С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 31 май 2018, 15:43, 39684 прочитания

Сделката за Нова – за Нова година

Комисията за защита на конкуренцията започна задълбочена проверка на покупката на Нова тв от фонда на Петр Келнер PPF

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
- Задълбочената проверка на КЗК може да отнеме още половин година и да премести смяната на собствеността за края на годината.

- Аргументите на регулатора звучат несериозно и идват синхронно със слухове за съпротива срещу сделката от местни политически и бизнес кръгове.

Една от най-чаканите сделки на годината е тази за покупката на "Нова броудкастинг груп" от най-богатия бизнесмен в Чехия – Петр Келнер. Неговият инвестиционен фонд PPF Group се договори през февруари да плати 185 млн. евро за най-голямата медийна група в България, която включва седем телевизионни канала и 19 онлайн компании с общи приходи за 2017 г. от 100 млн. евро.

Петр Келнер

[PPF]
Тя вероятно ще си остане чакана още дълго време. Първо, Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) над два месеца проточи процедурата по разглеждането на сделката, за която по информация на "Капитал" искане е подадено още през април. На 22 май антимонополният регулатор най-накрая образува производство, но само три дни по-късно реши да започне задълбочено проучване на намерението на PPF да придобие "Нова" и "Нетинфо". А това означава, че вместо стандартните 25 дни според Закона за защита на конкуренцията КЗК ще има четири месеца да разгледа сделката, а в случаи, представляващи фактическа и правна сложност, комисията може да удължи срокът с още 25 работни дни. Това на практика означава, че сделката за продажбата на "Нова" на PPF може да не бъде финализирана и до Нова година. А на теория безпрецедентно КЗК може да не я разреши, но тъй като не се получава нов по-голям играч, това е малко вероятно.


Около сделката за "Нова тв" постоянно витаят слухове за нежелание в политически и местни бизнес кръгове смяната на собствеността да се случи. Това би могло да бъде и частично обяснение и за бавенето от страна на регулатора, контролиран от ГЕРБ и ДПС. Още повече че аргументите за задълбочено проучване предвид, че PPF не притежава медии в България, изглеждат изсмукани от пръстите.

Потърсени за коментар, относно решението за задълбоченото проучване на КЗК и как ще постъпят в тази ситуация, от PPF казаха пред "Капитал", че нямат практиката да коментират сделки, преди те да са одобрени от регулаторните органи. От "Нова" също не коментираха, но това е обяснимо предвид факта, че те са обект на продажба.

Нова телевизия, нова практика



По закон КЗК трябва да образува производство в тридневен срок от постъпването на уведомлението за концентрация, освен ако не са били установени нередовности в искането, които уведомителят се поканва да отстрани. По информация на "Капитал" от началото на тази годината КЗК е сменила практиката си и вече действа като европейския си аналог - иска всички документи и цялата информация още преди да започне производството. Допреди това те са подавани и в хода на разглеждането. Това е забавило десетки сделки. За голяма покупка като тази за "Нова" е обяснимо да има пропуски, но предвид влаганите средства и наетите консултанти трудно може да се обясни, че отстраняването им отнема два месеца. Друга знакова сделка за годината, срещу която правителството официално обяви съпротивата си – за активите на CEZ в България от компанията "Инерком" на Гинка Върбакова, също все още очаква КЗК да започне разглеждането й, макар че купувачът нотифицира регулатора за намеренията си още през март. За сравнение - аналогичното производство по сделката, с която депутатът от ДПС Делян Пеевски продава половината от бизнеса си с печатни медии на българското дружество на американските кинопроизводители Nu Image, започна на следващия ден след обявяването на новината от двете страни. И тя, по всичко личи, ще протече по каналния ред, като КЗК не е обявила намерения за задълбочена проверка.

Но да се върнем няколко години назад, когато в рамките само на две години между 2008 и 2010 г. собствеността на телевизионния пазар се смени напълно и шведската Modern Times Group (MTG) придоби телевизиите ММ, Diema и "Нова тв", а американската Central European Media Enterprises (СМЕ) пое контрола над Pro.bg, Ring.bg и bTV. Тогава практиката на КЗК беше да действа бързо и позволи сделките, въпреки че купувачите бяха медийни групи с опит и присъствие в региона за разлика от PPF. Нещо повече - в периода на проучването на намерението за придобиване играчи на пазара са посочвали възражения и са отправяли молба към регулатора за задълбочено проучване. Регулаторът тогава не открива такива препятствия и дава ход на сделките, без излишно да ги бави в рамките на месец. И дори при сделката за bTV, която по това време държи над половината от рекламния тв пазар и е лидер в гледаемостта, комисията е категорична: "Въпреки че включва участник с господстващо положение концентрацията няма да окаже негативно влияние на който и да е от анализираните пазари." Затова и в момента буди недоумение сегашното бавене на сделката за "Нова".

Колко е лошо да имаш опит и намерения

С днешна дата КЗК вече е установила, че е налице хоризонтално припокриване между дейностите на участниците в концентрацията на пазара на онлайн търговия, тъй като PPF оперира в България чрез унгарското дружество Online Comparison Shopping Kft., а придобиваното дружество - чрез "Кънвиниънс" (собственик на онлайн магазина ebag.bg) и "Трендо БГ" (trendo.bg). Пазарните дялове на тези сайтове са пренебрежими, но в решението на КЗК е записано, че по отношение на конкретния случай следва да се отчетат водещите позиции на придобиваното предприятие "Нова броудкастинг груп" в областта на "медийните услуги, което повдига основателни опасения за ефекта от сделката върху конкурентната среда на горепосочените пазари", констатира КЗК.

Още по-смущаващ аргумент на регулатора за задълбочена проверка е, че заради "значителния опит на придобиващото дружество и неговите инвестиционни намерения се създават предпоставки сделката да доведе до установяване или засилване на господстващо положение". Ако това е политика на КЗК, то следването й явно затваря вратата за навлизане в България на големи стратегически инвеститори, които биха могли да развият местни компании, като регулаторът вместо това вижда по-малко опасност за конкуренцията от придобивания от страна на компании без опит (виж карето).

Освен "Нова телевизия" Петр Келнер възнамерява да придобие и телекома "Теленор". Сделката за местния бизнес на норвежкия Telenor е в пакет заедно с дъщерните мобилни оператори в Сърбия, Черна гора и Унгария, като общата оценка на придобиваните компании е 2.8 млрд. евро. Българският телеком е 29% от пакета, което прави оценката му над 800 млн. евро. Заради размера си и защото обхваща няколко пазара, това придобиване няма да се гледа от българската комисия, а от европейската. И макар телеком сделката да беше обявена втора, по всичко личи, че може да приключи преди телевизионната. А и в "Теленор" КЗК може да види ново основание за още по-дълбоко отлагане. Въобще - елате инвеститори, Комисията за защита от купувачи ви чака.
Адв. Николай Янев: КЗК няма основание за задълбочено проучване
с дългогодишна практика в областта на австрийското и европейското конкурентно право

Решението на КЗК да извърши задълбочено проучване (фаза 2) на сделката е странно. Законът предвижда такова, когато ускореното проучване (фаза 1) е породило съмнения, че концентрацията ще създаде (или засили съществуващо) господстващо положение на пазара. Поначало това става при наличие на хоризонтално припокриване между дейностите на участващите в концентрацията, т.е. когато те правят бизнес на един и същ пазар. В такъв случай общият пазарен дял след концентрацията би нараснал и ако това би създало господстващо положение, КЗК следва да забрани концентрацията.

Според решението в конкретната сделка има хоризонтално припокриване единствено на пазара за онлайн търговия, където купувачът има под 5% пазарен дял. Във фокуса на аргументите на КЗК обаче е пазарът на медийни услуги в България, на който купувачът няма дейност (0% пазарен дял). Следователно в резултат от сделката делът на общото предприятие на този пазар няма да се увеличи.

За да обоснове преминаването към фаза 2 обаче, КЗК отбелязва "водещите позиции" на "Нова броудкастинг груп" в областта на медийните услуги, които предвид "значителния опит" на купувача и неговите "инвестиционни намерения" създавали предпоставки сделката да доведе до установяване на господстващо положение.

Увеличаването на пазарния дял и дори постигането на господстващо положение на пазара благодарение на натрупан опит, успешни инвестиции, високо качество и т.н. (organic growth) е легитимна цел на всяко предприятие. Стремежът към тази цел стимулира конкуренцията на пазара. Конкурентното право не го забранява и КЗК няма правомощия да се намесва в този процес. Контролът върху концентрациите цели единствено предотвратяване на значително възпрепятстващ конкуренцията неорганичен растеж. В конкретния случай такъв не е налице.

В практиката ми по контрол върху концентрациите пред австрийските органи по конкуренцията и Европейската комисия (както фаза 1, така и фаза 2) не съм срещал случай сделка, при която липсва хоризонтално припокриване между дейностите на участващите и която няма за резултат нарастване на пазарни дялове, да е подлагана на задълбочено проучване.

Искам да получавам маркетинг бюлетина
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (21 май) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (21 май)

Компаниите за медиен мониторинг и анализ Perceptica и Media Monitor обединиха екипите си; All Channels е най-добрата PR агенция на годината; Агенция APRA Porter Novelli стана член на БАКА; Ръстът на рекламния пазар ще се забави; Πлaтфopмaтa YоuТubе Мuѕіс вeчe e дocтъпнa нa бългapcĸия пaзap

21 май 2019, 807 прочитания

All Channels е най-добрата PR агенция на годината All Channels е най-добрата PR агенция на годината

БДВО връчи 44 отличия, като в състезанието участваха 93 проекта

18 май 2019, 2320 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (5 юни)

КЗК започна задълбочена проверка на покупката на Нова тв; Столичната община с нова наредба за външната реклама; Нови кадрови промени в БНТ; Самуил Петков е избран да се включи в медийната академия за млади специалисти на фестивала Cannes Lions и др.

"Хладилника" - пилотният нов квартал на София

Общината и инвеститорите са в безпрецедентен диалог за бъдещето на квартала

Екатерина Тупарева: Ръстът на рекламния пазар ще се забави

Изпълнителният директор на Ogilvy Group Bulgaria пред "Капитал"

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Работохолици до доказване на противното

Марк Грифитс, професор по поведенческо пристрастяване и директор на звено за изследване на хазарта в Nottingham Trent University

In memoriam: Владимир Трендафилов (1955 - 2019)

"Не си създавай кумир" - това беше първата заповед, която следваше