С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
4 7 дек 2017, 17:15, 11448 прочитания

Добрата година на най-големите дигитални агенции

Компаниите в ТОП 20 отчитат ръст в приходите от над 28%, достигайки 35.5 млн. лв. за 2016 г.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Дигитализация преди всичко

Общите приходи на най-големите BTL агенции в страната са близо 20.8 млн. лв.

12 яну 2018

Любомир Чолаков: Технологиите значително ускоряват бизнеса на клиентите ни

Управляващият директор на Isobar Commerce Bulgaria пред "Капитал"

27 дек 2017

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (19 декември)

Емил Кошлуков става програмен директор на БНТ1; Кои са най-големите PR агенции в страната; ВАС потвърди глоба от 253 хил. лв. за "Олинеза"; "Пловдив 2019" вече е с ново лого и визуална идентичност; Новата благотворителна инициатива на The Smarts "Без подаръци за Коледа'’

19 дек 2017

Пътят на промяна на PR агенциите

Кои са най-големите PR агенции в страната с общи приходи над 22 млн. лв.

14 дек 2017

Медиа агенциите между телевизията и интернет

Над 266.6 млн. лв. са общите приходи на най-големите медиа агенции в България

24 ное 2017

Тоталното преобразяване на рекламните агенции

Оборотите на най-големите рекламни компании в страната са над 62 млн. лв.

17 ное 2017

Големите девет в рекламата

Кои са комуникационните групи, които управляват над 210 млн. лв., или повече от половината рекламен бизнес в страната

3 ное 2017
За поредна година пазарът на онлайн реклама в България е най-бързо растящият, бюджетите на рекламодателите в интернет се увеличават, а рекламните формати и възможности за достигането на целевите аудитории постоянно се разширяват. Според данни на IAB България през изминалата година нетните инвестиции в дигитална реклама са в размер на 87.1 млн. лв., или с 27% повече спрямо предходната. Тази година очакванията на пазара са увеличението да се запази поне същото.

Отвъд утопичната картина обаче основна част от бюджетите продължават да бъдат насочвани към интернет гигантите Facebook и Google, които изяждат от приходите на медийния бизнес, а понякога и на самите рекламни агенции. И през изминалата година интернет рекламата продължава да държи малък дял от разпределението на медия микса. Въпреки липсата на точни данни според различни изследвания делът й варира средно между 5% и 7%. Глобално през 2017 г. дигиталната реклама за първи път надмина телевизионната с общо 209 млрд. долара привлечени инвестиции, срещу 178 млрд. долара за тв, по данни на IPG Mediabrands.

Въпреки възможностите за тясно сегментиране на аудиториите и ретаргетинг голяма част от онлайн потребителите определят рекламите като "досадни". Според изследване на компанията PageFair през 2017 г. над 20% от онлайн потребителите в България използват десктоп софтуери за блокиране на реклами. Apple пък от своя страна планира внедряването на услуга за блокиране на т.нар. бисквитки (cookies) в новата версия на браузъра си Safari, като по този начин потребителите ще могат да ограничат проследяването им в онлайн пространството и таргетирането им на база предишни посетени страници.

Въпреки предизвикателствата пред интернет рекламата най-големите 20 дигитални агенции в страната остават оптимисти. По-голямата част от тях отчитат двуцифрено увеличение на приходите си за 2016 г. основно заради разширяване на клиентската им база и увеличение на бюджетите на рекламодателите. Общият им оборот за миналата година пък е в размер на 35.5 млн. лв., или една трета от пазара на онлайн реклама, което е с 28.5% повече спрямо 2015 г.

Сред основните тенденции, които се очертават на пазара тази година, са все по-активното използване на програматик закупуване на реклама, както и засиленото използване на мобилно и видеосъдържание в стратегията на рекламодателите. Наблюденията на Емилия Костова, Digital Project Manager в агенцията What If, са, че все повече клиенти са фокусирани върху кампании, които са резултатно ориентирани, а не чисто имиджови.



"През годината наблюдавам все по-силен акцент върху микросегментация на по-конкретни аудитории, които да биват облъчвани с релевантни послания и оферти само за самите тях", обяснява и Георги Малчев, управляващият партньор в Xplora.

С развитието на пазара на дигитална реклама идва и недостигът от квалифицирани специалисти в индустрията. Според Петър Владимиров, партньор в Interactive Share, това е както предизвикателство, така и възможност за повече млади способни хора да се реализират в рекламната професия.

Най-големите в сектора

На първото място в класацията с приходи от 12.4 млн. лв. е eCommera, която в средата на 2015 г. се присъедини към дигиталната агенция Isobar, част от групата на Dentsu Aegis Network. След нея е друга агенция, част от международен холдинг - Metric DS. Компанията от портфолиото на Ogilvy Group Bulgaria отчита ръст от над 120% за 2016 г., до 4.5 млн. лв.

В топ 5 на най-големите дигитални агенции се класират Knoway и Methodia Web. Управляващият директор на Knoway Емил Петков коментира пред "Капитал", че ръстът е резултат от преструктурирането им през 2015 г. "В рамките на агенцията създадохме нови звена, фокусирани в създаване на видеосъдържание и стратегически криейтив", казва още той. Нови клиенти и увеличени бюджети за онлайн реклама пък са причините за над 130% ръст в оборота на Methodia Web, посочва Кирил Желев, управляващ партньор в агенцията.

На 6-о място с 1.3 млн. лв. приходи и намаление от 31% застава Interactive Share. "Преструктурирахме агенцията и се разделихме с част от клиентите с цел да работим по-дългосрочно за определен брой клиенти. Така успяваме да даваме по-качествени решения и да повишим ефективността от онлайн комуникациите", обяснява Петър Владимиров. С 12.5% спад е и агенцията eTel, която търси промяна на бизнес модела си.

Разнообразни кампании и нови клиенти поставят B+RED на 8-мо място в класацията. "Менажираме дигиталното присъствие на аdidas, като за пръв път тази година имахме възможност да създаваме и локално съдържание", казват от агенцията.

Ръста от 14.5% от Amexy обясняват с установения баланс в екипа на агенцията, както и добрите резултати, постигнати с кампании за основни клиенти, което допринася привличането на нови проекти с трайна перспектива. Огромен ръст отчита агенцията за интегриран дигитален маркетинг Xplora, която беше основана в края на 2015 г. "Развиваме дългосрочни отношения с клиентите, добавяме нови бизнес цели, нови сегменти и канали - растем заедно с клиентите ни", казва Георги Малчев.

С поемането на дигитално обслужване на всички брандове на "Каменица АД" (Каменица, Staropramen, Бургаско, Астика, Carling) и няколко големи съвместни проекта с GSK, обясняват ръста си поставените на 12-о място MediaBASKET. След тях е агенцията Advertise BG, които коментираха за "Капитал", че добрите им резултати се дължат на разширяване на портфолиото им от продукти и услуги, което е предизвикало и интереса на клиентите им.

Спадат на приходите на e-act творческият директор Стоян Ненчов обяснява с профилирането на агенцията. "Преминахме през ребрандиране и филтриране на клиенти и проекти, за да определим тези, с които да можем да се асоциираме". С промяна в приоритетите и задвижване на други бизнес идеи обясняват спада си от ABC Design and Communication, които попадат на последното място сред най-големите агенции в страната.

На 16-о място се класира агенцията Digital Connection, за която управляващият директор Александър Тошков коментира, че отчита ръст в приходите благодарение на спечелването на нови рекламодатели и излизането на чужди пазари. Разширяване на портфолиото и по-високите бюджети на клиентите пък са причините за 60% увеличение при What If.

Иновации и технологии през 2018 г.

Специалистите от бранша прогнозират и инвестициите в онлайн реклама през следващата година отново да отбележат двуцифрен ръст, за който да допринесе навлизането на повече малки рекламодатели, засиленото използване на мобилна реклама, увеличеното видеосъдържание на живо и повече нови играчи на пазара за електронна търговията. "Очаквам фокус на повече бюджети в мобилна видеореклама, по-високи инвестиции в локално съдържание за интернет и кампании с влиятелни личности", коментира за "Капитал" Петър Владимиров. Според управителя на Advertise BG Александър Георгиев обаче все още много бизнеси имат много работа в насока подобряване на мобилното преживяване на своите потребители.

Прогнозите на Георги Малчев са, че през следващата година ще има все повече добри примери за ползване на автоматизация на маркетинговите процеси и изкуствeн интелект (AI), макар все още много малко компании да инвестират в тези две направления. Той допълва, че подобряването на CRM системите и връзката им с инструментите за дигитален маркетинг ще позволи на компаниите да проследяват по-детайлно поведението и реакциите на текущите и потенциалните клиенти, което ще допринесе за по-добро насочване на бюджетите към съответни дигитални канали.

"Чат ботовете ще станат задължителна част в комуникацията с потребителите, а клиентите все повече ще се ориентират към специално създадено за тях уникално съдържание", казват от MediaBASKET. Според Amexy стратегическото планиране на база на натрупана чрез таргетирани активации база и умелото използване на "интернет на нещата" ще имат все по-голямо значение в битката за лидерски позиции на пазара.

"Очакваме много нови подходи в рекламата - push notifications, продажби през мобилни приложения, сериозно увеличение на бюджетите към Google и Facebook, както и към RTB платформи като Criteo", коментира Найден Илиев, управител на eTel.

С разширяването на услугите и възможностите за онлайн реклама пък от B+RED очакват повечето рекламодатели да започнат да работят с един партньор, който може да им предложи цялостни решения и който да покрива всички нива на рекламно обслужване. Емил Петков от Knoway пък коментира в заключение, че през 2018 г. рекламодателите ще разчитат все повече на дигитални агенции, които имат ресурсите и експертизата да създават творчески решения, които ще работят в дигитална и офлайн среда.

Искам да получавам маркетинг бюлетина
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (21 август) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (21 август)

"Нова" ще продава рекламното време на каналите на "A1 България"; "Нова телевизия" сваля от ефир "Часът на Милен Цветков"; Трите рекламни стълба на L'Oréal; Представиха клипа за Пловдив - Европейска столица на културата, и др.

21 авг 2018, 632 прочитания

"Нова" ще продава рекламното време на каналите на "A1 България" "Нова" ще продава рекламното време на каналите на "A1 България"

Спортните канали на телекома за първи път се отварят за рекламодатели

19 авг 2018, 2732 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Отключете лидера в себе си

Няколко съвета за професионално развитие от Next Genеration финалиста Марин Трошанов

Стажове, стипендии, конкурси (30 юли – 5 август)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

В България кадърните и търсещи хора получават по-големи шансове и по-бързо, отколкото в развитите страни

Момчил Ковачев, заместник-директор по информационните въпроси в Inter Cars SA и част от Топ 3 финалистите в конкурса за млади бизнес лидери Next Generation, пред "Кариери"

Стажове, стипендии, конкурси (23 - 29 юли)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Топ обявите за работа на Karieri.bg

Преглед на актуалните предложения за работа в областта на маркетинга, финансите, IT сектора, търговията, човешките ресурси

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (12 декември)

Кои са най-големите дигитални агенции в страната; КЗК отхвърли жалбата на "Пиеро 97" срещу "БТВ медиа груп"; Само една десета от българските фирми продават продуктите си онлайн; Телевизиите ще обозначават допълнително съдържанието, неподходящо за деца

Яке за двама

Ирина Василева създава дрехи, които улесняват майките при носене на бебето

Когато улицата изкрещя "Стига!"

Опитите на управляващите за овладяване на правосъдната система и цялата държава вече будят опасения, че Румъния върви по стъпките на Унгария и Полша

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Годината на DENA

Изпълнителката за новия си албум и живота след Cash, Diamond Rings, Swimming Pools

Календар и домашно кино

Интересните събития през уикенда и следващата седмица

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 33

Капитал

Брой 33 // 18.08.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Ралица Агайн вече не е в КФН, стартът на Търговския регистър е отложен

Емисия

DAILY @7PM // 21.08.2018 Прочетете