С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 24 ное 2017, 13:19, 10395 прочитания

Медиа агенциите между телевизията и интернет

Над 266.6 млн. лв. са общите приходи на най-големите медиа агенции в България

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Играчите на пазара прогнозират увеличение на цените в телевизията и двоен ръст в дигитална реклама през 2018 г.
Измина още една година, в която телевизията силно доминира медийния пазар, като държи над 70% от инвестициите на рекламодателите. Макар през 2017 г. да стана факт дългоочакваното покачване на брутната цена за рейтинг точка ("валутата", по която се купува телевизионна реклама) в двете основни телевизионни групи "Нова броудкастинг груп" (собственикът на Nova) и "БТВ медиа груп" (собственикът на bTV), основният проблем за играчите на пазара с неясните измерители на зрителския интерес остана.

Специалистите от бранша отчитат двуцифрен ръст в инвестициите в онлайн реклама, но тя все още не представлява сериозен дял от медийния микс. Така за поредна година дигиталният сегмент не достига нивата, на които участниците се надяват. Все пак всички са единодушни, че комуникациите се обръщат в посока стратегии, базирани на данни и задълбочени анализи.


Това е средата, която очертават някои от най-големите медийни агенции в страната. В това и в следващите издания на рубриката "Медиа и реклама" проследяваме развитието на рекламния пазар в страната през финансовите резултати на най-големите играчи от целия спектър на комуникационния бизнес.

Общите приходи на 20-те най-големи медийни агенции в страната се равняват на 266.6 млн. лв. за 2016 г., което представлява ръст от близо 4% на годишна база. Оборотите им включват единствено управлението на медийни бюджети, като в тях не участват резултатите на MindShare, "РА Киви" и Brand New Ideas, тъй като в техните обороти са включени и бюджети от чисто рекламна дейност. Вероятно с техните рекламни постъпления общите приходи на пазара за изминалата година се равняват на приблизително 300 млн. лв.

Размествания на пазара



На първото място в класацията по привлечени приходи за 2016 г. се класира медиашопът "Пиеро 97" с оборот от 30.7 млн. лв., или с 10% по-малко в сравнение с предходната година, което според управителя Иво Цеков се дължи на намаление в обслужените бюджети. Компанията закупува рекламно време, поръчано от рекламни агенции, а не директно от рекламодатели. Това понякога е предпочитан от агенциите метод на работа заради по-добрите ценови оферти, които "Пиеро97" може да получи от телевизиите вследствие на по-големите поръчки.

В началото на годината медиашопът беше споменаван и в друг казус на пазара ни. При представяне на годишния си отчет компанията майка на "БТВ медиа груп" - Central European Media Enterprises (CME) обяви, че прекратява сътрудничеството си с българска агенция заради отписване на лош дълг, като според играчи на пазара ставaше въпрос именно за "Пиеро 97", която вероятно дължи около 6 млн. лв. на "БТВ медиа груп".

Второто място в класацията се заема от медийните агенции от портфолиото на Publicis One - Zenith, Blue 449 и Starcom, чиито общо приходи достигат 29.3 млн. лв. за 2016 г. Сред най-големите медиа агенции на пазара са също и компаниите, част от комуникационните групи BBDO Group с Media Direction, Carat и Vizeum - част от Dentsu Aegis Network, Optimum Media и PHD от групата на DDB, MediaCom на Ogilvy Group Bulgaria, Media Planning Group, част от Havas Groupq и агенцията за пълно комуникационно обслужване Direct Media KRES, част от групата на Direct Media Group Bulgaria. Повечето от тях отчитат ръст през 2016 г., който до голяма степен се дължи на консолидирането на услугите им.

Медийните бюджети са най-голямото перо от постъпленията на агенциите и спечелването или загубата на голям клиент се отразява директно върху общите им приходи. Увеличаването на клиентскoто портфолио е и причината за двуцифрения ръст в приходите на MediaS, които достигат 26.3 млн. лв. за 2016 г.

В ТОП 5 влиза и медиа агенцията Argent, която работи както с директни клиенти, така и с агенции на пазара. Медиа директорът Симона Тенчева коментира пред "Капитал", че отчeтеният спад от 6.6% в оборотите е следствие от специализацията на клиенти, които вече самостоятелно реализират медиа планиране и купуване. "Все по-клиентски ориентираната политика най-вече на водещите ТВ -групи създаде предпоставки през годините някои от нашите партньори да решат да развиват по-сериозно медийните услуги и това доведе до тяхната еманципация. В същото време обаче имаме ръст на приходите ни от директни клиенти, с които работим", добавя Тенчева.

По-високите бюджети на клиентите на Zenith Advertising & Communications (ZAC) се отразяват положително на оборотите им, които през 2016 г. са 19.7 млн. лв. Подобна причина посочват и от "Рекламен маркет", които отчитат едно от най-високите увеличения в приходите от 37.5 % за миналата година.

Медиа директорът на "Българска Медиа Агенция" Вера Георгиева коментира пред "Капитал", че ръстът на компанията от 14% е също следствие на увеличените инвестиции за реклама на клиентите им, както и на привличането на нови рекламодатели, сред които "Градус", Queens, "Елви" и др.

Нови клиенти в портфолиото на Universal Media Bulgaria, сред които Metro Cash & Carry, увеличават оборотите им до 9 млн. лв. през 2016 г. Компанията оперира на българския пазар като филиал на Interpublic Group (IPG) заедно с медиа агенцията Initiative, която от своя страна бележи спад от 12%. "Един от клиентите на Initiative значително намали бюджета си през 2016 г., но очакванията ни са да отчитаме продължителен ръст, още повече че през 2017 г. Initiative започна съвместно партньорство с Reckitt Benckiser, а от януари 2018 г. ще си партнира и с Carlsberg Bulgaria", обяснява Марияна Ковачевич, управляващ директор на Universal Media Bulgaria и Initiative.

Сравнително стабилно повишение от 5.3% отчита поставената на 15-о място Media Club. "Ръстът в приходите ни е здравословен. Балансът е положителен, като имаме клиенти, които са с ръст в рекламните инвестиции, има такива, които намалиха бюджетите си", коментира изпълнителният директор на агенцията Катерина Буюклиева.

Преструктурирането на бизнеса на Chap Media, както и изтичането на договор с клиент, са причините за намалените с близо 40% обороти на компанията, достигайки 3.7 млн. лв. през 2016 г.

От медиа агенцията Standpoint Media също бележат спад от почти 33%, който медиа директорът Десислава Даковска обяснява с отделянето на всички дигитални услуги от агенцията в края на 2015 г. и обособяването на компанията Digital Point. "Това преструктуриране доведе до допълнителни инвестиции в бизнес и човешки ресурси", добавя още тя.

Какво следва

Мениджърите на най-големите медиа агенции в страната прогнозират увеличаване на рекламните бюджети в някои сектори, сред които веригите магазини, телекомите, туризма и др. Очакванията им са с тях да се повишат и цените на рекламно време в телевизията и през следващата година. "Надявам се това да доведе до повишаване на качеството на телевизионното съдържание, до овладяване на запълването на рекламните блокове, което да регулира рекламния шум и да увеличи видимостта на излъчваната реклама", отбелязва медийният директор на Argent.

Инфлацията в цените на рекламното време може да насочи и по-голяма част от инвестициите на рекламодателите към интернет каналите, като според специалистите на пазара дигиталната реклама ще отчете двуцифрен ръст, а видеата ще бъдат все по-предпочитан формат. Очакванията са използването на програматик технологията също да се засили. Симона Тенчева допълва, че програматик увеличава своя дял от общата нетна дисплейна реклама и в близко бъдеще ще бъде от все по-голямо значение в портфолиото дигитални услуги, предлагани от медийните агенции.

През 2018 г. рекламодателите ще залагат на ясни послания, които емоционално да ангажират потребителите, както и тясното сегментиране на аудиториите. "Фокусът на услугите да се измести от чистата ценова оптимизация към увеличаване ефективността на планирането, базирано на изследвания и данни за аудиторията", коментира Татяна Лозович, управител на MediaS. Медиа директорът на Standpoint допълва още, че на фокус следващата година ще бъдат Big Data, Интернет на нещата (IoT), content маркетинг, social media маркетинг, Conversion rate оптимизация и др.

Мениджърите на най-големите медийни агенции очакват и увеличение в инвестициите във външна реклама - канал, който на българския пазар не се използва все още в пълния му потенциал. Пресата и радиото ще останат със стабилен дял от медийния микс от около 10%, като и при тях основен проблем остава липсата на методи за измерване на ефективността. "Клиентите искат да имат ясна представа за инвестициите си и резултатите от кампаниите им, а отсъствието на такива не е полезно нито за агенциите, нито за клиентите", казва още Марияна Ковачевич.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

"Репортери без граници": България е попаднала в ситуация на "медийна гражданска война" "Репортери без граници": България е попаднала в ситуация на "медийна гражданска война"

Международната организация помили президентът Румен Радев да помогне за преодоляване на кризата със свободата на медиите

18 окт 2019, 107 прочитания

Максимилиан Калед: Даваме на клиента бърз външен поглед за 48 часа Максимилиан Калед: Даваме на клиента бърз външен поглед за 48 часа

Съоснователят на рекламната агенция Pop Up Agency пред "Капитал"

18 окт 2019, 428 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
BiTV прекрати договора на Люба Кулезич

Тонът на предаването ѝ "Честно казано" трябвало да бъде по-умерен

Още от Капитал
Германски минерални бани

След 13 години усилия българските балнеохотели бяха одобрени от германските здравни каси

Истерията за Стратегия за детето: С нами и Бог, и руската пропаганда

Интересите на ултраконсервативни "християнски" организации, руски хибридчици, "патриоти" и политически опортюнисти са прикрити зад огромния шум в социалните мрежи

Германия си иска парите

Започва сагата с приемането на бюджета на ЕС за периода 2021 - 2027

Турската офанзива в Сирия: Раздвижване на смъртоносните пясъци

Военната операция на Анкара повишава риска от нова вълна бежанци и терористични атаки в Европа

Джазменът като блусар

Китаристът Джон Скофийлд за това какво наистина има значение в музиката

Спорният Петер Хандке

Нобеловата награда за литература за 2019 г. предизвика възмущение и полемика относно ролята на писателя

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10