С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 31 май 2018, 15:43, 26564 прочитания

Сделката за Нова – за Нова година

Комисията за защита на конкуренцията започна задълбочена проверка на покупката на Нова тв от фонда на Петр Келнер PPF

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
- Задълбочената проверка на КЗК може да отнеме още половин година и да премести смяната на собствеността за края на годината.

- Аргументите на регулатора звучат несериозно и идват синхронно със слухове за съпротива срещу сделката от местни политически и бизнес кръгове.

Още по темата

И купувачът PPF, и продавачът MTG на "Нова тв" обжалваха решението на КЗК

Чешката CEZ също е внесла жалба във ВАС срещу забраната "Инерком" да придобие българския ѝ бизнес

7 авг 2018

Пикът на телевизионния бизнес

И "БТВ медиа груп", и "Нова броудкастинг груп" отчитат увеличение на приходите и печалбата

20 юли 2018

Приходите на "Нова броудкастинг груп" нарастват през второто тримесечие

Отчетът на компанията майка MTG излезе броени часове преди КЗК да забрани покупката на медийната група в България

19 юли 2018

Безпрецедентно КЗК спря сделките за "Нова телевизия" и ЧЕЗ

Антимонополният регулатор аргументира решенията си основно с това, че придобиваните компании са много големи

19 юли 2018

Telenor продава сръбската си банка на чешката PPF Group

Чешката компания се договори по-рано през годината да придобие бизнеса на норвежкия телеком в България и "Нова броудкастинг груп"

18 юни 2018

"Нова тв" придобива пълен контрол над "Нетинфо"

КЗК ще проверява сделката, това е предварителна стъпка, преди чешкият бизнесмен Петр Келнер да купи двете дружества

20 мар 2018

Защо Келнер купува "Нова"

Най-богатият чех ще комбинира медиен и телеком бизнес в България и региона, който след време може да препродаде

23 фев 2018

Една от най-чаканите сделки на годината е тази за покупката на "Нова броудкастинг груп" от най-богатия бизнесмен в Чехия – Петр Келнер. Неговият инвестиционен фонд PPF Group се договори през февруари да плати 185 млн. евро за най-голямата медийна група в България, която включва седем телевизионни канала и 19 онлайн компании с общи приходи за 2017 г. от 100 млн. евро.

Петр Келнер

[PPF]
Тя вероятно ще си остане чакана още дълго време. Първо, Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) над два месеца проточи процедурата по разглеждането на сделката, за която по информация на "Капитал" искане е подадено още през април. На 22 май антимонополният регулатор най-накрая образува производство, но само три дни по-късно реши да започне задълбочено проучване на намерението на PPF да придобие "Нова" и "Нетинфо". А това означава, че вместо стандартните 25 дни според Закона за защита на конкуренцията КЗК ще има четири месеца да разгледа сделката, а в случаи, представляващи фактическа и правна сложност, комисията може да удължи срокът с още 25 работни дни. Това на практика означава, че сделката за продажбата на "Нова" на PPF може да не бъде финализирана и до Нова година. А на теория безпрецедентно КЗК може да не я разреши, но тъй като не се получава нов по-голям играч, това е малко вероятно.

Около сделката за "Нова тв" постоянно витаят слухове за нежелание в политически и местни бизнес кръгове смяната на собствеността да се случи. Това би могло да бъде и частично обяснение и за бавенето от страна на регулатора, контролиран от ГЕРБ и ДПС. Още повече че аргументите за задълбочено проучване предвид, че PPF не притежава медии в България, изглеждат изсмукани от пръстите.

Потърсени за коментар, относно решението за задълбоченото проучване на КЗК и как ще постъпят в тази ситуация, от PPF казаха пред "Капитал", че нямат практиката да коментират сделки, преди те да са одобрени от регулаторните органи. От "Нова" също не коментираха, но това е обяснимо предвид факта, че те са обект на продажба.

Нова телевизия, нова практика



По закон КЗК трябва да образува производство в тридневен срок от постъпването на уведомлението за концентрация, освен ако не са били установени нередовности в искането, които уведомителят се поканва да отстрани. По информация на "Капитал" от началото на тази годината КЗК е сменила практиката си и вече действа като европейския си аналог - иска всички документи и цялата информация още преди да започне производството. Допреди това те са подавани и в хода на разглеждането. Това е забавило десетки сделки. За голяма покупка като тази за "Нова" е обяснимо да има пропуски, но предвид влаганите средства и наетите консултанти трудно може да се обясни, че отстраняването им отнема два месеца. Друга знакова сделка за годината, срещу която правителството официално обяви съпротивата си – за активите на CEZ в България от компанията "Инерком" на Гинка Върбакова, също все още очаква КЗК да започне разглеждането й, макар че купувачът нотифицира регулатора за намеренията си още през март. За сравнение - аналогичното производство по сделката, с която депутатът от ДПС Делян Пеевски продава половината от бизнеса си с печатни медии на българското дружество на американските кинопроизводители Nu Image, започна на следващия ден след обявяването на новината от двете страни. И тя, по всичко личи, ще протече по каналния ред, като КЗК не е обявила намерения за задълбочена проверка.

Но да се върнем няколко години назад, когато в рамките само на две години между 2008 и 2010 г. собствеността на телевизионния пазар се смени напълно и шведската Modern Times Group (MTG) придоби телевизиите ММ, Diema и "Нова тв", а американската Central European Media Enterprises (СМЕ) пое контрола над Pro.bg, Ring.bg и bTV. Тогава практиката на КЗК беше да действа бързо и позволи сделките, въпреки че купувачите бяха медийни групи с опит и присъствие в региона за разлика от PPF. Нещо повече - в периода на проучването на намерението за придобиване играчи на пазара са посочвали възражения и са отправяли молба към регулатора за задълбочено проучване. Регулаторът тогава не открива такива препятствия и дава ход на сделките, без излишно да ги бави в рамките на месец. И дори при сделката за bTV, която по това време държи над половината от рекламния тв пазар и е лидер в гледаемостта, комисията е категорична: "Въпреки че включва участник с господстващо положение концентрацията няма да окаже негативно влияние на който и да е от анализираните пазари." Затова и в момента буди недоумение сегашното бавене на сделката за "Нова".

Колко е лошо да имаш опит и намерения

С днешна дата КЗК вече е установила, че е налице хоризонтално припокриване между дейностите на участниците в концентрацията на пазара на онлайн търговия, тъй като PPF оперира в България чрез унгарското дружество Online Comparison Shopping Kft., а придобиваното дружество - чрез "Кънвиниънс" (собственик на онлайн магазина ebag.bg) и "Трендо БГ" (trendo.bg). Пазарните дялове на тези сайтове са пренебрежими, но в решението на КЗК е записано, че по отношение на конкретния случай следва да се отчетат водещите позиции на придобиваното предприятие "Нова броудкастинг груп" в областта на "медийните услуги, което повдига основателни опасения за ефекта от сделката върху конкурентната среда на горепосочените пазари", констатира КЗК.

Още по-смущаващ аргумент на регулатора за задълбочена проверка е, че заради "значителния опит на придобиващото дружество и неговите инвестиционни намерения се създават предпоставки сделката да доведе до установяване или засилване на господстващо положение". Ако това е политика на КЗК, то следването й явно затваря вратата за навлизане в България на големи стратегически инвеститори, които биха могли да развият местни компании, като регулаторът вместо това вижда по-малко опасност за конкуренцията от придобивания от страна на компании без опит (виж карето).

Освен "Нова телевизия" Петр Келнер възнамерява да придобие и телекома "Теленор". Сделката за местния бизнес на норвежкия Telenor е в пакет заедно с дъщерните мобилни оператори в Сърбия, Черна гора и Унгария, като общата оценка на придобиваните компании е 2.8 млрд. евро. Българският телеком е 29% от пакета, което прави оценката му над 800 млн. евро. Заради размера си и защото обхваща няколко пазара, това придобиване няма да се гледа от българската комисия, а от европейската. И макар телеком сделката да беше обявена втора, по всичко личи, че може да приключи преди телевизионната. А и в "Теленор" КЗК може да види ново основание за още по-дълбоко отлагане. Въобще - елате инвеститори, Комисията за защита от купувачи ви чака.
Адв. Николай Янев: КЗК няма основание за задълбочено проучване
с дългогодишна практика в областта на австрийското и европейското конкурентно право

Решението на КЗК да извърши задълбочено проучване (фаза 2) на сделката е странно. Законът предвижда такова, когато ускореното проучване (фаза 1) е породило съмнения, че концентрацията ще създаде (или засили съществуващо) господстващо положение на пазара. Поначало това става при наличие на хоризонтално припокриване между дейностите на участващите в концентрацията, т.е. когато те правят бизнес на един и същ пазар. В такъв случай общият пазарен дял след концентрацията би нараснал и ако това би създало господстващо положение, КЗК следва да забрани концентрацията.

Според решението в конкретната сделка има хоризонтално припокриване единствено на пазара за онлайн търговия, където купувачът има под 5% пазарен дял. Във фокуса на аргументите на КЗК обаче е пазарът на медийни услуги в България, на който купувачът няма дейност (0% пазарен дял). Следователно в резултат от сделката делът на общото предприятие на този пазар няма да се увеличи.

За да обоснове преминаването към фаза 2 обаче, КЗК отбелязва "водещите позиции" на "Нова броудкастинг груп" в областта на медийните услуги, които предвид "значителния опит" на купувача и неговите "инвестиционни намерения" създавали предпоставки сделката да доведе до установяване на господстващо положение.

Увеличаването на пазарния дял и дори постигането на господстващо положение на пазара благодарение на натрупан опит, успешни инвестиции, високо качество и т.н. (organic growth) е легитимна цел на всяко предприятие. Стремежът към тази цел стимулира конкуренцията на пазара. Конкурентното право не го забранява и КЗК няма правомощия да се намесва в този процес. Контролът върху концентрациите цели единствено предотвратяване на значително възпрепятстващ конкуренцията неорганичен растеж. В конкретния случай такъв не е налице.

В практиката ми по контрол върху концентрациите пред австрийските органи по конкуренцията и Европейската комисия (както фаза 1, така и фаза 2) не съм срещал случай сделка, при която липсва хоризонтално припокриване между дейностите на участващите и която няма за резултат нарастване на пазарни дялове, да е подлагана на задълбочено проучване.

Искам да получавам маркетинг бюлетина
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

30 октомври 2018г.
Sofia Event Center

regal.bg/rid2018

"Retail in Detail" Transforming Retail Together: How to Adapt to the New Frontiers



Акценти в програмата:


  • Персонализaция и как да разберем какви са нуждите на клиента
  • Как иновациите в технологии променят търговията на дребно
  • Как достигаме до поколението на милениълите
  • Прозрачност и устойчивост
  • Успехи на международните пазари - от местно към регионално присъствие
  • Еволюция на маркетинга - дигитален маркетинг (маркетинг чрез социални мрежи, мобилен маркетинг, и др.)

regal.bg/rid2018

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (18 септември) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (18 септември)

Нов телевизионен сезон без изненади; Интернет платформите ще трябва да плащат повече на медиите и артистите; Спортните канали на А1 ще излъчват и испанското първенство; Обучение за подготвяне на успешни заявки за конкурса Effie 2018

18 сеп 2018, 851 прочитания

Нов телевизионен сезон без изненади 5 Нов телевизионен сезон без изненади

Доминацията на развлекателния жанр в сектора продължава

14 сеп 2018, 28164 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (17 - 23 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Уебинар: Как да изберете MBA програмата си и как да я завършите успешно

На 25 септември от 19 ч. можете да задавате въпросите си на Д-р Лесли Самози, академичен директор на MBA програмата на Шефийлдския университет

Какво да правим с визитките след GDPR

За да използвате по какъвто и да е начин данните на бизнес партньорите си, трябва да имате правно основание - съгласие или легитимен интерес - за обработването на тези данни и трябва да предоставите на лицето определена информация

Пет минути със ... Алесандро Салерно

Алесандро Салерно - мениджър "Производство" в завода за производство на електрическо оборудване ABB и финалист в последното издание на конкурса за млади бизнес лидери Next Generation 2018 на "Капитал" и "Кариери"

Кариерният форум "Кариера в България" ще се състои на 20 септември

Инициативата е предназначена за студенти, специалисти и предприемачи, които търсят кариерно развитие в България

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (5 юни)

КЗК започна задълбочена проверка на покупката на Нова тв; Столичната община с нова наредба за външната реклама; Нови кадрови промени в БНТ; Самуил Петков е избран да се включи в медийната академия за млади специалисти на фестивала Cannes Lions и др.

Защо властта се страхува от съда

Промените в административния процес ограничават съдебния контрол върху управляващите и отвързват произвола и корупцията

Финансова грамотност за нашите деца

Все повече инциативи обучават ученици и подрастващи за важността на парите, инвестициите и семейния бюджет

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

20 въпроса: Здравко Григоров и Ангел Хаджийски

Новото издание на фестивала Sofia Biting Docs започва на 1 октомври

Среща на халите

Най-интересното от третото издание на квАРТал (14-16 септември)

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 37

Капитал

Брой 37 // 15.09.2018 Прочетете
Капитал PRO, Швейцарската Lem разшири софийския си завод, складът гигант на "Юск" е почти готов, кои са най-големите земеделски компании

Емисия

DAILY @7AM // 20.09.2018 Прочетете