Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
3 14 дек 2017, 17:31, 5804 прочитания

Пътят на промяна на PR агенциите

Кои са най-големите PR агенции в страната с общи приходи над 22 млн. лв.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Дигитализация преди всичко

Общите приходи на най-големите BTL агенции в страната са близо 20.8 млн. лв.

12 яну 2018

Добрата година на най-големите дигитални агенции

Компаниите в ТОП 20 отчитат ръст в приходите от над 28%, достигайки 35.5 млн. лв. за 2016 г.

7 дек 2017

Медиа агенциите между телевизията и интернет

Над 266.6 млн. лв. са общите приходи на най-големите медиа агенции в България

24 ное 2017

За кого ще работи председателството

Бизнесите, свързани с организирането и провеждането на събития, чакат европейските делегати, но информацията и подготовката все още се бавят

17 ное 2017

Тоталното преобразяване на рекламните агенции

Оборотите на най-големите рекламни компании в страната са над 62 млн. лв.

17 ное 2017
Специалистите на пазара прогнозират през 2018 г. засилени онлайн комуникации, кризисен PR и повече работа с лидери на мнение.
Измина още една година, в която PR индустрията в България продължава да се трансформира в условия на все по-размиващи се граници между различните комуникационни услуги. За да се задържат на пазара, агенциите разширяват портфолиото си от услуги, което вече освен традиционното PR обслужване включва стратегическо планиране, дигитални кампании и вътрешни комуникации. Тази година компаниите от сектора заложиха на засилена работа с лидери на мнение, а т.нар. работодателски брандинг (от англ. employer branding) е вече сред задължителните предлагани услуги.

Повечето от най-големите PR агенции в страната определят 2017 като добра година за индустрията най-вече заради навлизането на нови клиенти на пазара и увеличените бюджети за обслужване основно в сектори като финтех и електронната търговия. "Наблюдаваме засилен интерес към услугите ни в браншове като строителство и архитектура, към нас се обръщат и все повече български компании, както и благотворителни организации и фондации, за които работим про боно", дава пример пред "Капитал" Томислав Цолов, основател и генерален мениджър на APRA Porter Novelli.

За да отговорят на засилващата се конкуренция в сектора, PR агенциите постоянно разширяват спектъра си от услуги. Управляващият партньор в AMI Communications България Илияна Александрова коментира, че компаниите залагат все повече на развитието на нови умения. "Залага се на по-иновативни и ангажиращи подходи, съдържанието е по-таргетирано и въздействащо. Търсят се ефективност и резултати", казва още тя. Според Мария Гергова, изпълнителен директор на United Partners, за да оцелеят и растат агенции трябва да сложат в центъра си програми за непрекъснато развитие на хората.

Сред проблемите в индустрията обаче остава не особено чистата медийна среда в България, която, освен че затруднява работата на PR специалистите, отблъсква бюджетите на клиентите им. "Пониженото доверие в медиите като цяло води до спад на интереса на клиентите към този канал и пренасочване на вниманието към комуникации в социалните мрежи, B2B и събитиен мениджмънт", коментира пред "Капитал" Камелия Димитрова, управител на PR Play. И тази година голяма част от PR общността се обяви срещу законовото ограничение за цитиране на имена на компании и брандове в електронните медии, което пречи да се дава гласност на социално отговорни инициативи, но за момента все още казусът не е разрешен.

Динамичната година за комуникационната индустрия в състояние на трансформация се вижда и през отчетите на най-големите PR агенции в България, които бележат общо малко над 22 млн. лв. приходи през 2016 г., или с приблизително 2% по-малко спрямо предходната. Заради преструктуриране на бизнеса или разместване на големи клиенти много от компаниите отичат двуцифрени спадове или увеличения в оборотите си, а първите места за заемат основно от български независими агенции с дългогодишна дейност на пазара. В ТОП 20 влизат също PR звената на големите комуникационни групи Publicis One, All Channels Communication, BBDO Group, Havas Group и Ogilvy Group Bulgaria.



Кой е по-по-най

На 1-во място в класацията с над 30% ръст в приходите попада агенцията United Partners, която от вече 20 години оперира на българския пазар. Увеличението на приходите до близо 2.8 млн. лв. изпълнителният директор Мария Гергова коментира, че се дължи на по-голям дял на работата на компанията в сферата на вътрешните комуникации и работодателски брандинг, ръст в сферата на дигиталните комуникации и привличането на нови клиенти. На 2-ро място застава също дългогодишната българска PR компания M3 Communication Group, която отчита ръст близо 13%, достигайки 2.4 млн. лв. оборот за 2016 г.

По-бавното възстановяване на пазара и най-вече липсата на политическа стабилност през 2016 г. и съответно продължаващото отсъствие на сериозен публичен ресурс са причините, които посочват за намалението от 15% поставените на 3-то място APRA Porter Novelli с приходи от 2 млн. лв.

Общо 1.4 млн. лв. приходи отчита V+O Communication България. Управляващият партньор Светлана Савова коментира, че това се дължи на професионалната подготовка и развитие на екипа на агенцията, което довежда до спечелването на редица стратегически комуникационни проекти.

Двуцифрен спад в постъпленията за 2016 г. отбелязват DD Agency и AMI Communications България, което се дължи основно на промяна в комуникационната стратегия на някои клиенти.

Във втората половина на класацията на 12-о място попада агенцията Intelday Solutions с приходи от 828 хил. лв. и ръст от близо 55% на годишна база. "Съсредоточихме усилията си в привличане на международни клиенти и работа на чужди пазари, сред които Румъния, Русия, Великобритания, Сингапур, Дубай и др. Значителен дял в ръста на приходите имат проучвания и анализи за измерване на репутацията, които са неизменна част от стратегическите и кризисни комуникации", коментира за "Капитал" Адриана Попова, управляващ партньор в компанията.

Преструктуриране на комуникационния бизнес и пренасочване на бюджетите на клиентите поставят Active Group на 13-о място с 15% спад в приходите, следвана от PR агенцията Janev & Janev с обороти от 745 хил. лв. и спад от 38%. "Сред основните причини са приключилите успешно европейски проекти, както и притеснението на големи компании опериращи в модерни сфери да се промотират на българския пазар", коментира Тодор Янев, управляващ партньор в агенцията.

Разрастване на клиентското портфолио с компании като БТК и Forever 21, както и активно предлагане на дигитална комуникация посочва като причини за ръста от 17% в приходите "От-До-Консулт" Олга Лозанова, съдружник в агенцията. С огромен ръст в приходите на 18-о място в класацията попада новоформираната в края на 2015 г. SiteMedia Consultancy. "През 2016 г. предложихме пакет от услуги, които отговаряха много точно на нуждите на пазара, разработихме няколко много успешни стратегии за развитие на работодателска марка и добрите практики много бързо започнаха да работят в наша полза", разказва управителят на агенцията Любомир Аламанов.

На последно място сред най-големите PR агенции в страната се класира Grayling, която отчита лек спад през 2016 г., който е резултат от преразглеждане на бюджетите за България на големите корпорации, което обаче според агенцията тази година вече не е факт.

Прогнозите за 2018 г.

Мениджърите на най-големите PR компании са единодушни, че пазарът ще се развива в посока онлайн комуникации, кризисен PR и засилена работа с лидери на мнение. Някои от тях прогнозират, че предстоящото председателство на Съвета на ЕС ще засили PR активностите и събитийния мениджмънт. Зорница Иванова, акаунт директор в Grayling, разказва, че компании, които досега не са били активни на пазара, са потърсили услугите на Public affairs отдела на агенцията. "Все повече нови услуги като изкуствен интелект и чат ботове ще станат трайна част от портфолиото ни", казва Гергова.

"Клиентите ще търсят партньори, които могат да ги консултират в рамките на целия бизнес процес, а кампаниите все по-често ще обединяват опита и усилията на комуникационни и технологични фирми", коментира Илияна Александрова. Според управителя на M3 Communication Group Максим Бехар PR пазарът в България е над средното равнище в Европа, а през следващата година прогнозира управлението на социални медии и онлайн комуникации да взимат все по-голям превес в предлаганите услуги. Пепа Гроздева, член на борда на директорите на DD Agency, казва, че компаниите трябва да бъдат все по-прозрачни и активни в социалните платформи. "Това покачва изискванията към специалистите по комуникации, но и към служителите на компаниите, защото потребители имат очаквания и към тяхното поведение. В арсенала ни се очаква да съществува само истината, без да е украсена и без да са добавени тактически похвати, за да я направят по-атрактивна", казва още тя.

Очакванията на Любомир Аламанов са 2018 г. да бъде изключително интересна за PR индустрията. "Работодателският брандинг ще продължи да се развива като обеми и обхват, кризисните комуникации ще са все така нужни и ще станат част от ежедневните активности на корпорациите, а киберсигурността ще е много актуална и който не прави информационни кампании в тази сфера, ще рискува не просто репутация", обяснява той. "Върна се времето на доброто стратегическо мислене и планиране, което не остава само конкурсен документ, а се развива и прилага на практика, затова и все повече рекламодатели ще търсят надеждни агенции, които да се грижат за целия спектър на PR услугите", казва Моника Станишева от Active Group.

Според Олга Лозанова през 2018 г. в социалните медии ще се създаде нов тип "социално корпоративно" говорене, за да бъде комуникацията още по-адекватна на канала и аудиторията. "Пазарът ни трябва да се развива в посока на по-голяма отговорност към съдържанието, по-голяма грижа към ефекта от това, което правим, и по-голяма задълбоченост в каналите, които ползваме", казва в заключение Светлана Савова.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

21 март 2018г.
Sofia Event Center

capital.bg/ecommerce

Конференция Стратегии за електронна търговия



Акценти в програмата:
Тенденции и развитие на иновациите в онлайн пазаруването
Иновативни услуги и ритейл стратегии
Как технологиите променят начина, по който пазаруваме
Тенденции при електронните плащания
Иновации в логистиката при електронната търговия
Маркетплейс революция


Прочетете и това

Кой кой е и колко губи в българските медии 8 Кой кой е и колко губи в българските медии

Извън двете големи телевизии почти всички други български медийни компании са на загуба или много ниска печалба

16 фев 2018, 5036 прочитания

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (13 февруари) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (13 февруари)

Новият собственик на BIT спря всички предавания на телевизията; Telenor лансира кампания за безопасен интернет сред младежите; Стартира ново онлайн издание "Тоест"; Новата дигитална агенция BookMark ще работи с издатели и автори на книги; Илън Мъск и космическата му рекламна стратегия; Unilever може да изтегли рекламите си от Facebook и Google; Комуникацията по време на олимпийските игри и др.

13 фев 2018, 1556 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

За да бъдете успешни, фокусирайте се върху крайната цел, но я разбийте на по-малки, постижими цели

На гости в рубриката "Пет минути със..." е Манди Хиксън, бивш пилот на Кралските военновъздушни сили, а към настоящия момент - лектор и коуч

Стажове, стипендии, конкурси (22-28 януари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Как да организираме по-добре работното си време

Няколко основни съвета как да бъдете по-ефективни и фокусирани

Стажове, стипендии, конкурси (8-14 януари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (11 - 17 декември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (19 декември)

Емил Кошлуков става програмен директор на БНТ1; Кои са най-големите PR агенции в страната; ВАС потвърди глоба от 253 хил. лв. за "Олинеза"; "Пловдив 2019" вече е с ново лого и визуална идентичност; Новата благотворителна инициатива на The Smarts "Без подаръци за Коледа'’

КАТ в ерата на електронното управление

Докъде стигна пътна полиция в е-услугите

Кой кой е и колко губи в българските медии

Извън двете големи телевизии почти всички други български медийни компании са на загуба или много ниска печалба

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Кино суматоха

Панорама с филми по творби на Йордан Радичков

Ново място: Carve Indoor Ski, Board & Bar

Алтернативна на сухата и безснежна зима - първият български спортен център за ски и сноуборд на закрито

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 7

Капитал

Брой 7 // 17.02.2018 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал"

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 17.02.2018 Прочетете