С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
5 апр 2018, 12:12, 30889 прочитания

Уеб сериалите като рекламен канал

Според рекламодатели и медиа директори в България този формат има голям и все още неразработен потенциал

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Уеб сериалите като рекламен канал

Интересът към оригинално видеосъдържание онлайн нараства с всяка година както на глобално, така и на локално ниво. Което го превръща във влиятелен и предпочитан рекламен канал. Особено когато трябва да се печели най-важната за рекламодателите аудитория - младежката, чиито навици за гледане са основно в интернет.

Платформи като Netflix, HBO и Amazon от няколко години развиха уеб сериалите до мощно средство за привличане на качествена аудитория. Все по-често те ще заемат водещо място сред предпочитанията на зрителите, измествайки трайно традиционните тв канали. "Любопитен факт например е, че цената на популярния сериал на Netflix – The Crown, се доближава до реалната сума за годишна издръжка на кралицата на Великобритания. Това само показва посоката, в която се развива индустрията глобално – инвестиране в оригинално, качествено съдържание за онлайн среда", дава пример директорът "Съдържание" в агенция Dentsu Aegis Network Ася Александрова.


Според нея чрез тези формати платформите привличат качествена аудитория, а с това - по-висок трафик и повишен интерес от страна на рекламодателите. "Те от своя страна също имат повишени очаквания да позиционират своите послания в така наречената brand safety (безопасна за марката - бел. ред.) среда", уточнява Александрова.

В България този форматът на уеб сериалите вече има своите първи стъпки, но тепърва ще се развива.

Как българският пазар следва тренда



Уеб телевизията и сериалите станаха популярни в България през последните 2 години, въпреки че в световен мащаб тази еволюция на телевизията започна преди повече от 20 години. С проникването на технологиите и дигитализацията светът се промени и естествено беляза и поколенията, родени в дигиталната ера. Младите и активни хора от Generation Z (родени в края на 90-те години на XX в. и първите години на XXI в.) предефинират разбирането за забавление, медии и дори работна среда. Именно към тях логично се насочват и уеб сериалите като опит на телевизията да достигне до тях.

Двете големи телевизии bTV и "Нова тв", с прилежащата към нея най-влиятелна онлайн група "Нетинфо", започнаха да инвестират усилия в развитие на своите платформи за уеб съдържание и да задържат интереса на публиката със сериали. Но двете групи залагат на различни подходи.

Преди близо три години в "Нетинфо" създадоха платформата 7Talents, специализирана в създаването, промотирането и налагането на онлайн видеопродукции, дигитални звезди и развитието на мрежа от канали за видео във Vbox7.com, YouTube и Facebook. Тя започна да продуцира по-активни и разпознаваеми влогъри (видеоблогъри - бел. авт.), като им помага да разпространяват и монетизират своето съдържание основно чрез продуктово позициониране и специални проекти. От този формат се възползват предимно бързообортните стоки и козметичните компании. Макар и далеч от примера на платформи като Netflix, които разполагат с в пъти по-голям ресурс, 7Talent вече има своите топ сериали. Сред тях се откроява "Не така, брат" (който има вече шест сезона и 29 хил. последователи в Instagram), "Следвай ме" и "Апартамент 404", които имат съответно втори и трети сезон. Аудиторията на видеосъдържанието, предлагано от 7Talents, е до 25 години, т.е. най-трудните за достигане от рекламодателите млади зрители, които отсъстват като потребители на телевизия и предпочитат компютъра и мобилния телефон.

През платформата Nova Play "Нова тв" също гради трайни навици сред зрителите да следят любимите си сериали основно онлайн. Тренда да се гледа в интернет преобърна поредицата "Откраднат живот". "Нова" пускаше епизода от тв екрана в интернет броени минути след ефирното му излъчване и това даде възможност на по-широка аудитория да гледа съответната серия в удобно за нея време.

От bTV коментираха, че стратегията им е да предоставят видеосъдържание през всички платформи на bTV Media Group - voyo и btvplus. "Безплатната ни онлайн платформа btvplus.bg, където всичките програми на bTV са достъпни до седем дни след излъчване в ефир, добавя много голяма аудитория от млади потребители към съдържанието ни", коментират от медиата. Според най-скорошните данни на Gemius 19% от аудиторията на btvplus е на възраст 18-24 (за цялата интернет аудитория например 15% от потребителите са в тази възрастова група).

Според екипа на телевизията предпочитанията на потребителите не се определят от платформата, а от съдържанието, като младите хора могат да гледат включително и в движение, независимо от жанра. От медиата посочват като показателно, че еднакво успешни сред младите потребители онлайн са продукции като "Скъпи наследници", "Гласът на България" и "Бригада Нов дом", които са много различни една от друга. Например от старта на "Гласът на България" 62% от всички, които са гледали шоуто през онлайн платформите, са на възраст 18-34, а за "Бригада Нов дом" процентът от тази възрастова група е 66.

Малко по-различни от телевизионна поредица

Уеб сериалите като цяло следват логиката на създаване и излъчване на телевизионните сериали, но епизодите са с по-кратко времетраене и с по-ограничени продукционни бюджети.

От маркетинг отдела на телекома "Мобилтел" коментират, че именно удобството прави уеб сериалите подходящ канал за комуникация към най-младата аудитория. Ефективният подход обаче следва да е различен от чисто рекламно позициониране и върви в посока към интеграция между бранда и съдържанието (историята, която разказва сериалът), е мнението на експертите на мобилния оператор. "Това е продиктувано от факта, че поколението Z е поколение на по-скептични млади хора, които търсят оригиналността, разполагат с огромен набор от информация онлайн и затова не се влияят от стандартните маркетингови съобщения", разказват от "Мобилтел". Според компанията, за да бъде работещо едно позициониране в такъв тип съдържание, е важно брандът да е естествен, а комуникацията да е адаптирана като послание, елементи, дори анимация и присъствие в самото съдържание.

"Онлайн форматът има потенциала да достигне до доста по-тясна аудитория, но пък предлага неограничени възможности за комуникация с нея. Включването на такъв тип канал в микса на клиента може сериозно да подкрепи маркетинговите му активности", обяснява Ася Александрова от Dentsu.

Според Александрова оригиналните уеб сериали в България отчитат добри резултати, но са насочени главно към младежка аудитория. По думите й истински хит обаче би било излъчването на уеб сериал, който да привлече и активните български потребители, атрактивни за голяма част от рекламодателите. "Може би и поради тази причина от април "Нетинфо" започват да излъчват в платформата си VBOX7 и сериала "Аз съм никой", създаден от мексиканския медиен гигант и един от най-големите производители на сериали в испаноезична Америка – Televisa", коментира Александрова.

bTV от своя страна отчитат сериозен интерес и ръст на онлайн гледаемостта на продуцирания за ефир сериал "Скъпи наследници" през платформите Voyo и bTV plus. "Това неминуемо води след себе си и интерес от страна на брандовете на българския пазар", казват от медиата.

Управляващият директор на Media Club Катерина Буюклиева е категорична, че уеб сериалите имат всички шансове да са ефективен комуникационен/рекламен канал. "Важно е съдържанието да привлича аудитория, а за да се случва това, е необходимо нещо много просто - да познаваш навиците на тази потенциално много голяма аудитория и да създаваш съдържание, което да поддържа интерес", коментира Буюклиева. Според нея най-добрата рекламна форма е интегрирането й в съдържанието, като е важно да присъства органично, не като кръпка. Това изисква работа в широк екип - рекламодател+продуцент+медиа агенция. "Ролята на всеки е важна, защото само така се достига до ефективно рекламно присъствие: рекламодателят е инвеститор, продуцентът е създател на съдържанието, медиа агенцията е задължена да изгради ефективна медийна стратегия и да гарантира резултат", обяснява Буюклиева.

Интерес към онлайн сериалите има и те ще стават все по-популярен формат, ако продуцентите вложат повече средства и усилия, за да адресират различните интересни за младата аудитория теми.
Онлайн като медиа е много по-удобна за младежката аудитория


Иван Стоев,
маркетинг директор на производителя на сладки изделия "Престиж 96" (който рекламира в онлайн формати с брандове като вафлите Споко и Хипер)

Младежката аудитория като таргет е изключително сложно да бъде достигната през стандартните форми на комуникация като тв реклама. Основните причини са три:

1) Малкото предавания, предназначени за тази аудитория, които се правят за телевизия;

2) Намаляващата гледаемост на телевизия от страна на младежите;

3) Все по-разпространеното и в България мултиекранно консумиране на съдържание, т.е. младите хора използват няколко устройства едновременно, като в различните моменти могат да гледат телевизия, ползват смартфон или друго мобилно устройство, както и да правят нещо на компютър или игрална конзола.

Тези три причини карат рекламодателите да търсят по-ефективни средства, чрез които да достигнат до тази аудитория. Такива биха могли да бъдат уеб сериалите. Онлайн като медиа е много по-удобна за младежката аудитория, защото позволява контрол над времето за гледане, възможност за интеракция както с героите, така и с авторите на съдържание, възможности за споделяне с приятели в реално време.

Интерес към уеб сериалите има, и ако продуцентите вложат повече средства и усилия, така че да адресират различните тематики по различни начини като съдържание и актьорски състав, това ще става все по-популярен формат.

Искам да получавам маркетинг бюлетина
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Все повече местно и онлайн съдържание 1 Все повече местно и онлайн съдържание

Четирима български тв мениджъри разказват какви са тенденциите и плановете за инвестиции в съдържание и технологии

18 яну 2019, 1710 прочитания

Facebook ще инвестира 300 млн. долара в подпомагане на журналистиката Facebook ще инвестира 300 млн. долара в подпомагане на журналистиката

Сумата ще бъде насочена основно към американски медийни организации

16 яну 2019, 1350 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Предприемаческа програма изпраща 70 европейци в САЩ

Двама българи бяха стипендианти на Young Transatlantic Innovation Leaders Initiative през 2018 г.

Стажове, стипендии, конкурси (19 – 25 ноември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (10 Април)

"Юнайтед партнърс" се присъедини към международната мрежа Nextlaw Public Affairs; Агенция Nitram ще изработва рекламните концепции на "Загорка"; Уеб сериалите като рекламен канал; Fox предложи Sky News на купувача си Walt Disney; Snapchat стартира първата си телевизионна кампания за да достигне до по-възрастна аудитория

Защита за виртуалното ми "Аз"

След злоупотребите с онлайн идентичност, идват и застраховки в помощ на пострадалите

Какво счупи пазара на ток

Държавата е почти монополист в предлагането, а ЕРП-тата са основният купувач, който няма мотив да търси ниска цена

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Седем дни в Санкт Петербург

Град на контрасти, театри и невероятни истории

Книга: Тара Съливан - "Златното момче"

Дебютният роман на американската писателка ни представя историята на дете-албинос в Африка

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 3

Капитал

Брой 3 // 19.01.2019 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: По-важното от уикенда и какво се очаква през новата седмица

Емисия

DAILY @7PM // 20.01.2019 Прочетете