С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
13 юли 2018, 12:50, 37917 прочитания

Най-голямото притеснение пред Facebook: тийнейджърите

Интернет гигантът вече не е предпочитаната социална мрежа сред младежите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Платформата вече е място за бедната и по-малко образованата част от младото население.
В сграда номер 20 в централата на Facebook в Менло парк в Силициевата долина мениджмънтът на компанията беше облекчен, че скандалът с Cambridge Analytica, разкрил данни на 87 млн. потребители, не се отрази на глобалната аудитория и приходи на компанията. Както рекламодателите в платформите - 6 млн. във Facebook и 2 млн. в Instagram, така и потребителите, останаха незаинтригувани от последните сътресения.

Но от известно време чуваме две сериозни опасения, които биха могли да навредят на дългосрочните перспективи на платформата. Първото е по-малката ангажираност на потребителите към новинарския поток (хората споделят по-малко съдържание), второто - нарастващото безразличие на тийнейджърите (от 13- до 17-годишна възраст).


Проучване на изследователския център Pew Research (виж графиката) за използването на социалните платформи от тийнейджъри в САЩ за периода 2014-2015 и 2018 г. показва няколко основни извода.

- Facebook вече не е предпочитаната платформа сред тийнейджърите: потреблението сред тях спада от 71% преди четири години до 51% сега. Освен това социалната мрежа слиза на четвърто място по честота на използване след Snapchat, Instagram и YouTube, като последната заема лидерската позиция като най-популярната медийна платформа сред младите хора.

- Сега YouTube е считана от Pew Research за социална платформа, докато Google+ дори не се появява в класацията. YouTube вече е големият успех на Google в социалната сфера.



- Тези данни трябва да бъдат разгледани и по отношение на аудиторията на тези платформи в САЩ: Facebook остава лидер в САЩ и Канада с общо 241 млн. потребители месечно в сравнение със 184 млн. потребители за YouTube и 78 млн. за Instagram (собственост на Facebook), както и във всички възрастови групи Facebook запазва силна позиция.

Тогава какви са причините за изчезването на тийнейджърската група? Ето някои от тях:

- Новинарският поток във Facebook става все по-труден за управление, тъй като платформата трябва да комбинира очакванията на потребителите с икономическия си интерес. В неотдавнашна поредица от телевизионни предавания и подкасти на медийната група PBS директорът за анализи на новинарския поток Дан Зигмънд обясни загадката:

"Ако вземете всички истории, които са били публикувани от вашите приятели, последваните от вас страници и може би историите, които вашите приятели са коментирали или харесали, събирайки всичко това, средно за всеки потребител ще има общо около 2000 публикации. Но повечето от нас, които влизат в новинарския поток всеки ден, вероятно ще прегледат около 200 от тях. Една от работата ни е да се опитаме да разберем как да класираме тези 2000 истории, така че онези, които ви интересуват, да бъдат филтрирани най-отгоре, защото, ако не сте в първите 200 новини, е много малко вероятно хората да видят съдържанието ви."

Зигмънд продължи да описва начините, по които Facebook класира съдържанието според различни фактори, определящи кои истории е най-вероятно да бъдат кликнати, харесани, коментирани, споделени или тези, които ще ви накарат да прекарате най-дълго време във Facebook. Крайният резултат всъщност е смесица от всичко, което се случва в мрежата, като всеки потребител получава свой собствен комплект алгоритми, базиран на неговите предпочитания, според начина му на използване на платформата.

След това влиза в действие един критичен елемент: предпочитанията на потребителите за новинарския поток могат да противоречат с възможностите му да донесе пари на Facebook (не забравяйте, че става въпрос за приходи на всеки северноамерикански потребител на стойност 107 долара годишно). Например, ако даден потребител харесва дълги журналистически статии, за разлика от кратки публикации, очевидно противоречи на търговския интерес на Facebook, който е изграден върху кликания. Не е ясно (и е добре поддържана тайна) как Facebook решава проблема с това противоречие. Въпреки това компанията е известна с това, че е буквално обсебена от свързаните с бизнеса KPIs (показатели за представяне - бел. ред.), може би за сметка на релевантността на новините.

- Хората биха искали по-голям контрол върху начина, по който получават своите новини. В YouTube потребителят избира какво иска да види. Системата за абониране към други потребители е ясна. Същото важи и за Instagram: абонирате се за хора и организации, които харесвате и е лесно да се отървете от семейните снимки на други потребители или вбесяващите публикации на храна. Дори рекламите са доста подходящи. (Също така Instagram има екип от фоторедактори, които участват в подредбата на потока от снимки)

Другата дългосрочна тревога за Facebook е обедняването на потребителите в мрежата. (вижте графиката)

В САЩ същото важи и за нездравословните фалшиви новини: най-бедните и по-малко образованите страдат най-много от тях.

YouTube има много по-добра тийнейджърска демографска база, отколкото Facebook както по отношение на доходите на домакинство, така и до образованието.

Нека завършим със следния въпрос: до каква степен тези тенденции представляват заплаха за бизнес модела на Facebook? Отговорът може да се види в последния разговор на компанията с анализатори, в който главният оперативен директор Шерил Сандберг посочва огромния размер на операциите във Facebook:

"80 млн. бизнеса използват Facebook всеки месец, от които 6 млн. са рекламодатели. В Instagram имаме 25 млн. бизнес профила, от които 2 млн. са рекламодатели. Дори ако само конвертираме хората, които рекламират във Facebook към Instagram, това е голяма възможност за растеж. След това може да си представите Messenger и някои от другите ни платформи. За мен интересното около този силен потенциал за растеж е, че сме в състояние да правим всичко това през всичките ни платформи и услуги. Както споменах преди, пускането на реклама, съдържаща реклама с клик към Messenger, която после влиза в самия Messenger, е само ранен пример за възможностите. Ако погледнете огромното количество бизнеси, които ни използват, без да плащат, както и нарастващия брой компании, които ни плащат, а след това и възможностите, които имаме в комбинация с над 1 млрд. услуги, които ние така и не монетизираме – мисля, че силният акцент върху рекламите продължава да бъде най-добрата инвестиция, която можем да направим."

Facebook все още има огромна възможност за растеж. Поне засега (в следващите няколко години)...

Както веднъж заяви Бернар Арно, главен изпълнителен директор на луксозния конгломерат Moët Hennessy Louis Vuitton: "Шампанското е вечно. За Facebook не знам."

Фредерик Филу е автор в блога за медии, технологии и бизнес модели Monday Note.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Какво прави една реклама ефективна Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

6 дек 2019, 3794 прочитания

Този път има силна конкуренция за директор на БНР 3 Този път има силна конкуренция за директор на БНР

Седем кандидати са подали документи в конкурса за предсрочния избор, след като СЕМ отстрани Светослав Костов след шумен скандал

5 дек 2019, 2840 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (17 юли)

"Престиж 96" избра Xplora за своя дигитална агенция; Local Planet International основа нова агенция на българския пазар; Facebook спечели правата за излъчване на Висшата лига в четири страни в Азия; ПСЖ подписа рекламен договор за три години с Renault и др.

Още от Капитал
Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

От какво боледува педиатрията

За лечението на 1.2 млн. деца в България се отделят само 11% от бюджета на здравната каса

Нова концепция: Bagri by Boykovski

"Искаме да придадем повече характер на заведението и на храната, която предлагаме"

Кино: "Болка и слава"

Алмодовар вълнуващо за спектакъла на живота и корените на творчеството

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10