Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (6 февруари)
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (6 февруари)

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (6 февруари)

Иван Янакиев заема поста управляващ директор на All Channels | PR; Собственикът на "Нова броудкастинг груп" продаде скандинавския си бизнес на датски телеком; Xplora поема дигиталното рекламно обслужване на сладкарници "Неделя"; БНТ обяви състава на новия си обществен съвет; Рекламната еуфория около Super Bowl 2018 и др.

5587 прочитания

Ако искате да получавате информация за най-важното от сектора на маркетинга, рекламата и PR-а, може да се абонирате за седмичния ни е-бюлетин тук.

На българския пазар

Иван Янакиев заема поста управляващ директор на All Channels | PR

Иван Янакиев е новият управляващ директор на PR звеното на комуникационната група All Channels Communication. Той заема поста на Красимира Тотева, която поема по друг професионален път. Основният фокус на работата му ще бъде стратегическото и бизнес развитие на All Channels | PR, както и предлагането на по-ефективни интегрирани решения за съществуващите и нови клиенти на групата. От компанията казват още, че благодарение на дългогодишния си опит в сферата на комуникациите Янакиев ще допринесе за обогатяването на PR обслужването на агенцията чрез иновативни стратегически анализи, нестандартни активации в медиите, персонализирани комуникационни подходи с фокус върху технологиите и дигитализацията.

Иван Янакиев завършва Albert Ludwigs във Фрайбург и дълги години работи като PR мениджър в Центъра за европейска политика (CEP). Паралелно с това той участва като външен консултант в международни проекти, реализирани в Германия, Швейцария, Франция и Великобритания, сред които е и проектът по старта на платформата на Volkswagen в областта на нанотехнологиите. През последните три години той работи в All Channels | PR и отговаря за клиенти като LG Electronics, Discovery Networks, Eurosport, Philips, Amstel, Stolichno, Starobrno, "Ариана", "Крадецът на ябълки", Jameson, Coca-Cola HBC, Decathlon, Mastercard и др.

Собственикът на "Нова броудкастинг груп" продаде скандинавския си бизнес на датски телеком

Датският телеком TDC придоби скандинавския медиен и развлекателен бизнес на шведската Modern Times Group (MTG), собственик на "Нова броудкастинг груп", за 2.5 млрд. долара, или близо 20 млрд. шведски крони. Това е продължение на стратегията на компанията да се позиционира като дигитална видеоплатформа, а след продажбата на бизнеса на групата в Чехия, Прибалтика и Франция, българският пазар на традиционна телевизия е единственият, където MTG все още оперира.

Новината се потвърди и от официално изявление на компанията в публикувания им годишен финансов отчет, според който "Нова броудкастинг груп" отбелязва двуцифрен ръст в приходите и ръст в печалбата. В коментара е отбелязано също, че делът на аудиторията в България на годишна база намалява, а пазарът на телевизионна реклама расте.

Все още MTG се въздържа от коментари дали възнамерява да продаде българския си бизнес, след като в средата на миналата година шведското издание "Дагенс унустри" публикува информация, че се очаква сделка за около 1 млрд. крони, или близо 100 млн. евро. По информация на "Капитал" предстои продажба и на българския бизнес на MTG.

От публикувания годишен отчет на компанията се вижда, че нарастват и общите приходи на MTG за 2017 г. Те са в размер на 17.5 млрд. шведски крони, или около 2.2 млрд. долара, което представлява 7.7% органичен ръст за годината. Печалбата преди плащане на лихви и данъци на MTG е 1.3 млрд. шведски крони.

Повече по темата може да прочетете тук

Xplora поема дигиталното рекламно обслужване на сладкарници "Неделя"

Българската агенция Xplora спечели конкурса за дигитално рекламно обслужване на сладкарници "Неделя" в България и Румъния. Двете компании са сключили договор за една година, а фокус в комуникационната стратегия ще бъде засилване на онлайн присъствието на бранда на българския и румънския пазар, където имат вече 8 обекта.

През последната година рекламодателят работеше в партньорство с агенция Saatchi&Saatchi, част от комуникационната група на Publicis One.

Общо 8 души от Xplora ще обслужват онлайн комуникациите на сладкарници "Неделя", разделени според специализацията им. Сред тях има проектен мениджър, специалисти, които ще отговарят за комуникацията в Google и социалните мрежи Facebook и Instagram, както и двама дизайнери.

Тази година в комуникацията си сладкарници "Неделя" ще заложат на по-таргетирана реклама за сметка на имиджовите канали и телевизията, а от Xplora допълват, че фокус ще бъде улесняване на възможностите за онлайн поръчки и промотиране на обектите Nedelya То Go. Макар потребителските навици в двете страни да са подобни, рекламната стратегия на компанията в България и Румъния ще е различна. Oт сладкарници "Неделя" ще заложат на по-директна комуникация в северната ни съседка, която ще бъде главно насочена към поръчки на торти онлайн.

Повече по темата може да прочетете тук

БНТ обяви състава на новия си обществен съвет

Няколко месеца след сформирането на нов мениджърски екип в БНТ медиата обяви, че има и нов състав на обществения си съвет.

В официално съобщение на БНТ се казва, че телевизията е поканила девет значими личности от различни сфери на публичния живот за членове на обществения съвет. Генералният директор Константин Каменаров изказва благодарност на всички тях, че са поели ангажимента заедно да отстояват смисъла на обществената телевизия. "Ръководството на БНТ разчита на активния диалог с членовете на обществения съвет, водени от стремежа да бъдем конкурентна телевизия по отношение на общественото влияние", казва Каменаров.

На първото заседание на съвета за председател на обществения съвет е избран проф. Боян Биолчев, а певицата Хилда Казасян ще бъде заместник-председател. В състава на съвета влизат още доц. Харалан Александров, Гергана Паси, Теодора Димова, Мартин Захариев, Ваня Гешева, Иван Стамболов-Сула, Иван Киров–Тоби.

Повече по темата може да прочетете тук

Diema Xtra представи ново мобилно приложение

Спортното съдържание на каналите от пакета Diema Xtra, част от "Нова броудкастинг груп", вече ще бъде достъпно за потребителите и през мобилно приложение. Абонатите на платеният пакет, който включва каналите DIEMA SPORT и DIEMA SPORT 2, ще могат да проследяват и през мобилните си устройства излъчваните спортни събития, като сред най-очакваните от тях е тенис турнирът от сериите ATP World Tour 250 DIEMA XTRA Sofia Open. В началото на годината "Нова броудкастинг груп" взе правата за тенис турнира в София, който досега носеше името на предишния основен спонсор - турската компания Garanti Koza. Той се радва на голяма популярност в България основно заради българската звезда Григор Димитров, който обаче тази година няма да се състезава в България заради травма в рамото. Новото мобилно приложение на Diema Xtra е достъпно и за двете операционни системи Android и iOS.

Остават 10 дни до събитието за иновации в сферата на ритейла и търговските брандове

Годишното събитие Innovation thinking for brands and retailers, организирано от "Капитал" в партньорство с Isobar, част от комуникационната група Dentsu Aegis Network, ще представи как нововъзникващите технологии могат да обогатят бизнеса, кои решения са били успешни за някои търговци на дребно и брандове и кои не чак толкова, както и как да се формира бизнес стратегия в сферата на иновациите. Събитието ще се проведе на 16 февруари, а регистрацията е отворена до 11 февруари. Освен лекционна част по време на Innovation thinking for brands and retailers ще бъде организиран и уъркшоп, на който присъстващите ще имат възможност да развият своя идея, базирайки се на комбинация от разнообразни технологии и опита на различни индустрии, както и да разработят специфични измерители за стимулиране на въвеждането на нови идеи в компанията им.

Дигитален бизнес

Facebook отново увеличава печалбата си

Макар че обяви големите промени в новинарския поток, Facebook продължава да увеличава печалбата си. За последното тримесечие приходите на компанията са скочили с 47% спрямо същия период за предходната година, а ръководителите на компанията заявиха, че виждат все повече възможности да печелят пари от платформата, макар че хората прекарват по-малко време в нея.

Нетната печалба на социалната мрежа е нараснала с 20% през последното тримесечие и е била 4.26 млрд. долара. Ръстът се дължи на повечето реклами и на увеличаването на потребителската база на платформата. Приходите през третата четвърт на годината са се увеличили с 47% до близо 13 млрд. долара, като надминават прогнозата на анализаторите за 12.55 млрд. долара.

Главният оперативен директор Шерил Сандбърг каза, че последните промени за намаляване на дезинформацията във Facebook могат да създадат "повече възможности за осигуряване на приходи". Тя добави, че е оптимист за потенциалните приходи от story реклами във Facebook и Instagram.

Главният финансов директор Дейвид Уенър обяви, че средната цена на реклама се е увеличила с 43% за тримесечието. Той заяви още, че разходите на компанията вероятно ще нараснат с между 45 и 80% през 2018 г. В това число влизат разходите за хора, които да ѝ помагат да проверява съдържанието, публикувано от потребителите. "Те казаха, че средните приходи на рекламата са се увеличили драстично, качеството на рекламите се е подобрило и че спадът на ангажираността на потребителите не е съществен", каза анализаторът на Wedbush Майкъл Пачър.

Повече по темата може да прочетете тук

Годишните приходи на компанията майка на Google за пръв път надскочиха 100 млрд. долара

Компанията майка на Google регистрира приходи от над 100 млрд. долара за 2017 г., което се случва за пръв път в 20-годишната й история. Но въпреки рекорда инвеститорите са разтревожени от големите разходи през последното тримесечие, съобщава Financial Times. Годишните постъпления са достигнали 110.9 млрд. долара и са нараснали с 23%.

По-високите разходи оставиха печалбата за четвъртото тримесечие на интернет гиганта под очакванията на анализаторите. Приходите са в размер на 32.3 млрд. долара, като бележат ръст от 24% спрямо същия период на 2016 г. За периода компанията е регистрирала рекордни разходи – по-високи са били те за съдържание в YouTube и еднократен разход от 9.9 млрд. долара заради данъчната реформа в САЩ. Така брутната печалба за тримесечието достига 6.8 млрд. долара, малко под прогнозата на анализаторите за 7 млрд. долара. Като се прибавят и данъчните разходи, нетният финансов резултат е загуба от 3 млрд. долара за последното тримесечие.

Мениджърите на Google се опитаха да успокоят инвеститорите, че основният им бизнес - рекламиране в мобилни устройства, не се влошава и че компанията не се готви да започне нова етап на по-големи инвестиции.

Повече по темата може да прочетете тук

Facebook спира рекламите на криптовалути

Фотограф: Dado Ruvic

Социалната мрежа съобщи, че занапред няма да допуска реклами на финансови продукти и услуги, свързани с дигитални валути. Забраната обхваща т.нар. Initial coin offering (ICO). Световните медии цитират изявление на компанията, което гласи: "Имаме нова политика, която забранява промотирането на финансови продукти и услуги, свързани със заблуди." От съобщението става ясно, че тази политика ще бъде прилагана и на другите платформи на Facebook - Audience Network и Instagram.

След този анонс на социалната мрежа миналата сряда цените на повечето криптовалути отново тръгнаха надолу, като пазарната им капитализация изтри още 20 млрд. долара и стигна до 510 млрд. по данни на coinmarketcap.com.

Повече по темата може да прочетете тук

YouTube ограничава приходите от реклами за някои лидери на мнение

След поредицата от скандали с публикуване на неприемливо съдържание в каналите на някои популярни лидери на мнение в YouTube, платформата реши да сложи по-висок праг за монетизиране на видеата. Така вече приходи от реклами ще могат да получават потребители с над хиляда последователи и повече от 4 хил. часа гледания, като на практика изолира по-слабо популярните лидери на мнения. Това решение обаче повдигна редица въпроси сред рекламодателите, като дали все пак YouTube ще може да гарантира, че рекламите им ще попадат в сигурно съдържание, било то и при по-популярните лидери на мнение. Сред аргументите на компаниите е и фактът, че за тях малки и нишови аудитории са ценни, защото е "по-добре да бъдеш чут от 20 души, отколкото да бъдеш игнориран от хиляда". Според YouTube обаче премахването на по-малки канали ще работи в полза на брандовете, защото по-високият праг за създателите на съдържание да печелят от реклами дава време на YouTube да проучи каналите, преди да им осигури приходи.

Повече тук

Медиен бизнес

Financial Times придоби агенцията за проучвания Longitude

Като част от стратегията си за разширяване на търговските предложения за клиенти британската медия Financial Times (FT) придоби агенцията за проучвания Longitude. Чрез новата сделка FT планира да подобри разпространението на рекламно и платено редакционно съдържание, както и видео- и творческите си продукции през компанията за производство на видеа Alpha Grid, която медиата наскоро придоби. Издателят не споменава финансовите условия на новата сделка. "Това е голяма възможност да направим промени в нашето търговско предлагане", коментира пред специализираното издание Digiday главният търговски директор на FT Джон Слейд. "Имаме изискване за търговските постъпления и комуникацията с търговските ни клиенти е също толкова важна, колкото и приходите от читатели", допълни той. През последните години FT засили фокуса си върху доказването на ефективността на рекламните си кампании и на нарастващите клиентски услуги. Медията организира и над 100 проучвания годишно, които измерват ефективността на рекламните й кампании с цел да анализира какъв формат е подходящ за бранда FT и да подобри репутацията му.

Повече тук

Рекламен бизнес

Литва се рекламира като точката на удоволствието на Европа

Провокативна реклама сравни Вилнюс с точката на удоволствието на жената, пише "Дневник". Слоганът гласи "Никой не знае къде точно се намира, но когато я откриеш, чувството е страхотно". Следва пояснението "Вилнюс - G-точката на Европа".

Реклама е дело на двама студенти – на 25 и 27 години, които са я реализирали по време на практически курс в местна школа за реклама. Визията се разпространи светкавично след 25 януари, когато литовската столица отбеляза 625 години от основаването й. "За нас е удоволствие, че работата на студентите ни получава такова признание и внимание, коментира ръководителят на проекта пред Euronews. Вилнюс планира да развие идеята на Юргис Раманаускас и Скаисте Кауринайте, за да се рекламира на външните пазари.

"#Vilnius the G-spot of Europe" ad created by students goes viral in #Lithuania pic.twitter.com/02ZQ4RpDWw

— Vaidotas Beniušis (@BeniusisV) 26 janvier 2018

Рекламната еуфория около Super Bowl 2018

Тазгодишното спортно събитие Super Bowl се очаква да донесе рекордните 500 млн. долара приходи на NBC, която го предава. Финалът на Националната футболна лига в САЩ традиционно се радва на огромен зрителски интерес, заради което и най-големите рекламодатели са склонни да плащат милиони, за да излъчат рекламните им клипове в паузите. Тази година NBC продава 30 сек. рекламно време на цена от 5 млн. долара, което е най-високата цена в американския ефир. Въпреки това от медиата обявиха, че три седмици преди мача две трети от рекламните слотове вече са продадени, а най-желаното рекламно време е в последната четвърт, както и това преди началото на двубоя

Представяме ви някои от най-интересните рекламни клипове от Super Bowl 2018:

Докато част от рекламодателите тази година заложиха на благотворителност и хуманитарни послания, други, сред които и американската компания Amazon, решиха, че ще се отличат със забавно и хумористично видео. В рамките на минута и половина рекламният спот ни показва как Alexa, гласовия асистент на Echo продуктите на Amazon, губи гласа си, но на помощ се притичват шеф-готвачът Гордън Рамзи, хип-хоп изпълнитеката Карди Би (Cardi B) и актьорът Антъни Хопкинс. Те обаче, макар и сред най-добрите професионалисти в областта си, не успяват да помогнат на потребителите толкова добре, колкото самата Alexa. Историята завършва добре – гласовият асистент възвръща гласа си, а с това се връща и доверието на хората към устройството. Клипът, сочен за най-запомнящия се тази година, е създаден от съвместната работа на рекламната агенция Lucky Generals с креативния екип на Amazon.

Tide предизвиква зрителите по ангажиращ и хумористичен начин да се вглеждат в рекламите, насочвайки ги, че има ли чисти дрехи, това най-вероятно е дело на перилния препарат, част от гиганта P&G. Кампанията "Това е реклама на Tide" (It’s a Tide Ad), дело на агенцията Saatchi & Saatchi New York, едновременно препраща и към други популярни герои на брандове за почистване - Mr. Clean и Isaiah Mustafa, звездата от по-старите реклами за Old Spice. На българския пазар подобна рекламна стратегия беше използвана и в кампанията на "Крадецът на ябълки" при лансирането на нов вкус на пазара. Tide разделя рекламния си блок за Super Bowl на 4 части с общо времетраене от 90 секунди, като целта на лидера на американския пазар е да задържи вниманието на зрителите през цялата вечер, излъчвайки всеки от спотовете си по време на различен рекламен прозорец.

В 60-секунден клип американската телекомуникационна компания Sprint уведомява зрителите на мащабното събитие, че тяхната цена е по-изгодна от тази на най-големия им конкурент Verizon. Сюжетната линия проследява как създателят на роботите бива осмиван от тях за избора си да бъде клиент на Verizon. Накрая той си взима поука и преминава към Sprint. Щом изкуственият разум разбира ползата от преминаването към Sprint, защо човекът да не може? Така накратко може да се перифразира посланието, което ни предава създаденият от Droga5 рекламен клип.

Петте човешки сетива, представени в новата реклама на Turkish Airlines

В новата си рекламна кампания Turkish Airlines пренася идеята за необятните възможности на човешкия организъм, които се разгръщат, опознавайки нови места по света. Името на рекламния клип е "Петте сетива", а слоганът, който провокира зрителите, гласи "Разшири своя свят". Главно действащо лице в кампанията е популярният телевизионен водещ Доктор Оз, който разказва за петте сетива докосване, мирис, звук, зрение и вкус, които помагат на хората да почувстват, запомнят и съхранят спомена от посетените места. Клипът беше за пръв път представен по време на Super Bowl, а режисьор е датчанинът Мартин Аамунд. Рекламата ще бъде излъчвана в редица държави в Европа, Африка, Далечния изток, Близкия изток, Северна и Южна Америка, до които Turkish Airlines летят.

"Нашата кампания има за цел да подчертае опита, който всяко пътуване носи, за да ни помогне да открием неизвестното чрез нашите пет сетива. Ние сме повече от доволни от обратната връзка и резултатите от нашите рекламни кампании със световно известни личности. Миналата година кампанията ни с Морган Фрийман пожъна огромен успех. Сега очакваме новото ни сътрудничество с Д-р Оз да е също толкова ползотворно", коментира за медиите Ахмед Олмущур, главен маркетинг директор на Turkish Airlines.

SEAT представи новия спортен бранд Cupra

Автомобилният производител SEAT официално представи новия си спортен бранд Cupra, който ще се предлага на пазара с индивидуално лого. Началото на кампанията за новия бранд ще бъде в края на февруари на специално събитие, а на официалния сайт на Cupra потребителите ще получават повече информацията за спортните автомобили. Първите модели ще бъдат представени публично в началото на март по време на международното автомобилно изложение в Женева.

*Информация за корпоративни новини, кампании, предстоящи събития и свободни позиции в областта на PR, маркетинг и реклама можете да изпращате на редакционния ни e-mail: [email protected]

Ако искате да получавате информация за най-важното от сектора на маркетинга, рекламата и PR-а, може да се абонирате за седмичния ни е-бюлетин тук.

На българския пазар


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK