Добрата година на най-големите дигитални агенции
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Добрата година на най-големите дигитални агенции

Най-големите на пазара прогнозират и тази година двуцифрено увеличение на онлайн рекламата

Добрата година на най-големите дигитални агенции

Компаниите в ТОП 20 отчитат ръст в приходите от над 28%, достигайки 35.5 млн. лв. за 2016 г.

18624 прочитания

Най-големите на пазара прогнозират и тази година двуцифрено увеличение на онлайн рекламата

© Pexels


За поредна година пазарът на онлайн реклама в България е най-бързо растящият, бюджетите на рекламодателите в интернет се увеличават, а рекламните формати и възможности за достигането на целевите аудитории постоянно се разширяват. Според данни на IAB България през изминалата година нетните инвестиции в дигитална реклама са в размер на 87.1 млн. лв., или с 27% повече спрямо предходната. Тази година очакванията на пазара са увеличението да се запази поне същото.

Отвъд утопичната картина обаче основна част от бюджетите продължават да бъдат насочвани към интернет гигантите Facebook и Google, които изяждат от приходите на медийния бизнес, а понякога и на самите рекламни агенции. И през изминалата година интернет рекламата продължава да държи малък дял от разпределението на медия микса. Въпреки липсата на точни данни според различни изследвания делът й варира средно между 5% и 7%. Глобално през 2017 г. дигиталната реклама за първи път надмина телевизионната с общо 209 млрд. долара привлечени инвестиции, срещу 178 млрд. долара за тв, по данни на IPG Mediabrands.

Въпреки възможностите за тясно сегментиране на аудиториите и ретаргетинг голяма част от онлайн потребителите определят рекламите като "досадни". Според изследване на компанията PageFair през 2017 г. над 20% от онлайн потребителите в България използват десктоп софтуери за блокиране на реклами. Apple пък от своя страна планира внедряването на услуга за блокиране на т.нар. бисквитки (cookies) в новата версия на браузъра си Safari, като по този начин потребителите ще могат да ограничат проследяването им в онлайн пространството и таргетирането им на база предишни посетени страници.

Въпреки предизвикателствата пред интернет рекламата най-големите 20 дигитални агенции в страната остават оптимисти. По-голямата част от тях отчитат двуцифрено увеличение на приходите си за 2016 г. основно заради разширяване на клиентската им база и увеличение на бюджетите на рекламодателите. Общият им оборот за миналата година пък е в размер на 35.5 млн. лв., или една трета от пазара на онлайн реклама, което е с 28.5% повече спрямо 2015 г.

Сред основните тенденции, които се очертават на пазара тази година, са все по-активното използване на програматик закупуване на реклама, както и засиленото използване на мобилно и видеосъдържание в стратегията на рекламодателите. Наблюденията на Емилия Костова, Digital Project Manager в агенцията What If, са, че все повече клиенти са фокусирани върху кампании, които са резултатно ориентирани, а не чисто имиджови.

"През годината наблюдавам все по-силен акцент върху микросегментация на по-конкретни аудитории, които да биват облъчвани с релевантни послания и оферти само за самите тях", обяснява и Георги Малчев, управляващият партньор в Xplora.

С развитието на пазара на дигитална реклама идва и недостигът от квалифицирани специалисти в индустрията. Според Петър Владимиров, партньор в Interactive Share, това е както предизвикателство, така и възможност за повече млади способни хора да се реализират в рекламната професия.

Най-големите в сектора

На първото място в класацията с приходи от 12.4 млн. лв. е eCommera, която в средата на 2015 г. се присъедини към дигиталната агенция Isobar, част от групата на Dentsu Aegis Network. След нея е друга агенция, част от международен холдинг - Metric DS. Компанията от портфолиото на Ogilvy Group Bulgaria отчита ръст от над 120% за 2016 г., до 4.5 млн. лв.

В топ 5 на най-големите дигитални агенции се класират Knoway и Methodia Web. Управляващият директор на Knoway Емил Петков коментира пред "Капитал", че ръстът е резултат от преструктурирането им през 2015 г. "В рамките на агенцията създадохме нови звена, фокусирани в създаване на видеосъдържание и стратегически криейтив", казва още той. Нови клиенти и увеличени бюджети за онлайн реклама пък са причините за над 130% ръст в оборота на Methodia Web, посочва Кирил Желев, управляващ партньор в агенцията.

На 6-о място с 1.3 млн. лв. приходи и намаление от 31% застава Interactive Share. "Преструктурирахме агенцията и се разделихме с част от клиентите с цел да работим по-дългосрочно за определен брой клиенти. Така успяваме да даваме по-качествени решения и да повишим ефективността от онлайн комуникациите", обяснява Петър Владимиров. С 12.5% спад е и агенцията eTel, която търси промяна на бизнес модела си.

Разнообразни кампании и нови клиенти поставят B+RED на 8-мо място в класацията. "Менажираме дигиталното присъствие на аdidas, като за пръв път тази година имахме възможност да създаваме и локално съдържание", казват от агенцията.

Ръста от 14.5% от Amexy обясняват с установения баланс в екипа на агенцията, както и добрите резултати, постигнати с кампании за основни клиенти, което допринася привличането на нови проекти с трайна перспектива. Огромен ръст отчита агенцията за интегриран дигитален маркетинг Xplora, която беше основана в края на 2015 г. "Развиваме дългосрочни отношения с клиентите, добавяме нови бизнес цели, нови сегменти и канали - растем заедно с клиентите ни", казва Георги Малчев.

С поемането на дигитално обслужване на всички брандове на "Каменица АД" (Каменица, Staropramen, Бургаско, Астика, Carling) и няколко големи съвместни проекта с GSK, обясняват ръста си поставените на 12-о място MediaBASKET. След тях е агенцията Advertise BG, които коментираха за "Капитал", че добрите им резултати се дължат на разширяване на портфолиото им от продукти и услуги, което е предизвикало и интереса на клиентите им.

Спадат на приходите на e-act творческият директор Стоян Ненчов обяснява с профилирането на агенцията. "Преминахме през ребрандиране и филтриране на клиенти и проекти, за да определим тези, с които да можем да се асоциираме". С промяна в приоритетите и задвижване на други бизнес идеи обясняват спада си от ABC Design and Communication, които попадат на последното място сред най-големите агенции в страната.

На 16-о място се класира агенцията Digital Connection, за която управляващият директор Александър Тошков коментира, че отчита ръст в приходите благодарение на спечелването на нови рекламодатели и излизането на чужди пазари. Разширяване на портфолиото и по-високите бюджети на клиентите пък са причините за 60% увеличение при What If.

Иновации и технологии през 2018 г.

Специалистите от бранша прогнозират и инвестициите в онлайн реклама през следващата година отново да отбележат двуцифрен ръст, за който да допринесе навлизането на повече малки рекламодатели, засиленото използване на мобилна реклама, увеличеното видеосъдържание на живо и повече нови играчи на пазара за електронна търговията. "Очаквам фокус на повече бюджети в мобилна видеореклама, по-високи инвестиции в локално съдържание за интернет и кампании с влиятелни личности", коментира за "Капитал" Петър Владимиров. Според управителя на Advertise BG Александър Георгиев обаче все още много бизнеси имат много работа в насока подобряване на мобилното преживяване на своите потребители.

Прогнозите на Георги Малчев са, че през следващата година ще има все повече добри примери за ползване на автоматизация на маркетинговите процеси и изкуствeн интелект (AI), макар все още много малко компании да инвестират в тези две направления. Той допълва, че подобряването на CRM системите и връзката им с инструментите за дигитален маркетинг ще позволи на компаниите да проследяват по-детайлно поведението и реакциите на текущите и потенциалните клиенти, което ще допринесе за по-добро насочване на бюджетите към съответни дигитални канали.

"Чат ботовете ще станат задължителна част в комуникацията с потребителите, а клиентите все повече ще се ориентират към специално създадено за тях уникално съдържание", казват от MediaBASKET. Според Amexy стратегическото планиране на база на натрупана чрез таргетирани активации база и умелото използване на "интернет на нещата" ще имат все по-голямо значение в битката за лидерски позиции на пазара.

"Очакваме много нови подходи в рекламата - push notifications, продажби през мобилни приложения, сериозно увеличение на бюджетите към Google и Facebook, както и към RTB платформи като Criteo", коментира Найден Илиев, управител на eTel.

С разширяването на услугите и възможностите за онлайн реклама пък от B+RED очакват повечето рекламодатели да започнат да работят с един партньор, който може да им предложи цялостни решения и който да покрива всички нива на рекламно обслужване. Емил Петков от Knoway пък коментира в заключение, че през 2018 г. рекламодателите ще разчитат все повече на дигитални агенции, които имат ресурсите и експертизата да създават творчески решения, които ще работят в дигитална и офлайн среда.

За поредна година пазарът на онлайн реклама в България е най-бързо растящият, бюджетите на рекламодателите в интернет се увеличават, а рекламните формати и възможности за достигането на целевите аудитории постоянно се разширяват. Според данни на IAB България през изминалата година нетните инвестиции в дигитална реклама са в размер на 87.1 млн. лв., или с 27% повече спрямо предходната. Тази година очакванията на пазара са увеличението да се запази поне същото.

Отвъд утопичната картина обаче основна част от бюджетите продължават да бъдат насочвани към интернет гигантите Facebook и Google, които изяждат от приходите на медийния бизнес, а понякога и на самите рекламни агенции. И през изминалата година интернет рекламата продължава да държи малък дял от разпределението на медия микса. Въпреки липсата на точни данни според различни изследвания делът й варира средно между 5% и 7%. Глобално през 2017 г. дигиталната реклама за първи път надмина телевизионната с общо 209 млрд. долара привлечени инвестиции, срещу 178 млрд. долара за тв, по данни на IPG Mediabrands.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    konxompax avatar :-|
    Konx Ompax

    Колеги, за поредна година пропускате Медияпост Хит Мейл - по тази таблица би трябвало да сме на четвърто място :)

  • 2
    intergalactic avatar :-|
    intergalactic

    Капитал, какво е дигитална агенция?

    Медиябаскет и Амекси правят банери, други купуват АдУърдс, трети правят фейсбук игри, някои предлагат всичко. Трети са дефакто само планьори...
    И тук липсват една камара агенции, които са изцяло диджитал...

  • 3
    intergalactic avatar :-|
    intergalactic

    А цитираните в коментар 1 "Медияпост Хит Мейл" предлагат следните дигитални услуги:
    Логистично обслужване на потребителски промоции
    Email маркетинг
    Безадресна поща
    Бази данни
    Директна поща. Логистично обслужване на кампании.
    Контактен център
    SMS и мобилен маркетинг


    Ако това е дигитална агенция...

  • 4
    jrt1512725633543132 avatar :-|
    Valentina Mincheva

    До коментар [#3] от "intergalact

    Да прочетете още малко за услугите ни:
    http://www.mediapost-hitmail.bg/web/awareness.php


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK