С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 2 фев 2018, 13:53, 9062 прочитания

Четири "рeкламни" истории

Професионалният път на Калина Данчева, Милен Гълъбов, Николай Ванчев и Петя Лакова минава през различни рекламни компании, за да изберат дали да се развиват в чужбина или да се върнат в България

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Когато географските граници избледняват и дистанционната работа става все по-достъпна, изборът винаги се свежда между два варианта – да останеш или да заминеш. Рекламният бранш пък е може би сред най-толерантните и вратите на агенциите по света са широко отворени за всеки, който пожелае да влезе и има нужните качества за това. Представяме ви няколко различни истории на български рекламисти, избрали да се реализират в чужбина и такива, които са решили да се върнат и да бъдат част от развиващата се рекламна среда в страната. Калина Данчева, Милен Гълъбов, Николай Ванчев и Петя Лакова имат дълъг опит в индустрията, а общото помежду им е, че избират своя професионален път, водени от желанието да се развиват като личности.

"Искам да се занимавам с иновации"


Калина Данчева, комуникационен специалист Relay42

Фотограф: Daniëlle Schuiten, Daan photography

Като екстровертна личност Калина Данчева винаги е искала да работи в сферата на комуникациите. Именно заради това през 2006 г. се записва да учи "Връзки с обществеността" в Софийския университет, а малко след това започва и професионалната й кариера. Още след първата година тя трябва да изкара задължителен стаж и прекарва няколко месеца в PR отдела на All Channels, които впоследствие я наемат на работа като асистент. За да обогати уменията си обаче в трети курс заминава на учебен обмен в Холандия по програма "Еразъм" и именно това решение Данчева определя за ключово в развитието й. "Исках да науча повече и да се развия в областта на на маркетинга и реклама, защото в Холандия бизнесът и иновациите са на високо ниво. Глобалният стратегически партньор на All Channels - FleishmanHillard има звено в Амстердам, затова и помолих да отида там, за да придобия повече опит, да видя техните практики с цел да върна наученото в All Channels", разказва Данчева. Така малко след учебния обмен тя се връща обратно в Холандия, за да работи два месеца в международната PR агенция, където е и единствената българка. Там основно се включва в проекти на Philips в областта на дигиталния PR – сфера, за която тогава в България още дори не се говори. "След като се върнах вече имах интерес към дигиталните комуникации, а с натрупания опит през 2010 г. бях сред създателите на дигиталния отдел в All Channels, който за по-малко от година порасна в агенция", казва Данчева. В същата година тя завършва и бакалавърската си степен в СУ и вече е на позицията дигитален специалист.

Като логично продължение на новата й страст към дигиталните комуникации, Данчева решава да учи и магистърска степен, което я връща обратно в Холандия през 2011 г. Тя напуска работата си в България и записва специалност "Нови медии и дигитална култура" в Utrecht University. Само след няколко месеца, Данчева отново започва да съчетава ученето с работата, като благодарение на контактите си от FleishmanHillard започва както стаж, така и почасова работа в маркетинговата агенция Netsociety, основана от трима бивши служители на Google. "Бях в техния вътрешен маркетинг отдел, грижех се за онлайн каналите, вътрешни комуникации, социални мрежи, уебсайт и др.", спомня си тя. Натрупаният преди това опит й помага да я назначат на позицията комуникационен специалист, защото по думите й в Холандия рядко човек, който завършва магистратура има професионален стаж от 3-4 години. Две години по-късно собствениците на компанията основат и стартъпа за управление на база данни Relay42 и вече запознати с работата на Данчева я канят да постави основите на маркетинговия им отдел, където работи и до днес, четири години по-късно. "Амстердам е място с големи възможности за развитие в дигиталната среда. Много интернет гиганти имат офиси тук и така мога да бъда на гребена на вълната на новите технологии", казва тя. Така преди няколко години Данчева има възможността дори да участва в дискусия на конференция заедно с Ерик Шмид, председател на Alphabet. "Амбицията ми е да се развивам в технологична компания и да се занимавам с иновации. Положих усилия да се интегрирам в средата тук и благодарение на това вече се чувствам като у дома".

"Искам да развивам различни умения"



Милен Гълъбов, фрийлансър в Амстердам


Завършвайки "Застраховане и социално дело" в УНСС, Милен Гълъбов вече знае, че никога няма да се развива в областта на специалността си. Неговата страст и хоби, макар и без диплома, е дизайнът. След препоръка от приятел през 2000 г. започва да работи в малка агенция, която тогава търси хора без никакъв опит, които да обучи. Там остава около година, след което се мести в друга агенция, а паралелно продължава да се самообучава през форуми в зората на интернета. "Спомням си, че когато купувахме снимки от Getty Images, идваха големи хартиени каталози, ние си избирахме картинки от тях, пращахме кода и от Гърция ни изпращаха диапозитива", разказва Гълъбов.

Ключова роля в професионалното му развитие изиграва работата му в All Channels, където е поканен да работи през 2004 г. Тогава компанията тепърва започва да се развива, а единствените услуги, които предлага са PR и организиране на събития. "Работата им тогава се увеличаваше и имаха нужда от постоянен графичен дизайнер, а когато започнах бях и единственият освен Александър Дурчев (сега изпълнителен директор в All Channels Communication Group – бел. ред.), с опит в рекламата", казва той и допълва, че е бил и седмият служител в компанията. Година по-късно от агенцията наемат и втори дизайнер, а малко след това и първия творчески директор заради увеличеното количество работа. Тогава Милен Гълъбов вече знаема позицията "Арт директор". С времето All Channels става група от агенции, с отделен дизайн екип и именно тогава – 11 години след първия си работен ден там, той решава, че е време за промяна. По неговите думи смяна на агенцията в България тогава не е било вариант и така се насочва към една от рекламните столици в Европа, а именно Амстердм. "Много харесвах страната, там има интересни проекти, а клиентите много уважават това, което им предлагат агенциите, имат огромни бюджети и нещата се правят с голям мащаб", казва той.

Така започва трудният и дълъг път с намиране на работа като арт директор в холандската столица. "Кандидатствах на десетки места, всяко интервю продължаваше цял ден на място, даваха ни различни задачи, творчески и дизайнерски, но винаги имаше нещо малко, което не ми достигаше", спомня си Гълъбов. Тогава през 2014 г. решава, че повече няма да пътува за всяко интервю до Амстердам, а заедно с цялото си семейство ще замине и ще направи нещо на място. Така той няколко месеца по-късно регистрира фирма, през която започва да работи като дизайнер фрийлансър както с агенции, така и директно с клиенти. "За мен беше важно да се занимавам с нещо, а не просто да седя и да чакам. Постепенно се запознах с хора от бранша - работиш с някой, след това те препоръчва и така се развиваш", разказва той. Четири години по-късно Гълъбов вече има 6-7 постоянни клиенти и още много, с които работи на проектна база. Той разказва, че в Холандия пазарът е голям и има работа за всеки, а това да си фрийлансър там е често срещано. "Доволен съм от избора си, нивото на рекламата в България не е лошо, но много хора са твърде критично настроени. Сега работната ми седмица е не повече от 30 часа и имам време да се развивам професионално и да бъда със семейството си", казва в заключение той.

"Искам да се изправям пред предизвикателства"

Николай Ванчев, творчески директор Havas Group Bulgaria

Фотограф: Надежда Чипева

Първата допирна точка на Николай Ванчев с комуникациите е по време на ученическите му години в езиковата гимназия в Стара Загора. Тогава, за да стимулира творческите му изяви, учителката по литература го избира за главен редактор на училищния вестник. Основните задължения на Ванчев са да оформи изданието и да курира статиите в него. Така се ражда и страстта му към дизайна и бързо се превръща в цел за професионално развитие. Той започва да учи маркетинг в Нов български университет, но въпреки големия ентусиазъм през първата година, си намира работа в малко дизайн студио и прекъсва в средата на обучението си. Малко по-късно и с вече натрупан опит в сферата Ванчев започва работа като дизайнер в McCann Erickson – София. Професионалното му развитие обаче само засилва любопитството му към работата. Затова и през 2010 г. изпраща портфолиото си на дизайн студиото Snask в Стокхолм, където след няколко разговора с основателите е поканен на едномесечен интензивен стаж, работейки наравно с останалите от екипа. Малко след това, следвайки афинитета си към "Севера", попада на обява за работа в дизайн студиото Bleed в Осло, където почти на шега кандидатства за дизайнер. След няколко интервюта обаче съвсем сериозно му предлагат работа, очаквайки след малко повече от месец да започне. "Тогава се появи първият ми сблъсък с професионална несигурност, затова и накрая им отказах предложението", разказва Ванчев.

Кариерата в McCann на Ванчев продължава вече на позицията Head of Interactive и в края на 2011 г. компанията печели Coca-Cola за клиент, а от румънския офис на агенцията идват за две седмици в България да обучат екипа. "Много си допаднахме с техния Client service director и в края на 2011 г. той ме покани да отида да работя в McCann Erickson - Румъния, първо за един месец на обмен, а след това и на постоянна работа като зам. творчески директор", разказва Ванчев. Пътуването му обаче остава краткосрочно, защото предпочита да бъде част от развитието на българския рекламен пазар, отколкото да се нагоди към вече развития румънски такъв.

През 2012 г. в разгара на професионалното му развитие, подтикнат от силни лични емоции, той заминава в Барселона и напуска агенцията в България. Там в продължение на половин година търси усилено работа, но заради кризата в Испания намира само единични дистанционни проекти в агенции, част от групата на McCann в Милано и Лондон. Така колкото импулсивно в заминаването му, толкова е и прибирането му в България. "Прибрах се и си казах, че няма да работя няколко месеца, за да изчистя миналото си и да започна наново", спомня си той. Тогава дори му се обаждат от рекламна агенция в Барселона с предложение за работа като арт директор, което обаче Ванчев отказва. Творческата му пауза не продължава дълго и той се присъединява към екипа на българската агенция New Moment New Ideas. Девет месеца по-късно пък отива в творческата Publicis Sofia, където работи до лятото на 2017 г. Тогава Ванчев е поставен пред нов избор – предложение за работа има както от групата на Havas в България, така и от M&C Saatchi в Милано, по препоръка на негов приятел. "Да остана тук беше предизвикателство, а в Италия - удобно бягство, за да започна на чисто", спомня си той. Все пак Ванчев избира предизвикателството и става творчески директор на Havas Group.

"Най-ценното нещо в нашата работа е търпението. Аз изчаквам вече години и имам усещането, че ще направя голямото нещо скоро, и то тук в България".

"Искам да бъда част от развитието на пазара"

Петя Лакова, директор дигитални стратегии, Publicis One

Фотограф: Надежда Чипева

Още от малка, прекарвайки часове пред телевизора, Петя Лакова знае, че иска да бъде сред хората, отговорни за изготвянето на интересните, привличащи вниманието клипове по време на рекламния блок. Още тогава далеч от България, тя завършва гимназия в Прага с международна диплома, която й отваря вратите в редица университети в Европа. Така през 2006 г. заминава да учи "Маркетинг комуникации" в американски университет в Лондон, а след завършването Лакова започва сериозно да си търси работа в сферата на рекламата. "Кандидатствах в две агенции, преминах редица логически тестове и компанията, която се отзова беше Razorfish, дигиталната агенция на Publicis Group", разказва тя. На интервюто й за работа тя е единствената българка и заедно с останалите кандидати преминава през редица симулативни игри, презентации и тестове. Така Лакова е избрана за позицията Junior Media Planner. "В началото не познавах работата и терминологията, но после навлязох в жаргона и станах една от тях, а в този момент започват отвсякъде да те търсят за работа", казва Лакова.

След малко повече от година и вече на позицията Media Planner чрез препоръки и няколко разговора през 2012 г. Петя Лакова започва работа в Havas London като Client Planner. Там тя е част от екипа, обслужващ хипермаркетите Tesco и техните банкови услуги към крайни клиенти. Тогава на рекламния пазар в Лондон вече се говори за база данни и електронна търговия, а бюджетите на клиента за лансиране на онлайн кампания надхвърлят 4 млн. паунда. "Заради големите бюджети, Facebook и Google идваха на крака в агенцията да ни представят най-новите възможности в платформите. В медийните среди се е случвало големите издатели да ме канят на различни събития като конни надбягвания, стрелба по паници, известни ресторанти в Лондон за евентуално бъдещо партньорство", спомня си Лакова.

Така след близо две години работа в Havas London, през 2014 г. тя решава да се върне в България, където вече е цялото й семейство. Тогава започва да си търси работа в сферата на онлайн рекламата - бранш, който тук тепърва започва да се развива, а специализираните в това агенции са едва две. Повечето работодатели не могат да й предложат позиция, която да отговаря на опита й от Лондон. Така първо започва работа като Account Manager в дигиталната агенция Interactive Share, а след година и половина отива в Huts JWT Sofia. "Впоследствие започнаха да се откриват повече стратегически позиции в България, а дигиталната реклама да се развива", разказва Лакова. В края на 2016 г. тя започва работа в групата на Publicis One, където работи и днес на позицията директор дигитални стратегии и по думите й достига нивото от британските агенции. Според нея младите хора трябва да пътуват и да работят на различни места, за да разберат коя е страстта им. "В Лондон положението не беше розово, но градът и бизнесът те научават на много, хората нямат предразсъдъци и гледат само професионалните ти качества. София обаче много се промени и се радвам сега да бъда част от развитието й".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Този път има силна конкуренция за директор на БНР 1 Този път има силна конкуренция за директор на БНР

Седем кандидати са подали документи в конкурса за предсрочния избор, след като СЕМ отстрани Светослав Костов след шумен скандал

5 дек 2019, 1102 прочитания

Как ще се промени вестник "Сега" 2 Как ще се промени вестник "Сега"

Медията ще се развива онлайн, а от Нова година на хартия ще излиза само в събота

3 дек 2019, 2445 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (6 февруари)

Иван Янакиев заема поста управляващ директор на All Channels | PR; Собственикът на "Нова броудкастинг груп" продаде скандинавския си бизнес на датски телеком; Xplora поема дигиталното рекламно обслужване на сладкарници "Неделя"; БНТ обяви състава на новия си обществен съвет; Рекламната еуфория около Super Bowl 2018 и др.

Още от Капитал
Кой кой е при дигиталните портфейли в България

Седем компании вече предлагат безконтактни плащания и операции с телефон в страната, но използването остава слабо

Криворазбраната категоризация на AirBnB

Валери Симеонов и Менда Стоянова предложиха първо категоризация, а после само регистрация на апартаментите в платформите

Винаги с Америка, винаги с Русия

Посещението на Бойко Борисов в САЩ показа как правителството разбира баланса между Вашингтон и Москва

Новата еврокомисия: по-малко целувки

Климатичните промени ще са основен приоритет на новия председател Урсула фон дер Лайен, което вещае големи промени за енергийната политика на България

Ново място: Little Bird Place

Галерията е посветена на взаимовръзките между природата и изкуството

Army of K-Lovers

След като покори света, корейската поп музика печели все повече фенове и в България

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10