С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
5 апр 2018, 12:12, 32025 прочитания

Уеб сериалите като рекламен канал

Според рекламодатели и медиа директори в България този формат има голям и все още неразработен потенциал

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Уеб сериалите като рекламен канал

Интересът към оригинално видеосъдържание онлайн нараства с всяка година както на глобално, така и на локално ниво. Което го превръща във влиятелен и предпочитан рекламен канал. Особено когато трябва да се печели най-важната за рекламодателите аудитория - младежката, чиито навици за гледане са основно в интернет.

Платформи като Netflix, HBO и Amazon от няколко години развиха уеб сериалите до мощно средство за привличане на качествена аудитория. Все по-често те ще заемат водещо място сред предпочитанията на зрителите, измествайки трайно традиционните тв канали. "Любопитен факт например е, че цената на популярния сериал на Netflix – The Crown, се доближава до реалната сума за годишна издръжка на кралицата на Великобритания. Това само показва посоката, в която се развива индустрията глобално – инвестиране в оригинално, качествено съдържание за онлайн среда", дава пример директорът "Съдържание" в агенция Dentsu Aegis Network Ася Александрова.


Според нея чрез тези формати платформите привличат качествена аудитория, а с това - по-висок трафик и повишен интерес от страна на рекламодателите. "Те от своя страна също имат повишени очаквания да позиционират своите послания в така наречената brand safety (безопасна за марката - бел. ред.) среда", уточнява Александрова.

В България този форматът на уеб сериалите вече има своите първи стъпки, но тепърва ще се развива.

Как българският пазар следва тренда



Уеб телевизията и сериалите станаха популярни в България през последните 2 години, въпреки че в световен мащаб тази еволюция на телевизията започна преди повече от 20 години. С проникването на технологиите и дигитализацията светът се промени и естествено беляза и поколенията, родени в дигиталната ера. Младите и активни хора от Generation Z (родени в края на 90-те години на XX в. и първите години на XXI в.) предефинират разбирането за забавление, медии и дори работна среда. Именно към тях логично се насочват и уеб сериалите като опит на телевизията да достигне до тях.

Двете големи телевизии bTV и "Нова тв", с прилежащата към нея най-влиятелна онлайн група "Нетинфо", започнаха да инвестират усилия в развитие на своите платформи за уеб съдържание и да задържат интереса на публиката със сериали. Но двете групи залагат на различни подходи.

Преди близо три години в "Нетинфо" създадоха платформата 7Talents, специализирана в създаването, промотирането и налагането на онлайн видеопродукции, дигитални звезди и развитието на мрежа от канали за видео във Vbox7.com, YouTube и Facebook. Тя започна да продуцира по-активни и разпознаваеми влогъри (видеоблогъри - бел. авт.), като им помага да разпространяват и монетизират своето съдържание основно чрез продуктово позициониране и специални проекти. От този формат се възползват предимно бързообортните стоки и козметичните компании. Макар и далеч от примера на платформи като Netflix, които разполагат с в пъти по-голям ресурс, 7Talent вече има своите топ сериали. Сред тях се откроява "Не така, брат" (който има вече шест сезона и 29 хил. последователи в Instagram), "Следвай ме" и "Апартамент 404", които имат съответно втори и трети сезон. Аудиторията на видеосъдържанието, предлагано от 7Talents, е до 25 години, т.е. най-трудните за достигане от рекламодателите млади зрители, които отсъстват като потребители на телевизия и предпочитат компютъра и мобилния телефон.

През платформата Nova Play "Нова тв" също гради трайни навици сред зрителите да следят любимите си сериали основно онлайн. Тренда да се гледа в интернет преобърна поредицата "Откраднат живот". "Нова" пускаше епизода от тв екрана в интернет броени минути след ефирното му излъчване и това даде възможност на по-широка аудитория да гледа съответната серия в удобно за нея време.

От bTV коментираха, че стратегията им е да предоставят видеосъдържание през всички платформи на bTV Media Group - voyo и btvplus. "Безплатната ни онлайн платформа btvplus.bg, където всичките програми на bTV са достъпни до седем дни след излъчване в ефир, добавя много голяма аудитория от млади потребители към съдържанието ни", коментират от медиата. Според най-скорошните данни на Gemius 19% от аудиторията на btvplus е на възраст 18-24 (за цялата интернет аудитория например 15% от потребителите са в тази възрастова група).

Според екипа на телевизията предпочитанията на потребителите не се определят от платформата, а от съдържанието, като младите хора могат да гледат включително и в движение, независимо от жанра. От медиата посочват като показателно, че еднакво успешни сред младите потребители онлайн са продукции като "Скъпи наследници", "Гласът на България" и "Бригада Нов дом", които са много различни една от друга. Например от старта на "Гласът на България" 62% от всички, които са гледали шоуто през онлайн платформите, са на възраст 18-34, а за "Бригада Нов дом" процентът от тази възрастова група е 66.

Малко по-различни от телевизионна поредица

Уеб сериалите като цяло следват логиката на създаване и излъчване на телевизионните сериали, но епизодите са с по-кратко времетраене и с по-ограничени продукционни бюджети.

От маркетинг отдела на телекома "Мобилтел" коментират, че именно удобството прави уеб сериалите подходящ канал за комуникация към най-младата аудитория. Ефективният подход обаче следва да е различен от чисто рекламно позициониране и върви в посока към интеграция между бранда и съдържанието (историята, която разказва сериалът), е мнението на експертите на мобилния оператор. "Това е продиктувано от факта, че поколението Z е поколение на по-скептични млади хора, които търсят оригиналността, разполагат с огромен набор от информация онлайн и затова не се влияят от стандартните маркетингови съобщения", разказват от "Мобилтел". Според компанията, за да бъде работещо едно позициониране в такъв тип съдържание, е важно брандът да е естествен, а комуникацията да е адаптирана като послание, елементи, дори анимация и присъствие в самото съдържание.

"Онлайн форматът има потенциала да достигне до доста по-тясна аудитория, но пък предлага неограничени възможности за комуникация с нея. Включването на такъв тип канал в микса на клиента може сериозно да подкрепи маркетинговите му активности", обяснява Ася Александрова от Dentsu.

Според Александрова оригиналните уеб сериали в България отчитат добри резултати, но са насочени главно към младежка аудитория. По думите й истински хит обаче би било излъчването на уеб сериал, който да привлече и активните български потребители, атрактивни за голяма част от рекламодателите. "Може би и поради тази причина от април "Нетинфо" започват да излъчват в платформата си VBOX7 и сериала "Аз съм никой", създаден от мексиканския медиен гигант и един от най-големите производители на сериали в испаноезична Америка – Televisa", коментира Александрова.

bTV от своя страна отчитат сериозен интерес и ръст на онлайн гледаемостта на продуцирания за ефир сериал "Скъпи наследници" през платформите Voyo и bTV plus. "Това неминуемо води след себе си и интерес от страна на брандовете на българския пазар", казват от медиата.

Управляващият директор на Media Club Катерина Буюклиева е категорична, че уеб сериалите имат всички шансове да са ефективен комуникационен/рекламен канал. "Важно е съдържанието да привлича аудитория, а за да се случва това, е необходимо нещо много просто - да познаваш навиците на тази потенциално много голяма аудитория и да създаваш съдържание, което да поддържа интерес", коментира Буюклиева. Според нея най-добрата рекламна форма е интегрирането й в съдържанието, като е важно да присъства органично, не като кръпка. Това изисква работа в широк екип - рекламодател+продуцент+медиа агенция. "Ролята на всеки е важна, защото само така се достига до ефективно рекламно присъствие: рекламодателят е инвеститор, продуцентът е създател на съдържанието, медиа агенцията е задължена да изгради ефективна медийна стратегия и да гарантира резултат", обяснява Буюклиева.

Интерес към онлайн сериалите има и те ще стават все по-популярен формат, ако продуцентите вложат повече средства и усилия, за да адресират различните интересни за младата аудитория теми.
Онлайн като медиа е много по-удобна за младежката аудитория


Иван Стоев,
маркетинг директор на производителя на сладки изделия "Престиж 96" (който рекламира в онлайн формати с брандове като вафлите Споко и Хипер)

Младежката аудитория като таргет е изключително сложно да бъде достигната през стандартните форми на комуникация като тв реклама. Основните причини са три:

1) Малкото предавания, предназначени за тази аудитория, които се правят за телевизия;

2) Намаляващата гледаемост на телевизия от страна на младежите;

3) Все по-разпространеното и в България мултиекранно консумиране на съдържание, т.е. младите хора използват няколко устройства едновременно, като в различните моменти могат да гледат телевизия, ползват смартфон или друго мобилно устройство, както и да правят нещо на компютър или игрална конзола.

Тези три причини карат рекламодателите да търсят по-ефективни средства, чрез които да достигнат до тази аудитория. Такива биха могли да бъдат уеб сериалите. Онлайн като медиа е много по-удобна за младежката аудитория, защото позволява контрол над времето за гледане, възможност за интеракция както с героите, така и с авторите на съдържание, възможности за споделяне с приятели в реално време.

Интерес към уеб сериалите има, и ако продуцентите вложат повече средства и усилия, така че да адресират различните тематики по различни начини като съдържание и актьорски състав, това ще става все по-популярен формат.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Най-важните бизнес новини: всяка сутрин и вечер в мобилното приложение "Kапитал PRO" Най-важните бизнес новини: всяка сутрин и вечер в мобилното приложение "Kапитал PRO"

Четете бизнес, икономическа, международна и политическа информация в нов удобен формат на своя телефон

10 окт 2019, 1387 прочитания

СЕМ започна процедура за отстраняване на директора на БНР Светослав Костов 1 СЕМ започна процедура за отстраняване на директора на БНР Светослав Костов

Това е първата стъпка за разрешаване на кризата в БНР, следващата седмица се чака окончателно прекратяване на мандата

9 окт 2019, 1858 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (10 Април)

"Юнайтед партнърс" се присъедини към международната мрежа Nextlaw Public Affairs; Агенция Nitram ще изработва рекламните концепции на "Загорка"; Уеб сериалите като рекламен канал; Fox предложи Sky News на купувача си Walt Disney; Snapchat стартира първата си телевизионна кампания за да достигне до по-възрастна аудитория

Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Единственият непартиен кандидат се бори за гласове с малък бюджет и без подкрепа от партийни структури

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

Надежда за "Ирина"

Режисьорката Надежда Косева преплита темите за женската сила и клаустрофобията на малкия град в новия си филм