С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
4 21 юни 2018, 13:18, 30342 прочитания

"БГ радио" и още шест радиостанции се продадоха за 5.4 млн. евро

Българските им мениджъри ги купиха от ирландската Communicorp, която вече излезе от целия регион

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
През 2005-2007 г. българският радиопазар изживяваше своя минибум. Тогава, привлечени от прогнозите за рекламен растеж, в сектора влязоха чуждестранни инвеститори като скандинавската SBS Group, американската Emmis и ирландската Communicorp. И донесоха със себе си силна конкуренция и качествено програмно съдържание.

Към днешна дата тези инвестиции, както много други отпреди кризата, изглеждат като провал от нереализирани очаквания. Свитият рекламен пазар така и не се възстанови, като в електронните медии той е почти изцяло узурпиран от телевизиите. Затова идва и закономерната новина - един от последните двама големи международни играчи, който стоеше зад най-влиятелната българска радиогрупа, напуска пазара. Това е ирландската Communicorp Group, която допреди дни притежаваше радиостанциите "БГ радио", "Нова", Energy, "Радио 1", "Радио 1 Рок", "Вероника" и радио и телевизия City. Сега тя ги продава на видима загуба - за 5.4 млн. евро, на българските мениджъри, движили радиата от създаването на групата. Така единствен международен собственик на радиобизнес в България към момента остава собственикът на bTV - американската Central European Media Enterprises (СМЕ). Тяхната bTV Radio включва пет станции - N-JOY, Z-Rock, Jazz FM, bTV Radio и Classic FM, но на пазара отдавна се коментира и желанието на CME да търси купувач за целия си български бизнес, което потенциално може да остави радиопазара без никакво чуждо участие. Основен конкурент на Communicorp на българския пазар и втори по дял от аудиторията е групата BSS Media, в която влизат радиостанциите "Веселина", "Витоша", Magic FM, радио и телевизия The Voice. За нея на пазара се смята, че е контролирана от депутата от ДПС Делян Пеевски


Нови, но познати собственици

Новият собственик на радиостанциите от групата на Communicorp е българският мениджмънт на групата. За целта на придобиването им през март на пазара е регистрирана нова компания - "Фреш медиа България" АД, която преди дни придоби 100% от дяловете в българските дружества на ирландската медийна компания. Макар това още да не е отразено в Търговския регистър, новите собственици потвърдиха сделката пред "Капитал". Досегашният управляващ директор на "Communicorp България" Николай Янчовичин вече е съсобственик в новорегистрираното дружество "Фреш медиа България", придобиващо българския бизнес на Communicorp. Той бе генерален мениджър за местния пазар на бившата ирландска, а вече главен изпълнителен директор на новата българска медийна група. Негови партньори в новоучередената компанията са Атанас Генов, досега управител на Communicorp за България (той също запазва позицията си - бел. ред.), и Христин Стрижлев. Третият съдружник е свързан с радиопазара в България от 1994 г. - бил е изпълнителен директор на радиостанциите "Фреш" и "Мила голд", член на УС на БНР. В момента Стрижлев преподава в УНСС и е член на борда на директорите на "Про нюз", компанията, издател на "24 часа", "168 часа" и други печатни медии.

Главният изпълнителен директор на Communicorp Media Адриан Серле коментира, че групата е удовлетворена да продаде бизнеса си в България именно на местния мениджърски екип, защото години наред те са поддържали и развивали лидерската позиция на медийната група. "Communicorp реши да продаде бизнеса си в България независимо от доброто му представяне през последните години, за да се съсредоточи върху основните радио- и цифрови възможности, които компанията има в Обединеното кралство и Ирландия", каза Серле.



Главният изпълнителен директор на "Фреш медиа България" Николай Янчовичин върна комплиментите, като благодари на Communicorp за инвестициите и подкрепата на радиобизнеса в България през последните 13 години. "Беше важен опит да се работи и да се учи от някои от най-добрите експерти в европейското радио", каза той. Янчовичин уточни, че през март ирландският им собственик ги е уведомил, че иска да продаде бизнеса си в България. Тогава той и съдружниците им поискали да им дадат два месеца, за да се опитат те да открият финансиране и да придобият радиостанциите. "Имаме емоционална връзка с радиостанциите, отговорност към екипите. От 1999 г. сме създали този бизнес и това ни мотивира да ги придобием и да продължим да ги развиваме", обясни Атанас Генов. Съдружниците обаче си дават сметка за рисковете предвид размера на инвестицията, обнадеждени са, че ще успеят да я покрият, защото си дават сметка, че през последните три години компанията има ръст на печалбата от 4%. "Вярваме, че и тази година ще имаме ръст", допълни Христин Стрижлев. По думите му цената на сделката е разумна предвид факта, че в нея освен радиостанциите влиза и сградата на ул. "Рикардо Вакарини" 6, в която те се помещават.

Сделката е класически leveraged buy-out. За целите на придобиването "Фреш медиа България" е водила разговори с няколко банки и като крайно е изтеглила кредит от Първа инвестиционна банка в размер на 5.4 млн. евро. Лихвеният процент е плаващ, като обаче е определен минимум от 6%, което означава, че само текущото обслужване на заема ще струва над 320 хил. евро годишно, а новата компания ще трябва да изплаща и главницата. Като обезпечение по кредита са заложени десетте дружества, в които са разпределени честотите на седемте радиостанции и телевизията в групата.


Възходът и оттеглянето на Communicorp

Ирландската Communicorp стъпи на българския пазар през 2004 г., като придоби радио бизнеса на Metromedia International Inc. (MII) в България срещу 14.25 млн. долара. В България MII бе едноличен собственик на "Метрорадио" ЕООД (фирмата - носител на лицензите за "БГ радио") и притежаваше 75% от капитала на "Радио ТНН" ООД. Чрез сложни комбинации през 2003 г. "Метрорадио" освен покупката на ТНН взе под наем и софийската честота на радио "Контакт" и започна да развива веригата "Радио 1", а в началото на 2004 г. стартира третият й проект - "Радио Нова". През 2006 г. ирландската компания управлява четири радиостанции в България - "БГ радио", "Радио 1", Energy, "Радио Нова". През същата година придоби радиостанциите "Ретро" и спортното "Гонг", така портфолиото и вече включваше 6 медии. През 2007 г. Communicorp придоби и музикалните телевизия и радио City. Това осигури лидерска позиция на пазара на ирландската радиогрупа, което тя поддържа и до днес.

От 2012 до 2016 г. постепенно ирландската радиогрупа се изтегля от пазара в Източна Европа. Тя притежаваше и станции в Унгария, Украйна, Чехия, Естония и Латвия. Българския си бизнес продава последен и се съсредоточава върху пазара в Ирландия и Обединеното кралство (там притежава 8 радиостанции и е на четвърто място като група - бел. ред.).

Рисковете на малкия пазар

Според последния доклад на Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА) радиото в България привлича 18.6 млн. лв. рекламни приходи през изминалата година, което е ръст от 1%, а покачването на цените се оценява на 2%. Сред най-големите рекламодатели тук са ритейл индустрията, фармацевтичните компании, продукти за обзавеждане и храни, а делът от медиа микса е 6%. В глобален план вложенията в радио през 2017 г. намаляват. Според медиа директорите на две компании, с които "Капитал" разговаря, оптимистичната прогноза за радиопазара в България като рекламни приходи на годишна база е между 10 и 12 млн. евро. Радиостанциите от групата на "Фреш медиа България" са водещи и като дял от аудиторията (виж графиката), и като дял от рекламния пазар. Според представители на рекламните агенции в групата могат да влизат между 4 и 5 млн. евро приход от реклама. През рекламния мониторинг е по-трудно да се преценят реалните рекламни инвестиции, защото в случая с "Фреш медиа България" (доскоро Communicorp) 40% от приходите идват от договори през медиа агенции и 60% от директни договаряния, които не се отчитат от мониторинга.

От години радиогрупите нямат решение на проблема с липсата на ефективен метод за измерване на аудиторията, което сериозно намалява шансовете им за привличане на рекламни инвестиции. Това е особено вярно на фона на кризата и на конкурентните цени и отстъпки, които телевизиите предлагат през последните години. Въпреки това като част от общото оживление тази година има тенденция цените да се повишават. Освен това също както и при телевизионния пазар и радиопазарът разчита на две метрики. Една част от сектора се измерва според мониторинговите доклади на ГАРБ, а друга част работи с Nielsen Admosphere. И по двете метрики "Фреш медиа България" имат лидерска позиция и собствениците са решени да не я изпускат.

Новият-стар мениджърски екип прави заявка да развива групата в дигитална среда и да създава ново програмно съдържание. Ако се следи тенденцията на развитите европейски медийни пазари, радиото като медиа се развива във възходяща посока и е сред предпочитаните от модерната младежка градска аудитория и от активните бизнесмени, които все по-често потребяват информация, докато са в движение. Предимството на радиото е, че може да се слуша фоново, без да пречи на основната дейност. От това дали и доколко тази тенденция ще се пренесе и тук ще зависи доколко новата българска радиогрупа ще успее монетизира лидерската си позиция и да изплати инвестицията.
Искам да получавам маркетинг бюлетина
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Facebook ще инвестира 300 млн. долара в подпомагане на журналистиката Facebook ще инвестира 300 млн. долара в подпомагане на журналистиката

Сумата ще бъде насочена основно към американски медийни организации

16 яну 2019, 682 прочитания

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (15 декември) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (15 декември)

Спас Русев и Кирил Домусчиев се конкурират за "Нова тв"; Започна записването за рекламния конкурс Young Lions Bulgaria 2019; Платформата IMDb вече и с безплатни филми и др.

15 яну 2019, 1131 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Предприемаческа програма изпраща 70 европейци в САЩ

Двама българи бяха стипендианти на Young Transatlantic Innovation Leaders Initiative през 2018 г.

Стажове, стипендии, конкурси (19 – 25 ноември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Във Франция всеки студент има възможност да покаже на какво е способен

Филипа Тенева, завършила докторантура във Франция, разказва за впечатленията и опита си от френската образователна система

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Седмичникът "Капитал" в телефон и на таблет

Ново мобилно приложение

Коледните подаръци на кабинета

За трета поредна година държавата разпределя милиарди от излишъка в бюджета непрозрачно и без дебат

Лекарствата, които напускат България

Над 1500 медикамента са дерегистрирани заради ценовия натиск от страна на държавата

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Всичко за Роки

Taschen публикува книга с историята на най-емблематичния герой на Силвестър Сталоун

Непознатата Лика Янко

Изложба проследява рядко разказваната история на репресираната по време на социализма българска художничка от албански произход

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 2

Капитал

Брой 2 // 12.01.2019 Прочетете
Капитал PRO, ДСК купи SG Експресбанк, Спас Русев и Елвин Гури придобиват албански телеком

Емисия

DAILY @7AM // 17.01.2019 Прочетете