Как Българската банка за развитие се изгуби в рекламата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Как Българската банка за развитие се изгуби в рекламата

Как Българската банка за развитие се изгуби в рекламата

Без творческа идея и с голям медиен бюджет институцията инвестира в тв представянето си като домакин на международен форум

6270 прочитания

На фона на залязващото слънце се очертава силуетът на кацащ самолет, последван от картини на футуристични магистрали и натоварени пристанища. На пръв поглед рекламният клип създава колебливо усещане - дали ще говори за бизнес, индустриализация, или просто представя развита държава. Няколко секунди по-късно обаче става ясно, че не е нито едно от трите, защото голям надпис на цял екран показва, че това е телевизионният анонс на срещата 16+1 на Междубанковата асоциация "Китай - ЦИЕ" с организатор Българската банка за развитие (ББР), която вероятно е и рекламодателят.

Това поставя проблеми по няколко линии. Доколкото събитието е специализирано и трудно може да се приеме, че засяга широката аудитория, не е много ясно доколко разходът за това от държавната банка е оправдан. Ако целта е да се увеличи посещаемостта на форума, доста по-лесно и евтино би било лично да се поканят заинтересовани да участват представители на финансовия сектор. Самото позициониране на ББР също не носи особени маркетингови ползи - институцията не е активна нито при депозитите (тя се финансира основно от международни институции), нито при кредитите на дребно. Основни клиенти на институцията по замисъл са другите банки в страната и малки и средни предприятия. "Капитал" изпрати въпроси на ББР за целта на рекламната кампания, отделения бюджет и начина на финансиране, но от банката не отговориха с аргумента, че "не виждат нужда да коментират".

Колко струва

Рекламата явно не цели да привлече вниманието с уникална продукция, а по-скоро със скъпо позициониране. Тя влиза в ефира на Българската национална телевизия (БНТ) и "Нова тв" на 21 юни, като по данни на мониторинговата агенция ГАРБ клипът на ББР се е излъчвал в един от най-скъпите часови диапазони – праймтаймът. От банката избират да показват клипа на зрителите на обществената телевизия сутрин около 7 ч. и вечер малко преди 20:30 ч., когато през последната седмица тече специално коментарно студио във връзка със световното първенство по футбол. За два дни излъчване (21 и 22 юни) това е струвало на рекламодателя малко над 3.5 хил. лв. по данни на ГАРБ. Доста по-различни са сумите обаче при "Нова тв", където рекламният клип се показва пак два пъти на ден - след 8 ч. и преди 22:30 ч. Отново за този период това вече струва на банката близо 25 хил. лв. Така общата инвестиция в телевизионна реклама през тези два дни е почти 28.4 хил. лв. и вероятно сумата ще продължава да расте, предвид че до събитието остава повече от една седмица.

Неясната цел

Клипът с продължителност 20 секунди остава впечатлението, че не отговаря на основните принципи на рекламата - да има дефинирана аудитория, да носи ясна информация на зрителите и най-важното какви са поставените комуникационни цели. Гласът в рекламата не променя много творческото й изпълнение, защото до голяма степен повтаря това, което се чете на надписа от логото на срещата, добавяйки мотото "Един пояс, един път" и завършвайки с анонса, че домакин на събитието е ББР.

Подобни на пръв поглед необосновани рекламни инвестиции повдигат въпроса дали има действителна стратегия зад тях и каква е целта им, или просто трябва да бъдат изхарчени, вече отделени големи бюджети без значение от последвалите резултати. Реално единствената логика, която може да се види зад тази реклама, е ръководството на банката да трупа точки за активност.

На фона на залязващото слънце се очертава силуетът на кацащ самолет, последван от картини на футуристични магистрали и натоварени пристанища. На пръв поглед рекламният клип създава колебливо усещане - дали ще говори за бизнес, индустриализация, или просто представя развита държава. Няколко секунди по-късно обаче става ясно, че не е нито едно от трите, защото голям надпис на цял екран показва, че това е телевизионният анонс на срещата 16+1 на Междубанковата асоциация "Китай - ЦИЕ" с организатор Българската банка за развитие (ББР), която вероятно е и рекламодателят.

Това поставя проблеми по няколко линии. Доколкото събитието е специализирано и трудно може да се приеме, че засяга широката аудитория, не е много ясно доколко разходът за това от държавната банка е оправдан. Ако целта е да се увеличи посещаемостта на форума, доста по-лесно и евтино би било лично да се поканят заинтересовани да участват представители на финансовия сектор. Самото позициониране на ББР също не носи особени маркетингови ползи - институцията не е активна нито при депозитите (тя се финансира основно от международни институции), нито при кредитите на дребно. Основни клиенти на институцията по замисъл са другите банки в страната и малки и средни предприятия. "Капитал" изпрати въпроси на ББР за целта на рекламната кампания, отделения бюджет и начина на финансиране, но от банката не отговориха с аргумента, че "не виждат нужда да коментират".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK