Facebook приключи с качествената журналистика. Примирете се
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Facebook приключи с качествената журналистика. Примирете се

Създателят на социалната мрежа Марк Зукърбърг

Facebook приключи с качествената журналистика. Примирете се

Собствениците на медии трябва да спрат да хленчат и да продължат напред

11372 прочитания

Създателят на социалната мрежа Марк Зукърбърг

© Reuters


За Facebook още от първия ден журналистиката беше "трън в петата". Сега, когато Facebook e затънал в неразрешените проблеми на фалшивите новини и лошия PR, е ясно, че постепенно ще изключи новините.

Facebook обяви, че ще направи съществени промени по отношение на информацията, която потребителите ще виждат в новинарския си поток. Най-голямата от тях е фактът, че публикациите от "приятели" ще бъдат с предимство спрямо тези от медии и бизнеса. Този преход най-вероятно ще намали времето, което хората прекарват в социалната мрежа. Създателят на социалната мрежа Марк Зукърбърг обяви, че екипът му ще работи върху това двата милиарда потребители да намират съдържание, което ще доведе до по-значими социални взаимодействия помежду им. "Така очаквам, че времето, което хората прекарват във Facebook, ще намалее, но и също така ще бъде много по-ценно", пише Зукърбърг. Промените в алгоритъма породиха редица спекулации и несигурност най-вече в медийните среди, тъй като много новинарски портали зависят от социалната мрежа за по-голям трафик.

Авторът на този текст е опитен журналист - работил е в Liberation, Les Echos, а в момента е редактор на Monday Note и стипендиант в университета "Станфорд", където изследва качествената журналистика. Публикуваме текста с негово разрешение.

Нека признаем, че издателите са прецакани от Facebook. Не защото Марк Зукърбърг е зъл, а защото е прагматик. Последният му ход не трябва да е изненада. В четвъртък, 11 януари, за втори път за шест месеца Facebook заяви публично, че новините (т.е. журналистиката) ще се появяват по-надолу в новинарския поток на всеки, за да дадат предимство на публикациите от приятели, семейство и "групи". Ето как Зукърбърг защити решението:

"Изследванията показват, че когато използваме социалните медии, за да се свързваме с хората, за които ни е грижа, това може да се отрази добре на нашето благополучие. Може да се чувстваме по-свързани и по-малко самотни, а това е част от дългосрочната рецепта за щастие и здраве. От друга страна, пасивното четене на статии или гледане на видеоклипове - дори ако те са забавни или информативни - може и да не е толкова добро за нас. Въз основа на това правим голяма промяна в начина, по който изграждаме Facebook. Променям целта на нашите продуктови екипи от това да са фокусирани да ви помогнат да намерите подходящо съдържание към това да ви помогнат да имате по-значими социални взаимодействия."

Считайте ни за осведомени - Facebook приключи с журналистиката. Това ще се случи бавно, постепенно, но тенденцията е ясна. В този контекст мейлът, изпратен вчера от Кембъл Браун, ръководител на новинарските партньорства във Facebook, който гласи "новините остават основен приоритет за нас", бие на кухо.

Погледнато от тяхна гледна точка, хората в екипа на Facebook имат всички причини на света да се отърват от журналистиката:

- Както Зукърбърг отбеляза няколко пъти, новините не се споделят добре в сравнение с публикации на приятели и хора от семейството, докато целият Facebook модел се основава на скоростта на споделяне, умножена по неговите два милиарда потребители и съчетана с несравнимото познание за всеки от тях.

- Поддържането на голямо количество новинарски поток може да стане скъпо за Facebook. Преди няколко седмици Марк Зукърбърг намекна, че печалбата може да бъде засегната от големите разходи за наемане на хиляди модератори за борба с дезинформацията. Не е ясно дали Facebook ще се откаже от тази идея (най-вероятно все пак ще наеме някои от тях...).

- Новините се превърнаха в PR кошмар за Facebook. Пожари избухваха непрекъснато и бяха трудни за овладяване, както стана с огорчението, предизвикано от заличаването на документална снимка на момиче от виетнамската война, публикувана от норвежкия всекидневник Aftenpoften, а това е само един случай.

- По-голямата част от времето новините са по същество черна хроника, а Facebook иска да популяризира положителния поглед на обществото, страхувайки се, че мракът се превръща в недоволство. (Тази идея е много спорна: оригиналните продукции на Netflix например са изпълнени с множество мрачни сериали, които зрителите обичат).

- Новините нямат добър бизнес модел за Facebook.

- Разходите за управление на потоци от информация, разработване и поддържане на продукти и преговаряне с издатели в сравнение с приходите не си заслужават усилията. Преминаването към развлекателния сегмент ще донесе повече пари с много по-малък риск.

- Работата с медийни компании е особено сложна. Три постоянни характеристики описват издателите: дълбоко усещане, че всички са им длъжни ("Ние сме новините, дължите това и онова на нас"), липсата на техническа компетентност (очакват Facebook да излезе с готови за тях продукти) и в Европа склонността да се обадят на "Татко" (правителството) и на "Мама" (Брюксел), когато нещата се объркат.

Списъкът може да продължи. Винаги съм мислил, че ако бях Зукърбърг, предвид главоболието щях бавно, но сигурно да се оттегля от новините. Точно това се случва.

Facebook от своя страна насъбра солидно количество грешки при справянето с медиите. Някои честни, други... по-малко честни.

Facebook не може да не приема останалата част от света (извън САЩ) като гигантски полигон за тестове на идеите си. Дори това да е по-скоро резултат от вкоренената изолирана култура на Силициевата долина, а не толкова от чистия им цинизъм, последствията са отрицателни.

В търсене на правилния бизнес модел Facebook привлече медийната индустрия с редица новости. Водени от смесица от наивност, стаден манталитет, страх от липса на информация и изгарящо желание да монетизират журналистиката, издателите скачаха на всеки кокал, който Facebook им хвърляше, надявайки се на магическото вливане, което те вече не можаха да намерят сами.

Facebook се появи с бляскави нови продукти като потока от новини, инстантните статии, видеата на живо, предоставяйки глупави съвети за процъфтяването на платформата ("Играйте с емоциите, хора, потребителите го обожават!" - Хм, това може да е трудно, ние сме доставчици на бизнес новини..."). Facebook обеща порой от гледания. Заслепени от светлините, издателите подобно на елени заглушават умственото си предупреждение, което казва, че всичко изглежда по-дълбоко, и предоставят много съдържание в замяна на почти нищо.

След като инвестираха значително в специализирани екипи, за да произвеждат, популяризират и стратегизират присъствието си във Facebook, издателите с качествено съдържание бяха оставени с кръвоизливи от гледания и слаби приходи. (Група разумно финансирани медийни иноватори като BuzzFeed, Vice и други, които умело проектираха продуктите си така, че да се слеят добре във Facebook, започнаха да се справят добре, но сега са изправени пред разочарование).

Онези, които си представяха Лас Вегас, се озоваха в Детройт.

Facebook уби новинарските медии три пъти

Първо, той уби понятието марка. Година след година процентът на хората, които могат да си спомнят откъде са получили своите новини, намалява. "Прочетох го във Facebook" сега се отнася за половината от населението на САЩ и Европа и много повече в страни, където Facebook олицетворява интернет.

На второ място, идеята за авторство също изчезна. Почти никой няма представа кой какво пише. Постепенно двата стълба във връзката на доверие между медиите и техните потребители ерозираха, преди да се разпаднат напълно. Facebook смаза новините завинаги.

Трето, Facebook унищожи бизнес модела на новините, като отвори пътя към масивна ултраевтина и ултрацеленасочена рекламна система, която не носи почти нищо на издателите. Реалността за потока от приходи на Facebook е сурова: един европейски издател ми каза миналата седмица, че приходите за хиляда импресии на видеоклипове във Facebook са около 30 евро цента. Нищожно.

Последното оповестяване на Зукърбърг има нужда от пояснение. Той казва: "Съжалявам, момчета, не проработи както се очакваше, отидете някъде другаде или се сблъскайте с бавното, но сигурно изчезване на нашата екосистема. Нищо лично. Просто бизнес."

Дори моментът, в който решението беше оповестено, не беше случаен. На 31 януари Facebook ще обяви финансовите си резултати за фискалната 2017 г. Анализаторите единодушно прогнозират грандиозен растеж. (Който в крайна сметка ще изтрие 4.5% спад в акциите на Facebook, които последваха след обявяването на решението с новинарските емисии.)

Издателите трябва да продължат напред

Щом острата болка изчезне, индустрията ще осъзнае, че в крайна сметка това не е толкова лоша новина. Въпрос на време е да се прегрупираме и преориентираме изоснови. Това вероятно ще означава разпускане или преориентиране на екипите, събрани, за да се справят с продуктовите изисквания на Facebook.

Първо, Facebook остава страхотно поле за достигане на аудитории, които не са ключови, и за правене на всякакви маркетингови опити благодарение на изключителната си способност прецизно да определя всяка група и нейния невероятен обхват.

Второ, всички ресурси, които бяха отклонени за захранване на Facebook машината, могат да бъдат фокусирани върху разработването на нови продукти, които пряко влияят върху дейността на компанията - намиране, запазване и конвертиране на лоялни читатели - за разлика от преследването на неуловими кохорти, които не могат да си спомнят името на новинарския бранд. Търсенето на качествени читатели ще надделее над миража на масовата аудитория, обещана от Facebook.

Последно (засега). В петък Адам Мосери, шеф на новинарския поток във Facebook, каза пред изданието Wired:

"Ще има и повече групово съдържание. Груповото съдържание има за цел да вдъхновява много разговори. Общностите във Facebook стават все по-активни и жизнени."

Тази визия може да се окаже в ужасен ущърб: увеличаването на "групите" означава засилване на най-лошите черти на Facebook - когнитивни балони - където потребителите се държат в силози, подхранвани от поток от фалшиви новини и екстремизъм.

За Facebook още от първия ден журналистиката беше "трън в петата". Сега, когато Facebook e затънал в неразрешените проблеми на фалшивите новини и лошия PR, е ясно, че постепенно ще изключи новините.

Facebook обяви, че ще направи съществени промени по отношение на информацията, която потребителите ще виждат в новинарския си поток. Най-голямата от тях е фактът, че публикациите от "приятели" ще бъдат с предимство спрямо тези от медии и бизнеса. Този преход най-вероятно ще намали времето, което хората прекарват в социалната мрежа. Създателят на социалната мрежа Марк Зукърбърг обяви, че екипът му ще работи върху това двата милиарда потребители да намират съдържание, което ще доведе до по-значими социални взаимодействия помежду им. "Така очаквам, че времето, което хората прекарват във Facebook, ще намалее, но и също така ще бъде много по-ценно", пише Зукърбърг. Промените в алгоритъма породиха редица спекулации и несигурност най-вече в медийните среди, тъй като много новинарски портали зависят от социалната мрежа за по-голям трафик.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    antipa avatar :-P
    D-r D

    Подсъзнателно прчетох: "Капитал приключи с качествената журналистика...
    А това не е новина. Не е новина и нищожното качество на журналистиката във фейс-а. Така че - няма новина...

  • 2
    axw1446154493478316 avatar :-|
    Viktor Petrov

    Никой не поства "ориджинъл контент", което се отразява зле на фейсбук. Аз лично не съм поствал нищо от години.

  • 3
    pepix avatar :-|
    PepiX

    [quote#2:"Viktor Petrov"]Никой не поства "ориджинъл контент", което се отразява зле на фейсбук[/quote]

    Не е точно никой.. на прима виста се сещам за Илиан Василев.. (не е медия, каквито са визирани в статията, но е някой ;) )

  • 4
    v_l avatar :-|
    v_l

    До коментар [#2] от "Viktor Petrov":

    Фейсбук е нюзфийд с линкове към самите медии и техните статии. От тава гледна точка си е съвсем ОК. Влизам на едно място виждам какво са писали Х медии днеска ... при това селектирано донякъде от алгоритъм на база моите предишни кликания и тези на моите приятели.
    Пести ми време да отварям Х сайта и да ровя.
    Има разбира се и минуси ... тоя алгоритъм те прави един вид "кон с капаци" - никога няма да ти пусне да видиш нещо извън твоя свят. И разбира се намериха хора, които да използват това в тяхна полза.

    Иначе аз много добре знам какво къде съм прочел и от кой. Който не знае, не се интересува ;)

  • 5
    intergalactic avatar :-P
    intergalactic

    Добра новина. Все по-рядко напоследък. И сред много малкото качествени тук. По ирония на съдбата, влязох през Фейсбук да я прочета. Както и почти всички посещения в Дневник и Капитал.

    Но след корекцията, явно ще намаля потреблението.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK