С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
  • K:Reader - изданията
7 23 фев 2018, 12:51, 23299 прочитания

Защо Келнер купува "Нова"

Най-богатият чех ще комбинира медиен и телеком бизнес в България и региона, който след време може да препродаде

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

- Извън сигурните сделки за "Нова" и "Теленор" възможни други цели за групата на Келнер са "Булсатком" и bTV

- Големият въпрос е как смяната на собствеността в двете най-гледани телевизии ще се отрази на медийната свобода

Най-богатият чех купува най-голямата медийна група в България. Накратко така звучеше новината от тази седмица, при която MTG продаде "Нова телевизия" в сделка, оценяваща компанията на 185 млн. евро. Купувач е PPF - чешкият фонд на местния милиардер Петр Келнер, инвеститор, който не обича публичността, не иска да бъде сниман и много рядко дава интервюта.

Сделката е само една брънка от далеч по-голям ход на Келнер в региона, свързан с придобиването на друг значително по-едър бизнес - операциите на норвежкия телеком Telenor в България, Сърбия и Черна гора. Действията на новия инвеститор показват, че той най-вероятно планира да обедини медийни и телекомуникационни платформи и услуги в една група с идея за бъдещата й продажба на по-голям играч. На чисто българско ниво смяната на собственика на "Нова" е първата стъпка към очаквана радикална промяна на телевизионния пазар, тъй като съвсем скоро другият голям национален играч, bTV, също може да бъде продаден. Така 10 години след като заедно смениха собствеността си, двете големи медийни групи отново с разлика от няколко месеца ще имат нови акционери. Техните нови стратегии ще се отразят както на рекламния и медийния пазар, където двете телевизии все още определят посоката, така и на свободата на журналистиката в България.


Чешкият собственик

Келнер е третият поред чужд собственик на създадената през 1994 г. "Нова" след гръцката Antenna и MTG. Но за разлика от предишните два купувача, за които телевизионният бизнес беше основен фокус, сегашният е инвестиционен фонд с интереси в много индустрии (вижте инфографиката). Макар преди две седмици първо да излезе новината, че PPF е предпочетен за купувач на бизнеса на Telenor в България, Сърбия и Черна гора, според източници на "Капитал" още през миналото лято Келнер е заявил интерес към "Нова". При подаването на окончателните оферти за телевизията през януари чешкият кандидат вече е знаел за почти сигурната сделка с Telenor. Точно комбинацията вероятно е довела до щедрото предложение на Келнер за "Нова". Макар да не е имало огромна конкуренция, все пак офертите са били над три според източник, близък до сделката.

PPF получава и интернет компанията "Нетинфо", в която "Нова броудкастинг груп" държи 70%. Останалите 30% са на Радосвет Радев и Христо Христов, като според два източника сделка за техния дял към момента няма. Но по информация на "Капитал" преговори са водени и са стигнали до етап цена.



"Най-богатият чешки бизнесмен" (подобно твърдение, разбира се, винаги е спорно, но само за ориентир - състоянието му се оценява от Forbes на 16 млрд. долара) може да приключи преговорите с Telenor до края на това тримесечие и след всички нужни одобрения от регулатори да получи контрол през лятото. Сделката за "Нова" също трябва да мине през КЗК. Така ще е въпрос на месеци Келнер да държи най-големия мобилен оператор (по приходи от тази дейност) и най-голямата медийна група в страната, състояща се от седем телевизионни канала и "Нетинфо".

Комбинацията от тези активи - телеком, телевизия, която създава съдържание, платформи за видео по заявка като Diema Xtra (с права за английското и българското футболно първенство), онлайн услугите на "Нетинфо" и други, дава много възможности за създаване и разпространение на съдържание заедно с достъп до милиони потребители, както и до данните и навиците им. Тенденцията на сближаване между телекоми, медии и кабелни и интернет оператори бързо променя всяка от тези индустрии по света и според източници на "Капитал" е много вероятно Келнер да заложи именно на такъв план не само с "Нова" и "Теленор", но и в целия регион.

Пълна комбинация

Разпространението на съдържание през мобилни устройства като смартфони и таблети преживява бум през последните години. В същото време много млади потребители изобщо не гледат традиционна телевизия и за медийните компании става жизненоважно да си партнират с телекомуникационните гиганти, за да достигат до публиката. Телекомите пък навлизат в индустрията на платена телевизия през платформи като интернет телевизия и стрийминг услуги. Третият важен играч в уравнението - кабелните оператори, пък също сключват партньорства с телекомите. Така три различни индустрии се припокриват и сближават. Пример са мегасделки от последните години - операторът Comcast се превърна в медиен гигант с придобиването на NBC Universal през 2011 г. В момента пък телекомът AT&T очаква разрешението на американските власти да купи Тime Warner Inc. за 85.4 млрд. долара. Очакват се и други подобни сливания и придобивания. Преминава се от тройна услуга - тъй наречения triple play (глас - видео - данни) към четворна - quad play, в която добавката е, че устройството е мобилно. Така че видео по заявка (Video-on-demand) е новата норма за телекомите, кабелните оператори и медийните компании.

Нещо подобно, изглежда, се опитва да постигне и Келнер, естествено в по-малък мащаб. (От централата на PPF отказаха да коментират подробности за стратегията си или да кажат друго извън официалното съобщение.) Според някои анализатори чрез обединение на платформи и услуги той може да затвори бизнес цикъла на телекома, който изостава от конкурентите си именно защото в пакетите му не се предлагат видеосъдържание и фиксиран интернет. Ексклузивното съдържание в офертите на "Теленор" в бъдеще може да се появи с развиването на pay per view услуга, например каналите "Диема" са подходящи за такава услуга - съдържат правата за английското и българското първенство, сериали и филми.

От веригата ще липсва едно звено - интернет и сателитен или кабелен оператор. Такъв бизнес имат и БТК, и "Мобилтел", а "Теленор" ту искаше, ту не. Най-големият дистрибутор на тв и интернет, който може да е цел на придобиване, е "Булсатком". Засега твърда информация за интерес на PPF към оператора няма, но може да е въпрос на време и довършване на започнатите две сделки. Българският сателитен оператор изпитва финансови проблеми с обслужването на дълга си, затова продажба е много възможен сценарий.

От досегашните инвестиции на Келнер не може да се правят категорични изводи за плановете на инвеститора. Той държи оператора О2 в Чехия и Словакия и през него предлага телевизионни услуги и съдържание при поискване и с абонамент, но няма медии. Единственият опит на Келнер в телевизията е собствеността преди години на чешката NOVA, която продаде на американската Central European Media Enterprises (CME), сегашния собственик на bTV.

Според източници на "Капитал" поне на първо време Келнер не планира радикални промени в мениджърския екип на медиата.

Новата стратегия на MTG

И докато идването на Келнер е донякъде изненада, излизането на MTG от България си има повече от логично обяснение. След като придоби "Нова" за 620 млн. евро през 2008 г., базираната в Швеция група развиваше бизнеса си тук в продължение на десет години. Но въпреки относително добрите финансови резултати на "Нова Броудкастинг груп" (консолидирани приходи от 194 млн. лв. и 38 млн. лв. оперативна печалба за 2017 г.), шведите така и не успяха да си върнат инвестицията. Това беше ясно от самото начало. Първите години от присъствието им тук минаха под знака на световната финансова криза. Рекламният пазар се срина и започна да расте едва преди година, но от много ниска база, което допълнително осуети връщането на инвестицията. При подобни темпове на развитие на сектора за MTG оставането тук просто не е логично.

От миналата година скандинавската група започна поетапно да продава медийните си активи в Европа, за да развива дигиталния си бизнес за производство на съдържание. Накратко, тя остава в бизнеса с медиа съдържание, но се освобождава от платформите за дистрибуцията му. Дружеството вече се раздели с дела си от 50% в чешката медийна група FTV Prima Holding, а през третото тримесечие на годината приключи и продажбата на бизнеса си в Прибалтика. През януари тази година MTG започна процедура по продажба на дела си от 75% във френския канал Trace Partners. Групата обяви, че продава и скандинавския си развлекателен бизнес на датския телеком TDC, макар впоследствие купувачът да се оттегли от сделката. Така извън "домашните" си пазари групата остана единствено с българския медиен бизнес.

След завършването на сделката за "Нова" MTG иска да се превърне от разпространител изцяло в създател на различни видове медийно и дигитално съдържание. "Инвестициите на MTG са фокусирани в развитието на нашите скандинавски развлекателни студиа и глобални дигитални вертикали. Продажбата на "Нова" ще доведе до затваряне на международните ни развлекателни операции и ще направи MTG по-фокусирана група", обяви изпълнителният директор на MTG Йорген Линдеман в съобщение.

Рекламният пазар

Продажбата на "Нова" идва в момент на покачване на приходите от телевизионна реклама на българския пазар. Миналата година за първи път от доста време "Нова" и bTV увеличиха цените си, което до голяма степен беше резултат от пренасищането на рекламните им блокове и доведе до превишаване на ограниченията в медийния закон. Базата, от която цените за реклама започнаха да растат, обаче беше ниска, затова играчите на пазара се надяват сред приоритетите на новия собственик да бъде и дългосрочно увеличение. "Не очакваме промени в рамките на тази година – първо, защото тепърва се очаква одобрение на сделката от КЗК и второ, защото голяма част от рекламните сделки вече са приключени или са на финалната права", коментира пред "Капитал" Александър Бирцоев, изпълнителен директор на Zenith, част от Publicis One.

Сериозен проблем остава наличието на двете пийпълметрични системи. ГАРБ работи с bTV и дава по-високи рейтинги на bTV, Nielsen Admosphere - България, работи с "Нова" и й дава по-високи рейтинги. В края на 2016 г., когато австриецът Флориан Скала стана изпълнителен директор на групата на bTV, заемайки мястото на Павел Станчев, пазарът имаше надежда, че това би могло да доведе и до преминаването към единен измерител на зрителския интерес. Повече от година по-късно надежди за решение на проблема се възлагат и на новия собственик на "Нова". "Дано покупката се отрази добре на пазара – да има нови инвестиции и групата да се развива още по-добре в следващия период", казва Татяна Лозович, управител на агенцията MediaS Com.

Защо е важно кои са собственици на телевизиите

Конкуренцията между "Нова" и bTV промени изоснови не само програмите на големите канали, но и рекламния пазар и продуцентския бизнес. Навлизането на Келнер, а след време и на новия собственик на bTV ще доведе до изцяло нов етап в развитието на телевизионната индустрия тук.

Компанията майка на bTV - Central European Media Enterprises (CME), също търси купувач на бизнеса си в България, Чехия, Словакия и Румъния, оценен на около 2 млрд. евро. Името на Петр Келнер беше посочено и в тази евентуална сделка, като чешки медии съобщиха в края на ноември, че той се готви да наддава в консорциум заедно с други местни и словашки инвеститори в комбинация с китайската енергийна компания CEFC. За всички тези инвеститори основният интерес от целия пакет е към чешката телевизия NOVA и словашката TV Markíza, но очакванията са сделката да е блокова и да включва целия регионален бизнес, т.е. и bTV. Впоследствие Reuters твърдеше, че Келнер се е отказал от участие в преговорите, а фаворит за CME вече е чешката група Penta в партньорство със CEFC. Ако тези информации се потвърдят, друг чешки инвеститор ще навлезе в българския телевизионен бизнес. Въпреки това името на Келнер не бива да бъде изключвано изцяло и от тази сделка - през годините той е имал бизнес отношения с Penta, а има и топли отношения с китайски инвеститори и официални представители на Пекин. Засега Келнер е извън сделката, защото не иска да се конкурира с китайците, но ако никой друг не пожелае bTV, може да се окаже купувач, коментира източник, запознат с медийните продажби. При силна антимонополна комисия, каквато българската не е, такава покупка следва да е невъзможна, защото ще се конструира пълен монополист.

Има поне две ключови причини, поради които е важно кои са купувачите на "Нова" и bTV. Каналите са двата най-влиятелни в България и като дял от пазара на реклама и на аудитория (виж графиката). Това автоматично ги превръща във важен инструмент за влияние както върху зрителите, така и върху цените на рекламния пазар. Практиката от изминалите години показва, че при придобиването на големи национални телевизии в страната винаги се е искало одобрението на властта, макар и негласно. При сделката за "Нова" липсват публични сигнали да е имало комуникация купувач - управляващи (каквато няма и за "Теленор", а досега сделка в сектора не е ставала без премиерско одобрение на новия собственик). Първият знак за отношението на държавата ще дойде през одобрението на сделката в КЗК - дали ще се бави, или ще мине бързо в рамките на законовия срок.

От новия собственик се очаква и да даде гаранции за медийната свобода в "Нова". През последната година в телевизията имаше няколко знакови случая, които показаха, че медиата се съобразява изключително много как точно се коментират чувствителни теми като фалита на Корпоративна търговска банка, бизнеса на депутата от ДПС Делян Пеевски, корупцията. Достатъчно е да се припомни как телевизията се раздели с директора на новините Дарина Сарелска, която бе забъркана в политически скандал. От ефир бе свалена и Анна Цолова, а тя и екранният й партньор в сутрешния блок Виктор Николаев бяха подложени на данъчни проверки.

Властта няма как да се откаже да следи какъв ще е тонът на един от двата най-влиятелни канали и вероятно ще намери начин да го покаже и на новия собственик. Засега обаче политиката в ефир едва ли ще се промени предвид факта, че поне на първо време не се очакват промени в местния мениджмънт.

По темата работи и Сирма Пенкова
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (15 октомври) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (15 октомври)

СЕМ започна процедура за отстраняване на директора на БНР Светослав Костов; Колко инвестират партиите в политическа реклама за местните избори; Interpartners основа група от агенции на Балканите; TikTok забрани политически реклами в платформата си и др.

15 окт 2019, 1011 прочитания

"Канал 3" е фаворитът на партиите за предизборна реклама "Канал 3" е фаворитът на партиите за предизборна реклама

Според официалните данни близкият до Пеевски канал е получил най-много средства от политическите формации, ВМРО и ДПС водят по инвестиции в медиите като цяло

13 окт 2019, 2098 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (27 февруари)

Защо Келнер купува "Нова"; ВАС потвърди глоба на "Монделийз" заради ползвана снимка на Григор Димитров; БНТ търси нови предавания, продуценти, репортери и водещи; NEXT-DC разработи онлайн визуализациите на Gemcorp; Facebook опростява метриките си за измерване на резултатите от кампаниите и др.

Арабският пробив на IPS

Българската семейна компания "Интернешънъл пауър съплай" завърши ключов проект за Saudi Aramco

Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

Фандъкова, когато не е кмет

Желанието на настоящата кметица е да се еманципира от ГЕРБ и да спечели на своя страна "умните и красивите"

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Единственият непартиен кандидат се бори за гласове с малък бюджет и без подкрепа от партийни структури

20 въпроса: Здравко Петров

Урбанистът познат от "Исторически маршути" издаде книга, която обединява две от архитектуните разходки

Надежда за "Ирина"

Режисьорката Надежда Косева преплита темите за женската сила и клаустрофобията на малкия град в новия си филм