С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
  • K:Reader - изданията
1 27 апр 2018, 12:30, 12206 прочитания

Под хартиена преса

Вестниците в България засега са най-потърпевши от повишаващата се цена на хартията

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
- Цената на целулозата и хартията по света се покачва заради недостиг на суровини и повишено търсене на опаковки.
- В България засега най-потърпевши са вестниците, където поскъпването от началото на годината е около 25%.
- В бранша са изправени пред избор да намаляват броя страници или да вдигат коричната цена.

Светът се дигитализира все повече и първосигналната логика е, че това трябва да значи по-малко използване на хартия и спад на цената й. На практика обаче на пазара се събира буря от други фактори, които въпреки намалялото търсене по тази линия водят до поскъпване през последните три-четири години. Консолидацията при производителите и закриването на производствени мощности в сектора се комбинират с пренасочване на предпочитанията от пластмасови към хартиени опаковки и бум на онлайн търговията, където те са необходими.

Това засяга всеки бизнес, като естествено повече се отразява на тези, където целулозата е ключова суровина - от тоалетната хартия до книгоиздаването. Новото от началото на тази година обаче е ударният скок при вестникарската хартия, който може да удари и без това търпящия криза бизнес модел на пресата навсякъде по света и в България.


Суровината не стига

В най-големия производител в света - Китай, цените на химически обработената целулоза от иглолистна дървесина са се увеличили с 48% през 2017 г. В световен мащаб цените на целулозата вече са надхвърлили предишните върхове, посочват представители на бранша.

В своя публикация South China Morning Post пише, че в страната вероятно и тази година ще има поскъпване основно заради недостиг на суровини и количествата внесена отпадъчна хартия, позовавайки се на информация на един от най-големите производители в бранш - базираната в Хонконг компания Nine Dragons.



Председателят на борда на компанията и една от най-богатите жени в Китай Чун Ян коментира пред медиата, че предприятието й вероятно ще повиши цените на продуктите през 2018 г., притисната от увеличените разходи за суровини, чието предлагане е засегнато от по-строгия контрол на Пекин върху внесената отпадъчна хартия, важен източник за производство на хартиени продукти. "Това води до значителна нестабилност както на вносните, така и на вътрешните цени на преработената хартия", казва тя.

Освен общата тенденция на някои европейски пазари има и допълнителна причина за недостига. Финансовото здраве на много от потребителите на хартия е проблем, все по-често се преминава към отложено плащане и това кара производителите на хартия да се насочат към финансово по-стабилни пазари.

В отчета на най-големия производител на целулоза в България - "Свилоза", се отбелязва, че продажните цени на целулозата за четвъртото тримесечие на 2017 г. спрямо същия период на 2016 г. са по-високи с 34.73%, а за цялата година покачването е 18.21%. В резултат печалбата на компанията е нараснала от 6 на 22 млн. лв. Прогнозата при продажните цени е, че през първото тримесечие на 2018 г. те ще нараснат още малко или ще се задържат на достигнатите нива. Очаква се през второто тримесечие цените да търпят леки корекции в посока надолу до постигане на балансиран световен пазар. Компанията работи предимно за износ за съседни страни като Турция (30.6%) и Румъния (16.6%), Гърция и Сърбия, като в България остават малко под 10% от продукцията й.

Вносен проблем

Световната тенденция за повишаване на цените, макар и с местни особености, важи както за азиатските и американските, така и за европейските пазари, а оттам и за българския, който в голямата си част е вносен. В страната има производство предимно на картони, опаковъчна и санитарна хартия, като големите компании в бранша са приватизирани соцпредприятия - "Монди Стамболийски", "Дуропак", "Костенец ХХИ", "Завод за хартия - Белово".

При тях обаче очакванията са цената тепърва да се покачва. Най-сериозното увеличение в момента, от което страдат печатните медии, е на вестникарската хартия, която е 100% внос. Председателят на съвета на директорите и изпълнителен директор на един от най-големите вносители на хартия в България – "Полиграфснаб", Цанко Комаров коментира пред "Капитал" тенденцията за увеличение цената на хартията от 2016 г. Според него производителите на хартия имат своите основания за това. "Увеличаване на производствените разходи, суровината - бялата целулоза много увеличи цената си - с 300 долара за тон." Друг фактор са повишените цени на електроенергията според Комаров. По думите му проблемът за бизнесите ,потребяващи хартия, не е цената, а определените квоти за съответните пазари. Те много намаляват и се пренасочват към такива, които дават по-добри цени на производителите на хартия.

Управителката на една от водещите фирми в продажбите на хартии и картони за полиграфическата и картонажна промишленост "Славей 91" Венета Димитрова казва, че от 2017 г. има тенденция на всеки три месеца цената на хартията да се увеличава и по нейни груби изчисления е с 8%. Причината за увеличението на цените според Димитрова е фактът, че много заводи са затворени, както и че цената на суровините, от които се произвежда хартията, също се повишава.

Като причина за увеличението играчите на пазара посочват и закриването на няколко предприятия в последните години, като така азиатските пазари - и без това най-голям консуматор на хартия, разчитат още повече на внос на хартия. Затова и голяма част от руските производители работят основно за тях. Това е и причината да намаляват квотите хартия за европейските пазари, което в крайна сметка се отразява и на цената.

Вестник се убива със скъпа хартия

Управителят на "Полиграфснаб" Цанко Комаров коментира, че потреблението на вестникарска хартия в България за 2017 г. е 31 000 тона, а за 2018 г. е заложено да е в рамките на 28 000 тона. Годишният спад е със 7-8% заради падащите тиражи на вестниците и трайната тенденция да развиват онлайн платформите си. "Вносът обаче е по-голям с оглед реекспорта, който се осъществява в България за съседни страни", коментира Комаров.

През последните месеци цената на вестникарската хартия постоянно се повишава - за април, май и юли имаме писма от различни производители, руски и европейски, за промяна в цената на хартията, разказва Комаров.

Управителят на "Вестникарска група България" (издател на "24 часа", "168 часа" и др. ) Венелина Гочева обясни пред "Капитал", че от 31 декември 2017 г. до 1 май 2018 г. цената на хартията се е покачила на пет пъти. "Корекцията в цената започна по Коледа - дни след като бяхме сключили годишния си договор с българския посредник "Полиграфснаб", уточни Гочева (виж карето).

Издателят на вестниците "Уикенд", "Минаха години", списанията Biograph, Diva и др. Мартин Радославов коментира, че цената на хартията се е повишила два пъти в последните два месеца. "Влязохме в 2018 г. при цена от около 1000 лева за тон. От 1 април тя бе увеличена с 10% и стана 1100 лева за тон. Дни след това, около Великден, бяхме сюрпризирани с тревожно писмо от доставчика, че следва ново повишение, което влиза в сила от 1 май. Увеличението този път е с около 17% и така цената за тон е 1300 лева", уточни Радославов. Издателствата, които управлява New Media Group и "Муузон", печатат на вестникарска хартия, доставена от фирма "Ема" - Плевен.

Цената на хартията според управителя на "Полиграфснаб" Цанко Комаров оказва частично влияние върху формирането на коричната цена на изделието, но не в такава сериозна степен, както някои от издателите се опитват да се оправдават с нея. "Едно издание тежи ли си като търсене на пазара, или е достатъчно сериозно, то има постоянно търсене, независимо дали се вдига цената на суровината или не", е мнението на Комаров.

Стратегии за оцеляване

Делът на хартията в общите разходи за печат при различните медии варира от 30 до 60% и затова издателите са категорични, че всяко следващо увеличение ще ги изправя пред трудни решения. "Ще трябва или да увеличим цената на вестника, или да направим компромис с обема на изданието, т.е. да намалим броя страници", обяснява главният редактор и съиздател на "Стандарт" Славка Бозукова.

Засега издателите не са склонни да намаляват броя страници, защото според тях това влияе на интереса на читателите. От март тази година няколко издатели промениха коричната цена на вестниците си с от 10 до 50 стотинки. Корекции на цената от началото на годината правят всекидневниците "24 часа", "Стандарт", "Труд", "Телеграф" и седмичните жълти вестници "Галерия" и "Уикенд".

"24 часа" е най-скъпият всекидневник на пазара. "Ние коригирахме цената на съботния ни брой още преди месец с близо 15%, повишихме цените на седмичниците и списанията в групата. Променихме цените на другия всекидневник в групата - "България днес", и намалихме неговия формат, с което пестим хартия. Намален е и форматът на седмичника "168 часа". Оптимизираме заявките - водим разговори с разпространители и всички търговци - крайни клиенти, за да сме гъвкави с разпределението на тиражите", обясни Венелина Гочева.

Тя уточни, че независимо от факта, че изданията им се развиват добре в интернет и това е и бъдещето на бизнеса, за "Вестникарска група България" хартията - продажби и реклама, са важни. "Големият проблем е, че ситуацията не е придвидима - ние не знаем докога ще продължи тенденцията за увеличаване на цените от руските производители. Затова и правим опит за директен контакт с тях, за да опитаме да направим реалистичен план до края на годината", каза Гочева.

Изпълнителният директор на SBB Media (издател на Elle, National Geographik, Cosmopolitan, "Блясък", "Моето дете" и други) Димитър Друмев коментира, че анализите на тяхната издателска група показват, че наложилите се сред читатели и рекламодатели списания няма да бъдат затруднени. "Всъщност в лошата новина за по-високи цени има скрита добра новина. Първоначално цените започнаха да растат поради консолидация на производители и закриване на производствени мощности. Но това вече няколко години не е причината", каза Друмев. По думите му в сектора с издаване на списания в момента основна причина за повишаването на цените е повишеното търсене – от страна на медии и от страна на компании, които комуникират с клиентите си на хартиен носител.

"Ние не планираме увеличения на коричните цени, защото приходите от събития, дигитални медии и креативни рекламни решения компенсират увеличението на цените на хартията", коментира Друмев.
Повишение

По информация на "Вестникарска група България" цената на вестникарската хартия от началото на годината е нараснала със следните проценти:

от 1 януари +5.94%
от 15 февруари +3.74%
от 23 април +2.70%
от 1 май +12.28%

Издателството изчислява, че общото увеличение с натрупване е 26.73%, считано от януари, до май тази година.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (15 октомври) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (15 октомври)

СЕМ започна процедура за отстраняване на директора на БНР Светослав Костов; Колко инвестират партиите в политическа реклама за местните избори; Interpartners основа група от агенции на Балканите; TikTok забрани политически реклами в платформата си и др.

15 окт 2019, 846 прочитания

"Канал 3" е фаворитът на партиите за предизборна реклама "Канал 3" е фаворитът на партиите за предизборна реклама

Според официалните данни близкият до Пеевски канал е получил най-много средства от политическите формации, ВМРО и ДПС водят по инвестиции в медиите като цяло

13 окт 2019, 2002 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (1 май)

Агенцията "DDB София" е с ново име; Пазарът на интернет реклама за пръв път надмина 100 млн. лв.; Станя Георгиева е новият маркетинг мениджър на foodpanda и др.

Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

Кино: "Писма от Антарктида"

Модерна мелодрама за лъжата от любов

Другари срещу "хулигани"

Изложба изследва хомосексуалността в България по време на комунизма