Как Българската банка за развитие се изгуби в рекламата
Без творческа идея и с голям медиен бюджет институцията инвестира в тв представянето си като домакин на международен форум
Това поставя проблеми по няколко линии. Доколкото събитието е специализирано и трудно може да се приеме, че засяга широката аудитория, не е много ясно доколко разходът за това от държавната банка е оправдан. Ако целта е да се увеличи посещаемостта на форума, доста по-лесно и евтино би било лично да се поканят заинтересовани да участват представители на финансовия сектор. Самото позициониране на ББР също не носи особени маркетингови ползи - институцията не е активна нито при депозитите (тя се финансира основно от международни институции), нито при кредитите на дребно. Основни клиенти на институцията по замисъл са другите банки в страната и малки и средни предприятия. "Капитал" изпрати въпроси на ББР за целта на рекламната кампания, отделения бюджет и начина на финансиране, но от банката не отговориха с аргумента, че "не виждат нужда да коментират".
Рекламата явно не цели да привлече вниманието с уникална продукция, а по-скоро със скъпо позициониране. Тя влиза в ефира на Българската национална телевизия (БНТ) и "Нова тв" на 21 юни, като по данни на мониторинговата агенция ГАРБ клипът на ББР се е излъчвал в един от най-скъпите часови диапазони – праймтаймът. От банката избират да показват клипа на зрителите на обществената телевизия сутрин около 7 ч. и вечер малко преди 20:30 ч., когато през последната седмица тече специално коментарно студио във връзка със световното първенство по футбол. За два дни излъчване (21 и 22 юни) това е струвало на рекламодателя малко над 3.5 хил. лв. по данни на ГАРБ. Доста по-различни са сумите обаче при "Нова тв", където рекламният клип се показва пак два пъти на ден - след 8 ч. и преди 22:30 ч. Отново за този период това вече струва на банката близо 25 хил. лв. Така общата инвестиция в телевизионна реклама през тези два дни е почти 28.4 хил. лв. и вероятно сумата ще продължава да расте, предвид че до събитието остава повече от една седмица.
Неясната цел
Клипът с продължителност 20 секунди остава впечатлението, че не отговаря на основните принципи на рекламата - да има дефинирана аудитория, да носи ясна информация на зрителите и най-важното какви са поставените комуникационни цели. Гласът в рекламата не променя много творческото й изпълнение, защото до голяма степен повтаря това, което се чете на надписа от логото на срещата, добавяйки мотото "Един пояс, един път" и завършвайки с анонса, че домакин на събитието е ББР.
Подобни на пръв поглед необосновани рекламни инвестиции повдигат въпроса дали има действителна стратегия зад тях и каква е целта им, или просто трябва да бъдат изхарчени, вече отделени големи бюджети без значение от последвалите резултати. Реално единствената логика, която може да се види зад тази реклама, е ръководството на банката да трупа точки за активност.
Още по темата
Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (17 юли)
"Престиж 96" избра Xplora за своя дигитална агенция; Local Planet International основа нова агенция на българския пазар; Facebook спечели правата за излъчване на Висшата лига в четири страни в Азия; ПСЖ подписа рекламен договор за три години с Renault и др.
17 юли 2018Срещата Китай - Източна Европа в София ще донесе поредните обещания за много инвестиции. Не стискайте много силно палци
6 юли 2018В България все още малко компании имат ясни критерии за сайтовете и темите, където искат да се рекламират
29 юни 2018Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (26 юни)
"БГ радио" и още шест радиостанции се продадоха за 5.4 млн. евро; Xplora поема дигиталното обслужване на Queen's; Tеодор Несторов е новият маркетинг директор на "Карлсберг България"; Ани Великанова е новият търговски директор на Investor Media Group; Omnicom стана холдинг на годината на рекламния фестивал в Кан и др.
26 юни 2018
Годината е динамична и успешна за професионалната общност
16 дек 2019, 389 прочитания

Вече второ десетилетие Българска Медиа Агенция се радва на растеж и продължава да утвърждава успешно партньорство със своите дългогодишни клиенти
15 дек 2019, 1027 прочитания
15 дек 2019, 4923 прочитания
15 дек 2019, 2509 прочитания
15 дек 2019, 2056 прочитания
15 дек 2019, 1689 прочитания
15 дек 2019, 1656 прочитания
В България малко компании имат ясни критерии за сайтовете и темите, където искат да се рекламират; Facebook ще следи за подвеждащо съдържание и в България; Мария Милушева е член на журито и лектор на рекламния фестивал Golden Drum; Президентът Румен Радев обяви назначението си за СЕМ; Facebook и Twitter представят нови инструменти за прозрачност на рекламите