"БГ радио" и още шест радиостанции се продадоха за 5.4 млн. евро
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"БГ радио" и още шест радиостанции се продадоха за 5.4 млн. евро

Мениджърският екип на "Фреш медиа България" Христин Стрижлев (вляво), Атанас Генов (по средата), Николай Янчовичин

"БГ радио" и още шест радиостанции се продадоха за 5.4 млн. евро

Българските им мениджъри ги купиха от ирландската Communicorp, която вече излезе от целия регион

Весислава Антонова
37666 прочитания

Мениджърският екип на "Фреш медиа България" Христин Стрижлев (вляво), Атанас Генов (по средата), Николай Янчовичин

© Надежда Чипева


През 2005-2007 г. българският радиопазар изживяваше своя минибум. Тогава, привлечени от прогнозите за рекламен растеж, в сектора влязоха чуждестранни инвеститори като скандинавската SBS Group, американската Emmis и ирландската Communicorp. И донесоха със себе си силна конкуренция и качествено програмно съдържание.

Към днешна дата тези инвестиции, както много други отпреди кризата, изглеждат като провал от нереализирани очаквания. Свитият рекламен пазар така и не се възстанови, като в електронните медии той е почти изцяло узурпиран от телевизиите. Затова идва и закономерната новина - един от последните двама големи международни играчи, който стоеше зад най-влиятелната българска радиогрупа, напуска пазара. Това е ирландската Communicorp Group, която допреди дни притежаваше радиостанциите "БГ радио", "Нова", Energy, "Радио 1", "Радио 1 Рок", "Вероника" и радио и телевизия City. Сега тя ги продава на видима загуба - за 5.4 млн. евро, на българските мениджъри, движили радиата от създаването на групата. Така единствен международен собственик на радиобизнес в България към момента остава собственикът на bTV - американската Central European Media Enterprises (СМЕ). Тяхната bTV Radio включва пет станции - N-JOY, Z-Rock, Jazz FM, bTV Radio и Classic FM, но на пазара отдавна се коментира и желанието на CME да търси купувач за целия си български бизнес, което потенциално може да остави радиопазара без никакво чуждо участие. Основен конкурент на Communicorp на българския пазар и втори по дял от аудиторията е групата BSS Media, в която влизат радиостанциите "Веселина", "Витоша", Magic FM, радио и телевизия The Voice. За нея на пазара се смята, че е контролирана от депутата от ДПС Делян Пеевски

Нови, но познати собственици

Новият собственик на радиостанциите от групата на Communicorp е българският мениджмънт на групата. За целта на придобиването им през март на пазара е регистрирана нова компания - "Фреш медиа България" АД, която преди дни придоби 100% от дяловете в българските дружества на ирландската медийна компания. Макар това още да не е отразено в Търговския регистър, новите собственици потвърдиха сделката пред "Капитал". Досегашният управляващ директор на "Communicorp България" Николай Янчовичин вече е съсобственик в новорегистрираното дружество "Фреш медиа България", придобиващо българския бизнес на Communicorp. Той бе генерален мениджър за местния пазар на бившата ирландска, а вече главен изпълнителен директор на новата българска медийна група. Негови партньори в новоучередената компанията са Атанас Генов, досега управител на Communicorp за България (той също запазва позицията си - бел. ред.), и Христин Стрижлев. Третият съдружник е свързан с радиопазара в България от 1994 г. - бил е изпълнителен директор на радиостанциите "Фреш" и "Мила голд", член на УС на БНР. В момента Стрижлев преподава в УНСС и е член на борда на директорите на "Про нюз", компанията, издател на "24 часа", "168 часа" и други печатни медии.

Главният изпълнителен директор на Communicorp Media Адриан Серле коментира, че групата е удовлетворена да продаде бизнеса си в България именно на местния мениджърски екип, защото години наред те са поддържали и развивали лидерската позиция на медийната група. "Communicorp реши да продаде бизнеса си в България независимо от доброто му представяне през последните години, за да се съсредоточи върху основните радио- и цифрови възможности, които компанията има в Обединеното кралство и Ирландия", каза Серле.

Главният изпълнителен директор на "Фреш медиа България" Николай Янчовичин върна комплиментите, като благодари на Communicorp за инвестициите и подкрепата на радиобизнеса в България през последните 13 години. "Беше важен опит да се работи и да се учи от някои от най-добрите експерти в европейското радио", каза той. Янчовичин уточни, че през март ирландският им собственик ги е уведомил, че иска да продаде бизнеса си в България. Тогава той и съдружниците им поискали да им дадат два месеца, за да се опитат те да открият финансиране и да придобият радиостанциите. "Имаме емоционална връзка с радиостанциите, отговорност към екипите. От 1999 г. сме създали този бизнес и това ни мотивира да ги придобием и да продължим да ги развиваме", обясни Атанас Генов. Съдружниците обаче си дават сметка за рисковете предвид размера на инвестицията, обнадеждени са, че ще успеят да я покрият, защото си дават сметка, че през последните три години компанията има ръст на печалбата от 4%. "Вярваме, че и тази година ще имаме ръст", допълни Христин Стрижлев. По думите му цената на сделката е разумна предвид факта, че в нея освен радиостанциите влиза и сградата на ул. "Рикардо Вакарини" 6, в която те се помещават.

Сделката е класически leveraged buy-out. За целите на придобиването "Фреш медиа България" е водила разговори с няколко банки и като крайно е изтеглила кредит от Първа инвестиционна банка в размер на 5.4 млн. евро. Лихвеният процент е плаващ, като обаче е определен минимум от 6%, което означава, че само текущото обслужване на заема ще струва над 320 хил. евро годишно, а новата компания ще трябва да изплаща и главницата. Като обезпечение по кредита са заложени десетте дружества, в които са разпределени честотите на седемте радиостанции и телевизията в групата.

Възходът и оттеглянето на Communicorp

Ирландската Communicorp стъпи на българския пазар през 2004 г., като придоби радио бизнеса на Metromedia International Inc. (MII) в България срещу 14.25 млн. долара. В България MII бе едноличен собственик на "Метрорадио" ЕООД (фирмата - носител на лицензите за "БГ радио") и притежаваше 75% от капитала на "Радио ТНН" ООД. Чрез сложни комбинации през 2003 г. "Метрорадио" освен покупката на ТНН взе под наем и софийската честота на радио "Контакт" и започна да развива веригата "Радио 1", а в началото на 2004 г. стартира третият й проект - "Радио Нова". През 2006 г. ирландската компания управлява четири радиостанции в България - "БГ радио", "Радио 1", Energy, "Радио Нова". През същата година придоби радиостанциите "Ретро" и спортното "Гонг", така портфолиото и вече включваше 6 медии. През 2007 г. Communicorp придоби и музикалните телевизия и радио City. Това осигури лидерска позиция на пазара на ирландската радиогрупа, което тя поддържа и до днес.

От 2012 до 2016 г. постепенно ирландската радиогрупа се изтегля от пазара в Източна Европа. Тя притежаваше и станции в Унгария, Украйна, Чехия, Естония и Латвия. Българския си бизнес продава последен и се съсредоточава върху пазара в Ирландия и Обединеното кралство (там притежава 8 радиостанции и е на четвърто място като група - бел. ред.).

Рисковете на малкия пазар

Според последния доклад на Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА) радиото в България привлича 18.6 млн. лв. рекламни приходи през изминалата година, което е ръст от 1%, а покачването на цените се оценява на 2%. Сред най-големите рекламодатели тук са ритейл индустрията, фармацевтичните компании, продукти за обзавеждане и храни, а делът от медиа микса е 6%. В глобален план вложенията в радио през 2017 г. намаляват. Според медиа директорите на две компании, с които "Капитал" разговаря, оптимистичната прогноза за радиопазара в България като рекламни приходи на годишна база е между 10 и 12 млн. евро. Радиостанциите от групата на "Фреш медиа България" са водещи и като дял от аудиторията (виж графиката), и като дял от рекламния пазар. Според представители на рекламните агенции в групата могат да влизат между 4 и 5 млн. евро приход от реклама. През рекламния мониторинг е по-трудно да се преценят реалните рекламни инвестиции, защото в случая с "Фреш медиа България" (доскоро Communicorp) 40% от приходите идват от договори през медиа агенции и 60% от директни договаряния, които не се отчитат от мониторинга.

От години радиогрупите нямат решение на проблема с липсата на ефективен метод за измерване на аудиторията, което сериозно намалява шансовете им за привличане на рекламни инвестиции. Това е особено вярно на фона на кризата и на конкурентните цени и отстъпки, които телевизиите предлагат през последните години. Въпреки това като част от общото оживление тази година има тенденция цените да се повишават. Освен това също както и при телевизионния пазар и радиопазарът разчита на две метрики. Една част от сектора се измерва според мониторинговите доклади на ГАРБ, а друга част работи с Nielsen Admosphere. И по двете метрики "Фреш медиа България" имат лидерска позиция и собствениците са решени да не я изпускат.

Новият-стар мениджърски екип прави заявка да развива групата в дигитална среда и да създава ново програмно съдържание. Ако се следи тенденцията на развитите европейски медийни пазари, радиото като медиа се развива във възходяща посока и е сред предпочитаните от модерната младежка градска аудитория и от активните бизнесмени, които все по-често потребяват информация, докато са в движение. Предимството на радиото е, че може да се слуша фоново, без да пречи на основната дейност. От това дали и доколко тази тенденция ще се пренесе и тук ще зависи доколко новата българска радиогрупа ще успее монетизира лидерската си позиция и да изплати инвестицията.

Автор: Капитал
Автор: Капитал

През 2005-2007 г. българският радиопазар изживяваше своя минибум. Тогава, привлечени от прогнозите за рекламен растеж, в сектора влязоха чуждестранни инвеститори като скандинавската SBS Group, американската Emmis и ирландската Communicorp. И донесоха със себе си силна конкуренция и качествено програмно съдържание.

Към днешна дата тези инвестиции, както много други отпреди кризата, изглеждат като провал от нереализирани очаквания. Свитият рекламен пазар така и не се възстанови, като в електронните медии той е почти изцяло узурпиран от телевизиите. Затова идва и закономерната новина - един от последните двама големи международни играчи, който стоеше зад най-влиятелната българска радиогрупа, напуска пазара. Това е ирландската Communicorp Group, която допреди дни притежаваше радиостанциите "БГ радио", "Нова", Energy, "Радио 1", "Радио 1 Рок", "Вероника" и радио и телевизия City. Сега тя ги продава на видима загуба - за 5.4 млн. евро, на българските мениджъри, движили радиата от създаването на групата. Така единствен международен собственик на радиобизнес в България към момента остава собственикът на bTV - американската Central European Media Enterprises (СМЕ). Тяхната bTV Radio включва пет станции - N-JOY, Z-Rock, Jazz FM, bTV Radio и Classic FM, но на пазара отдавна се коментира и желанието на CME да търси купувач за целия си български бизнес, което потенциално може да остави радиопазара без никакво чуждо участие. Основен конкурент на Communicorp на българския пазар и втори по дял от аудиторията е групата BSS Media, в която влизат радиостанциите "Веселина", "Витоша", Magic FM, радио и телевизия The Voice. За нея на пазара се смята, че е контролирана от депутата от ДПС Делян Пеевски


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    deymus avatar :-|
    deymus

    З РОк не са част от бТВ групата,поне от година.

  • 2
    goshoe avatar :-|
    goshoe

    "Третият съдружник е свързан с радиопазара в България от 1994 г. - бил е изпълнителен директор на радиостанциите "Фреш" и "Мила голд", член на УС на БНР. В момента Стрижлев преподава в УНСС и е член на борда на директорите на "Про нюз", компанията, издател на "24 часа", "168 часа" и други печатни медии."

    Звучи като Пеевски. Иначе при цитираните печалби, кредитът е напълно поносим.

  • 3
    lambo avatar :-|
    lambo

    До коментар [#1] от "deymus":

    Все още е на БТВ.

  • 4
    id_1 avatar :-|
    !D !калпав е новия вид Дневник!

    Труден бизнес!Как работи рекламата ти, е важно да отчетеш сам ,кой каквото ще да ти говори ако не го виждаш ,'усещаш' в бизнеса си до 6 месеца значи си е на загуба.
    И рекламата не продава само информира и прави продукта фамилиарен на потребителя.Така ,че лоша реклама има !!!
    Да те карат да се срещнеш с партньор ,който е грозен,сприхав и с неоправдани претенции е меко казано загуба на време.А ти едва ли ще посветиш такова след създаденото мнение.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK