Малките кабелни оператори vs. "Нова"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Малките кабелни оператори vs. "Нова"

Shutterstock

Малките кабелни оператори vs. "Нова"

Напрежението между телевизии и оператори се изостри заради поредното повишение на таксите

Весислава Антонова
9052 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Напрежението между големите телевизии и кабелните оператори се изостря през тригодишен цикъл и навлиза в най-оспорваната си фаза, когато започнат да изтичат договорите между двете страни. Новите винаги са с променени условия и предвиждат сериозно повишение на таксите за излъчване на програмите на телевизиите. Именно това се случва в началото и на тази година.

Този дългогодишен сценарий в сектора на телевизионното разпространение в голяма степен обрича малките играчи. При две големи телевизионни групи, създаващи съдържание - "Нова броудкастинг груп" и "БТВ медиа груп", и над 200 оператора, доставящи програмите им до крайните клиенти, развитието е неизбежно: цените, плащани от операторите за авторски права, ежегодно се покачват, а тарифите за потребителите падат, притиснати от свирепата конкуренция между доставчиците, в чиито редици се появиха и телекомите.

Тази смес от фактори известно време намираше начин да се самобалансира. От една страна, с наливане на още и още милиони от големите оператори като БТК и "Мобилтел", за да проникнат в новата, но важна за тях индустрия, на която разчитат за привличане на абонати за мобилната си услуга. От друга, с цяла палитра номера и хитрини и с просто рязане на печалба от малките им конкуренти, за да оцелеят. И от трета, с непрекъснатата борба на телевизиите да компенсират спадналите си приходи от реклама с повишени плащания за авторски права, без прозрачност при ценоопределянето им и договарянето с различните оператори.

Всяка от трите страни в тази пазарна ситуация има своите основания и няма как да бъде винена за методите си. За всички обаче би трябвало да е ясно, че краткотрайните доскоро бълбукания на вулкана от противоречиви интереси скоро ще доведат до изригване.

Противоречията

Националното сдружение на малките и средните кабелни оператори - "ТВ клуб 2000", обяви, че води неуспешни преговори с "Нова" за излъчване на програмите й. От организацията уточняват, че големият проблем идвал от искането на "Нова броудкастинг груп" (НБГ) за 60% увеличение на цената за разпространение.

Пред "Капитал" изпълнителният директор на "ТВ клуб 2000" Валентин Георгиев потвърди, че предложенията, които "Нова броудкастинг груп" е изпратила в края на 2017 г. до операторите, са се отнасяли за тригодишен период - 2018-2020 г., като увеличението е било в повечето случаи около 60%. "Има обаче случай на 200%, а дори и на 400% увеличение", уточни Георгиев. По думите му от "Нова" са казали, че не могат да гарантират конкретно съдържание на програмите за следващите три години, но въпреки това цената следва да расте.

Така малките оператори се оказват притиснати в ъгъла: да плащат на телевизиите много повече от големите си конкуренти и да бъдат все по-контролирани, за да не могат да спестят от тези плащания. На практика за много от тях това означава в близък хоризонт просто да затворят.

Кабелни оператори обясниха, че ако приемат условията на "Нова", ще се наложи да повишат цените за крайните потребители. Те определиха исканото увеличение като "диктат". От своя страна "Нова броудкастинг груп" коментира, че търговските преговори с операторите са индивидуални и строго конфиденциални, като същевременно отрекоха да са поискали драстично увеличение на цените.

Заради липсата на напредък при преговорите медийната компания е поискала от кабелните оператори, които нямат договор с нея, да спрат разпространението на програмите ѝ от началото на годината. "За съжаление нерегламентираното използване на телевизионно съдържание от определени оператори е феномен без прецедент в рамките на Европейския съюз и значим по мащабите си проблем за България. Напомняме, че законът повелява на операторите, които нямат валидни договори с която и да е телевизионна компания, да преустановят излъчването на нейните програми. За съжаление някои кабелни оператори предпочитат да пиратстват и едновременно да търсят начин да легитимират незаконните си действия с абсурдни аргументи", пише в съобщението си "Нова броудкастинг груп", като предупреждава, че ще се обърне към всички заинтересовани институции, които могат да защитят бизнеса й. Актуалният списък с операторите със сключен договор за разпространение на програмите на "Нова броудкастинг груп" към 18 януари 2018 г. е качен на сайта на медиата. От телевизията уточняват, че списъкът ще се обновява всеки път когато настъпи промяна по него.

"За съжаление невъзможността на операторите да посрещнат хищническите претенции на "Нова" може да доведе до крайни решения от тяхна страна. Едни ще откажат да подпишат договори, други ще се борят да постигнат компромисни споразумения, трети ще търсят алтернативни решения", каза изпълнителният директор на "ТВ клуб 2000" Валентин Георгиев. Според него пакетирането на програмите е в полза само на лицензодателя. "Благодарение на един-два търсени канала на операторите се налага да вземат още 3-4 ненужни програми, които обаче са остойностени в пакетната цена", уточни Георгиев. Той даде пример, че преди няколко години група ентусиасти разработили платформа, според която потребителят ще заплаща само онова, което е гледал (цената се определя от самите доставчици на програми). "ТВ програмите имаха достъп до реалното потребление на каналите си и им беше гарантирано плащането на всяко гледане. Не беше изненада, че "Нова" и bTV категорично отказаха да се включат в тази платформа, защото това означаваше да разрушат дълго поддържания мит, че техните програми се гледат от всички, и то непрекъснато.

Проблемите в бранша

Въпреки че най тежко поемат удара от повишаването на цените, малките оператори не са единствените засегнати от увеличението на цените за излъчване на телевизионно съдържание.

Другата браншова организация, която представлява по-големите играчи на пазара - Българската асоциация на кабелните и комуникационните оператори (БАККО), обръща внимание, че промените в ценовата политика на търговските оператори е тяхно право и БАККО няма отношение към преговорите между телевизионните групи и платформените оператори. От сдружението обаче смятат, че телевизионните доставчици прилагат практики, които са нелоялни, като най-показателните са задължителното продаване в пакет на основни и нишови канали, изискване за минимални гаранции за разпространение на допълнителните платени програмни пакети, като например Diema X-tra и липса на ясна и публично обявена тарифа на цените на разпространение.

Макар и финансово мощни, големите оператори в лицето на БТК, "Мобилтел" и "Близу" (собственост на "Мобилтел") логично нямат намерение постоянно само да инвестират в бизнеса с тв доставка, без да постигнат разумна възвращаемост. Каквато пък трудно ще има, при положение че крайните тарифи в България са най-ниски от всички страни в ЕС, а голяма част от пазара е в ръцете на квартални и регионални оператори, понякога възприемащи правилата като пожелателни.

От БАККО смятат, че значителният процент сив сектор (30-35%) на пазара на разпространение на платена телевизия е факт и той до голяма степен е причина за част от тези нелоялни практики, но не приемат операторите, които работят в съответствие със закона, "да плащат сметката" на всички неуредици на пазара, обръщат внимание от организацията.

"За съжаление нерешаването на тази съвкупност от проблеми в годините доведе до тяхното задълбочаване, което в крайна сметка допълнително изкривява пазара на платена телевизия – нараства процентът на операторите, които трайно преминават в т.нар. черен сектор – оперират извън всякаква регулация и законова легитимация", коментират от БАККО.

Браншовата организация отчита, че легалните оператори от своя страна все по-трудно издържат на натиска от ескалиращите цени за съдържание и нелоялната конкуренция на сиво-черния пазар, който поддържа ниски цени към крайните абонати. "В дългосрочен план това е свързано и с ограничаване на инвестициите, както и липса на бизнес хоризонт, от което ще пострадат потребителите, които очакват качествени, бързи и евтини услуги", казват от БАККО. Според тях изходът от тези дългогодишни проблеми е свързан както с изменения в нормативната база, така и с по-ангажирано прилагане на съществуващите законови разпоредбите от страна на държавните институции.

Организацията дава за пример изменението в Закона за електронните съобщения, които доведоха до публично оповестяване на декларираната информация за броя на абонатите. "БАККО ще инициира срещи с регулатора, на които ще обсъди възможностите на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) за събиране на коректни данни за пазара, както и подходящи мерки, които да водят до изсветляване и осигуряване на равнопоставеност на всички играчи", декларираха намерението си от сдружението.

От БАККО са убедени, че са необходими изменения в нормативната база, засягащи обявяването на прозрачни условия за разпространение на телевизионни програми, включително изчерпателна тарифа, включваща цени на програми поотделно, в пакет, нива на търговски отстъпки и всякакви допълнителни условия относно позициониране, минимални гаранции и др. От сдружението смятат, че отговорността за състоянието на пазара е и на двете страни в процеса и всяка от тях трябва да извърви своята част от пътя.

Институциите и регулаторите рядко вземат отношение по сложните пазарни проблеми, а този е такъв, и то от години. Затова най-вероятното разрешение отново е в ръцете на воюващите страни. А докато те се разбират, често има жертви. Управителят на Virgin Group - България (официален представител на няколко от най-големите международни медийни групи като AXN, RAI и др.), Ивайло Иванов смята, че ситуацията би се подобрила само с регулирането на цените от КРС.

Според него в момента съществува парадоксална ситуация, при която договорните цени на четирите пазарни лидера сумарно оформят стойност от 12 лв за права на пакет с техните канали (28 на брой). Например за bTV и "Нова" е по 3 лв., а Fox е около 2 лв. "Ако допуснем, че операторите слагат 40% надценка, за да съществуват и поддържат мрежите си, цената за пакет от 40-ина канала (включително националните и някоя и друга безплатна телевизия) трябва да е 17 лв.", коментира управителят на Virgin Group - България. Затова и ако погледнем цените на който и да е оператор, излиза, че те работят на загуба. "Ако имаме нормални пазарни, разходоориентирани цени, всички във веригата ще са доволни", категоричен е Ивайло Иванов.

Напрежението между големите телевизии и кабелните оператори се изостря през тригодишен цикъл и навлиза в най-оспорваната си фаза, когато започнат да изтичат договорите между двете страни. Новите винаги са с променени условия и предвиждат сериозно повишение на таксите за излъчване на програмите на телевизиите. Именно това се случва в началото и на тази година.

Този дългогодишен сценарий в сектора на телевизионното разпространение в голяма степен обрича малките играчи. При две големи телевизионни групи, създаващи съдържание - "Нова броудкастинг груп" и "БТВ медиа груп", и над 200 оператора, доставящи програмите им до крайните клиенти, развитието е неизбежно: цените, плащани от операторите за авторски права, ежегодно се покачват, а тарифите за потребителите падат, притиснати от свирепата конкуренция между доставчиците, в чиито редици се появиха и телекомите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    nikolayv avatar :-|
    Nikolay

    Като потребител ще ви кажа две-три неща, а малките оператори да помислят върху това:
    - таксите за потребителите растат и то много. Големите се опитват се да ни прилъжат с двугодишни договори, в противен случай отиваш на над 40 лв на месец за нещо, което като услуга е зле. И с двугодишен договор пак не е евтино.
    - нова и бТВ ги гледат циганите и пенсионерите. Те отдавна не предоставят нищо качествено за нормалните хора. Тези с някакъв мозък и с пари гледат съвсем други новини и предавания и няма да плачат за бТВ и нова, защото и сега не.ги гледат.
    - пуснете гъвкави пакети - нека потребителят да ви каже кои 10-20-50 канала иска (вместо да върти 200 от които гледа 20). Пак ще си плаща 20-30 лв на месец, но с кеф, а вие ще имате оръжие срещу тези нещастници "дето произвеждали съдържание"

  • 2
    orchis avatar :-|
    orchis

    Добре де, това произведено съдържание, ако е добро, не успява ли да се издържа от реклами? А и някои от тези телевизии не се разпространяват безплатно в ефир?

  • 3
    bajhuj avatar :-|
    Николай Колев

    До коментар [#1] от "Nikolay":
    Работата е там, че не можеш да избираш. Не потребителят, а кабеларката. БТВ не им продава само БТВ, а и Дискавъри. Нова не продава само Нова, а и Хистъри. В пакет. Това е като търговията с книги при соца. Не можеш да купиш само "Световна класика". Върви с "Овчарчето Калитко".

  • 4
    maddrum avatar :-|
    maddrum

    Интересно ми е ако кабеларите спрат достъпа до БЕЗПЛАТНАТА ЕФИРНА тв Нова, кой ще остане да им я гледа. И какво става с рекламите им?
    Отделно.... кога ще има тая ТВ ХД излъчване?

  • 5
    kilgore avatar :-|
    kilgore

    Гледам Viasat History, Eurosport 1/2, Nat Geo + Wild, Animal Planet, БНТ1, Moviestar и TV1000 - общо 9 канала.
    Плащам за 136...

    А защо кабеларките трябва да плащат за канали, които ги има ефирно и по които вървят реклами през 15 минути, никога няма да мога да го разбера... Дали кабеларката получава нещо от рекламите? Не.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.