Пазарът на интернет реклама за първи път надмина 100 млн. лв.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пазарът на интернет реклама за първи път надмина 100 млн. лв.

Вложенията във видеорекламите през 2017 г. остават непроменени или общо 7.3 млн. лв., показва анализът

Пазарът на интернет реклама за първи път надмина 100 млн. лв.

Инвестициите са пораснали с 16% през 2017 г., показват данните на IAB България

6849 прочитания

Вложенията във видеорекламите през 2017 г. остават непроменени или общо 7.3 млн. лв., показва анализът

© Цветелина Белутова


Инвестициите в интернет реклама в България продължават на растат, но с по-бавни темпове, а технологичните гиганти Google и Facebook си поделят все по-голям дял от питата. Това стана ясно на осмия форум на "IAB България", който събира дигиталната индустрия и очертава тенденциите на пазара. Данните показват още, че общият размер на нетните инвестиции в онлайн реклама достигат за първи път 106.1 млн. лв. за 2017 г., което е с 16% повече спрямо 2016 г.

Къде се инвестира най-много

След динамичната 2017 г., в която основните играчи на глобалния онлайн пазар Google и Facebook преминаха през редица турболенции и краткотраен спад на доверие сред рекламодателите, след обявените грешки при отчитането на резултатите от кампаниите, те все пак продължават да доминират дигиталното поле. Според изследването на "IAB България", базирано на подадена информация от 24 от най-големите медийни компании и рекламни агенции в страната, двете платформи заедно държат общо 64% от инвестициите е онлайн реклама в България или общо около 63.6 млн. лв., които включват и реклама в YouTube.

Те са и сред най-бързо растящите канали. През 2017 г. социалната платформа привлича с 30% повече нетни инвестиции спрямо 2016 г., достигайки 28.5 млн. лв. Към търсачката на Google са насочени 23.9 млн. лв. или с 21% повече, а към платформата за видеосподеляне YouTube – 11.2 млн. лв., което е ръст от 23%.

Дисплейната реклама, която включва мобилна и видеореклама, пък не отчита големи промени през изминалата година. Тя заема 34% от общия размер на дигиталната реклама или 36.5 млн. лв. за 2017 г., което е едва с 1% повече в сравнение с 2016 г.

Въпреки прогнозите на пазара за засилено използване на видеа като рекламен формат, то вложенията във видеорекламите през 2017 г. остават непроменени или общо 7.3 млн. лв. С 38% пък се увеличават инвестициите в мобилната реклама, достигайки 4.3 млн. лв.

Макар все още програматик технологията да не се е установила трайно на българския пазар, автоматизираното закупуване на рекламна площ отчита двуцифрен ръст. През 2017 г. рекламодателите са насочили общо 3.1 млн. лв. през програматик или с 43% повече спрямо предходната година, показват още данните на "IAB България".

Най-големите онлайн рекламодатели

През изминалата година най-големият рекламодател в интернет е "Кауфланд България", като компанията за първи път попада на лидерската позиция в класацията, измествайки гиганта Procter&Gamble.

Класирането е изготвено на база индекси и включва само брутни рекламните бюджети, инвестирани в български онлайн медии. Не са отчетени вложенията във Facebook, Google, YouTube или други онлайн канали. На второ място по обем инвестиции в интернет реклама през 2017 г. попада БТК (Vivacom), изкачвайки се с четири позиции в класацията, следвана от Mondelez.

Традиционно индустриите с най-големи рекламни бюджети са "Потребителски стоки"и "Финансови услуги" със съответно 36% и 18% от общия обем инвестиции на най-големите 50 рекламодатели в интернет. Сред представените топ 100 на най-активните рекламодатели в страната за 2016 г. не попада нито една компания от категория "Промишлени стоки".

Инвестициите в интернет реклама в България продължават на растат, но с по-бавни темпове, а технологичните гиганти Google и Facebook си поделят все по-голям дял от питата. Това стана ясно на осмия форум на "IAB България", който събира дигиталната индустрия и очертава тенденциите на пазара. Данните показват още, че общият размер на нетните инвестиции в онлайн реклама достигат за първи път 106.1 млн. лв. за 2017 г., което е с 16% повече спрямо 2016 г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    intergalactic avatar :-|
    intergalactic

    64 милиона за Фейсбук и Гугъл изглеждат нереалистично малко.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK