С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация
4 13 мар 2018, 16:18, 6703 прочитания

Етиката само я миришем

Рекламният съвет по саморегулация препоръча клипът на "Национална лотария" с гимнастичките да бъде свален от ефир

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Миниглоба за "Национална лотария" за клипа с гимнастичките

Комисията по хазарта не е открила други нарушения в договорите между националните телевизии и организаторите на лотарии

30 апр 2018

Изтърканата реклама на лотариите

Вицепремиерът Симеонов предлага да се забрани рекламата на лотарийни игри и продажбата на талончета да става само в лицензирани помещения

27 апр 2018

All Channels започва да предлага услугите си в Австрия

Българската комуникационна група откри офис във Виена

14 мар 2018

"Дневник": Как спортни федерации се финансират и от тотото, и от конкурента му

Партньорството на "Национална лотария" с волейболната федерация и рекламата с участие на гимнастичките поставят въпроса редно ли е спортовете с издръжка от тотализатора да взимат средства и от частни хазартни компании

12 мар 2018

Големият джакпот е за лотариите на Божков

Новият хазартен лидер "Национална лотария" порасна четири пъти за година и измести държавното тото

19 авг 2016
"Шоколада само го миришем..." - тази реплика, произнесена от треньорката на националния отбор по художествена гимнастика Илиана Раева, направи много популярен един от последните рекламни клипове на "Национална лотария". Той обаче предизвика много повече реакции на недоволство и съмнения, че нарушава етичнитe правила за реклама, използвайки и част от гимнастичките в отбора на Раева.

В свое решение Националният съвет по саморегулация (НСС) вече е констатирал, че тези съмнения са основателни и рекламата нарушава няколко основни членове от Националните етични правила за реклама и търговска комуникация. Етичната комисия към организацията препоръчва клипът да бъде приведен в съответствие с Етичния кодекс или да бъде спрян от разпространение в ефир. Той обаче е бил планиран за излъчване до края на февруари. Решението, макар и закъсняло, е поредното, което се занимава с рекламата на хазарт - сива територия, в която основните играчи оперират напълно комфортно въпреки ограниченията на закона и етичните правила. То би следвало да попречи кампанията да има продължение.

Предисторията

Основни участници в клипа на лотарията са момичетата от националния отбор по художествена гимнастика и треньорката. Рекламата промотираше нов билет от лотарията с формата на шоколад с обещавани печалби до 500 000 лв.

Тя бе планирана за излъчване по двете най-гледани телевизии в България - bTV и Nova. Справка на "Капитал" в медия агенция и агенцията за медиен и рекламен мониторинг ГАРБ показа, че тя се е излъчвала от 12 февруари до края на месеца в двете основни телевизии и някои от нишовите им канали (виж таблицата).



В рамките на по-малко от месец, за който рекламата се е въртяла в национален ефир, е била видяна от близо 5.5 млн. души, или близо 80% от хората, гледали телевизия по това време. Бюджетът, инвестиран в телевизионна реклама, е близо половин милион лева за по-малко от месец, но изчислен по официалните тарифи на телевизиите, в които не се вземат под внимание направените отстъпки, промоции и бартери, които могат и да са около 70%.

Клипът с гимнастичките предизвика остри реакции. Поне двама граждани, а впоследствие и Националната мрежа за децата подадоха жалби до Националния съвет по саморегулация (НСС), с които сезираха организацията, че телевизионната реклама на Националната лотария създава риск от насърчаване на деца и млади хора към хазартни игри. Националната мрежа за децата поиска спиране на рекламата и законодателни промени за ограничаване на влиянието на хазарта върху децата и младежите.

Преди по-малко от месец в писмото на организацията се казва, че "Клипът откровено насърчава деца и млади хора да играят хазартни игри, търкайки билети с примамливото заглавие "Шоколад", използвайки влиянието на примера на момичетата от националния отбор по художествена гимнастика. Дори и да приемем, че всички участници в клипа фактически имат навършени 18 години, то впечатлението, което се създава, е за участието на деца и млади хора, които са възприемани за пример от други деца, които ги гледат", казват от групата, обединяваща различни граждански организации. С подобно съдържание са и другите две жалби, изпратени до НСС от двама граждани.

Писмата констатират, че рекламата е в разрез с поне четири законови и подзаконови нормативни акта, като цитират разпоредби от Закона за електронните медии, Закона за закрила на детето и Закона за хазарта.

Не на последно място, участието на националния отбор по художествена гимнастика в рекламен клип, който цели придобиването на печалба от собствениците на частното хазартно дружество "Национална лотария", поставя сериозни въпроси и от гледна точка на публичния образ на отбора и Българската федерация по художествена гимнастика, която декларира като своя цел развитието на художествената гимнастика, запазването на нейния национален престиж и увеличаване на социалната значимост на този спорт", посочват от Националната мрежа за децата.

Какво реши комисията

В решението на НСС по казуса с рекламния клип на "Националната лотария" се прави подробен анализ на рекламната комуникация. Организацията е представила и позицията по него на дружеството "Ню геймс", което стои зад "Националната лотария" и е поръчител на телевизионния клип.

Макар и закъсняло, становището на НСС (рекламната кампания е била до края на февруари - бел. ред.), дава ценни изводи и препоръки по отношение рекламата на хазарта.

Комисията вече няколко пъти е изразявала отношението си към рекламата на хазартните игри, които по дефиниция обещават да донесат бърза и лесна печалба на участниците и така създават измамни надежди.

Сега етичната комисия счита, че създателите на разглеждания рекламен клип са използвали множество похвати, които формално съответстват на буквалното съдържание на въведените правила и норми, но в своята съвкупност противоречат на идеята и целта на съответните актове. Например според нея идеята в никаква реклама на хазарт да не се използват деца или лица, които изглеждат непълнолетни, е формално заобиколена с използване на лица, които надхвърлят границата непълнолетен с една или две години във възрастта им.

Идеята никаква търговска комуникация, свързана с хазарта, да не бъде предназначена или насочвана към деца и подрастващи е заобиколена още и с медийните планове, които, без да включват рекламния клип в детски предавания в тесния смисъл, реално излъчват същите часови пояси, които обичайно са достъпни за деца и подрастващи. Идеята да се забрани обвързването на хазарта и спорта чрез забрана за изобразяване на реклама на хазарт върху спортни екипи на младежки състави, която цели да предпази децата от натрапване на хазарта и асоциирането му със спортните постижения, е заобиколена чрез използването на спортна зала и облечени в спортни екипи състезатели, които участват в хазарт, при това с одобрението на техния треньор.

От "Ню геймс" настояват, че рекламата дори потенциално не може да засегне "физическия интегритет и нравственото развитие на децата", пише в официалното им становище. Според компанията децата няма как да се насочат към участие или да се пристрастят към хазартни игри, тъй като участието им в такива игри е забранено и не се допуска от организатора.

"Обстоятелството, че в клипа участват спортисти и треньори по художествена гимнастика, според ответника означава, че доверие към изразеното от тях може да се породи единствено във връзка със съвети, свързани с художествената гимнастика", смятат от "Ню геймс".

Притеснение на НСС относно неразбирането на духа на нормативните и етичните ограничения при рекламата на хазарт идва обаче именно от становището на "Ню геймс", че "законодателят е установил за морално допустимо хазартните игри и спорта да са свързани във връзка със създаване на стимули за подпомагане и развитие" на спорта и спортистите, са убедени в "Ню геймс". Принципно е вярно точно обратното.

От НСС обръщат внимание, че законодателят не смята за морална каквато и да е пряка реклама на хазарт, но допуска известни изключения от тази обща забрана. Именно давайки си сметка за характера на хазарта и факта, че голяма част от хазартните игри са обвързани със спортни резултати, в закона има специален текст, озаглавен "Вноски за социално отговорно поведение", с който задължава организаторите на хазартни игри да правят годишни вноски за социално отговорно поведение, които се включват в бюджета на Министерството на младежта и спорта.

Текстът, който дава право на организаторите на хазартни игри да спонсорират мероприятия, подпомагащи спорта, културата, здравеопазването, образованието и социалното дело, е формулиран като алинея в рамките на общия текст, забраняващ пряката реклама на хазарт, което е израз на изключение от принципно неприемливата за законодателя връзка между спорт и реклама на хазарт. И в този смисъл твърдението за "морална допустимост" между хазарта и спорта е, ако не изцяло невярно, най-малкото подчинено на редица условности.

Етичната комисия счита, че търговската комуникация е в нарушение на три от общо три от Етичните правила за реклама и търговска комуникация на хазартни игри.

НСС отправя принципна препоръка към всички рекламодатели и рекламни агенции да се възползват активно от услугата Copy Advice (предварителен преглед на рекламата с цел да се избегнат жалби от потребители и конкуренти и санкции от Етичната комисия на НСС - бел. ред.), тъй като основната цел на НСС не е санкционираща, а превантивна и е насочена не само към своевременно и ефективно отстраняване от пазара на всякакви форми на нарушения, но и към недопускане на такива.

Основната задача на НСС е да обединява рекламната индустрия зад дефиницията и спазването на правилата на професионалното поведение в областта на рекламата и търговските комуникации, като приеме, разпространи и осигури прилагането на Етичен кодекс в полза на лоялната конкуренция и преди всичко в защита на потребителя. В организацията членуват представители на рекламната индустрия: рекламодатели, рекламни агенции, медии, рекламни специалисти и всякакви други физически и юридически лица или браншови и други асоциации и сдружения, които доброволно приемат целите и устава на НСС. От лятото на миналата година асоциирани членове на организацията са и "Еврофутбол", "Национална лотария" и "Ню геймс", които са се ангажирали с прилагането на Националните етични правила за реклама и търговска комуникация.

Цялото решение може да прочетете на сайта на Националният съвет по саморегулация

Искам да получавам маркетинг бюлетина
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"БГ радио" и още шест радиостанции се продадоха за 5.4 млн. евро 2 "БГ радио" и още шест радиостанции се продадоха за 5.4 млн. евро

Българските им мениджъри ги купиха от ирландската Communicorp, която вече излезе от целия регион

21 юни 2018, 11444 прочитания

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (19 юни) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (19 юни)

Колко инвестира БНТ в световното първенство по футбол; КЗК ще проверява сделката на "Нова" за "Нет инфо" по сигнал на конкуренти; Петя Жекова е новият мениджър "Маркетинг" на Sanofi Pasteur; Бисер Манолов поема управлението на "Forbes България" и др.

19 юни 2018, 1597 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Next Level: Нашите връстници не преследват възможностите, а по-скоро чакат те да дойдат при тях

Носителите на наградата "Най-добър стартъп" на младежкия форум "Изгряващи звезди", организиран от "Джуниър ачийвмънт", разказват откъде идва вдъхновението за техния проект Next Level

Георги Мутафчиев: Докато човек не е дал истински старт на своя бизнес, не може да твърди, че има компетенции в неговата сфера

Носителят на наградата "Най-добър стартъп" на младежкия форум "Изгряващи звезди", организиран от "Джуниър ачийвмънт" разказва откъде идва вдъхновението за неговия проект Knnect.Me

Стажове, стипендии, конкурси (11 - 17 юни)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Помощ и вдъхновение за младите хора

Програмата "Дай старт на успеха" на "Джуниър ачийвмънт" и "Кока-Кола ХБК" влиза в училище, за да помогне на младитe да намерят нужната мотивация за развитие

Юбилейното 10-то издание на форума "Изгряващи звезди" събра най-добрите ученически и студентски стартъпи в България

В рамките на събитието, организирано от "Джуниър ачийвмънт България", бяха връчени награди в повече от 15 категории на младежи от цялата страна

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Тревожни сигнали в телевизия BIT след смяната на собствеността (обновена)*

Журналистите вече трети месец не са получавали заплати

Бойко Борисов и поразяващата греда

Как премиерът като пожарникар (не) падна в кожения диван на патриарха

Милиони в пликове от КТБ

Според свидетели по делото от офисите на Цветан Василев са раздавани пари в брой на политици, регулатори, журналисти, консултанти

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Кино: "Бандитките на Оушън"

Дамският вариант е фриволен към формулата, но с добри актриси

Нежна е нощта

Лубри показва Ladies Only в Пловдив

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 25

Капитал

Брой 25 // 23.06.2018 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

DAILY @7AM // 23.06.2018 Прочетете