Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
15 юни 2018, 12:37, 14341 прочитания

Големият рекламен победител

Агенцията на годината guts&brainsDDB иска да увеличи драстично приходите си от чужбина

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Не бих се учудил, ако виждаме все повече висококвалифицирани чужденци в българската индустрия на ниво дигитална стратегия, бранд консултации, дигитална трансформация и др", Ангелос Парасхакис, главен изпълнителен директор guts&brainsDDB.
"Агенциите вече решават истински проблеми, които помагат на големи брандове и се превръщат в пример за индустрията", Васил Петраков, творчески директор guts&brainsDDB.

Точно три години след последното си голямо отличие guts&brainsDDB отново стана агенция на годината на най-големия рекламен фестивал в България ФАРА, който протече под мотото "Работим задно. Печелим заедно". В унисон с темата за партньорски взаимоотношения между рекламодатели и агенции и споделяне на успехите втората най-престижна награда "Рекламодател на годината" получи Telenor, които работят с guts&brainsDDB от ребрандирането си преди пет години досега.

За guts&brainsDDB (преди това "DDB София") отличието е пета голямо награда, която я превръща и в най-награждаваната агенция в 19-годишната история на ФАРА. За това време в компанията са работили няколко поколения рекламисти, чиято работа вече излиза извън границите на България. Миналата година guts&brainsDDB стана и творчески хъб за агенциите от 23 държави в региона, част от DDB Group, и по този начин се превърна в двигател на маркетинговите стратегии на групата.


Партньорството между големите наградени

Признанието "Агенция на годината" guts&brainsDDB получи след спечелването на 7 златни, 3 сребърни и 18 бронзови награди от общо 53 подадени заявки в конкурса. За пръв път агенцията има отличия за кампании за всеки от клиентите, с които е кандидатствала: Lidl, Telenor, EVN, "Международен филм фест", "Трейдинг 212", OLX, Absolut, "Сердика център" и McDonald’s.

Най-много награди обаче guts&brainsDDB получи за кампаниите на другия голям победител на ФАРА - Telenor, с който работят и на унгарския пазар. "С платформата на Telenor правим три неща: говорим истински, говорим за хората вместо за себе си, разказвайки техните истории, или направо те говорят, както направихме в коледната кампания и предоставихме рекламното си време на тях", разказва Васил Петраков, творчески директор на агенцията. Концепцията се харесва и на други пазари, които последвали българския модел. "Разказването на истински истории работи навсякъде, хората искат нещо реално, защото като цяло мнението им за рекламата е, че виждат актьори и изкуствени хора, които показват идеалистични взаимоотношения", обяснява Мария Иванова, мениджър "Маркетинг комуникации" в Telenor.



Според изпълнителния директор на guts&brainsDDB Боян Панайотов в крак с темата на ФАРА за партньорството между рекламодатели и агенции резултати се постигат само когато има взаимно доверие и екипите говорят на един език, което е и приоритет в развитието на компанията. "Все по-често чуваме от клиенти, че знаят къде искат да стигнат, но не знаят как и разчитат на агенцията да ги води. Именно това е правилното разпределение на ролите в партньорствата ни", добавя той.

Отражение на съвместната работа са и наградите от фестивала, които според творческия директор са важен атестат за работата през годините. "Важно е в дългосрочен план да се запазиш сред топ агенциите на ФАРА. Дори и в най-слабите си години винаги сме били в топ 3. В крайна сметка клиентите не искат краткосрочен романс, а дългосрочен творчески партньор", казва той.

Фокус на развитие

През последните години guts&brainsDDB реализира кампании в чужбина, което по думите на главния изпълнителен директор на компанията Ангелос Парасхакис е и сред основните приоритети за развитие. "Целта ни е да увеличим драстично приходите от чужбина. Така и местните ни клиенти ще се облагодетелстват от свежия международен опит на екипа ни, който ще ни позволи да предлагаме още иновативни и неочаквани творчески решения, запазвайки конкурентни цени спрямо повечето западни агенции", коментира той.

Освен с Telenor в Унгария агенцията лансира рекламни кампании и във Великобритания за компанията "Трейдинг 212". "Наблюдавайки коментарите в YouTube, виждаме, че клип, направен тук, се харесва много и в чужбина, което се дължи и на добрите български режисьори и продуценти", казва Петраков. Според специалиста предизвикателство пред агенцията е да подобрява нивото на творческите си идеи, защото в тази индустрия, след като създадеш собствен стил, който достигне до пика си, той бързо може да тръгне надолу. "Заради това е много важно да въвличаме в работата си още млади и талантливи хора", допълва той.

Рекламна равносметка

Васил Петраков е категоричен, че филмовата индустрия в България е в подем, заради което се вдига и нивото на заснемане на рекламите. "Ако преди се снимаше за един ден с ниски бюджети, вече се снима в 2-3 дни с доста по-големи инвестиции, което означава, че клиентите искат и търсят качествени продукции", казва още той.

На българския рекламен пазар вече рядко може да се види и ожесточено съревнование между агенциите, които все повече уважават работата на колегите си и работят заедно да развиват индустрията. "Благодарение на разрастването на пазара агенциите вече решават истински проблеми, които помагат на големи брандове и се превръщат в пример за индустрията. Именно така всички могат да се развиват, конкурирайки се по интелигентни творчески критерии", обяснява творческият директор.

Според Парасхакис пазарът в България е вече узрял да внася знание и ноу-хау от чужбина. "Не бих се учудил, ако виждаме все повече висококвалифицирани чужденци в българската индустрия на ниво дигитална стратегия, бранд консултации, дигитална трансформация и др."

Проблем обаче продължава да бъде наемането и задържането на кадри, защото рекламата е в силна конкуренция с други индустрии, сред които и IT сферата, а това води и до покачване на цената на квалифицирания труд. "Това неизбежно ще доведе до препозициониране на нискобюджетните агенции, за които ще става все по-трудно да оцелеят", допълва още главният изпълнителен директор на guts&brainsDDB.
Обзор на ФАРА 2018

ФАРА 2018 отново премина под знака на промяната. Журито беше разделено в три групи от по седем професионално профилирани експерти с цел всяка да оценява категории, в които е най-компетентна. Емблематичната статуетка звезда беше разделена на две – едната част за рекламодателя, а другата за агенцията. Въпреки позитивно оценените от цялата индустрия промени всички се обединиха около мнението, че сред заявките в конкурса все още липсват уникални идеи и кампании, които да поведат пазара. "Преди имахме малко победители с няколко добри идеи и всички останали проекти бяха на много ниско ниво, а сега средното е по-високо, но пък го няма върхът", казва Васил Петраков, творчески директор на guts&brainsDDB и член на журито на ФАРА.

Тази година е и една от най-слабите по отношение на брой и качество на подадените заявки в дигиталните категории и все още най-разпространените похвати са просто публикации във Facebook и Google. Според Петраков това се дължи основно на доминиращата телевизия, заради която се снимат повече и по-добри клипове, вместо дигиталните заявки да растат. "Най-активното поколение хора обаче почти не гледа телевизия, а клиентите имат нужда от интегрирана дигитална стратегия с адекватна инвестиция, за да успяват да достигнат до този толкова ценен таргет. Според мен тепърва ще се засилва инвестицията не в банери и постове, а в добре подготвено и смислено онлайн съдържание", казва той.

Като посока на развитие на фестивала той посочва по-доброто разпределение на категориите по журиращите групи. За Мария Иванова пък е важно ФАРА да излезе извън границите на България и да се превърне най-малко в регионален конкурс. "Само така ще може да се сподели опит и с други специалисти, защото, за да се качи нивото, трябва да има с кого да се сравняваме", допълни тя.
Мария Иванова, мениджър "Маркетинг комуникации" в Telenor

Какви резултати показват рекламните кампании на Telenor?

Според регулярно изследване* за оценка на рекламното присъствие и представяне по отношение на познатостта на рекламите Telenor се посочва на първо място (т.нар. Top of Mind Advertising Awareness) от около една трета от интервюираните, а над 70% от всички, които са виждали наша реклама напоследък, харесват рекламите на оператора. Това показва, че комуникацията на компанията привлича вниманието и интереса на потребителите и създава висока степен на познатост на марката.

Колко важни за вас са наградите от рекламни фестивали?

За мен наградата е това, че имаме агенция, в която вярваме и на която се доверяваме. Успяхме заедно да установим тренд в комуникацията ни, който се последва от много рекламодатели на пазара. За нас е важно да постигаме целите си и да сме доволни от това, което правим, а наградите са оценката на добрите резултати.

* KANTAR TNS, Ad Tracker, Национално представително изследване за градско население в България, 15 - 55 години"

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Весела Апостолова: По-мобилизирани сме от всякога Весела Апостолова: По-мобилизирани сме от всякога

Изпълнителният директор на комуникационния бизнес и оперативен директор на групата "Publicis Groupe България" пред "Капитал"

5 апр 2020, 599 прочитания

Брандовете и вируса Брандовете и вируса

Тези, които не успеят ясно да (пре)дефинират мястото си в живота на хората, имат мрачно бъдеще

4 апр 2020, 1635 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (19 юни)

Колко инвестира БНТ в световното първенство по футбол; КЗК ще проверява сделката на "Нова" за "Нет инфо" по сигнал на конкуренти; Петя Жекова е новият мениджър "Маркетинг" на Sanofi Pasteur; Бисер Манолов поема управлението на "Forbes България" и др.

Още от Капитал
Бизнес на градус

Моментният недостиг на спирт вече изглежда преодолян, като по складовете има над 4 млн. литра. Цената на литър спирт обаче е 3 пъти по-висока отпреди пандемията

Пат в туризма

Хиляди туроператори трябва да върнат на клиенти си суми за провалени почивки, които обаче са предплатени към партньори

Коронабюджет 1.0: Оптимистичната версия

Правителството поиска спешна ревизия на бюджет 2020, която да му даде по-голяма гъвкавост за маневри

Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10