Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (9 януари)
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (9 януари)

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (9 януари)

Аделина Радева е новата водеща в сутрешния блок на "Нова телевизия"; Емил Кошлуков става водещ по БНТ; Туристическото министерство готви една от най-мащабните рекламни кампании в чужбина; Argent представи нов инструмент за сегментация зрителите

4891 прочитания

Ако искате да получавате информация за най-важното от сектора на маркетинга, рекламата и PR-а, може да се абонирате за седмичния ни е-бюлетин тук.

На българския пазар

Аделина Радева е новата водеща в сутрешния блок на "Нова телевизия"

Телевизионната водеща, известна от ефира на БНТ, Аделина Радева вече е част от екипа на "Нова телевизия", където ще води сутрешния блок "Здравей, България" заедно с Виктор Николаев. Така тя ще заеме "празното столче" на доскорошната тв партньорка на Николаев Анна Цолова, чието напускане доведе до съмнения за (авто)цензура и политически натиск.

Досега Аделина Радева водеше публицистичното предаване "Още от деня", където мястото й се зае от новия програмен директор на БНТ Емил Кошлуков. Тя водеше и новините по държавната телевизия, а преди това беше водещ в сутрешния блок на БНТ.

Журналистическата кариера на Аделина Радева започва като радиоводещ в ефира на FM+. В продължение на шест години до 2006 г. е кореспондент на "Нова телевизия" в Атина. Две години по-късно започва работа в БНТ, където за пръв път си партнира с Виктор Николаев в сутрешния блок "Денят започва".

Емил Кошлуков става водещ по БНТ

Фотограф: Надежда Чипева

Назначеният в средата на декември за програмен директор на Българската национална телевизия Емил Кошлуков от тази седмица ще бъде и водещ в телевизията. Той ще заеме мястото на Аделина Радева в публицистичното предаване "Още от деня" и ще се редува в ефира с другия водещ Поли Златарева, пише "Дневник".

Първото предаване на Кошлуков беше в понеделник, 8 януари, който обясни пред "Дневник", че ще заеме мястото "по заместване" и не знае дали ще е дългосрочно, защото това се решава от друга дирекция в телевизията.

През лятото Емил Кошлуков се яви и на конкурса за генерален директор на държавната телевизия, но не успя да го спечели, въпреки че беше сочен като един от фаворитите.

По време на състезанието за стола на генералния директор в БНТ стана ясно, че политикът и журналист в рамките на една година, 2016-2017 г., е работил като програмен директор на телевизия "Алфа", собственост на партия "Атака" с лидер Волен Сидеров. Фактът, че работодател на Емил Кошлуков е била политическа формация, влезе в противоречие с правилата за избор на генерален директор на обществената БНТ, в които е посочено, че кандидатите не трябва да имат икономически и политически зависимости.

Туристическото министерство готви една от най-мащабните рекламни кампании в чужбина

Ведомството търси агенции, които да управляват туристическата комуникация през следващите месеци в 22 държави, покривайки целия спектър на маркетинг микса. България ще се представя като привлекателна дестинация в чужди телевизии, радиа, печатни медии, интернет, а целта е да се привлекат туристи за различни сегменти - за семеен туризъм, бизнес посещения, културни обиколки, почивки на море, планина, СПА и др.

Сред избраните държави са Германия и Русия, от които идват най-много туристи в страната, централноевропейските държави, от които се генерира най-голям ръст на годишна база през последните години, съседни страни и други. От туристическото министерство твърдят, че избраните пазари, на които България ще се представи, попадат в топ 30 на онези, от които идват най-много почиващи чужденци. В поръчката, чиято стойност е 7.98 млн. лв. без ДДС, са заложени и конкретни критерии за кампаниите, които трябва да се провеждат, като например към какъв тип туристи трябва да бъдат насочени рекламите, както и изискванията за позициониране в конкретни комуникационни канали. Така например ведомството ще се опита да привлече в Русия туристи на възраст между 20 и 50 години, младежи, семейства с деца със средни или по-високи доходи. На тях трябва да бъдат предложени почивки в различни направления - море, планина, балнеология, културен туризъм, поклоннически туризъм, детски лагери и др. В другия най-важен пазар за туристическия бизнес - Германия, ведомството ще търси туристи предимно между 35 и 55 години и над 55 години, като освен най-популярната почивка на море ще представя още други сектори като културен туризъм, балнеология, както и по-нишови продукти - например почивки с каравани, алпинизъм, посещения на пещери, гроздобер, розобер и др.

Агенциите, които бъдат избрани, ще трябва да изготвят общ медиа план, включващ анализ на пазара и поведението на потребителите, концепция за цялостен криейтив, рекламни визии, комуникационен микс и др.

Повече по темата може да прочетете тук

България пред чужденците

Официалният клип, който цели да популяризира България като ротационен председател на Съвета на ЕС, показва страната ни през погледа и преживяванията на момче и момиче, които се запознават във влака и заедно тръгват на мистична обиколка из "скритото бижу на Европа". Именно това е и посланието на видеото, продуцирано от Димитър Гочев, режисьор е Божидар Велинов, а сценаристи са Мирон Крумов и Мариана Събева. Заглавието "Няма как да не се влюбиш в нея от пръв поглед!" прави препратка както към България, така и към паралелно разказаната история на двамата главни герои във видеото, заснето в продължение на 10 дни. Заедно те разхождат зрителите из историята, традицията, културата и възможностите на страната ни на фона на красиви картини и пейзажи.

Кампанията за популяризиране на България по време на председателството на Съвета на ЕС ще включва и още два клипа, които съответно ще представят приоритетите на страната ни по време на председателството, както и историите на популярни българи с цел да представи какво България е дала на света.

Музиката за председателството е композирана от Краси Тодоров и ще присъства във всички аудио-визуални материали, а бюджетът за трите клипа, композирането на музиката, анимациите, логото, визуалната идентичност и анимираните банери е 202 хиляди лева по думите на министъра за председателството Лиляна Павлова.

Клиповете ще бъдат достъпни също на английски език, ще имат и жестомимичен превод. С тях ще започват всички формални съвети в Брюксел и неформалните в София по време на европредседателството.

Argent представи нов инструмент за сегментация зрителите

Българската медиа агенция Argent представи нов инструмент за оптимизиране на телевизионното планиране, чрез който може да се направи нишово сегментиране на потребителите според психографските им показатели. До момента през системите за медиа планиране беше възможно единствено таргетиране по демографски показатели. Новият инструмент е разработен в сътрудничество с компанията за маркетингови проучвания Progress Consult и е внедрен в системата на рейтинговата агенция Nielsen Admosphere - България. Така новият инструмент различава четири категории на психографски профили на зрителите, според които агенции и рекламодатели могат да планират позиционирането на телевизионните реклами. От Argent обясниха пред "Капитал" спецификите на профилите, като за изготвянето им са класифицирани 1546 от панелистите на Nielsen Admosphere - България, на възраст над 16 г. Психографските профили отличават т.нар. търсачи, или хора, които търсят внимание и признание за нещата, които правят, "членове" - или хора, които предпочитат зоната на комфорта и удобствата и се стремят да бъдат част от група. Друга психографска група са т.нар. единаци, които са си себедостатъчни и не приемат чуждото мнение, както и категорията на "лагерите", в която влизат хора, които не могат да съществуват извън група, заради сигурността, която им дава тя. Медиа агенцията ще ползва ексклузивно новия инструмент за телевизионно планиране до края на 2018 г., а след това ще бъде достъпно и за други клиенти.

Кабелни оператори предупредиха, че може да спрат програмите на "Нова броудкастинг груп"

Кабелни оператори от страната се оплакаха, че каналите на "Нова броудкастинг груп" може да бъдат спрени от мрежите им заради поискано голямо увеличение на цената от страна на медийната компания, пише "Дневник".

От Националното сдружение на малките и средните кабелни оператори (НСМСКО) съобщиха, че от два месеца водят неуспешни преговори, а компанията е поискала увеличение с 60% на цената за разпространение на програмите ѝ. В писмо до медиите от сдружението определят поисканото увеличение като "ценови диктат" и посочват, че не могат да го приемат, защото това би означавало да повишат цените за своите клиенти.

Потърсени за коментар, от "Нова броудкастинг груп" уточняват пред "Дневник", че преговорите с операторите са индивидуални и строго конфиденциални. "Можем само да потвърдим, че изнесената в публичното пространство информация за драстично увеличение на цените е чисто спекулативна и не отговоря на истината", се казва в позиция на компанията

Същевременно кабелните оператори съобщиха, че заради липсата на напредък по преговорите "Нова броудкастинг груп" е поискала от тях да спрат разпространението на програмите ѝ от началото на 2018 г. Към момента това все още не е направено.

Повече по темата може прочетете тук

Huts JWT Sofia реализираха първата локална творческа идея за кампания на Shell

Рекламната агенция Huts JWT Sofia разработи изцяло творческата идея зад новата кампания на "Shell България". За пръв път британско-холандската компания се комуникира на българския пазар не през адаптирана продукция, а през локално заснет рекламен клип. Кампанията със заглавие "С ClubSmart всеки печели" цели да представи на зрителите програмата за лоялност ClubSmart и ще се развие освен през телевизионен клип и като радио-, интернет и принт комуникация, както и на място в търговските обекти на Shell в страната. Агенция Huts JWT Sofia работи с Shell вече 10 години, а новата кампания е реализирана в партньорство с продуцентска къща Filmmaker с режисьор Драго Шолев и медиа агенцията MediaCom Bulgaria.

Дигитален бизнес

Google е спестила 3.7 млрд. долара данъци чрез фиктивни компании

Google e прехвърлила 15.9 млрд. евро (19.2 млрд. долара) на бермудска компания фантом през 2016 г. и по този начин е спестила плащането на минимум 3.7 млрд. долара данъци според внесените отчетни данни на компанията, собственост на Alphabet, в Холандия. Американската компания е използвала две структури, за да скрие по-голямата част от международните си печалби от данъчно облагане. Схемата включва прехвърляне на приходи от едно ирландско дъщерно дружество към холандска компания без служители и след това до друга фирма на Бермудите, собственост на регистрирана в Ирландия компания.

Google Ireland събира по-голямата част от международните приходи от реклама на компанията и след това прехвърля тези пари на холандското дъщерно дружество Google Netherlands Holdings. Дъщерното дружество на Google в Сингапур, което събира по-голямата част от приходите на компанията в Азиатско-Тихоокеанския регион, прави същото. След това холандската компания прехвърля събраните средства на Google Ireland Holdings Unlimited, която има право да лицензира интелектуалната собственост на интернет гиганта извън САЩ. Тази компания се намира в Бермуда, където не плаща корпоративен данък.

Повече по темата може прочетете тук

Медиен бизнес

Тъмната страна на влогърите

Рекламата чрез лидери на мнение, блогъри или влогъри е сред предпочитаните комуникационни похвати за редица компании, виждайки ползата от това личности, на които потребителите се доверяват, да представят техните продукти или услуги. Това се превърна и в милионен бизнес за редица хора благодарение на социалните платформи, през които лесно достигат до публиката си и трупат милиони последователи. На пазар с хиляди блогъри и влогъри обаче всяка грешка може да доведе до загуба на зрители и преобръщане на общественото мнение, а оттам и оттегляне на рекламодатели и загуба на пари. От рекламна страна пък остава въпросът за компаниите как да контролират съдържанието, което се публикува, за да бъдат сигурни, че брандът им няма да попадне на грешно място.

Годината започна именно с такъв скандал, когато популярният сред тийнейджърите американски влогър Логан Пол с над 15 млн. последователи в YouTube сподели видео от гората Аокигахара в Япония, или позната още като гората на самоубийствата. Там Пол заедно с група приятели заснемат в близък план труп, като следват шеги, свързани с гледката. След публикуването на клипа влогърът беше строго осъден от редица зрители и колеги, видеото беше свалено, а компании, сред които Walmart и Dunkin Donuts, оттеглиха рекламните си бюджети. Това не е прецедент, защото миналата година Disney прекрати договора си с други популярни в YouTube влогъри заради антисемистки коментари.

Подобни видеа и публикации не са проблем единствено за компаниите, които ги спонсорират, а и за тези, които рекламират в онлайн платформите, защото, както вече се е случвало, техни реклами е възможно да попаднат в неподходящо съдържание. Затова и още в края на миналата година YouTube обяви, че ще увеличи броя на сътрудниците си, работещи за откриване на екстремистко, свързано с насилие и друго неподходящо съдържание.

Рекламен бизнес

От Ирландия до САЩ с кампания против тютюнопушенето

Рекламната кампания за отказване от тютюнопушенето на ирландската здравна организация Health Service Executive, реализирана през 2017 г., привлече вниманието на презокеанските им колеги и от януари ще бъде лансирана и в САЩ. Видеото с продължителност една минута представя поредица от хора, които пеят популярната песен на Глория Гейнър I Will Survive, за да отпразнуват спирането на цигарите. Кампанията е дело на агенцията BBDO Dublin и продуцирана от 2AM films и през изминалата година спечели редица награди на рекламни фестивали и конкурси.

Свободни позиции:

United Partner обяви вакантни позиции за Employer Branding Account Manager, Account Manager и графичен дизайнер.

ICAP Bulgaria обяви вакантна позиция за Junior brand manager и Marketing manager FMCG.

"Софтуер АГ" обяви вакантна позиция за стажант в областта на SEO (search engine optimization - оптимизация за търсачки - бел. ред.) и управление на съдържание.

CpmStars обяви вакантна позиция за младши Pay per click manager и Pay per click експерт.

*Информация за корпоративни новини, кампании, предстоящи събития и свободни позиции в областта на PR, маркетинг и реклама можете да изпращате на редакционния ни e-mail: [email protected]

Ако искате да получавате информация за най-важното от сектора на маркетинга, рекламата и PR-а, може да се абонирате за седмичния ни е-бюлетин тук.

На българския пазар


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK