С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
25 май 2018, 17:28, 17316 прочитания

Да влязат рекламодателите

Най-големият български рекламен фестивал ФАРА вече ще връчва награди както на агенциите, така и на рекламодателите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
За 19-а поредна година рекламни агенции от страната ще премерят сили в най-големия творчески фестивал в България ФАРА. Макар от създаването му конкурсът да се е установил на пазара като един от най-важните атестати за добре свършена работа през годината, той дълго време оставаше незабелязан от друга важна част от индустрията, която прави рекламата възможна, а именно рекламодателите. Кризата, през която премина рекламният пазар, отвори допълнителни дупки в бранша, които също подкопаваха смисъла на наградите.

Агенциите виждаха всичко това, но като че ли дълго време бяха заети да оправят собствените си проблеми пред тези на целия бранш. Последните две години обаче това се промени. Играчите на пазара се огледаха и разбраха, че заедно, а не поотделно, могат да променят средата. Именно така започнаха и промените във ФАРА. Малки стъпки като смяна на локацията от Албена в Пловдив, съкращаване на времетраенето на фестивала до три дни, уплътнени освен с годишното съревнование между агенциите и със смислени лекции и дискусии на чуждестранни специалисти, показаха на индустрията, че има смисъл от всеобщите усилия. В този дух протече и миналогодишното издание на фестивала, определено от индустрията като "най-милата ФАРА" - вътрешна шега, с която рекламистите отбелязаха духа на подкрепа и уважение към труда на другите.


Нова година, нов късмет

Организаторите от Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА) са категорични, че трансформацията на фестивала за творчески решения трябва да продължи, като сред тазгодишните цели са възвръщане на славата на ФАРА и привличане на повече рекламодатели.

Промените този път започнаха от БАКА. В края на миналата година асоциацията бе оглавена от Николай Караджов, преди това маркетинг директор на списанията от групата на "СББ Медиа". ФАРА 2018 е и първият фестивал, който БАКА организира под неговото управление.



"Първата ни цел беше да постигнем още по-прозрачен и професионален процес на журиране на заявките на фестивала, така че отделните категории да бъдат оценявани от професионалисти със съответен профил", разказва пред "Капитал" Караджов. Затова и за пръв път след години полемики за обективността при оценяване на кампаниите регламентът на журиране е променен. Категориите в надпреварата са разделени в три групи "Аудио-визуални форми и копирайтинг", "Художествено оформление и дизайн" и "Дигитални форми и креативно използване на медиа", всяка от които е съставена от по седем професионално профилирани членове на журито.

Съставът на журито също се избира по нов начин – шест души се посочват от агенциите, спечелили най-много отличия миналата година, а останалите 15 се избират след провеждане на номинации сред агенциите на пазара.

"Идеята е всяка номинация да бъде преценена според няколко критерия: международни награди, които лично човекът е спечелил, журиране в международни фестивали, спечелени национални награди и професионален профил", обяснява Караджов. Единствено категориите "Дигитална кампания" и "Интегрирана кампания", които носят най-много точки в класирането, ще бъдат оценявани заедно от трите групи на журито.


Преди да стигнат до оценяване от журито обаче, трябва да бъдат подготвени заявките за кандидатстване в надпреварата, което често се явява проблем за по-малките или тепърва стъпващи на пазара агенции. Затова от БАКА проведоха предварително обучение за подготвяне на заявки, водено от някои от най-добрите специалисти на пазара и дългогодишни участници във ФАРА. Според изпълнителния директор на асоциацията това е и един от факторите, спомогнал за увеличението с 20% на броя кандидатури тази година в общо 26-те категории, като най-много кандидатури има в категорията Art Direction. Този ръст на заявките сам по себе си е рекорд предвид, че тази година не участват агенциите от комуникационната група Publicis One, които традиционно подават голям брой заявки. Решението е наложено на глобално ниво от международната Publicis Group и важи до края на юни 2018 г. с цел групата да се съсредоточи върху разработването на платформа за вътрешна комуникация Marcel.

За 19-ото издание на ФАРА организаторите запазват и друг важен фокус на фестивала – да му предадат добавена стойност чрез лекции и уъркшопи, водени от международни специалисти. Темата на тазгодишната програма ще бъде "Креативност и ефективност", защото колкото и добре изпълнена да е една творческа идея, тя трябва да носи резултати на клиента на агенцията.

В центъра

Именно клиентите рекламодатели са поставени в центъра на комуникацията на ФАРА 2018. "Клиентите заслужават признание също толкова, колкото агенциите, ние работим като партньори и постигаме заедно успехите", коментира пред "Капитал" Георги Гавазов, управляващ директор в Saatchi&Saatchi (част от групата на Publicis One), агенцията, която подготвя тазгодишната комуникация на фестивала и беше отличена за агенция на годината за 2017 г. Затова и мотото на конкурса е "Работим заедно. Печелим заедно", а тази година за пръв път и самата награда, емблематичната статуетка звезда, ще се разделя и физически на две – едната половина за рекламодателя, а другата за агенцията. Според Гавазов тази година фестивалът открито говори на по-широка аудитория, а промените предизвикват диалог и обсъждане, което е знак, че индустрията отново започва да се интересува от наградите. "За нас като агенция фестивалът има две важни функции - задаване на стандарти за цялата индустрия с наградите да отличим тези решения, които смятаме, че трябва да виждаме повече на пазара. Втората цел е да обменяме идеи и да си помагаме взаимно да се развиваме", обяснява Гавазов.
"Много важно е БАКА и браншът да имат по-добра комуникация с държавните институции и да търсим заедно оптималния начин за регулиране на пазара."
Николай Караджов, изпълнителен директор на Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА)

Фотограф: Цветелина Белутова

Рекламната индустрия гледа с надежда на промените, които се случват през последните години, а заявката за трансформация от организаторите при следващото юбилейно издание на фестивала е още по-голяма. Пазарът обаче също така е единодушен, че в подобряването на средата участие трябва да има и държавата. "Много важно е БАКА и браншът да имат по-добра комуникация с държавните институции и да търсим заедно оптималния начин за регулиране на пазара. Напоследък забелязвам негативна тенденция много лесно да се налагат забрани върху различни форми на реклама, а крайната мярка невинаги е работещо решение. В ЕС широко прилагана форма са саморегулацията и корегулацията, което спомага рекламата да бъде в етични рамки, в полза както на държавата, така и на бранша и на потребителите", коментира в заключение Караджов.
За начинаещите рекламисти

За да се развива индустрията в България, тя има нужда от млади квалифицирани кадри, които да предложат нов поглед над рекламата. За целта за седма поредна година и четвърта съвместно с рекламния фестивал ФАРА агенцията Saatchi&Saatchi Sofia организира тридневна рекламна академия за млади таланти Saatchi Circle FARA. Благодарение на инициативата участниците могат да придобият практически познания в рекламната сфера. Тази година те ще работят по реален бриф, свързан с бранда на "Еконт". Менторите на всеки от екипите ще бъдат специалисти от различни български агенции - Александър Братимиров, творчески директор в Saatchi&Saatchi Sofia, Йордан Жечев, главен творчески директор в Guts&BrainsDDB Sofia, и Илия Яков, дигитален творчески директор в All Channels Communications. Кандидатите в тазгодишното издание са с 33% повече, или общо 92, а над половината от всички участници в инициативата през годините вече работят в сферата на рекламата.
Кой ще оценява кампаниите тази година

"Аудио-визуални форми и копирайтинг": Васил Петраков, творчески директор, guts&brainsDDB; Георги Цеков, творчески директор, Garlic Sofia; Константин Трендафилов, творчески директор, Publicis One; Марин Костов – Мъро, творчески директор, All Channels Group; Мария Милушева, творчески директор, Noble Graphics; Мартин Димитров, творчески директор, Nitram; Тошка Иванова, творчески директор, reforma.

"Художествено оформление и дизайн": Андрей Андреев–Вини, творчески директор, New Moment New Ideas Company; Илиан Илиев, творчески директор, Ogilvy Group Bulgaria; Кирил Стоянов, творчески директор, Graffiti BBDO; Надежда Трифонова, творчески директор, NRG Brands; Павлина Бонева, творчески директор, The Smarts; Петя Савова, творчески директор, Saatchi&Saatchi София; Радостин Христов, асоцииран творчески директор, MullenLowe Swing.

"Дигитални форми и креативно използване на медиа": Александър Гагов, заместник-управител, MediaS Com; Боряна Несторова, управляващ директор, Media Direction OMD; Ивелина Гичева - Николова, творчески директор, Tribal Worldwide София; Момчил Захариев, творчески директор, NEXT-DC; Петър Вълчев, творчески директор, Knoway; Радослав Неделчев, главен оперативен директор, Dentsu Aegis Network; Цанка Крушева, творчески директор, McCann Erickson Sofia.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Помагаме на хората, марките и бизнеса да разгърнат потенциала си за растеж Помагаме на хората, марките и бизнеса да разгърнат потенциала си за растеж

Вече второ десетилетие Българска Медиа Агенция се радва на растеж и продължава да утвърждава успешно партньорство със своите дългогодишни клиенти

15 дек 2019, 824 прочитания

Агенции на промяната Агенции на промяната

Кои са най-големите комуникационни компании в България и как се променят през последната година

13 дек 2019, 1671 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (29 май)

ФАРА вече ще връчва награди на агенциите и на рекламодателите; КЗК най-сетне започва да разглежда сделката за "Нова телевизия"; "Мобилтел" официално стана А1 ; United Partners стана комуникационна агенция на годината в конкурса на БДВО; IKEA за GDPR и др.

Още от Капитал
Инвестбанк планира да излезе на борсата

Банката смята да покрие недостига след проверката на ЕЦБ със свеж капитал и конвертиране на дълг в акции

Букурещ - по-големият офис събрат

Румънската столица има по-ликвиден пазар, повече инвеститори и по-големи наематели

Песимизъм печели, оптимизъм - губи

Създаването на къс ETF фонд върху SOFIX отваря възможност за печалби при падащ пазар

"Светкавична война" увеличи отново парите за партиите

Увеличението на държавната субсидия ще разхлаби финансовата примка за опозицията

Пича с фотоапарата

Фотографският проект на актьора Джеф Бриджис

Театър: "За едно явление от електричеството"

"Възраждане" променя камерното си пространство до неузнаваемост за пиесата по Чехов

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10