С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
8 16 яну 2018, 13:35, 20763 прочитания

Кой страхува журналистите

Депутатът от ДПС Делян Пеевски системно използва медиите си за атака срещу независими издания, телевизии и журналисти. Тази седмица си набеляза Светослав Иванов от bTV

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Атаката срещу журналиста от bTV и водещ на предаването "120 минути" Светослав Иванов, развила се екстремно през последните дни, е само поредният красноречив пример как задкулисието атакува и най-малката проява на независима журналистика. Целта е не просто с канонада от обиди и клевети да се навреди на професионалната репутация на конкретен журналист, а оттам - и на авторитета на предаването му и изказаните мнения в него. Много по-опасен е дългосрочният ефект върху журналистиката в България, тъй като този пример е назидание за всеки в професията какво може да му се случи, ако покаже дори бегло желание да практикува независима журналистика. С едно наум, че Светослав Иванов е авторитетен журналист от голяма и силна медия, която все още няма реакция по случая.

Конкретният повод за атаката срещу него и медията, в която работи, са един съвсем умерен уводен коментар в последното предаване "120 минути" от неделя и интервю с международен експерт за състоянието на медиите в България.


Уводният му коментар е посветен на един критичен поглед върху българското председателство на Съвета на Европейския съюз и рефлекса "да не се изложим пред чужденците". Иванов напомни, че повечето европейски политици знаят за проблемите, пред които е изправена страната, и добави, че ако България и евросъюзът са едно семейство, "българските проблеми не би трябвало да са нещо, което трябва да бъде замитано под килима, защото именно тези проблеми родиха механизма за мониторинг, който следи съдебната ни система под лупа от датата на приемането ни в съюза преди 11 години".

Вторият "грях" на Светослав Иванов бе интервюто му с ръководителката на отдел "Европейски съюз и Балкани" в "Репортери без граници" Паулин Адес-Мевел. Миналата седмица тя беше у нас, за да участва в представянето на "Бяла книга за свободата на медиите в България". В интервюто си за bTV тя каза, че "в България има проблем на концентрацията на медийна власт в ръцете на един човек. Има такива проблеми и в други държави, но тук е много специфично. 80% от разпространението на вестници да се притежава от един човек е невиждано за други държави. И проблемът с такава концентрация е, че тя предизвиква съглашателство между политиците и медиите. Когато някой притежава толкова много медии, те най-вероятно не се използват за журналистически цели, а за други такива, като например пропаганда."

Съвсем очевидно и коментарът, и интервюто са натиснали чувствителни теми за медийната империя на депутата от ДПС Делян Пеевски. Както обикновено се случва в такива ситуации, изданията му реагираха със залп от атаки по адрес на Светослав Иванов.



През последните няколко години обидите, клеветите и опитите за сплашване са любим прийом в медиите на Пеевски. Обект на клеветнически и обидни коментари са ставали не един и двама журналисти, магистрати, политици и на практика всеки, който си позволи критичен тон към властимащите и особено към личността и интересите на Пеевски. От няколко години депутатът от ДПС е нарицателно за медиен монопол в България и потъпкване на свободата на изразяване и инакомислието.

Започналата тия дни война срещу Иванов засега се води с обидни коментари и недоказани твърдения. Има обаче немалко примери за журналисти, които са сваляни от ефир или са ставали обект на имуществени и данъчни проверки само защото въпросите им са неудобни за задкулисието. Примерите със свалянето от ефир на Ана Цолова, със заплахите срещу Виктор Николаев са само малка част от този тренд. Глобалната картина включва ежедневна истерична кампания срещу малкото независими частни медии в страната, журналистите в тях и издателите им, сред които са изданията на "Икономедиа", в. "Сега", "Медиапул", "Клуб Z". В този тренд влиза и овладяването на обществената БНТ.

Затова и не е случаен фактът, че за седем години България се срина от 35-о до 109-о място в класацията на "Репортери без граници" за свободата на медиите. Това й отрежда последното място в ЕС. Съвсем очаквано е да падне още по-надолу в следващата класация.

Няма по-лоша диагноза за една държава - член на ЕС, председателстваща Съвета на ЕС, от отсъствието на медийна независимост и свобода. Все по-трудно става за българските журналисти да отстояват професионалните стандарти срещу тенденцията за засилване на натиска върху тях от страна на политически и икономически кръгове. Очевидно целта на този натиск е установяване на пълен монопол върху истината, което би означавало всички журналисти в България да се откажат от стандартите на професията. От това би загубило цялото общество.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Новият играч в медийната реклама Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

13 сеп 2019, 3580 прочитания

ПИК-ът на отровената среда 12 ПИК-ът на отровената среда

Очернянето на годеницата на кандидат-кмет на София от кафявия сайт "ПИК" за първи път породи консенсус сред политици, журналисти и PR-и за това какво НЕ е журналистиката

13 сеп 2019, 10345 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
The Smarts поема рекламното обслужване на IKEA

Заедно с агенцията "Параграф 42" ще отговарят за творческите, дигиталните и PR решения на компанията

Моят все по-скъп банкер

Банките започнаха да повишават таксите, като засилване на тенденцията, която не е нова, се очаква от есента

Експериментът Бобов дол

В замрялото сърце на въгледобива е разрешено най-мащабното изгаряне на отпадъци на Ковачки

Как започва вносът на боклуци в България

Отпадъци за горене започват да се внасят в периода 2014 - 2016 г., като зад начинанието е бившият директор на "Лукойл България" Валентин Златев.

Понижена или повишена е България в новата Еврокомисия

Мария Габриел ще отговаря за обширен ресор с огромен бюджет, но с малка политическа тежест

Ново място: Книжарница на издателство "Рибка"

Книжарницата има за цел да предложи пълноценна селекция от детска литература на български език

Кино: "То: Част втора"

Сумата от всичките ни страхове по Стивън Кинг