С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 31 май 2018, 15:43, 36285 прочитания

Сделката за Нова – за Нова година

Комисията за защита на конкуренцията започна задълбочена проверка на покупката на Нова тв от фонда на Петр Келнер PPF

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
- Задълбочената проверка на КЗК може да отнеме още половин година и да премести смяната на собствеността за края на годината.

- Аргументите на регулатора звучат несериозно и идват синхронно със слухове за съпротива срещу сделката от местни политически и бизнес кръгове.

Една от най-чаканите сделки на годината е тази за покупката на "Нова броудкастинг груп" от най-богатия бизнесмен в Чехия – Петр Келнер. Неговият инвестиционен фонд PPF Group се договори през февруари да плати 185 млн. евро за най-голямата медийна група в България, която включва седем телевизионни канала и 19 онлайн компании с общи приходи за 2017 г. от 100 млн. евро.

Петр Келнер

[PPF]
Тя вероятно ще си остане чакана още дълго време. Първо, Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) над два месеца проточи процедурата по разглеждането на сделката, за която по информация на "Капитал" искане е подадено още през април. На 22 май антимонополният регулатор най-накрая образува производство, но само три дни по-късно реши да започне задълбочено проучване на намерението на PPF да придобие "Нова" и "Нетинфо". А това означава, че вместо стандартните 25 дни според Закона за защита на конкуренцията КЗК ще има четири месеца да разгледа сделката, а в случаи, представляващи фактическа и правна сложност, комисията може да удължи срокът с още 25 работни дни. Това на практика означава, че сделката за продажбата на "Нова" на PPF може да не бъде финализирана и до Нова година. А на теория безпрецедентно КЗК може да не я разреши, но тъй като не се получава нов по-голям играч, това е малко вероятно.


Около сделката за "Нова тв" постоянно витаят слухове за нежелание в политически и местни бизнес кръгове смяната на собствеността да се случи. Това би могло да бъде и частично обяснение и за бавенето от страна на регулатора, контролиран от ГЕРБ и ДПС. Още повече че аргументите за задълбочено проучване предвид, че PPF не притежава медии в България, изглеждат изсмукани от пръстите.

Потърсени за коментар, относно решението за задълбоченото проучване на КЗК и как ще постъпят в тази ситуация, от PPF казаха пред "Капитал", че нямат практиката да коментират сделки, преди те да са одобрени от регулаторните органи. От "Нова" също не коментираха, но това е обяснимо предвид факта, че те са обект на продажба.

Нова телевизия, нова практика



По закон КЗК трябва да образува производство в тридневен срок от постъпването на уведомлението за концентрация, освен ако не са били установени нередовности в искането, които уведомителят се поканва да отстрани. По информация на "Капитал" от началото на тази годината КЗК е сменила практиката си и вече действа като европейския си аналог - иска всички документи и цялата информация още преди да започне производството. Допреди това те са подавани и в хода на разглеждането. Това е забавило десетки сделки. За голяма покупка като тази за "Нова" е обяснимо да има пропуски, но предвид влаганите средства и наетите консултанти трудно може да се обясни, че отстраняването им отнема два месеца. Друга знакова сделка за годината, срещу която правителството официално обяви съпротивата си – за активите на CEZ в България от компанията "Инерком" на Гинка Върбакова, също все още очаква КЗК да започне разглеждането й, макар че купувачът нотифицира регулатора за намеренията си още през март. За сравнение - аналогичното производство по сделката, с която депутатът от ДПС Делян Пеевски продава половината от бизнеса си с печатни медии на българското дружество на американските кинопроизводители Nu Image, започна на следващия ден след обявяването на новината от двете страни. И тя, по всичко личи, ще протече по каналния ред, като КЗК не е обявила намерения за задълбочена проверка.

Но да се върнем няколко години назад, когато в рамките само на две години между 2008 и 2010 г. собствеността на телевизионния пазар се смени напълно и шведската Modern Times Group (MTG) придоби телевизиите ММ, Diema и "Нова тв", а американската Central European Media Enterprises (СМЕ) пое контрола над Pro.bg, Ring.bg и bTV. Тогава практиката на КЗК беше да действа бързо и позволи сделките, въпреки че купувачите бяха медийни групи с опит и присъствие в региона за разлика от PPF. Нещо повече - в периода на проучването на намерението за придобиване играчи на пазара са посочвали възражения и са отправяли молба към регулатора за задълбочено проучване. Регулаторът тогава не открива такива препятствия и дава ход на сделките, без излишно да ги бави в рамките на месец. И дори при сделката за bTV, която по това време държи над половината от рекламния тв пазар и е лидер в гледаемостта, комисията е категорична: "Въпреки че включва участник с господстващо положение концентрацията няма да окаже негативно влияние на който и да е от анализираните пазари." Затова и в момента буди недоумение сегашното бавене на сделката за "Нова".

Колко е лошо да имаш опит и намерения

С днешна дата КЗК вече е установила, че е налице хоризонтално припокриване между дейностите на участниците в концентрацията на пазара на онлайн търговия, тъй като PPF оперира в България чрез унгарското дружество Online Comparison Shopping Kft., а придобиваното дружество - чрез "Кънвиниънс" (собственик на онлайн магазина ebag.bg) и "Трендо БГ" (trendo.bg). Пазарните дялове на тези сайтове са пренебрежими, но в решението на КЗК е записано, че по отношение на конкретния случай следва да се отчетат водещите позиции на придобиваното предприятие "Нова броудкастинг груп" в областта на "медийните услуги, което повдига основателни опасения за ефекта от сделката върху конкурентната среда на горепосочените пазари", констатира КЗК.

Още по-смущаващ аргумент на регулатора за задълбочена проверка е, че заради "значителния опит на придобиващото дружество и неговите инвестиционни намерения се създават предпоставки сделката да доведе до установяване или засилване на господстващо положение". Ако това е политика на КЗК, то следването й явно затваря вратата за навлизане в България на големи стратегически инвеститори, които биха могли да развият местни компании, като регулаторът вместо това вижда по-малко опасност за конкуренцията от придобивания от страна на компании без опит (виж карето).

Освен "Нова телевизия" Петр Келнер възнамерява да придобие и телекома "Теленор". Сделката за местния бизнес на норвежкия Telenor е в пакет заедно с дъщерните мобилни оператори в Сърбия, Черна гора и Унгария, като общата оценка на придобиваните компании е 2.8 млрд. евро. Българският телеком е 29% от пакета, което прави оценката му над 800 млн. евро. Заради размера си и защото обхваща няколко пазара, това придобиване няма да се гледа от българската комисия, а от европейската. И макар телеком сделката да беше обявена втора, по всичко личи, че може да приключи преди телевизионната. А и в "Теленор" КЗК може да види ново основание за още по-дълбоко отлагане. Въобще - елате инвеститори, Комисията за защита от купувачи ви чака.
Адв. Николай Янев: КЗК няма основание за задълбочено проучване
с дългогодишна практика в областта на австрийското и европейското конкурентно право

Решението на КЗК да извърши задълбочено проучване (фаза 2) на сделката е странно. Законът предвижда такова, когато ускореното проучване (фаза 1) е породило съмнения, че концентрацията ще създаде (или засили съществуващо) господстващо положение на пазара. Поначало това става при наличие на хоризонтално припокриване между дейностите на участващите в концентрацията, т.е. когато те правят бизнес на един и същ пазар. В такъв случай общият пазарен дял след концентрацията би нараснал и ако това би създало господстващо положение, КЗК следва да забрани концентрацията.

Според решението в конкретната сделка има хоризонтално припокриване единствено на пазара за онлайн търговия, където купувачът има под 5% пазарен дял. Във фокуса на аргументите на КЗК обаче е пазарът на медийни услуги в България, на който купувачът няма дейност (0% пазарен дял). Следователно в резултат от сделката делът на общото предприятие на този пазар няма да се увеличи.

За да обоснове преминаването към фаза 2 обаче, КЗК отбелязва "водещите позиции" на "Нова броудкастинг груп" в областта на медийните услуги, които предвид "значителния опит" на купувача и неговите "инвестиционни намерения" създавали предпоставки сделката да доведе до установяване на господстващо положение.

Увеличаването на пазарния дял и дори постигането на господстващо положение на пазара благодарение на натрупан опит, успешни инвестиции, високо качество и т.н. (organic growth) е легитимна цел на всяко предприятие. Стремежът към тази цел стимулира конкуренцията на пазара. Конкурентното право не го забранява и КЗК няма правомощия да се намесва в този процес. Контролът върху концентрациите цели единствено предотвратяване на значително възпрепятстващ конкуренцията неорганичен растеж. В конкретния случай такъв не е налице.

В практиката ми по контрол върху концентрациите пред австрийските органи по конкуренцията и Европейската комисия (както фаза 1, така и фаза 2) не съм срещал случай сделка, при която липсва хоризонтално припокриване между дейностите на участващите и която няма за резултат нарастване на пазарни дялове, да е подлагана на задълбочено проучване.

Искам да получавам маркетинг бюлетина
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

11 април 2019г.
Sofia Event Center

capital.bg/ecommerce

Конференция Стратегии за електронна търговия


Запазете своето място сега


Акценти в програмата:


  • Какви са тенденциите в електронната търговия и кои са възможните нови бизнес модели
  • Електронната търговия и новият регламент на ЕС за геоблокирането
  • Как да постигнем най-доброто от физическите и електронни магазини
  • Как да превърнем разбирането и обратната връзка на потребителите в действителна визия за цифровото развитие на компанията
  • Дигитални трансформации
  • Тенденции при мобилните плащания
  • Технологии в търговията на дребно / Електронна търговия и изкуствен интелект
  • Иновации и ефективност в доставките и логистиката
  • Успешни стратегии за електронна търговия на българския пазар

Ранна регистрация до 22 март

Прочетете и това

Делото срещу директора на БНТ приключи на втора инстанция, решение - до месец Делото срещу директора на БНТ приключи на втора инстанция, решение - до месец

Константин Каменаров няма да бъде оправдан, съдът или ще потвърди присъдата, или ще върне делото за ново разглеждане

25 мар 2019, 1138 прочитания

Собственикът на bTV разглежда опции да се продаде изцяло или на части 2 Собственикът на bTV разглежда опции да се продаде изцяло или на части

Според официалното съобщение на CME не е сигурно, че ще се стигне до сделка, и няма поставен краен срок за такава

25 мар 2019, 1973 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (25 февруари – 3 март)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (18 - 24 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Каква е ползата от обучението на юристите

По-добрите съдебни процедури водят след себе си до по-висок икономически растеж

Стажове, стипендии, конкурси (11 - 17 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

PwC България подкрепя студенти и докторанти по педагогически специалности

Консултантската компания ще даде на 11 младежи едногодишни стипендии и едномесечен стаж по специалността

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (5 юни)

КЗК започна задълбочена проверка на покупката на Нова тв; Столичната община с нова наредба за външната реклама; Нови кадрови промени в БНТ; Самуил Петков е избран да се включи в медийната академия за млади специалисти на фестивала Cannes Lions и др.

Под игото на ремонта

Кратка история на дъ-ъ-ългата реконструкция на ул. "Иван Вазов" в София

Голямата катастрофа на Boeing

Двата паднали самолета Boeing 737 Мах нанесоха сериозен репутационен и финансов удар върху компанията

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

20 въпроса: Маргарита Доровска

"Изкуството е потребност и достъпът до него е гражданско право"

Агнешка Холанд има да ви каже нещо

Легендата на полското кино за новия си филм и защо обществото повтаря грешките от миналото

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 12

Капитал

Брой 12 // 23.03.2019 Прочетете
Капитал PRO, СМЕ може да продаде bTV, "Билла" има нов директор за България

Емисия

DAILY @7AM // 26.03.2019 Прочетете