури, съставено от доказали се специалисти в различни области на бизнеса. Известните до момента членове са: Георги Гавазов, управляващ директор в "Saatchi&Saatchi Sofia", част от Publicis One, Зорница Тодорова, директор "Продажби на реклама" в New Age Media/Cinema City Bulgaria, Иво Алтънов, управляващ директор в Noble Graphics, Кристина Гроздилова, стратегически анализ и бранд мениджър в JTI България, Марчела Абрашева, регионален директор за Югоизточна Европа в "Кантар THC", Росен Терзиев, директор "Бизнес трансформации" в Brandworks, част от Publicis One, София Коен, експерт по маркетинг и комуникации, Юлиян Добрев, основател и директор "Изследвания" в Bluepoint, Десислава Проева, Head of TV sales в bTV Media Group, независимият консултант Димитър Стаматов, изпълнителният директор на "Ogilvy Sofia" Красимир Папазов, д-р Кристиян Постаджиян, преподавател по реклама в Нов български университет, националният директор на BNI България Светлана Проданова, Стоян Михайлов, управител в консултантската фирма "Джънкшън България", и Тошка Иванова, творчески директор в reforma, Грета Колева, управляващ директор на Proximity Sofia, част от BBDO Group, маркетинг мениджърът на "Загорка" Елица Иванова, Красимира Василева Хаджийска, sales, marketing и PR директор в "Нова броудкастинг груп", Силвия Костова, началник управление "Корпоративни комуникации и маркетинг" в "Пощенска банка". Официалната церемония по награждаването на победителите ще се състои на 22 ноември.

Изследване на Асоциацията на европейските журналисти в България сочи, че усещането за несвобода в професията расте

Фотограф: Георги Кожухаров

Политиците отново упражняват активен натиск над медиите и редакционните решения чрез богат набор от инструменти като заплахи, тормоз, изнудване и др., а усещането за несвобода сред българските журналисти расте. Това са част от основните изводи от традиционното проучване за свободата на словото на Асоциацията на европейските журналисти - България (АЕЖ - България), което през 2017 г. е озаглавено "Журналистика без натиск 4.0".

Проучването за свободата на словото на АЕЖ констатира, че политиците се завръщат като главни "телохранители" на информацията в медиите. Те стоят на входа и на изхода, контролират и се намесват в журналистическото съдържание. През 2017 г. се завръщат пълзящата несигурност и надигащата се тревога в общото усещане за несвобода сред българските журналисти, сочат изводите от изследването. В допитването 42.4% от журналистите оценяват свободата на словото в България като "лоша", 27.8% дават оценка "много лоша", 25.3% казват, че е "задоволителна". Като добра я оценяват само 4.5% от анкетираните общо 200 журналисти.

Според 67.7% от анкетираните журналисти най-силен всъщност e вътрешният натиск в медията, докато 59.1% смятат за по-силен външния натиск. "Културата на натиск" се е превърнала в ежедневие на българските журналисти, показва проучването. АЕЖ наблюдава активизирането на богат набор инструменти за заплахи, изнудване, разпространяване на клевети, тормоз, чрез който политици, държавни и общински институции влияят върху вземането на редакционните решения.

Повече по темата може да прочетете тук

Европейският съюз за радио и телевизия подкрепи протеста на българските медии

Европейският съюз за радио и телевизия (EBU/European Broadcasting Union) подкрепи българските журналисти в протеста им срещу политическия натиск и отправи настоятелен призив към политиците да се въздържат от намеса в работата на медиите.

За пръв път авторитетната организация реагира толкова категорично на казус, свързан с български медии. На сайта на организацията е публикувано обръщение, в което се казва, че след дни на напрежение между политиците от управляващите партии и медиите българските журналисти организират протест, за да защитят правото си на работа без политически натиск.

Реакцията на EBU идва след протеста на българските журналисти пред Министерския съвет в сряда, предизвикан от ултиматума на вицепремиера Валери Симеонов към националните медии "Нова тв", bTV, включително и към обществените БНР и БНТ, да му се извинят.

EBU напомня на българските политици, че на обществените медии в Европа се гледа като на гаранция за свободата на изразяване и плурализма на медиите и всеки опит за посегателство над тяхната независимост е атака срещу демокрацията.

Повече по темата може да прочетете тук

Дигитален бизнес

Google ще дели приходи с издатели

Google планира да споделя приходи с издатели, които се възползват от новите инструменти за цифрови абонаменти на компанията, в схема, сравнима с успешния модел на рекламните приходи на компанията, пише Financial Times.

Онлайн компанията ще получава под 30% от общите генерирани приходи от нови абонати и абонаменти.

Търсачката ще използва своята гигантска база с лични потребителски данни, съчетани с алгоритми за машинно обучение, за да помогне на издателите на новини да идентифицират потенциални нови абонати и да насочат своите настоящи абонати към подновявания на абонаментите.

В замяна на това компанията ще обмисли възможността за прибиране на част от приходите, за които е била посредник, казва Ричард Гинграс, директор на поделението за новини на Google.

Очевидно ще стигнем до модел, но мисля, че [приходите] ще бъдат изключително щедри [за издателите на новини]", каза Гинграс пред Financial Times. "В нашата рекламна среда споделянето на приходи е на ниво около 70 процента и нагоре. Споделянето на приходи [за издателите] ще бъде значително по-щедро от това", допълва той.

За издателите, работещи с Google, споделянето на приходите е по-малко притеснително, отколкото необходимостта от поддържане на пряка връзка с клиента - те не искат технологичните платформи да станат отбранителна линия към абонатите, казва медиен изпълнителен директор.

Системата на Google за данни за милиони хора ѝ позволява да насочва реклами към подходящи хора, а това доведе до господството на технологичния гигант в дигиталната реклама. Компанията генерира 75% от всички нови онлайн рекламни разходи заедно с Facebook, твърди Мери Мейкър от американския фонд за рисков капитал Kleiner Perkins Caufield and Byers.

По-рано през този месец Google обяви нови мерки, които ще помогнат на издателите, разчитащи на абонаменти, да придобият и задържат повече клиенти, заявявайки, че "рекламата сама по себе си вече не може да плаща за висококачествена журналистика".

Усилията на Google да работи с издатели на новини, включително News Corp, The New York Times и Financial Times, бяха посрещнати с гласовити критики от медийните компании, особено заради модела на Google за "първият клик е безплатен". Този модел изискваше издателите с платен достъп да осигурят минимум три безплатни статии на ден за свободен достъп чрез търсене в Google.

Издатели като News Corp твърдят, че сайтовете, които се отклоняват от това искане, включително Wall Street Journal, са наказвани тежко. Wall Street Journal например отбеляза 94% поскъпване на реферали от Google News през първите пет месеца на 2017 г.

Повече по темата може да прочетете тук

Facebook и десет издателя тестват абонаментни модели

Фотограф: Dado Ruvic/Reuters

Социалната мрежа Facebook работи с Bild, The Washington Post, The Boston Globe, The Economist и други медии, за да тества дали потребителите са склонни да се абонират за четенето на статии, пише сайтът www.adweek.com.

Хората ще имат възможност да четат по 10 статии безплатно през функцията Instant Articles в социалната мрежа, преди да им бъде предложено да се абонират за пълен достъп. Всичко това е част от експеримент, твърдят директори на Facebook в публикация в блога на компанията.

Когато някой се абонира, транзакцията ще се случва в уебсайта на медията, а издателят ще запазва всички приходи, както и данните на абоната.

Facebook "изяде обяда" на издателите, като привлече рекламните средства, които някога отиваха при традиционните медии. Google и Facebook оглавиха списъка по рекламни приходи, като, взети заедно, са генерирали повече от 100 млрд. долара рекламни приходи през 2016 г. по данни на медийната агенция Zenith.

От своя страна социалната мрежа инициира Facebook Journalism Project през януари, за да развива нови проекти, както и да потърси начини, чрез които медиите да могат да печелят от нейния уебсайт.

По-рано тази година много издатели обявиха абонаментите за топ приоритет, така че работихме с различни групи партньори, за да изградим, усъвършенстваме и развием тест, който да е подходящ за редица новинарски премиум модели", коментират от екипа на Facebook.

Някои от големите издатели като The Wall Street Journal и Financial Times няма да се включат в експеримента, защото Facebook няма да им даде достъп до данните на потребителите, докато те не се абонират.

Повече по темата може да прочетете тук

Медиен бизнес

Discovery Communications и "Евроспорт" в партньорство със Snap

Discovery Communications и "Евроспорт" сключиха стратегическо партньорство със Snap Inc., което ще предостави на потребителите на Snapchat достъп до ексклузивно видеосъдържание от Зимните олимпийски игри в Пьончан. Discovery Communications и спортния канал "Евроспорт" притежават ексклузивните телевизионни права за излъчването на олимпийските игри на територията на 50 европейски държави за периода 2018–2024 г.

За първи път Snapchat сключва партньорство, с което компанията се ангажира да излъчва съдържание от игрите на територията на Европа. Сделката предоставя възможност и за много други компании и брандове да ангажират по-младите потребители с помощта на дигитални и мобилни платформи.

Част от съдържанието, което Discovery и "Евроспорт" ще предоставят, включва кадри "зад кулисите" от състезания като сноуборд, хокей на лед, ски спускане и фрийстайл, както и клипове с участието на най-големите звезди в тези дисциплини и популярни личности, които младата аудитория харесва и следва в социалните канали.

През миналата година дигиталното присъствие на Discovery Communications беше затвърдено от собствените проекти като BAMTech Europe JV и Eurosport Player, новата OTT JV с ProSieben и пускането на каналите на Discovery и "Евроспорт" в Amazon във Великобритания и Германия.

Рекламен бизнес

Вечеря без мобилни устройства

Новата реклама на американската неправителствена организация Common Sense Media представя влиянието на мобилните устройства върху семейната среда и отношенията в семейството. Главният герой в поредицата от комични 30-секундни и 15-секундни видеа е актьорът Уил Фарел, който играе ролята на баща, вманиачен в използването на социални мрежи. Действието се развива по време на семейна вечеря, на която всички освен неузнаваемия баща оставят настрана мобилните си телефони. През това време той публикува съобщения, събира последователи и си прави видеа и снимки, без да забелязва заобикалящата го среда. Рекламата е дело на агенцията Goodby Silverstein & Partners и продуцента от Biscuit Filmworks Клей Уийнър.

Повече тук

Спонсорският договор с Heineken е увеличил приходите на Формула 1 с 14 млн. евро

Формула 1 подписа петгодишен договор с холандския производител на бира Heineken в средата на 2016 г. и това е довело до сериозни печалби за спорта, обявиха от компанията собственик "Либърти медия".

Според последния доклад приходите от реклама са се увеличили с 14 млн. евро благодарение на пивоварната. Първоначално имаше големи съмнения дали производител на алкохолни напитки трябва да бъде партньор на Формула 1, но бившият собственик на спорта Бърни Екълстоун успя да финализира договора.

Heineken е официална бира на Формула 1, а освен това е основен спонсор на три от състезанията – Гран при на Китай, Италия и Бразилия. Компанията е партньор и на шест от останалите надпревари, а освен това привлече за рекламни лица двама от най-популярните пилоти от миналото – трикратният световен шампион сър Джеки Стюърт и Дейвид Култард.

Според изчисленията на Формула 1, ако името на Heineken е присъствало като реклама на всички надпревари през сезона, приходите са щели да се увеличат с почти 34 млн. евро.

Повече по темата може да прочетете тук

Свободни позиции:

TBI Bank обяви вакантна позиция за PR Specialist и Data analyst.

НЕГ.БГ обяви вакантна позиция за мениджър ключови клиенти.

*Информация за корпоративни новини, кампании, предстоящи събития и свободни позиции в областта на PR, маркетинг и реклама можете да изпращате на редакционния ни e-mail: [email protected]

Ако искате да получавате информация за най-важното от сектора на маркетинга, рекламата и PR-а, може да се абонирате за седмичния ни е-бюлетин тук.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Рекламна глътка въздух

Рекламна глътка въздух

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK