С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
5 18 яну 2018, 17:25, 10692 прочитания

Facebook приключи с качествената журналистика. Примирете се

Собствениците на медии трябва да спрат да хленчат и да продължат напред

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
За Facebook още от първия ден журналистиката беше "трън в петата". Сега, когато Facebook e затънал в неразрешените проблеми на фалшивите новини и лошия PR, е ясно, че постепенно ще изключи новините.
Facebook обяви, че ще направи съществени промени по отношение на информацията, която потребителите ще виждат в новинарския си поток. Най-голямата от тях е фактът, че публикациите от "приятели" ще бъдат с предимство спрямо тези от медии и бизнеса. Този преход най-вероятно ще намали времето, което хората прекарват в социалната мрежа. Създателят на социалната мрежа Марк Зукърбърг обяви, че екипът му ще работи върху това двата милиарда потребители да намират съдържание, което ще доведе до по-значими социални взаимодействия помежду им. "Така очаквам, че времето, което хората прекарват във Facebook, ще намалее, но и също така ще бъде много по-ценно", пише Зукърбърг. Промените в алгоритъма породиха редица спекулации и несигурност най-вече в медийните среди, тъй като много новинарски портали зависят от социалната мрежа за по-голям трафик.

Авторът на този текст е опитен журналист - работил е в Liberation, Les Echos, а в момента е редактор на Monday Note и стипендиант в университета "Станфорд", където изследва качествената журналистика. Публикуваме текста с негово разрешение.



Нека признаем, че издателите са прецакани от Facebook. Не защото Марк Зукърбърг е зъл, а защото е прагматик. Последният му ход не трябва да е изненада. В четвъртък, 11 януари, за втори път за шест месеца Facebook заяви публично, че новините (т.е. журналистиката) ще се появяват по-надолу в новинарския поток на всеки, за да дадат предимство на публикациите от приятели, семейство и "групи". Ето как Зукърбърг защити решението:

"Изследванията показват, че когато използваме социалните медии, за да се свързваме с хората, за които ни е грижа, това може да се отрази добре на нашето благополучие. Може да се чувстваме по-свързани и по-малко самотни, а това е част от дългосрочната рецепта за щастие и здраве. От друга страна, пасивното четене на статии или гледане на видеоклипове - дори ако те са забавни или информативни - може и да не е толкова добро за нас. Въз основа на това правим голяма промяна в начина, по който изграждаме Facebook. Променям целта на нашите продуктови екипи от това да са фокусирани да ви помогнат да намерите подходящо съдържание към това да ви помогнат да имате по-значими социални взаимодействия."

Считайте ни за осведомени - Facebook приключи с журналистиката. Това ще се случи бавно, постепенно, но тенденцията е ясна. В този контекст мейлът, изпратен вчера от Кембъл Браун, ръководител на новинарските партньорства във Facebook, който гласи "новините остават основен приоритет за нас", бие на кухо.



Погледнато от тяхна гледна точка, хората в екипа на Facebook имат всички причини на света да се отърват от журналистиката:

- Както Зукърбърг отбеляза няколко пъти, новините не се споделят добре в сравнение с публикации на приятели и хора от семейството, докато целият Facebook модел се основава на скоростта на споделяне, умножена по неговите два милиарда потребители и съчетана с несравнимото познание за всеки от тях.

- Поддържането на голямо количество новинарски поток може да стане скъпо за Facebook. Преди няколко седмици Марк Зукърбърг намекна, че печалбата може да бъде засегната от големите разходи за наемане на хиляди модератори за борба с дезинформацията. Не е ясно дали Facebook ще се откаже от тази идея (най-вероятно все пак ще наеме някои от тях...).

- Новините се превърнаха в PR кошмар за Facebook. Пожари избухваха непрекъснато и бяха трудни за овладяване, както стана с огорчението, предизвикано от заличаването на документална снимка на момиче от виетнамската война, публикувана от норвежкия всекидневник Aftenpoften, а това е само един случай.

- По-голямата част от времето новините са по същество черна хроника, а Facebook иска да популяризира положителния поглед на обществото, страхувайки се, че мракът се превръща в недоволство. (Тази идея е много спорна: оригиналните продукции на Netflix например са изпълнени с множество мрачни сериали, които зрителите обичат).

- Новините нямат добър бизнес модел за Facebook.

- Разходите за управление на потоци от информация, разработване и поддържане на продукти и преговаряне с издатели в сравнение с приходите не си заслужават усилията. Преминаването към развлекателния сегмент ще донесе повече пари с много по-малък риск.

- Работата с медийни компании е особено сложна. Три постоянни характеристики описват издателите: дълбоко усещане, че всички са им длъжни ("Ние сме новините, дължите това и онова на нас"), липсата на техническа компетентност (очакват Facebook да излезе с готови за тях продукти) и в Европа склонността да се обадят на "Татко" (правителството) и на "Мама" (Брюксел), когато нещата се объркат.

Списъкът може да продължи. Винаги съм мислил, че ако бях Зукърбърг, предвид главоболието щях бавно, но сигурно да се оттегля от новините. Точно това се случва.

Facebook от своя страна насъбра солидно количество грешки при справянето с медиите. Някои честни, други... по-малко честни.

Facebook не може да не приема останалата част от света (извън САЩ) като гигантски полигон за тестове на идеите си. Дори това да е по-скоро резултат от вкоренената изолирана култура на Силициевата долина, а не толкова от чистия им цинизъм, последствията са отрицателни.

В търсене на правилния бизнес модел Facebook привлече медийната индустрия с редица новости. Водени от смесица от наивност, стаден манталитет, страх от липса на информация и изгарящо желание да монетизират журналистиката, издателите скачаха на всеки кокал, който Facebook им хвърляше, надявайки се на магическото вливане, което те вече не можаха да намерят сами.

Facebook се появи с бляскави нови продукти като потока от новини, инстантните статии, видеата на живо, предоставяйки глупави съвети за процъфтяването на платформата ("Играйте с емоциите, хора, потребителите го обожават!" - Хм, това може да е трудно, ние сме доставчици на бизнес новини..."). Facebook обеща порой от гледания. Заслепени от светлините, издателите подобно на елени заглушават умственото си предупреждение, което казва, че всичко изглежда по-дълбоко, и предоставят много съдържание в замяна на почти нищо.

След като инвестираха значително в специализирани екипи, за да произвеждат, популяризират и стратегизират присъствието си във Facebook, издателите с качествено съдържание бяха оставени с кръвоизливи от гледания и слаби приходи. (Група разумно финансирани медийни иноватори като BuzzFeed, Vice и други, които умело проектираха продуктите си така, че да се слеят добре във Facebook, започнаха да се справят добре, но сега са изправени пред разочарование).

Онези, които си представяха Лас Вегас, се озоваха в Детройт.

Facebook уби новинарските медии три пъти

Първо, той уби понятието марка. Година след година процентът на хората, които могат да си спомнят откъде са получили своите новини, намалява. "Прочетох го във Facebook" сега се отнася за половината от населението на САЩ и Европа и много повече в страни, където Facebook олицетворява интернет.

На второ място, идеята за авторство също изчезна. Почти никой няма представа кой какво пише. Постепенно двата стълба във връзката на доверие между медиите и техните потребители ерозираха, преди да се разпаднат напълно. Facebook смаза новините завинаги.

Трето, Facebook унищожи бизнес модела на новините, като отвори пътя към масивна ултраевтина и ултрацеленасочена рекламна система, която не носи почти нищо на издателите. Реалността за потока от приходи на Facebook е сурова: един европейски издател ми каза миналата седмица, че приходите за хиляда импресии на видеоклипове във Facebook са около 30 евро цента. Нищожно.

Последното оповестяване на Зукърбърг има нужда от пояснение. Той казва: "Съжалявам, момчета, не проработи както се очакваше, отидете някъде другаде или се сблъскайте с бавното, но сигурно изчезване на нашата екосистема. Нищо лично. Просто бизнес."

Дори моментът, в който решението беше оповестено, не беше случаен. На 31 януари Facebook ще обяви финансовите си резултати за фискалната 2017 г. Анализаторите единодушно прогнозират грандиозен растеж. (Който в крайна сметка ще изтрие 4.5% спад в акциите на Facebook, които последваха след обявяването на решението с новинарските емисии.)

Издателите трябва да продължат напред

Щом острата болка изчезне, индустрията ще осъзнае, че в крайна сметка това не е толкова лоша новина. Въпрос на време е да се прегрупираме и преориентираме изоснови. Това вероятно ще означава разпускане или преориентиране на екипите, събрани, за да се справят с продуктовите изисквания на Facebook.

Първо, Facebook остава страхотно поле за достигане на аудитории, които не са ключови, и за правене на всякакви маркетингови опити благодарение на изключителната си способност прецизно да определя всяка група и нейния невероятен обхват.

Второ, всички ресурси, които бяха отклонени за захранване на Facebook машината, могат да бъдат фокусирани върху разработването на нови продукти, които пряко влияят върху дейността на компанията - намиране, запазване и конвертиране на лоялни читатели - за разлика от преследването на неуловими кохорти, които не могат да си спомнят името на новинарския бранд. Търсенето на качествени читатели ще надделее над миража на масовата аудитория, обещана от Facebook.

Последно (засега). В петък Адам Мосери, шеф на новинарския поток във Facebook, каза пред изданието Wired:

"Ще има и повече групово съдържание. Груповото съдържание има за цел да вдъхновява много разговори. Общностите във Facebook стават все по-активни и жизнени."

Тази визия може да се окаже в ужасен ущърб: увеличаването на "групите" означава засилване на най-лошите черти на Facebook - когнитивни балони - където потребителите се държат в силози, подхранвани от поток от фалшиви новини и екстремизъм.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Новият играч в медийната реклама Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

13 сеп 2019, 3601 прочитания

ПИК-ът на отровената среда 12 ПИК-ът на отровената среда

Очернянето на годеницата на кандидат-кмет на София от кафявия сайт "ПИК" за първи път породи консенсус сред политици, журналисти и PR-и за това какво НЕ е журналистиката

13 сеп 2019, 10384 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Пореден сблъсък на "Нова броудкастинг груп" с малките кабелни оператори

Телевизията публикува списък на компаниите, с които има договор за излъчване

Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

Експериментът Бобов дол

В замрялото сърце на въгледобива е разрешено най-мащабното изгаряне на отпадъци на Ковачки

Ковачки цапа, всички му плащат

Горенето на отпадъци става с разрешението на държавните институции въпреки съмненията за спазване на еконормите

Понижена или повишена е България в новата Еврокомисия

Мария Габриел ще отговаря за обширен ресор с огромен бюджет, но с малка политическа тежест

Разходка в Прага

Бира, трева и музеи. Из града, който "те сграбчва за реверите и не те пуска да си отидеш"

Кино: "То: Част втора"

Сумата от всичките ни страхове по Стивън Кинг