Как оценявате развитието на рекламния пазар в България през 2017 г.?
При медиа агенциите започна очаквана консолидация на традиционните 4-5 големи групи за медийно планиране и купуване. Това преструктуриране води до напълно нова конкурентна среда, в която много медийни агенции няма да оцелеят дълго, особено тези без международни афилиации, предизвиквайки сериозни тревоги за дългогодишните, добре установени медиа агенции, изземайки повече от 60 - 70% от техните постъпления. Това несъмнено ще доведе до появата нови брандове медийни агенции, част от големите групи (Omnicom, WPP, Publicis, Havas, Dentsu и Universal), за да управляват по-професионално бюджетите на конкурентни компании под един покрив.
Радвам да видя положителното развитие на творческите агенции, които изглежда, че се отдалечават от най-голямата заплаха - да се приемат за "стока". Доброто творческо изпълнение е най-мощният двигател на бизнеса в ситуация, където цените са почти еднакви между конкуренцията и клиентите осъзнават, че 5 хил. лв. по-високи или по-ниски такси няма да повлияят на печалбата или загубата им, но ефективната и оригинална творческа работа със сигурност ще ги засили.
При дигиталните агенции има много стартиращи компании и много закривания. Най-големият проблем при тях е креативността/съдържанието. Техническата част е едно, но идеята е всичко. Поддържането на страници за 200 - 300 евро на месец е обречен край, който може да донесе обем, но не и стойност. Развитието в тази област е да се мисли за дигиталното и творческото като едно цяло, а не поотделно. Агенциите, които се представят творчески добре, са тези, които ще растат с много малки изключения. В случая не коментирам изнасянето на работа към чужди пазари, както е в нашия случай, защото това е нова тема, за която ще говорим повече в следващите няколко години.
Рекламният пазар трябва да се развива творчески и дигитално. Многократно съм казвал, че в България има големи таланти в нашата индустрия и трябва да насочим вниманието си към износ на отличната ни работа към чужбина. Нашият пазар е малък и не може да поддържа тези таланти за дълго, ако фокусът ни е само локален.
Кои са предизвикателствата пред рекламната индустрия в страната?
Талантът/хората е първото. Липсата на добри хора прави наистина трудна работата и разрастването на бизнеса. Това не е предизвикателство само за нашата индустрия, валидно е за почти всички индустрии.
Кой е вашият приоритет в развитието на групата, която управлявате?
Не вярвам в силните корпоративни стратегии от типа на "искаме да увеличим приходите си от дигитален бизнес с 20%".
Най-важният ми приоритет е да подкрепям талантите ни във всички наши компании, за да бъдем най-добрите в нашия бизнес. Ако това се случи, повярвайте ми, че работата ще дойде. Бизнесът ще дойде, ще дойдат дигиталните иновации, ще дойде оригиналната работа, стойността ще дойде. Може да звучи просто, но не е така. Искам хората понякога да наричат талантите ни луди, защото това, което те ще предложат, никога преди не се е виждало. Искам да не се страхуват да се провалят славно, когато загубят конкурс, и искам да успяват блестящо, когато печелят конкурс. Искам да бъдат себе си и сами да намерят правилния баланс между личния и професионалния живот, който им подхожда най-добре, и да не се злоупотребява със свободата им. Искам те да разберат отговорността, която имат на раменете си, и да контролират резултата от работата си с голямо уважение към нашите клиенти на първо място и нашата индустрия на второ място. Към момента сме получавали невероятни възможности, които вярвахме, че могат наистина да се случат на нашия пазар, защото бяхме достатъчно луди, за да мислим в големи мащаби. Сега много голяма част от приходите ни се генерират от работа за други пазари. Резултатите на медийните ни компании нарастват и дигиталната ни работа никога не е била по-добра.
Смятам 2017 г. за добра година за нас и очаквам значително подобрение на резултатите на всички наши марки.
Интервюто взе Сирма Пенкова

Изпълнителният директор на Publicis One за България пред "Капитал"

Изпълнителният директор на Ogilvy Group Bulgaria пред "Капитал
Изпълнителният директор на BBDO Group пред "Капитал"

Изпълнителеният директор на Dentsu Aegis Network за България и Балканите пред "Капитал"

Изпълнителният директор в Havas Group – България пред "Капитал"

Управляващият директор на New Moment New Ideas пред "Капитал"

Изпълнителният директор на All Channels Communication Group пред "Капитал"

Управляващият партньор в The Smarts пред "Капитал"
Благодарим ви, че четете Капитал!
Още от Капитал




0 коментара