Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
19 юли 2018, 14:33, 6498 прочитания

"Репортери без граници": разследващата журналистика в България е мисия възможна

За мотивирани журналисти тук е лесно да разследват доказателства за корупция и злоупотреба с власт, проблемите идват с публикуването

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Със заглавието "Мисията е възможна: разследващата журналистика в България" международната организация "Репортери без граници" публикува няколкостраничен доклад за състоянието на журналистиката в страната.

В доклада се казва, че може и да е парадоксално, но за мотивирани журналисти в България е лесно да открият, разследват и събират доказателства за корупция и злоупотреба с власт. Проблемът идва в момента на публикуването на разкритията, когато вместо аплодисменти на благодарност журналистите почти сигурно се сблъскват със стена от мълчание, власти с "широко затворени очи" или по-лошо - биват следени, тормозени и обезсърчавани чрез кампании за очернянето им и са наричани "врагове на държавата".


Какво констатира докладът

Причините са класическите - корумпирани редактори и издатели, автоцензура, натиск от властите и от собственици на медиите, концентрирана в ръцете на олигарси, които използват пресата като "медийни бухалки" за постигане на контрол и наказване на малцината противопоставящи се".

Сочи се също така, че страната е най-зле в ЕС по критерия свобода на медиите (в годишната класация на "Репортери без граници" от април България е на 111-о място по свобода на медиите в света от общо 180 държави, като стои по-ниско и от страните в Западните Балкани, които са извън ЕС), но в същото време тя, технически погледнато, е добро място за разследваща журналистика. Причината е, че има действащи и евтини за достъп публични регистри, изискване от политици и висши служители да декларират имуществото и конфликтите си на интереси, обществените поръчки може да се проследяват онлайн и, ако всичко това не е достатъчно, да се използва Законът за достъп до информация, определен като "един от най-добрите закони за прозрачност в Европа".



"Репортери без граници" обръщат внимание, че "не е чак такъв неразрешим проблем" въпросът с финансирането, защото има няколко български и международни фондации, готови да подкрепят проекти на качествената разследваща журналистика.

В такъв труден контекст разследващата журналистика в България още не е мъртва, посочва докладът. Тя дори демонстрира признаци, че е в добро състояние. Благодарение на интелигентното използване на технологиите разследващите репортери могат да продължат работата си и дори да заобикалят стената от мълчание, като разпространяват разкритията си сред обществото чрез социални мрежи и придобиване на популярност, която прави неразкритите проблеми неизбежни за водещите медии и за властите."

В текста има препратка към доклад на "Репортери без граници" от 2016 г., в който подробно се разказва за ефекта от дейността на депутата Делян Пеевски и правителството на медийния пазар. В "Медийните олигарси пазаруват" името му се споменава 18 пъти и се разказва как използва изданията си като "медийни бухалки".

Сегашният доклад припомня, че Пеевски е получил контрол над множество медии, които са напуснали Етичния кодекс и са създали собствени принципи, както и че "кръгът на Пеевски" е основал втори съюз на издателите.

Наказателният кодекс на България позволява да започне разследване срещу журналист или издание само с подаване на жалба в прокуратурата за клевета, разясняват от "Репортери без граници".

Процедури на гражданското и наказателното право често са използвани от държавни служители за оказване на натиск и за финансово изтощаване на журналисти", допълват от организацията. "В допълнение специален член на Закона за кредитните институции наказва с тежки глоби медии, публикували некоректна информация за финансови институции и това в продължение на няколко години се използваше от Комисията за финансов надзор за изнудване на национални и регионални медии ("Икономедиа" - издател на Капитал и Dnevnik.bg, врачанския в. "Зов Нюз").

Примери за натиск

В доклада на "Репортери без граници" се даван няколко примери за разследваща журналистика в България. Но прави и важното уточнение, че: "Мишените на тези телевизионни разследвания рядко, а даже и никога, не засягат членове на висшите ешелони на властта."

Няколко печатни издания, които не са собственост на депутата от ДПС Делян Пеевски, продължават да публикуват добри разследвания и да разтърсват управляващите с много повече постоянство, отколкото техните колеги в телевизиите. Това важи особено за седмичника "Капитал" и всекидневника "Сега". Известните в миналото с качествени разследвания "24 часа" и "168 часа" се разделиха с класното си представяне след като се смени собственикът им.

Няколко онлайн медии като Mediapool, ClubZ, Offnews и E-vestnik също публикуват качествени разследващи репортажи. Но поради ограничения в бюджетите си, те не заделят екипи от репортери, които да работят изключително за разследвания.

Целият доклад може да се прочете в прикачения файл.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Isobar със съвети за дигитализиране на малкия и средния бизнес 1 Isobar със съвети за дигитализиране на малкия и средния бизнес

Агенцията започва поредица от безплатни консултации за адаптиране на компаниите към онлайн средата

7 апр 2020, 2178 прочитания

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (7 април) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (7 април)

Coca-cola спря рекламната си комуникация; Брандовете и вирусът; Фестивалът Cannes Lions е отменен и др.

7 апр 2020, 1745 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Приходите на "Нова броудкастинг груп" нарастват през второто тримесечие

Отчетът на компанията майка MTG излезе броени часове преди КЗК да забрани покупката на медийната група в България

Още от Капитал
В енергетиката всичко върви надолу

Блокирането на икономиката заради COVID-19 доведе до най-драстичния спад в цените на електроенергията и природния газ

Пат в туризма

Хиляди туроператори трябва да върнат на клиенти си суми за провалени почивки, които обаче са предплатени към партньори

(Не)платени пътища

Тол системата работи официално вече от месец, на практика - не съвсем

Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10