С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
11 май 2018, 11:45, 10232 прочитания

ТВ доминацията в рекламата ще продължи и през 2018

Инвестициите в реклама нарастват с 8% през 2017 г. и достигат 370.3 млн. лв.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Пикът на телевизионния бизнес

И "БТВ медиа груп", и "Нова броудкастинг груп" отчитат увеличение на приходите и печалбата

20 юли 2018

M3 Communications стана PR агенция на годината

На второ и трето място в конкурса BAPRA Bright Awards се класираха All Channels и APRA Porter Novelli

12 май 2018

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (8 май)

За първи пък журито на ФАРА е разделено в три комисии; IKEA лансира нов рекламен клип; Започна кандидатстването за конкурса "Сайт на годината" и др.

8 май 2018

Под монопола на Facebook и Google

Инвестициите в интернет реклама в България са нараснали с 16% през 2017 г. според "IAB България"

4 май 2018
Фокус на двете големи телевизионни групи е качественото съдържание и дигитализацията
Индустрията прогнозира 12% инфлация в цените на тв реклама през 2018 г.
С умерено темпо нагоре - това обобщава данните за рекламния пазар през 2017 г. и прогнозите за тази година на организацията, която обединява най-големите рекламни агенции в България. Рекламните инвестиции на компаниите продължават да нарастват, а по-голямата част от тях са вложени в телевизия. Така обемът на целия пазар през 2017 г. за пръв път достига близо 370.3 млн. лв. нетни вложения, или с 8% повече в сравнение с година по-рано. Данните и изводите от тях бяха представените по време на първия "Форум на комуникационната индустрия", организиран от Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА), който цели да покаже какво се е случило миналата година и да очертае тенденциите за следващата.

Данните са събрани от български медии и медиа агенции, които са предоставили информация за инвестициите през 2017 г. по канали, както и са направили прогноза за инфлацията в цените през 2018 г. Подобно обширно проучване се прави за пръв път и е добра база, на която агенции и рекламодатели да стъпят в стратегията си през годината. На точността при данните за конкретни суми трябва да се гледа с известни резерви, тъй като все още на пазара ни няма един обективен източник за всички маркетингови инвестиции. Подобни изследвания обаче са ценни и показателни, защото, ако се провеждат по една и съща методика, са показателни за тенденциите на пазара - разпределенията вътре в него, ръст или спад и т.н.

Да живее телевизията

Не е изненада, че телевизията в България продължава да държи най-голям дял от медиа микса, което до голяма степен се дължи на все още ниските цени, възможността за достигане на голяма аудитория, която според изследвания на двете пийпълметрични системи - ГАРБ и Nielsen Admosphere, средно гледа 3 часа и 15 минути телевизия на ден. Това запазва и доминантната позиция на двете най-големи телевизионни групи у нас - "Нова Броудкастинг груп" и bTV Media Group, които отчитат двуцифрен ръст в приходите си през първото тримесечие на тази година.

Инвестициите в телевизията през 2017 г. се равняват на 220.2 млн. лв. нетни вложения, или с 8% повече спрямо 2016 г. Най-силните категории рекламодатели в телевизия в страната пък са фармацевтичният сектор и този на бързооборотните стоки и козметиката. През 2017 г. телевизията отчита 13% нетна инфлация и заема близо 60% от медиа микса. Като сравнение бяха представени и данни за Румъния, където телевизията държи 65%, а в Чехия например делът й е 55%.



По време на форума Михаела Пиерова, генерален мениджър "Продукти без рецепта" на Sanofi за Централна и Югоизточна Европа, посочи, че една от най-големите трудности, с които се сблъскват рекламодателите, продължава да бъде наличието на две пийпълметрични системи. Според нея това увеличава работата на агенциите и поставя под въпрос достоверността на данните.

Представените данни бяха коментирани по време на дискусия, в която се включиха мениджъри на големи рекламодатели и агенции и изпълнителните директори на двете най-големи медии в страната. Главният изпълнителен директор на bTV Media Group Флориан Скала коментира, че фокус в стратегията на компанията е доброто съдържание и развитието на дигиталните платформи. "Важно както за телевизия, така и за онлайн каналите, е качественото съдържание, защото именно то привлича зрителите", каза още той.

Подобна позиция изрази и Дидие Щосел, главен изпълнителен директор на "Нова броудкастинг груп", който коментира, че групата все повече се възприема като дигитална развлекателна платформа, и добави, че според него потребителите в България са склонни да плащат за съдържание само ако е качествено. "Видеосъдържанието експлодира, много повече хора гледат видеа, но не трябва да се забравя, че на пазара гигантите остават Google и Facebook, които не са третирани като медии и нямат ограниченията, които имаме ние. На локалния пазар трябва да се сблъскаме с реалността, че сме малки, но имаме международни конкуренти", допълни Щосел.

Към предлагане на съдържание се ориентира и "Мобилтел", който в началото на 2017 лансира три спортни телевизионни канала. "Ние сме телеком, който иска да стане медиа, затова инвестираме в телевизионно развлекателно съдържание", заяви по време на събитието Александър Димитров, главен изпълнителен директор на "Мобилтел".

От страна на рекламните агенции в дискусията участва Николай Неделчев, изпълнителен директор на Publicis One, който заяви, че рекламната индустрия претърпява трансформация и агенциите заедно с рекламодателите трябва да работят заедно като партньори, за да налагат решения в полза на бизнеса. Според него с всяка година става все по-скъпо за компаниите да достигнат до потребителя въпреки ниските цени на пазара ни.

Къде още се инвестира

На първия "Форум на комуникационната индустрия" бяха представени и данни за инвестициите в онлайн реклама. Според проучването Facebook и Google държат 50% дял, а общият пазар е 75.1 млн. лв., или с 16% повече от 2016 г при 10% инфлация на цените. Делът на дигиталната реклама от медиа микса пък е 20%, като мобилната реклама нараства с по-голям темп, отколкото десктоп. В глобален план онлайн инвестициите, според компанията за маркетингови проучвания WARC заемат двойно по-голям дял от медиа микса - около 38%.

Данните на БАКА се различават от представената в края на април информация от "IAB България", според която нетните инвестиции в онлайн реклама достигат за пръв път 106.1 млн. лв. за 2017 г., което е с 16% повече спрямо 2016 г. Изследванията на организацията са изготвени на база представителна извадка на 24 от най-големите медийни компании и рекламни агенции в страната през 2017 г., като за по-точно сравнение се събира информация за две години назад.

Спад в рекламните инвестиции от 17% според изследването на БАКА има в печатните медии, достигайки 15.1 млн. лв. през 2017 г. Списанията отчитат спад от 23%, докато рекламните постъпления във вестниците са намалели с 14%, а общият им дял от медиа микса е 4%, който е приблизително близък до този в Румъния – 5%. Отчита се дефлация в цените през 2017 г. от 2%.

Радиото в България привлича 18.6 млн. лв. през изминалата година, което е ръст от 1%, а инфлацията в цените се равнява на 2%. Сред най-големите рекламодатели тук са ритейл индустрията, фармацевтичните компании, продукти за обзавеждане и храни, а делът от медиа микса е 6%. В глобален план вложенията в радио през 2017 г. намаляват.

Инвестициите във външна реклама са 40.6 млн. лв., което представлява ръст от 5% и инфлация в цените от 4%, като каналът нараства основно заради ритейл сектора и телекомите на пазара, а делът на външната реклама е 11%, което е близо двойно повече, отколкото по света, където заема около 5%.

Бяха представени данни и за киното, което привлича 650 хил. лв, през 2017 г., без промяна и инфлация в цените спрямо година по-рано.

Прогнозите за 2018 г.

Очакванията на БАКА са през 2018 г. рекламният пазар да се увеличи с близо 9%. Те прогнозират също над 8% ръст в инвестициите в телевизия и над 12% инфлация. Според представените данни по време на форума, вложенията в дигиталните медии ще продължат да нарастват с най-голям темп, запазвайки 16% увеличение, като фокус ще бъдат мобилната реклама и социалните мрежи за сметка на десктоп. Прогнозата за инфлацията в цените на онлайн реклама е от 12%.

За печатните медии се предвижда спад от 17% в привлечените инвестиции, без промяна в цените на реклама. Заради по-голямото търсене на позициониране в радиото пък се очаква ръст от близо 2% и леко оскъпяване в цената от 3%.

Повечето заети позиции във външната реклама през първата половина на годината, дължащо се до голяма степен на председателството на ЕС в България, дават основания на БАКА да прогнозира, че цените ще нараснат с 5% и със също толкова ще се увеличат и инвестициите. Без инфлация и 1% ръст в инвестициите очертават още данните за рекламните постъпления в кино.
Искам да получавам маркетинг бюлетина
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (21 август) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (21 август)

"Нова" ще продава рекламното време на каналите на "A1 България"; "Нова телевизия" сваля от ефир "Часът на Милен Цветков"; Трите рекламни стълба на L'Oréal; Представиха клипа за Пловдив - Европейска столица на културата, и др.

21 авг 2018, 363 прочитания

"Нова" ще продава рекламното време на каналите на "A1 България" "Нова" ще продава рекламното време на каналите на "A1 България"

Спортните канали на телекома за първи път се отварят за рекламодатели

19 авг 2018, 2500 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Отключете лидера в себе си

Няколко съвета за професионално развитие от Next Genеration финалиста Марин Трошанов

Стажове, стипендии, конкурси (30 юли – 5 август)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

В България кадърните и търсещи хора получават по-големи шансове и по-бързо, отколкото в развитите страни

Момчил Ковачев, заместник-директор по информационните въпроси в Inter Cars SA и част от Топ 3 финалистите в конкурса за млади бизнес лидери Next Generation, пред "Кариери"

Стажове, стипендии, конкурси (23 - 29 юли)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Топ обявите за работа на Karieri.bg

Преглед на актуалните предложения за работа в областта на маркетинга, финансите, IT сектора, търговията, човешките ресурси

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
M3 Communications стана PR агенция на годината

На второ и трето място в конкурса BAPRA Bright Awards се класираха All Channels и APRA Porter Novelli

Кой спря Търговския регистър

Никой не поема отговорност за провала на агенцията, която се оглавява от близката до Делян Пеевски Зорница Даскалова

Трите рекламни стълба на L'Oréal

Главният дигитален директор, българката Любомира Роше, разказва пред "Капитал" за новата рекламна стратегия на козметичния гигант

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Книга: Сет Стивънс-Давидовиц - "Всички лъжат"

Може да излъжете всички, но не и "Гугъл"

Кино: "Дрейф"

Красиво заснета драма на оцеляване по истински случай

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 33

Капитал

Брой 33 // 18.08.2018 Прочетете
Капитал PRO, БДЖ купува 42 влака със скъпа поддръжка, "Спарки Елтос" губи все повече, трус в КФН заради "Олимпик"

Емисия

DAILY @7AM // 21.08.2018 Прочетете