С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 31 дек 2017, 10:30, 11111 прочитания

Голямото завръщане на сериалите

Какво очакват собствениците на четири от големите продуцентски компании за телевизионната 2018 г.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Имаше период в относително близкото минало, когато българските зрители чакаха конкретен ден от седмицата, за да гледат любимия си сериал. Телевизионни поредици като "Стъклен дом", "Столичани в повече" и "Под прикритие" спечелиха лоялна публика. Впоследствие интересът леко намаля, а оттам и производството. Някои останаха, но в праймтайма повечето бяха заместени основно от риалити, турски сериали и други предавания. Но 2018 г. обещава съживяване на тези продукции.

Данните на рейтинговите агенции за зрителския интерес Nielsen Admosphere - България, и ГАРБ съвсем недвусмислено показват, че най-гледани, респективно с най-голямо влияние на телевизионния пазар са форматните предавания и българските сериали (виж таблиците)*.


Как се разви продуцентският пазар през годината и какви нови проекти да очакваме през новата? "Капитал" се свърза с някои от най-активните компании на пазара, за да ни разкажат какви са предизвикателствата пред тях и с какво ще изненадат телевизионната аудитория. Разговаряхме и с един нов за българския пазар играч, чиято работа ще следим с внимание през 2018 г.

Евтим Милошев управител в "Дрийм тийм прадакшънс" и председател на Асоциацията на телевизионните продуценти.

Проекти: комедийното шоу "Комиците", сериалът "Столичани в повече" , риалити форматът "Сървайвър", специализираните предавания "Операция слава", "Урок по родолюбие" и "Българските следи", сериалът "Откраднат живот"

Евтим Милошев

Евтим Милошев

Фотограф: Надежда Чипева




Как оценявате нивото на телевизионното съдържание през отиващата си година: форматни предавания и телевизионно кино?

Пристрастен съм. През изтеклата година се фокусирах в създаването на телевизионни сериали. Смятам, че "Откраднат живот" е значим проект в телевизионния ефир - и като гледаемост, и като художествена стойност, и като продукционно качество. От друга страна, виждаме и немалко телевизионни проекти, които са направени лесно, бързо и евтино. Оценявам високо работата на колегите продуценти, познавам ги и знам, че всички те полагат големи усилия. Затова се надявам, че тези, които възлагат съдържанието - телевизиите, ще имат по-висок критерий по отношение на художествената стойност и продукционното качество, когато избират в какъв продукт да инвестират. Защото силата на националните телевизии би трябвало да е в доверието и авторитета, който имат, и в авторитета и качеството на продукциите, които предлагат. Дъвки за масовия зрител в интернет всеки може да намери – абсолютно безплатно и по всяко време. Аз за себе си съм убеден, че цената определя качеството, а не обратното.

Какви са тенденциите на пазара на телевизионно съдържание, които ще бележат 2018 г.? Ще продължат ли да се снимат български тв сериали? Има ли още енергия във форматните предавания?

Както вече отбелязах, през 2017 г. се видя ефектът, който предизвика огромния успех на "Откраднат живот", и телевизиите категорично се насочиха към сериалите. Освен четирите сезона на "Откраднат живот" през настоящата година Нова телевизия излъчи още един проект – "Ние, нашите и вашите", и стартира продукцията на два нови сериала "Дяволското Гърло", който го създава моята компания, и комедията "Полицаите от края на града", която снима Маги Халваджиян. Излъчването им е предвидено за 2018 г. bTV също ще пусне в ефир многосериен проект след Нова година. В сериалите има огромен потенциал, но телевизиите трябва внимателно да подбират проектите и компаниите, с които да работят. В противен случай има опасност бумът на българските сериали да се окаже краткотраен, както вече се случи преди 4-5 години, когато се появиха проекти, които зрителят не възприе. Що се отнася до форматните предавания - имат още енергия, защото използват най-старата римска формула за трупане на популярност сред народа: зрелището. Те са добре замислени, тествани по цял свят и макар понякога да оставят впечатление, че постоянно се повтаря едно и също и само участниците се сменят, всъщност силата им е в големите обеми, които ги превръщат в навик, в неизменна част от ежедневието на зрителите. Друг е въпросът, че тези предавания са еднодневки – животът им свършва с финалния епизод, докато добрите филмови проекти продължават да вълнуват зрителите десетилетия по-късно.

Кои ще са най-силните проекти, по които предстои да работите през идващата година?

За Нова телевизия работим по създаването на пети сезон на "Откраднат живот", в който ще има нови интересни герои, а лекарите ще стигнат наистина до критична точка - както в работата, така и в личния живот. "Дяволското гърло" е друг проект за Нова телевизия, криминална драма - за пръв път на българския пазар ще се появи проект в този жанр. Актьорският състав е невероятен, магическите Родопи присъстват не просто като локация, а като персонаж, а що се отнася до историята - вярвам, че ще провокира силно зрителите. Създаваме детски сериал за БНТ – съдържание, което отдавна липсва в телевизионния ефир. Започваме и снимките на 13-и сезон на "Столичани в повече" за bTV – евъргрийн и бестселър. Развиваме и още три проекта за многосерийни драми, които се надявам скоро да влязат в производство.

Продължава ли компанията ви да се отваря за работа по проекти на външни пазари? По какви международни проекти ви предстои да работите?

Преди месец завършихме снимките на игрален филм, изцяло продуциран от "Дрийм тийм", на английски език, предназначен за международния пазар, с американски и английски актьори, и американски режисьор. Проектът се казва "Умираме млади", с участието на Жан Клод Ван Дам и го заснехме изцяло в България. Самият Ван Дам каза, че това е един от най-хубавите филми, в които е участвал. Неговото име се асоциира предимно с екшън филми и въпреки че в нашия проект има такива сцени, всъщност "Умираме млади" разказва една дълбока и много емоционална човешка история за най-зловещата банда в Америка - MS-13 по брутален начин вербува деца, за да ги направи съучастници в престъпната си дейност. Възлагам големи надежди на този проект и вярвам, че ще се получи филм, който ще остави следа.

Ще се отвори ли пазарът тук за международни тв копродукции с участието и на български продуценти? Каквато е тенденцията на други европейски пазари.

Има всички условия за това предвид факта, че България е много подходящо място за снимки – страхотни локации, хубава храна и добри хотели, разнообразна природа и архитектура, продукционни екипи на международно ниво, развита снимачна инфраструктура и всичко това на изключително конкурентна цена. Ние се срещаме редовно с чуждестранни продуценти и те наистина се впечатляват от нашите възможности. Отскоро създадохме и компания за визуални ефекти - Липсинк България, която работи за филми и сериали по цял свят. В момента например изпълняваме поръчки за американския сериал, много популярен и в България - "Модерно семейство". Така че за нас този процес вече е започнал. По-важното обаче е, че в съвместната ни работа с чуждестранните компании, те все повече разчитат не само на продукционните ни възможности, но и на нашия креативен потенциал.

Андрей Арнаудов и Иван Христов, продуценти и съсобственици в "Междинна станция"

Проекти: "България търси талант", "Фермата", Music Idol, "Къртицата",
"Смени жената", тв таблоидът "Папараци" и др.
Андрей Арнаудов и Иван Христов

Андрей Арнаудов и Иван Христов


Как оценявате нивото на телевизионното съдържание през отиващата си година: форматни предавания и телевизионно кино? Има ли амбиции вашата компания да се занимава с телевизионно кино?

А. А.: Нивото на телевизионното съдържание в България е доста добро, особено като вземем предвид мащаба и стандарта ни. По отношение качеството на продукцията държим добро средноевропейско ниво. Изхождам от това, което лично ние сме виждали като телевизионни продукти в Чехия, Словакия, Хърватия, Сърбия. По отношение на телевизионното кино мога да кажа, че за "Междинна станция" 2018 г. ще бъде първата, през която ще започнем да произвеждаме и такъв формат продукции.

И. Х.: И тази година българските телевизии бяха на ниво. Заради естеството на нашата работа ни се е налага постоянно да пътуваме и да трупаме наблюдения от всички европейски телевизионни пазари. Наясно сме и с качеството на продукциите в почти целия свят. Нескромно, но с гордост мога да заявя, че качеството на българските телевизионни продукти може да бъде съотнесено към най-добрите в областта.
Когато към уравнението се добави и ограниченият финансов ресурс на българския пазар, тогава вече излизаме съвсем на върха. Някак си това е български талант. С ресурси в пъти по-малки от европейските ни колеги ние постигаме качество в пъти по-добро. Говоря за всички. И за нас в "Междинна станция", и за Нико Тупарев, Маги Халваджиян, Евтим Милошев, Слави Трифонов, екипите ни... всички. От две години разработваме кино сериал.

Какви са тенденциите на пазара на телевизионно съдържание, които ще бележат 2018 г.? Ще продължат ли да се снимат български телевизионни сериали? Има ли още енергия във форматните предавания и откъде идва тя?

А. А.: Като продуценти с Иван можем само да бъдем щастливи от тенденцията за промяна в профила на аудиторията, която наблюдаваме през последните години. Зрителите дават сериозна заявка, че все повече търсят и оценяват смисленото съдържание. Като казвам смислено, имам предвид, че едно съдържание може да бъде качествено и без да е смислено. Има разлика – може да се прави много жълта, т.нар. траш телевизия, която да бъде с високо качество. Но аудиторията в момента оценява добавената стойност, т.е. смисъла. Хората искат да останат с усещането, че това, което гледат, ги обогатява по някакъв начин и им носи нещо полезно. Това е едната тенденция на съдържателно ниво по отношение на тв предаванията. Втората е да се произвеждат повече сериали след затишието, което настъпи в това направление. Въпреки всичко резултатите и на двете водещи медии дефинитивно показват, че по-гледано съдържание от това на големите риалити формати няма. В тях не просто има енергия, има огромна разлика в гледаемостта им, като съпоставим резултатите им с тези на другите тв жанрове в същите слотове. Така че те ще продължат да присъстват в ефира.

И. Х.: Български телевизионни сериали, слава богу, ще продължат да се снимат и излъчват. Ние също разработваме киносериал. Още сме нови в този жанр, но мисля, че нашата продукция ще се окаже много приятна изненада за всички. И за колеги, и за зрители. Разбира се, че има още енергия във форматните предавания. Вижте "Фермата". Всеки сезон се превръща във все по-голям рейтингов хит. Енергията във форматните предавания се крие в посланията. Това ще бъде и тенденцията за форматите през 2018. Ако направиш предаването си дълбоко, с послания, символи, смисъл и подтекст, тогава зрителите ще го оценят, ще се доверят и ще го гледат. Даже се чудя как има колеги, които още не са го разбрали. Зрителите обаче са безкомпромисни (това е тяхно право) и вече за поредна година наказват с все по-малка гледаемост безсмислиците.

Има ли амбиции компанията ви да работи по проекти за външни пазари? По какви международни проекти ви предстои да работите?

А. А.: Задължително е да разгърнем дейността си и на външните пазари и много се надяваме 2018 г. да е първата, в която ще го направим. Нека все пак припомня, че "Междинна станция" е единствената телевизионна компания, работила извън България, произвеждайки тв предавания. Колегите правят сериали, които продават и навън, но предавания сме правили само ние. Говоря за продукциите ни в Сърбия и Македония, където имахме доста успешен период, и смятам, че бъдещето ни е точно там – да създаваме съдържание за Източна Европа.

И. Х.: "Междинна станция" е единствената българска продуцентска компания, продуцирала продукции извън България. Правили сме предавания за телевизии извън България. Освен това правим всичко възможно да презентираме нашите кино начинания също извън граница. Също така от 2017 г. поставихме началото на нови и различни бизнес начинания, част от които обхващат и други държави. Като се замисля, доста работим. Животът и работата ни са интересни.

Магърдич Халваджиян, продуцент съсобственик в Global Group

Проекти: "Господари на ефира", "Като две капки вода", X Factor, "България, търси талант", сериалът "Седем часа разлика"

Магърдич Халваджиян

Магърдич Халваджиян

Фотограф: Капитал

Как оценявате нивото на телевизионното съдържание през отиващата си година: форматни предавания и телевизионно кино?

През 2017 г. нивото на телевизионното съдържание беше много добро както на риалити форматите, така и на телевизионното кино. Снимането на риалити формати продължи да се развива и качеството на предаванията става по-високо. Що се отнася до телевизионното кино - излязоха нови филми не само телевизионни, но и на екран се показаха много нови. Този сезон е и най-силният за сериала "Откраднат живот" на колегата ми Евтим Милошев. Отчита най-високи резултати, което го затвърди като добра поредица, която хората гледат. "Нова тв" подготвя още няколко сериала. Включително и нашата компания подготвя един такъв - "Полицаите от края на града". Телевизионни сериали ще продължат да се снимат, защото това е световна тенденция.

Какви ще са тенденциите на пазара през 2018 г.?

Основният фокус и на телевизии, и на продуцентски компании ще е върху сериалите, защото това е и фокусът на всички големи телевизии по света. 15 години царуваха риалити форматите, идва времето на телевизионното кино и българският пазар в това отношение ще се измерва с европейския и световния. Трябва нещо ново не да измести риалити форматите, но да разнообрази ефира и да привлече нови аудитории. Преди сериалите се снимаха много елементарно, докато сега идва времето на по-добре сниманите тв поредици, направени с много пари, за да могат да съперничат на голямото кино.

Има ли още енергия във форматните предавания?

Има енергия и тя няма да свърши, защото зрителят винаги ще бъде любопитен да си завира носа в чуждите работи. Формати като игри, състезания за пеене, за готвене, Big Brother ще продължават да работят. Може би не с така голяма сила, както преди години, защото предстои леко да бъдат изместени от сериалите.

Най-силните проекти, по които предстои да работите?
Новият сезон на "Като две капки вода", който ни предстои да заснемем. Надяваме се да продължи да дава добри резултати, както в петте сезона досега. Сериалът, който подготвяме, "Полицаите от края на града", също очакваме да ни донесе добри резултати и да се радва на зрителски интерес. Той е жанров - от една страна, полицейски, от друга, комедия.

Ще се отвори ли пазарът тук за международни тв копродукции с участието и на български продуценти, каквато е тенденцията на други европейски пазари?

Да, защото американският пазар си е достатъчен сам за себе си. Той има достатъчно пари, които да може да инвестира и да си ги връща. Виждаме бума на американски сериали - на ден излизат по няколко. Това ще се случи и в Европа и вече е започнало да се случва, но Европа никога не е имала финансовата мощ на развития американски пазар, за да може да се справя сама. Отделните държави инвестират в сериали, които не са чак толкова добри като американските и затова започват да се обединяват, защото когато три телевизии от три държави направят копродукция, тогава естествено цената на всяка една започва да пада и така сериалът им излиза по-евтино. Вече има такива опити и България, по които се работи в момента. Така че, да, това е един от пътищата, но аз смятам, че този път е доста труден, защото да убедиш три-четири държави да работят заедно това е голям проблем и отнема много време и не смятам, че тази тенденция ще бъде много силна. Да, ще бъдат правени опити, ще се случват тези неща, но не смятам, че това е устойчив модел.

Михаил Менкаджиев, креативен продуцент и съосновател на Viva La Tele

Проекти в България: сериалът "Скъпи наследници" (предстои). Работи и за международни платформи като Netflix, НВО и испанската Movistar

Илюстрация



Какви са тенденциите на пазара на телевизионно съдържание, които ще бележат 2018 г.?

Тенденцията е само една. Идват много нови и хубави български сериали. Досега тук липсваше всекидневен български сериал с кино качество и фактът, че bTV се осмели да купи наведнъж 170 наши епизода означава, че пазарът и аудиторията са готови за много от това съдържание. В България нямаме финансовите възможности както в много други страни, няма бизнес, но има талант и желание. Има работа, има също талантливи режисьори, сценаристи и актьори. Опит голям няма, но с малко повече скромност можем да се научим. "Млъкни и снимай!" е новата книга, която трябва всички заедно - продуценти, медии и държава - да започнем да пишем колкото е възможно по-скоро.

За да се създаде бизнес среда и да можем да изнасяме наши сериали навън, трябва да произвеждаме универсално съдържание. Също така медиите трябва да предлагат на продуцентите партньорски договори, а държавните институции да дават всички възможни финансови и законодателни насърчения, за да се случва това.

Кои ще са най силните проекти, по които предстои да работите и очаквате да заслужат зрителския интерес?

Те са много, но първият е уникален. Стартираме от 15 януари по bTV "Скъпи наследници". Вече говорихме много за мащабите на продукцията - за това, че създадохме цяло село - построихме парченца от най-красивите родопски балкански села, говорихме за качеството на заснемане Това е първата продукция от такъв мащаб, на която телевизия се е доверила изцяло и е инвестирала милиони в толкова много епизоди още преди да е излъчен и един от тях в ефир.

По какви международни тв проекти работи компанията ви и по какви предстои да работи?

Подготвяме две мегапродукции, по "Граф Монте Кристо" и "Островът на съкровищата", които ще се снимат в Румъния, Испания, Казабланка - Мароко и България. За българския пазар работим по музикална и футболна комедийни драми.

Името на новата българска мега продукция за 2019 г. е конфиденциално, само мога да кажа че ще са 155 епизода епоха, драма и екшън.

Работите за международни дигитални платформи - по какви проекти и какво е предизвикателството да работиш с тази влиятелна платформа?

В момента с много мои колеги работим директно и индиректно за големите дигитални платформи като Netflix, НВО и испанската Movistar. Работим за различни продуцентски компании, организираме оптимизиран снимачен процес с най-новите технологии, като имаме опит в създаването и на творчески концепции, в осигуряването на костюми и много други. Разполагаме с 6 милиона дрехи реквизит, част от тях могат да се видят в сериали като "Марко Поло" и "Викинги".

С какво ви е интересен българският пазар и в какво се състои потенциала му?

Българският пазар тепърва ще създава продукции, които ще се изнасят в много други държави. Мисля, че моята компания съвместно с bTV може да развие този потенциал.

Ще се отвори ли пазарът в България за международни тв копродукции с участието и на български продуценти? Каквато е тенденцията на други европейски пазари.

Той вече е отворен. През 2018 г. ще направим всичко възможно да консолидираме новите продукции в България, Испания и Румъния. А за 2019 г. се подготвяме за Истанбул и Хавана. Турските колеги отдавна дават пример за това как се прави истински телевизионен бизнес. В жанра теленовела те са най добрите и вече работим с фирми като Ау уаpim y Intermedya (една от най-влиятелните продуцентски компании на турския пазар - бел. ред.). Работим и със скандинавските и немските колеги, от тях ще видим и научим много в жанра седмичен сериал през 2018.

Нашите посоки са две, международен сървис на конкурентни цени и създаване на универсално съдържание от България. Има нужда и от една малка държавна помощ, както се случва в много други европейски страни. Не разбирам защо винаги трябва да сме последни.

Една добра новина - през януари в България заедно с колеги от международния кинопазар откриваме продуцентска къща - хъб - Viva La Tele, със сценаристи, режисьори и продуценти от цял свят.

* Данните за най-гледаните предавания на "Нова" и bTV за януари-ноември 2017 са предоставени на "Капитал" от телевизиите
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

"Репортери без граници": България е попаднала в ситуация на "медийна гражданска война" "Репортери без граници": България е попаднала в ситуация на "медийна гражданска война"

Международната организация помоли президента Румен Радев да помогне за преодоляване на кризата със свободата на медиите

18 окт 2019, 2068 прочитания

Максимилиан Калед: Даваме на клиента бърз външен поглед за 48 часа Максимилиан Калед: Даваме на клиента бърз външен поглед за 48 часа

Съоснователят на рекламната агенция Pop Up Agency пред "Капитал"

18 окт 2019, 1441 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Елате, милиони

Туристическото министерство готви една от най-мащабните рекламни кампании в чужбина, която трябва да обхване 22 държави, а общият отделен бюджет е близо 8 млн. лв.

Още от Капитал
Rifiniti отскочи на глобално ниво

Българско-американският стартъп е купен от FM:Systems - един от световните лидери в мениджмънта на работното пространство

Новите инженери на "Бош"

Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия

Втори опит: Келнер взима bTV

Фондът на чешкия бизнесмен PPF е съвсем близо до сключването на сделка за целия бизнес на американската компания CME

Германия си иска парите

Започва сагата с приемането на бюджета на ЕС за периода 2021 - 2027

Шведска маса в гората

Три места в Швеция, където отглеждат и събират храната си сами по устойчивата формула "от земята в чинията"

Джазменът като блусар

Китаристът Джон Скофийлд за това какво наистина има значение в музиката

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10