Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (23 януари)
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (23 януари)

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (23 януари)

Замислените промени в предаването "Денят започва с култура" по БНТ; Рекламната агенция Red Lion стана част от Publicis One; Dentsu Aegis Network откри ново звено за обработка на данни в България; bTV вече има нов директор продажби; The Smarts поема рекламното обслужване на IKEA; Новата кампания Adoptify, Маратонките с карта за градския транспорт на Adidas и др.

4680 прочитания

Ако искате да получавате информация за най-важното от сектора на маркетинга, рекламата и PR-а, може да се абонирате за седмичния ни е-бюлетин тук.

На българския пазар

Замислените промени в предаването "Денят започва с култура" по БНТ

В неделя новият програмен директор на БНТ1 Емил Кошлуков обяви, че е замислил промени в предаването "Денят започва с култура", така че то да се преориентира към лайфстайл тематиката. От екипа пък е изискано за две седмици рейтингът да бъде удвоен.

В отговор в понеделник предаването започна с декларация на екипа. В нея те посочват, че са обект на натиск от страна на Кошлуков, който им давал указания какви въпроси да бъдат задавани и как да бъдат представяни определени гости. По-късно през деня се проведе и протест пред сградата на БНТ с искане Кошлуков да подаде оставка.

В подкрепа на екипа от предаването на обявиха редица медии, популярни личности, както и Асоциацията на европейските журналисти – България (АЕЖ).

Потърсен за коментар от "Дневник", генералният директор на БНТ Константин Каменаров коментира, че конфликтът между екипа на предаването "Денят започва с култура" на БНТ и програмния директор на БНТ 1 Емил Кошлуков е плод на комуникационен проблем.

Рекламната агенция Red Lion стана част от Publicis One

Фотограф: Red Lion

Комуникационната група Publicis One добави към портфолиото си творческата агенция Red Lion, чиято основна дейност ще бъде изготвяне на комуникационни решения, аудио-визуални продукти и дизайн. Новият бранд ще се ръководи от Георги Пергелов, дългогодишен мениджър в групата, а в екипа ще се присъединят още и специалисти от агенцията за рекламни продукции Happy End.

От години Red Lion е част от международната група на Publicis, а сега за пръв път брандът влиза на българския пазар с цел да разшири предлаганите творчески услуги. Новата формация ще продължи да работи с досегашните клиенти на Happy End, но едновременно с това ще участва в рекламни конкурси за привличането на нови рекламодатели и проекти.

През 2016 г. компанията започна процес на преструктуриране, който включваше обособяване на агенциите в комуникационната група в отделни клъстери според дейността им. Новата форма на работа на Publicis One позволява споделяне на експертиза между различните звена според нуждите на клиентите им. Така Red Lion става част от звеното творчески агенции в групата, което включва още Saatchi&Saatchi, Publicis Sofia, Leo Burnett и BrandWorks.

Повече по темата може да прочетете тук

Dentsu Aegis Network откри ново звено за обработка на данни в България

Комуникационната група Dentsu Aegis Network обяви основаването на ново звено - Dentsu Data Services (DDS), в България, специализирано в работата и обработката на голямо количество данни. Компанията обяви, че фокус на новата структура ще бъде предлагането на разнообразни маркетингови услуги, базирани на данни, което включва проучване и анализ на потребителското поведение в реално време, изследване на приноса на рекламата за успеха на бранда, анализ и визуализация на данните и др.

Екипът на DDS обединява различни специалисти от агенциите, част от комуникационната група. Това са Carat, Vizeum, Amnet, iProspect, Isobar и Amplifi. Сред тях има анализатори на данни, аналитични експерти, специалисти по визуализация, дейта консултанти и стратези. "Експертите на DDC имат богат опит както в традиционни медийни похвати като дефиниране на аудитории, определяне на ефективен медия микс или подробен анализ на потребителското поведение, така и в стратегиране, мениджмънт и моделиране на данни. Консолидацията на тези експерти в едно звено има за цел да работи заедно по анализирането на декларативното, поведенческото и социалното поведение на потребителите с основната и крайна цел да доставяме "бизнес резултати, базирани на данни", обяснява за медиите Милена Мишинева, Chief Data Officer в компанията.

bTV вече има нов директор продажби

Фотограф: bTV

Девет месеца след като bTV Media Group се раздели с бившия си директор "Продажби", компанията съобщи, че на поста вече е назначена Десислава Проева. Тя ще бъде отговорна за развитието и изпълнението на стратегията за рекламни продажби на всички канали и платформи на медийната група. Проева е част от търговския екип на компанията от 2007 г., като от 2017 г. до промотирането й на новата длъжност ръководи отдела за телевизионни продажби.

Проева има над 10-годишен опит в сферата на продажбите и медиите, в осмислянето и реализирането на силно въздействащи рекламни стратегии. Интересите й са съсредоточени в съвременните методи на медийни продажби и стратегическото планиране.

Бившият директор "Продажби" на bTV Весела Димова основа своя агенция - The Sales House, която ще фокусира работата си върху продажба на рекламното време на тематични телевизионни канали, а сред клиентите й са Discovery Channel, TLC и Investigation Discovery (ID).

Повече по темата може да прочетете тук

The Smarts поема рекламното обслужване на IKEA

Независимата българска рекламна агенция The Smarts и PR агенцията, част от портфолиото й, "Параграф 42" поемат комуникационното обслужване в България на шведския мебелен производител IKEA. Двете компании ще работят върху изготвянето на комуникационна стратегия на бранда, която ще включва творчески, дигитални и PR решения, както и BTL активности.

Преди това в продължение на повече от три години IKEA работеха с комуникационната група Ogilvy Group Bulgaria, които коментираха, че преустановяват партньорството си с рекламодателя в края на 2017 г., тъй като не са постигнали предоговаряне на финансовото си споразумение за творчески и PR услуги, и продължават работа само за медийното обслужване на клиента.

IKEA организира общ конкурс, който обединява рекламното и PR обслужване. В рамките на конкурса агенциите The Smarts и "Параграф 42" разработват няколко комуникационни концепции, обединени от посланието "Всеки може". Сред основните критерии за избор на агенциите е било "познаването на пазара за обзавеждане на дома и разбиране нуждите на потребителите, представяне на интегрирано комуникационно предложение във всички канали, дългосрочни комуникационни послания, творчески подход, иновативно използване на дигитални медии и справяне с кризисни ситуации".

Повече по темата може да прочетете тук

Горан Маркович е новият главен директор "Маркетинг" в "Теленор България"

Фотограф: Теленор България

Горан Маркович наследява поста от Саша Филипович, който поема същата длъжност в компанията за Сърбия и Черна гора. Маркович се присъединява към "Теленор" през 2004 г. В професионалната си история е заемал различни ръководни позиции в търговската област, включително и временно изпълняващ длъжността главен директор "Потребителски продажби" в "Теленор Черна гора", където е участвал активно в успешното преструктуриране на местното дружество. Впоследствие е бил на ръководни длъжности в офисите на телекома в Норвегия и Унгария. Завършил е компютърни науки в Университета на Черна гора и се е обучавал по различни програми в САЩ, Великобритания и Унгария.

Пореден сблъсък на "Нова броудкастинг груп" с малките кабелни оператори

В специално съобщение до медиите "Нова броудкастинг груп" (НБГ) разпространи списък с всички кабелни оператори, с които има сключен договор за разпространение на телевизионните канали на медийната група. Причината е конфликт на една от най-големите медийни групи в България с групата на малките кабелни оператори заради повишените цени, които "Нова" иска за разпространение на каналите й. В портфолиото на медията влизат телевизионните канали "Нова", Kino Nova, Diema, Diema Family, Nova Sport, платените спортни канали от пакета Diema Extra - Diema Sport, Diema Sport 2, Trace Sport Stars.

Конфликтът стана известен няколко седмици след като в началото на годината Националното сдружение на малките и средните кабелни оператори (НСМСКО) - "Тв Клуб 2000", обяви, че води неуспешни преговори с "Нова" за излъчване на програмите й. От сдружението уточняват, че големият проблем идвал от искането на НБГ за 60-процентно увеличение на цената за разпространение.

Кабелни оператори обясниха, че ако приемат условията на "Нова", ще се наложи да повишат цените за крайните потребители. Те определиха исканото увеличение като "ценови диктат". От своя страна "Нова броудкастинг груп" коментира, че търговските преговори с операторите са индивидуални и строго конфиденциални, като същевременно отрекоха да са поискали драстично увеличение на цените.

Повече по темата може да прочетете тук

Започна кандидатстването за "Web Report: Конкурс за чиста журналистика"

Журналисти, редактори, автори, студенти и ученици над 18 години могат да участват в конкурса за чиста журналистика, организиран от Innovation Starter и информационния портал Dir.bg. Целта на проекта е да се обърне внимание на рефлексите за разпознаване на достоверната информация и да се припомнят основните ценности на журналистическата професия. Желаещите да се включат трябва да изпратят своите авторски материали на [email protected] не по-късно от 30 април, като посочат в коя от петте категории се състезават. Това са "Икономика", "Общество", "Култура и образование", "Технологии и иновации" и "Истински истории". Всички материали, които ще бъдат допуснати до участие, трябва да са написани на български език, да гарантират за достоверността на информацията чрез препратки и цитиране на оригиналните източници и да посочват своя автор. Допустимите журналистически творби са репортаж, статия, новина, очерк, интервю, есе и фейлетон. Всички материали ще се оценяват от жури. За всяка категория ще бъде връчена парична награда.

Медиен бизнес

Годината на телевизионните платформи

Според годишния доклад на консултантската компания Deloitte за развитието на технологичния, медийния и телекомуникационния сектор до края на годината общият брой на платените абонаменти глобално ще надхвърля 580 млн., като средната цена за един месечен абонаментен план ще бъде под 10 долара. Най-голяма част от абонаментите (375 млн.) традиционно ще бъдат за subscription video on demand платформи (платена платформа за видео при поискване с абонамент - бел. ред.), каквато например е Netflix. Близо 150 млн. ще са насочени към доставчици на музика, където лидер е Spotify, следвани от онлайн игрите, а най-малко, около 20 млн. абонаменти глобално, ще бъдат за новинарските платени платформи до края на годината.

Освен за достъп до по-широко съдържание, плащайки за месечно използване на дадена платформа, се изключват и рекламите в нея. Голяма част от потребителите намират oнлайн рекламите за "досадни", а използването на софтуери за блокирането им се увеличава. Сред най-активните му ползватели са т.нар. поколение millennials (хората на възраст между 18 и 34 години – бел. ред.), което е и най-предпочитаната от рекламодателите таргет аудитория. Според прогнозите на Deloitte пък младите зрители на възраст между 18 и 24 години ще гледат с между 5% и 15% по-малко телевизия през 2018 г. Все пак обаче те ще прекарват между 80 и 120 минути на ден пред телевизора в зависимост от сезона.

Излъчването на живо глобално ще се увеличи през 2018 г. и ще генерира 545 млрд. долара директни приходи. Около 72% от тях ще бъдат от рекламите по време на телевизионни излъчвания на живо, както и от абонаментни тв пакети.

Повече по темата може да прочетете тук

Какви са последствията за издателите от промените във Facebook

Facebook обяви, че ще направи съществени промени по отношение на информацията, която потребителите ще виждат в новинарския си поток. Най-голямата от тях е фактът, че публикациите от "приятели" ще бъдат с предимство спрямо тези от медии и бизнеса. Според редактора на Monday Note Фредерик Филу Facebook приключи с журналистиката. Това ще се случи бавно, постепенно, но тенденцията е ясна.

В търсене на правилния бизнес модел Facebook привлече медийната индустрия с редица новости. Водени от смесица от наивност, стаден манталитет, страх от липса на информация и изгарящо желание да монетизират журналистиката, издателите скачаха на всеки кокал, който Facebook им хвърляше, надявайки се на магическото вливане, което те вече не можаха да намерят сами.

Facebook се появи с бляскави нови продукти като потока от новини, инстантните статии, видеата на живо, предоставяйки глупави съвети за процъфтяването на платформата ("Играйте с емоциите, хора, потребителите го обожават!" - Хм, това може да е трудно, ние сме доставчици на бизнес новини..."). Facebook обеща порой от гледания. Заслепени от светлините, издателите подобно на елени заглушават умственото си предупреждение, което казва, че всичко изглежда по-дълбоко, и предоставят много съдържание в замяна на почти нищо.

След като инвестираха значително в специализирани екипи, за да произвеждат, популяризират и стратегизират присъствието си във Facebook, издателите с качествено съдържание бяха оставени с кръвоизливи от гледания и слаби приходи. Онези, които си представяха Лас Вегас, се озоваха в Детройт.

Целия текст на Фредерик Филу може да прочетете тук

Рекламен бизнес

Куче според музикалния ви вкус

С цел да направят избора на куче от приют по-лесен, както и да популяризират приютите за животни, от германския институт за хуманно отношение към животните си партнират с платформата Spotify, за да определят музикалния вкус на кучетата и така да ги свържат с техните бъдещи стопани. Те създават кампанията Adoptify, където са представени няколко кучета от приют в Мюнхен и техните музикални предпочитания. Всеки от клиповете отвежда посетителите към обявата за осиновяване. Сред стиловете са хип-хоп, класическа музика, рок и др. Кампанията е дело на агенцията Serviceplan.

YouTube за 6-секундната реклама

Музикалната платформа YouTube, собственост на Google, за втора поредна година цели да привлече вниманието на рекламната индустрия по време на филмовия фестивал Sundance със своите 6-секундни видеореклами. И този път компанията събира някои от най-добрите творчески рекламни агенции, които да направят поредица от кратки клипове, като общото между тях е, че по съвременен и модерен начин представят популярни детски приказки, сред които "Красавицата и Звяра", "Рапунцел", "Червената шапчица" и др. От Google коментират пред специализираното издание AdWeek, че по този начин показват какъв може да е резултатът, ако една стара идея се представи по нов начин чрез този рекламен формат. Така за целите на някои рекламодатели няма да е необходимо реализирането на реклами с продължителност 30 или 60 секунди, опитвайки се през цялото време да задържат интереса на зрителите. Сред агенциите, изготвили 6-секундните реклами, са TBWA LA, JWT NY, Grey, Energy BBDO, Ogilvy London, Publicis New York и др.

Повече тук

Adidas лансира серия маратонки с едногодишна карта за метрото в Берлин

Фотограф: Fabrizio Bensch

В чест на 90-годишнината на градския транспорт в столицата (Berliner Verkehrsbetriebe или BVG) модният бранд Adidas произведе ограничена серия, комбинирана с годишна карта за метрото. Маратонките са с цветовете на дамаската на седалките на BVG, а картите са пришити към езиците на спортните обувки. Маратонките са обновена версия на модела EQT Support 93/Berlin от 1993 г., станал особено популярен в бившата ГДР, а картата към тях важи само ако са обути.

От Adidas не за пръв път лансират нетрадиционна рекламна кампания. През есента на миналата година в чест на бирения празник "Октоберфест" те пуснаха маратонки, "резистентни към повръщано".

Повече по темата може да прочетете тук

Свободни позиции:

Publicis One обяви вакантни позиции за Media Planner, Media Planner Assistant и Digital Media Specialist.

Компанията за подбор Human Capital Store търси графичен дизайнер.

"Кауфланд България" обяви вакантни позиции за специалист управление на проекти в областта на маркетинговите комуникации и специалист онлайн медия планиране.

JobTiger обяви вакантна позиция за специалист дигитален маркетинг.

*Информация за корпоративни новини, кампании, предстоящи събития и свободни позиции в областта на PR, маркетинг и реклама можете да изпращате на редакционния ни e-mail: [email protected]

Ако искате да получавате информация за най-важното от сектора на маркетинга, рекламата и PR-а, може да се абонирате за седмичния ни е-бюлетин тук.

На българския пазар


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK