Интересът към оригинално видеосъдържание онлайн нараства с всяка година както на глобално, така и на локално ниво. Което го превръща във влиятелен и предпочитан рекламен канал. Особено когато трябва да се печели най-важната за рекламодателите аудитория - младежката, чиито навици за гледане са основно в интернет.
Платформи като Netflix, HBO и Amazon от няколко години развиха уеб сериалите до мощно средство за привличане на качествена аудитория. Все по-често те ще заемат водещо място сред предпочитанията на зрителите, измествайки трайно традиционните тв канали. "Любопитен факт например е, че цената на популярния сериал на Netflix – The Crown, се доближава до реалната сума за годишна издръжка на кралицата на Великобритания. Това само показва посоката, в която се развива индустрията глобално – инвестиране в оригинално, качествено съдържание за онлайн среда", дава пример директорът "Съдържание" в агенция Dentsu Aegis Network Ася Александрова.
Според нея чрез тези формати платформите привличат качествена аудитория, а с това - по-висок трафик и повишен интерес от страна на рекламодателите. "Те от своя страна също имат повишени очаквания да позиционират своите послания в така наречената brand safety (безопасна за марката - бел. ред.) среда", уточнява Александрова.
В България този форматът на уеб сериалите вече има своите първи стъпки, но тепърва ще се развива.
Как българският пазар следва тренда
Уеб телевизията и сериалите станаха популярни в България през последните 2 години, въпреки че в световен мащаб тази еволюция на телевизията започна преди повече от 20 години. С проникването на технологиите и дигитализацията светът се промени и естествено беляза и поколенията, родени в дигиталната ера. Младите и активни хора от Generation Z (родени в края на 90-те години на XX в. и първите години на XXI в.) предефинират разбирането за забавление, медии и дори работна среда. Именно към тях логично се насочват и уеб сериалите като опит на телевизията да достигне до тях.
Двете големи телевизии bTV и "Нова тв", с прилежащата към нея най-влиятелна онлайн група "Нетинфо", започнаха да инвестират усилия в развитие на своите платформи за уеб съдържание и да задържат интереса на публиката със сериали. Но двете групи залагат на различни подходи.
Преди близо три години в "Нетинфо" създадоха платформата 7Talents, специализирана в създаването, промотирането и налагането на онлайн видеопродукции, дигитални звезди и развитието на мрежа от канали за видео във Vbox7.com, YouTube и Facebook. Тя започна да продуцира по-активни и разпознаваеми влогъри (видеоблогъри - бел. авт.), като им помага да разпространяват и монетизират своето съдържание основно чрез продуктово позициониране и специални проекти. От този формат се възползват предимно бързообортните стоки и козметичните компании. Макар и далеч от примера на платформи като Netflix, които разполагат с в пъти по-голям ресурс, 7Talent вече има своите топ сериали. Сред тях се откроява "Не така, брат" (който има вече шест сезона и 29 хил. последователи в Instagram), "Следвай ме" и "Апартамент 404", които имат съответно втори и трети сезон. Аудиторията на видеосъдържанието, предлагано от 7Talents, е до 25 години, т.е. най-трудните за достигане от рекламодателите млади зрители, които отсъстват като потребители на телевизия и предпочитат компютъра и мобилния телефон.
През платформата Nova Play "Нова тв" също гради трайни навици сред зрителите да следят любимите си сериали основно онлайн. Тренда да се гледа в интернет преобърна поредицата "Откраднат живот". "Нова" пускаше епизода от тв екрана в интернет броени минути след ефирното му излъчване и това даде възможност на по-широка аудитория да гледа съответната серия в удобно за нея време.
От bTV коментираха, че стратегията им е да предоставят видеосъдържание през всички платформи на bTV Media Group - voyo и btvplus. "Безплатната ни онлайн платформа btvplus.bg, където всичките програми на bTV са достъпни до седем дни след излъчване в ефир, добавя много голяма аудитория от млади потребители към съдържанието ни", коментират от медиата. Според най-скорошните данни на Gemius 19% от аудиторията на btvplus е на възраст 18-24 (за цялата интернет аудитория например 15% от потребителите са в тази възрастова група).
Според екипа на телевизията предпочитанията на потребителите не се определят от платформата, а от съдържанието, като младите хора могат да гледат включително и в движение, независимо от жанра. От медиата посочват като показателно, че еднакво успешни сред младите потребители онлайн са продукции като "Скъпи наследници", "Гласът на България" и "Бригада Нов дом", които са много различни една от друга. Например от старта на "Гласът на България" 62% от всички, които са гледали шоуто през онлайн платформите, са на възраст 18-34, а за "Бригада Нов дом" процентът от тази възрастова група е 66.
Малко по-различни от телевизионна поредица
Уеб сериалите като цяло следват логиката на създаване и излъчване на телевизионните сериали, но епизодите са с по-кратко времетраене и с по-ограничени продукционни бюджети.
От маркетинг отдела на телекома "Мобилтел" коментират, че именно удобството прави уеб сериалите подходящ канал за комуникация към най-младата аудитория. Ефективният подход обаче следва да е различен от чисто рекламно позициониране и върви в посока към интеграция между бранда и съдържанието (историята, която разказва сериалът), е мнението на експертите на мобилния оператор. "Това е продиктувано от факта, че поколението Z е поколение на по-скептични млади хора, които търсят оригиналността, разполагат с огромен набор от информация онлайн и затова не се влияят от стандартните маркетингови съобщения", разказват от "Мобилтел". Според компанията, за да бъде работещо едно позициониране в такъв тип съдържание, е важно брандът да е естествен, а комуникацията да е адаптирана като послание, елементи, дори анимация и присъствие в самото съдържание.
"Онлайн форматът има потенциала да достигне до доста по-тясна аудитория, но пък предлага неограничени възможности за комуникация с нея. Включването на такъв тип канал в микса на клиента може сериозно да подкрепи маркетинговите му активности", обяснява Ася Александрова от Dentsu.
Според Александрова оригиналните уеб сериали в България отчитат добри резултати, но са насочени главно към младежка аудитория. По думите й истински хит обаче би било излъчването на уеб сериал, който да привлече и активните български потребители, атрактивни за голяма част от рекламодателите. "Може би и поради тази причина от април "Нетинфо" започват да излъчват в платформата си VBOX7 и сериала "Аз съм никой", създаден от мексиканския медиен гигант и един от най-големите производители на сериали в испаноезична Америка – Televisa", коментира Александрова.
bTV от своя страна отчитат сериозен интерес и ръст на онлайн гледаемостта на продуцирания за ефир сериал "Скъпи наследници" през платформите Voyo и bTV plus. "Това неминуемо води след себе си и интерес от страна на брандовете на българския пазар", казват от медиата.
Управляващият директор на Media Club Катерина Буюклиева е категорична, че уеб сериалите имат всички шансове да са ефективен комуникационен/рекламен канал. "Важно е съдържанието да привлича аудитория, а за да се случва това, е необходимо нещо много просто - да познаваш навиците на тази потенциално много голяма аудитория и да създаваш съдържание, което да поддържа интерес", коментира Буюклиева. Според нея най-добрата рекламна форма е интегрирането й в съдържанието, като е важно да присъства органично, не като кръпка. Това изисква работа в широк екип - рекламодател+продуцент+медиа агенция. "Ролята на всеки е важна, защото само така се достига до ефективно рекламно присъствие: рекламодателят е инвеститор, продуцентът е създател на съдържанието, медиа агенцията е задължена да изгради ефективна медийна стратегия и да гарантира резултат", обяснява Буюклиева.
Интерес към онлайн сериалите има и те ще стават все по-популярен формат, ако продуцентите вложат повече средства и усилия, за да адресират различните интересни за младата аудитория теми.
Онлайн като медиа е много по-удобна за младежката аудитория

маркетинг директор на производителя на сладки изделия "Престиж 96" (който рекламира в онлайн формати с брандове като вафлите Споко и Хипер)
Младежката аудитория като таргет е изключително сложно да бъде достигната през стандартните форми на комуникация като тв реклама. Основните причини са три:
1) Малкото предавания, предназначени за тази аудитория, които се правят за телевизия;
2) Намаляващата гледаемост на телевизия от страна на младежите;
3) Все по-разпространеното и в България мултиекранно консумиране на съдържание, т.е. младите хора използват няколко устройства едновременно, като в различните моменти могат да гледат телевизия, ползват смартфон или друго мобилно устройство, както и да правят нещо на компютър или игрална конзола.
Тези три причини карат рекламодателите да търсят по-ефективни средства, чрез които да достигнат до тази аудитория. Такива биха могли да бъдат уеб сериалите. Онлайн като медиа е много по-удобна за младежката аудитория, защото позволява контрол над времето за гледане, възможност за интеракция както с героите, така и с авторите на съдържание, възможности за споделяне с приятели в реално време.
Интерес към уеб сериалите има, и ако продуцентите вложат повече средства и усилия, така че да адресират различните тематики по различни начини като съдържание и актьорски състав, това ще става все по-популярен формат.
Интересът към оригинално видеосъдържание онлайн нараства с всяка година както на глобално, така и на локално ниво. Което го превръща във влиятелен и предпочитан рекламен канал. Особено когато трябва да се печели най-важната за рекламодателите аудитория - младежката, чиито навици за гледане са основно в интернет.
Платформи като Netflix, HBO и Amazon от няколко години развиха уеб сериалите до мощно средство за привличане на качествена аудитория. Все по-често те ще заемат водещо място сред предпочитанията на зрителите, измествайки трайно традиционните тв канали. "Любопитен факт например е, че цената на популярния сериал на Netflix – The Crown, се доближава до реалната сума за годишна издръжка на кралицата на Великобритания. Това само показва посоката, в която се развива индустрията глобално – инвестиране в оригинално, качествено съдържание за онлайн среда", дава пример директорът "Съдържание" в агенция Dentsu Aegis Network Ася Александрова.
0 коментара