Рекламирай на Запад
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Рекламирай на Запад

Александър Сладек, ръководител на All Channels Austria (вляво), и изпълнителният директор на All Channels Communication Group Александър Дурчев

Рекламирай на Запад

Рекламната група All Channels откри офис във Виена и ще предлага творчески и дигитални услуги още в Германия и Швейцария, а изпълнението на проектите ще се извършва от България.

14354 прочитания

Александър Сладек, ръководител на All Channels Austria (вляво), и изпълнителният директор на All Channels Communication Group Александър Дурчев

© All Channels Communication Austria / Sebastian Philipp


И други български агенции имат смесен опит от излизането си на международни пазари.

Разрастването на българска компания в чужбина обикновено е добър сигнал за развитието на местния пазар и повишаване на конкурентоспособността. Особено ако фирмата е от рекламния сектор, който в последните години премина през редица турбуленции, а подобни примери остават рядкост. Сега опит да се установи на западните пазари прави българската комуникационна група All Channels Communication Group. Точно 17 години след основаването й компанията официално откри дружество във Виена с амбицията да спечели нови клиенти чрез предлагането на нестандартни източноевропейски творчески и дигитални решения. Това е една от малкото независими български агенции, които не са част от международна група и предприемат стъпката да се установят на непознат пазар и да разраснат бизнеса си.

Да се докажеш пред чужденците

Основаната от Александър Дурчев All Channels започва работа изцяло като PR агенция, но още от самото начало желанието и голямото предизвикателството пред екипа на компанията е да навлязат в рекламния бранш. В следващите няколко години от създаването й агенцията се фокусира върху събирането на екип и привличането на клиенти. "В началото никой не ни взимаше на сериозно, а ние гледахме и се учихме от всички на пазара", спомня си Дурчев, сега изпълнителен директор на компанията. За налагането на фирмата тогава спомага и сключването на партньорство с американската комуникационна група FleishmanHillard, с която работят и до днес.

През следващите няколко години освен в PR и рекламния бранш All Channels се превръща в група с над 90 души екип и звена, предлагащи още медийни, дигитални и BTL услуги, като по този начин успява да затвори кръга на пълното комуникационно обслужване. Сред обслужваните клиенти са Philips, Decathlon, "Загорка" с бранда "Крадецът на ябълки", Starobrno, АVON и др. "През цялото това време търсихме ръст за компанията, трупахме опит и проекти. Но последните години установихме, че българският пазар трудно предлага ръст, а клиенти често се печелят според предложената цена. Заради всичко това логично решихме да погледнем към растящ пазар, какъвто е австрийският", обяснява пред "Капитал" Александър Дурчев.

Заради установени през годините партньорства и реализирани проекти компанията решава да открие офис именно в Австрия, откъдето целенасочено ще може да достигне до целия немскоeзичен регион, включващ още Германия и Швейцария. Според изпълнителния директор важна роля е изиграла работата им по европейския проект The Innovation in Politics Institute, идейно започнал и спонсориран от Австрия, който им помогнал да изградят контакти в страната и региона.

Установяването на компанията All Channels Austria във Виена отнема повече от година и половина, като най-голямото предизвикателство за екипа е било да спечелят доверието на местните специалисти и да им докажат, че в комуникационния бранш в България има добри практики. "Въпреки полемиките на нашия пазар за ползата от наградите от фестивали и конкурси именно те за нас изиграха важна роля в създаването на добро първо впечатление", казва Дурчев. Според него следващата стъпка в практическото доказване на чужд пазар е изпълнението на малки проекти, което помага за сродяването и започването на съвместен бизнес. "Последната и най-трудна стъпка е да наложим концепции, направени в България", допълва той.

От Запад на Изток

С новата компания целта на All Channels е да договаря клиенти и проекти в Австрия и региона, а творческите и дигитални решения да се изпълняват дистанционно от България. Затова и екипът във Виена е съставен от четирима международни комуникационни специалисти, добре познати в рекламните среди там, които ще бъдат и лицето на компанията.

All Channels Austria се ръководи от Александър Сладек, който преди това е заемал позицията старши консултант в една от големите PR агенции в Австрия – The Skills Group, както и главен маркетинг директор в технологичната Sales Gateway. Той е сформирал и екипа на агенцията във Виена, като в него влизат още творчески директор, специалист по медиа планиране и копирайтър, работили в големи международни групи като Publicis One и Ogilvy. "В България имаме един човек, който координира работата на австрийския офис и вътрешния ресурс в групата. От развитието на агенцията там ще зависи дали ще образуваме цял екип за обслужване на бизнеса в чужбина", казва Дурчев. Различни специалисти от агенцията в страната пък ще бъдат ангажирани по международните проекти.

Услугите, които All Channels Austria ще аутсорсва към България, са основно творчески и дигитални решения. Във Виена агенцията ще предлага самостоятелно и PR услуги заради необходимостта от задълбочено познаване на пазара и езика. Засега компанията там залага повече на работа с фрийланс специалисти, а при трайно установяване на пазара ще разшири и екипа си.

Новото австрийско дружество вече работи и по първи проекти и е на път да подпише договори за дългосрочни партньорства. "Към момента работим по няколко дигитални проекта за австрийска банка и местна младежка организация. Работим и като подизпълнители на проекти на FleishmanHillard и продължаваме с участието си в The Innovation in Politics Institute", допълва изпълнителният директор.

Другите по света

Излизането на изцяло българска агенция извън страната не е прецедент. През годините още няколко компании се прицелваха към чужди пазари в желанието си да се разраснат и да привлекат международни клиенти.

Началото може би поставя комуникационната агенция DeConi, която през 2004 г. отваря офиси в Румъния и Сърбия, като причината е спечелен конкурс за обслужване на бензиностанции OMV на съответните пазари. "Тогава направихме класическата за времената стъпка – агенцията следва клиента", спомня си Емил Георгиев, управляващ директор на компанията. Въпреки натрупаната експертиза тогава рекламодателите в съседните държави не възприемат сериозно българската агенция за разлика от западните им конкуренти, за които вратите тогава са широко отворени. "Дребни поръчки не липсваха, но големи рекламодатели така и не се появиха, а със световната криза в края на десетилетието и рязкото свиване на пазарите местните, по-гъвкави, агенции малко по малко си отвоюваха заетата от нас територия", разказва Георгиев. Така след 2012 г. агенцията DeConi спира да оперира в тези държави. Според управляващия директор обаче работата в Румъния и Сърбия е дала ценен опит на целия екип, който помага на агенцията и досега.

В чужди пазари се прицели и агенцията APRA, която през 2002 г. стана официален партньор на Porter Novelli в България, а преди близо шест години започна да се разраства на съседни пазари, откривайки дружества в Косово, Македония, Албания и Сърбия, обединени в групата APRA Porter Novelli Balkans Communication Group. Капиталът за основаването им е разделен между българката компания и местен партньор в съответните държави. "Чрез международните ни офиси дадохме на Porter Novelli достъп до държави, в които те нямаха интерес да се позиционират поотделно", коментира Томислав Цолов, основател и генерален мениджър на APRA Porter Novelli. Така компанията започва да предлага комуникационно обслужване на своите клиенти в целия регион, като според Цолов най-голямото предизвикателство е да гарантират навсякъде еднакво високо качество и ефективност на комуникационните услуги.

Но дори на самите All Channels това не е първият опит за излизане в други държави. През 2009 г. агенцията стартира бизнес в Полша, където предлага единствено PR услуги. Пазарът тогава обаче не е готов да приеме българските специалисти и установяването на компанията така и не се случва.

Напредването на комуникациите, избледняващите граници между страните и увеличаващите се бюджети направиха излизането на чужди пазари възможно и по-лесно отпреди. Специалистите обаче са единодушни, че е нужно самочувствие и нестандартни решения, за да се превърнат единичните примери за развитие на международен бизнес в стратегии за разрастване.

И други български агенции имат смесен опит от излизането си на международни пазари.

Разрастването на българска компания в чужбина обикновено е добър сигнал за развитието на местния пазар и повишаване на конкурентоспособността. Особено ако фирмата е от рекламния сектор, който в последните години премина през редица турбуленции, а подобни примери остават рядкост. Сега опит да се установи на западните пазари прави българската комуникационна група All Channels Communication Group. Точно 17 години след основаването й компанията официално откри дружество във Виена с амбицията да спечели нови клиенти чрез предлагането на нестандартни източноевропейски творчески и дигитални решения. Това е една от малкото независими български агенции, които не са част от международна група и предприемат стъпката да се установят на непознат пазар и да разраснат бизнеса си.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK