С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
10 ное 2017, 10:02, 4713 прочитания

Мери Хокадей: Медийните и технологичните компании сериозно трябва да обмислят ролята си

Директорът на BBC World Service English пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Визитка

От 2014 г. Мери Хокадей оглавява BBC World Service English, където отговаря за подбора и създаването на аудиосъдържание, предназначено за английски говореща аудитория, или общо 75 млн. души седмично. През 2006 г. тя е заместник ръководител на BBC Radio News, където работи с екипите на Today, The World at One и Radio 5live. Впоследствие тя застава начело на BBC Newsroom, отговаряйки за централните радиоемисии на BBC News, BBC News Channel, BBC Radio Newsroom, както и за новинарския уебсайт BBC News.
Хокадей става част от екипа на BBC през 1986 г. В началото на 90-те тя е кореспондент на медиата и на The Independent в Прага, отразявайки посткомунистическите процеси в Чешката република. Между 2001 и 2006 г. вече е редактор на BBC World Service News and Current Affairs, проследявайки събитията, свързани с 11 септември, Афганистан и инвазията в Ирак. Под нейно ръководство отделът ѝ е отличен със наградата Sony Gold за отразяването на събитията около атентата в Световния търговки център през 2001 г.
Мери Хокадей е автор на биографията на Милена Йесенска, чешки журналист и муза на Франц Кафка.
BBC има репутацията на институция по отношение на качеството на информацията. Застрашена ли е тя от фалшивите новини? Как се борите с тях?

За нас e голямо удоволствие да можем спокойно да кажем, че сме един от най-точните доставчици на новини в света и операторът, който се ползва с най-голямо доверие в Обединеното кралство. Работим много усилено, за да защитим тази репутация и резултатите от нашата работа да са на високо ниво и да бъдат оценени от аудиторията ни. Защото обществената подкрепа, която получаваме, се основава на това дали хората могат да ни се доверят.


Фалшивите новини са предизвикателство, и то не само за нас като компания, но за добрата журналистика по света изобщо, а в крайна сметка и за публиката. Но нека е ясно какво представляват "фалшивите новини". Има хора, които буквално измислят истории и ги публикуват онлайн, за да печелят голям брой кликове и пари. Все пак да не забравяме, че изразът "фалшиви новини" бе вкаран в обръщение от американския президент Доналд Тръмп. С него той окачествяваше текстовете, които не одобрява, тъй като са критични към него. Важно е също да не забравяме, че сме изправени и пред други видове псевдоновина и това е пропагандата например. Има държавници, лобита, организации и хора, които отдавна се опитват да разпространяват невярна информация и така да предизвикват объркването на обществото. Държавната пропаганда съществува много преди да се появят дигиталните платформи. Новото нещо днес е начинът, по който цифровите платформи позволяват на такова съдържание да достига бързо и далече в голям обем и да влияе на много хора по света.

Фалшивите новини имат предимството, че са бързи, докато проверената качествена информация изисква време, усилия, професионален опит. С какви инструменти качествената журналистика може да защити бизнес модела си пред нашествието на дезинформацията? Как ще бъде защитено качеството на информацията в интернет и обществото ще се защити от тиражирането на неверни новини?

Много новинарски организации мислят над тези важни въпроси и дават много добри отговори. В BBC по-специално правим две неща. Всичките ни новини се основават на принципите на точност и безпристрастност, но ние разработихме и екип, чийто единствен фокус е да проверява информацията и произхода й. Разбира се, предпочитаме сами да откриваме новините, но има и случаи да проверим история, придобила широка популярност през социалните медии. Екипът на Reality Check (сверка с реалността - бел. ред.) изследва популярни дигитални истории или нови данни, за да провери точността и да добави контекст. Особено силен е екипът ни, който проверява достоверността на снимките. Може да разпознае нови или стари са те. Спестяват ли истината. Те публикуват онлайн, кратки телевизионни истории под банера на Reality Check, за да помогнат на аудиторията. Второ, ние винаги се опитваме да бъдем много точни с аудиторията, за да може тя да се доверява на нашето съдържание. Ние даваме отчети, прозрачни сме за източниците, нашите специални кореспонденти обясняват своите преценки, проверяваме изображения и кадри, изпратени до нас от други. Подкрепяме и по-широки стъпки за подобряване на цифровата и информационна грамотност сред младите хора, за да им дадем инструментите за навигация в един много шумен замърсен дигитален пейзаж. Що се отнася до бизнес моделите, ние сме окуражени да видим, че вече има абонаменти за добра журналистика в САЩ. В крайна сметка медийните компании могат да направят толкова много - обществеността трябва да обмисли как те поддържат новините. Добрата журналистика не идва безплатно.



Може ли при всичката неопределеност, хаос и страх в медийния сектор да се каже какво ще се случва в него през следващите 10 години?

Разбира се, но лично аз нямам страхове. Налице е много сериозна работа, за да се отговори на някои от разрушителните промени в сектора. Например технологичните компании, които са се превърнали в платформи и в известен смисъл издатели през последните години, са изправени пред проблеми, повдигнати от тяхната власт и започват да правят промени в съответствие с техните отговорности. Когато говорим за достоверна информация, медийните компании и технологичните компании сериозно трябва да обмислят ролята си и как могат да работят заедно, като едновременно изпълняват отделните си цели. Днес имаме повече начини от всякога да достигнем до хората, повече начини да разказваме ярки истории, за изпращане и получаване на съдържание от очевидци от повече части на света. И когато правим публични проучвания с хора от всички възрасти, е ясно, че те ценят точни и надеждни новини, каквито винаги са се правили от утвърдените медийни брандове, които са на страната на етичните стандарти в професията и високото качество на информацията - проверена, достоверна, представяща различни гледни точки към дадения проблем.

Коя ще е доминиращата медийна платформа през следващите години?

Не съм сигурна, че ще има само една. Радиото не убива вестниците, телевизията не убива радиото, дигиталните медии не убиха телевизията, а социалните - дигиталните. Обхватът на платформите продължава да расте. Миксът обаче се променя. Ясно е, че цифровите и социалните платформи ще продължат да растат - те са платформата избор за много млади хора. Затова и в BBC имаме специален отдел, който разработва модели на информация, адаптирани за мобилен телефон, защото за младите светът е изцяло съсредоточен в него. Но в хоризонт от десет години телевизията и радиото определено ще продължат да бъдат с нас.

Кое според вас е най-голямото предизвикателство пред журналистиката днес? Какво ви мотивира да останете в професията?

Най-голямото предизвикателство идва от правителствата и организациите, които полагат много усилия, за да подкопаят работата на добрите журналисти, които се стремят до хората да достига достоверна и качествена информация за това, което се случва в света. За съжаление има твърде много журналисти по целия свят, които са убити или лишени от свобода заради работата си. Има много други, които са тормозени заради работата си. Също така има предизвикателство да се намерят правилните модели на финансиране, които да подкрепят добрата журналистика. Ние сме много щастливи в BBC, защото получаваме финансирането си от обществото, от таксите на гражданите. Ние не сме държавен телевизионен оператор, нито комерсиален телевизионен оператор и имаме подкрепата на британската общественост и британското правителство, които да гарантират функционирането ни като независим доставчик на точни, безпристрастни новини за аудиторията в Обединеното кралство и по света.

Отправната точка е, че хората се нуждаят и искат точна информация, анализ и ангажиране на съдържанието, за да им помогнат да разберат какво се случва на местно, национално и международно ниво. Никой от нас не може да бъде информиран гражданин и да играе пълноценна роля в нашите общества без свободна преса. Свободните медии са жизненоважни за демократичните общества. Точно как хората реагират или какво правят с журналистиката, която потребяват, зависи от тях. Но нашата задача е да се уверим, че всеки има достъп до добра, достоверна информация и широк спектър от истории и мнения.

Платформите може да се променят, може да има хора, които се опитват да спрат другите да получат точна информация и пълна картина на света, но необходимостта да се разбере какво се случва около нас и да се държи сметка на властта за решенията, които взема, остава.

Интервюто взе Весислава Антонова
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама

Това е едно от ключовите предложения за промени в Законът за радиото и телевизията, които сектора обсъжда

21 фев 2020, 961 прочитания

Кампания за тв платформа спечели "Рекламна академия 2020" Кампания за тв платформа спечели "Рекламна академия 2020"

В тазгодишното издание се включиха рекорден брой студенти

18 фев 2020, 2360 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (14 ноември)

Анна Кастрева е новият мениджър "Корпоративни комуникации" в "Kaufland България"; Кои са финалистите в тазгодишния конкурс "Effie – България"; APRA Porter Novelli BCG продължава да обслужва "Нестле България"; "Нова броудкастинг груп" с двуцифрен ръст на приходите и през третото тримесечие; КЗК глоби с близо 50 хил. лв. "Лаптоп.Бг" заради съдържание в личен видеоблог; Viasat World лансира нов телевизионен канал и др.

Още от Капитал
10 мита за еврото

Не, цените няма да се вдигат, курсът на лева няма да се променя и още няколко отговора на най-популярните заблуди за влизането в еврозоната

Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама

Това е едно от ключовите предложения за промени в Законът за радиото и телевизията, които сектора обсъжда

Валдис Домбровскис: В България виждам опит да се реши несъществуващ проблем

Изпълнителният заместник-председател на Европейската комисия пред "Капитал"

Коронавирусът приближава към пандемия

Бързата и разумна реакция може да намали щетите от масовото разпространение на заразата

Имало едно време в "Червената къща"

Какво се случи в "Червената къща" и какво е бъдещето на сградата с дълга история на "Любен Каравелов" 15

Нова книга: "Математика на живот и смърт" от Кит Йейтс

Истории за ключовата роля на математиката от съдебната зала до медицината и изборите ни в живота

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10