С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
20 юли 2018, 10:30, 16863 прочитания

Пикът на телевизионния бизнес

И "БТВ медиа груп", и "Нова броудкастинг груп" отчитат увеличение на приходите и печалбата

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
- И "БТВ медиа груп", и "Нова броудкастинг груп" отчитат увеличение на приходите и печалбата си, но "Нова" расте по-бързо през последните две години.

- Конкуренцията между двете медийни групи се ожесточава все повече. "Нова" е в процес на продажба, предстои до края на годината да стане ясно и какво е бъдещето на bTV.

Ако се съди по финансовите резултати, последните две години са били добри за двата лидера на телевизионния пазар в България - "БТВ медиа груп" и "Нова броудкастинг груп". Компаниите отчитат увеличение на приходите и печалбата си и през 2017 г. и началото на 2018 г., което се разбира както от публикуваните неотдавна отчети в Търговския регистър, така и от докладите на международните собственици на телевизионните групи за първите три месеца на 2018 г.

Финансова стабилност


Преглед на финансовите резултати на двете водещи групи за последните две години показват, че "Нова" е растяла по-бързо от bTV (виж графиката). Приходите на "БТВ медиа груп" за 2017 г. са се увеличили с 5.3% до 135.8 млн. лв. Що се отнася до "Нова", през 2017 г. групата тв канали и сайтове отчитат приходи от 180.5 млн. лв., като ръстът през изтеклата година е 15%, показват данните в Търговския регистър. Печалбата на "БТВ медиа груп" за 2017 г. е близо 13 млн. лв., увеличение от 9.6% спрямо 2016 г. При "Нова броудкастинг груп" положителният финансов резултат е 31.3 млн. лв., скок от 17%.

И макар финансовите резултати и на двете групи да показват стабилност, тепърва се очакват размествания. "Нова броудкастинг груп" е в процес на продажба - собственикът на медийната група, шведската Modern Times Group (MTG), подписа споразумение за продажба на 95% акционерно участие в нея с PPF Group, управляваната от чеха Петр Келнер инвестиционна компания. Сделката оценява 100% от бизнеса на медиата на 185 милиона евро. Останалите 5% в българското дружество се държат от Дидие Щосел, главен изпълнителен директор на групата, през през дружеството Eastern European Media Holdings S.A., регистрирано в Люксембург. Фондът PPF обяви, че ще придобие и тези 5% от дружеството. Келнер, който е най-богатият бизнесмен в Чехия, беше избран за купувач и на бизнеса на Telenor в България. Сделката за НБГ се бави, защото Комисията за защита на конкуренцията не я одобри с като се аргументира най-вече с големия размер и пазарен дял на придобиваните активи.
Главният изпълнителен директор на "Нова Броудкастинг груп" Дидие Щосел

Фотограф: Велко Ангелов

За конкурентите на "Нова" - bTV, на българския пазар отдавна се говори, че също са в процес на стартиране на продажба на медийния бизнес на цялата компания майка СМЕ. Очакванията за новина около подобна сделка са най-рано към края на годината.

По-ожесточена конкуренция

Конкуренцията между bTV и "Нова" става все по ожесточена. Битката за привличане на по-голяма аудитория, респективно и на повече рекламни постъпления, се изостри сериозно през последните две години. Една от основните причини за това е намерението на международните компании, стоящи зад двете медийни групи, да започнат изтеглянето си от българския пазар. А от добрите резултати на "БТВ медиа груп" и "Нова броудкастинг груп" зависи и цената, на която те ще бъдат продадени.



В по-настъпателна позиция "Нова" мина с влизането на Дидие Щосел в медийната група като изпълнителен директор през 2012 г. През това време конкурентите им от bTV смениха двама изпълнителни директори - през 2014 г. от поста бе освободена Вики Политова, която три месеца по-късно влезе в управлението на "Нова" като оперативен директор. Мястото й в bTV бе заето от Павел Станчев, който години преди това е бил на позицията главен изпълнителен директор на "Нова". В управлението на bTV Станчев остана три години, след което през декември 2016 поста пое Флориан Скала. Под негово ръководство медиата сериозно подобри финансовите си резултати.
Главният изпълнителен директор на "БТВ медиа груп" Флориан Скала

Фотограф: Велко Ангелов

Според публикувания отчет в Търговския регистър през 2017 г. "БТВ медиа груп" е засилила лидерската си позиция по отношение на зрителската аудитория, репутацията и резултатите от рекламните продажби. Важно е обаче да се отчете, че на българския телевизионен пазар функционират две агенции, измерващи зрителския интерес. Гледаемостта на телевизионната програма на bTV се измерва от ГАРБ, а на "Нова" - от "Нилсен адмосфер България". Прецедентът от съществуването на две системи все още има отрицателен ефект върху развитието на обществената телевизионна среда в страната.

Истината е в детайлите

През 2017 г. и началото на тази година двете компании преживяха вътрешни размествания и сътресения. В "БТВ медиа груп" имаше редица промени в мениджърския състав на групата, както и значителни размествания в радиобизнеса й след раздялата на компанията с директора на радиогрупата Васил Димитров. Той обаче запази дела си в "Радиокомпания Си Джей", под чиято шапка са радиостанциите Z-Rock, bTV Radio, N Joy, Jazz FM и Classic FM. Така няколко месеца по-късно в българския ефир прозвучаха два варианта на радио Z-Rock – единият на "БТВ медиа груп", които притежават марката, а другият на "Оберон радио Макс" с радиата FM+, Fresh! и Star FM и Melody. "БТВ медиа груп" се раздели и с дългогодишната директорка "Продажби" на телевизията Весела Димова.

За "Нова броудкастинг груп" сътресенията в края на миналата и началото на тази година бяха в няколко посоки. В публичното пространство телевизията получи негативен имидж след свалянето от екран на водещата на сутрешния блок Анна Цолова и отстраняването на директора "Новини" Дарина Сарелска. Имаше открити опити на български политици да отправят заплахи към журналисти, когато не харесват въпросите им. Трудност за "Нова" представлява и заплахата да загуби най-големия си рекламодател - "Националната лотария". Според играчите на рекламния пазар, ако това се случи и лотарията напусне телевизията, тя ще претърпи сериозни загуби, което ще се отрази на финансовите и резултати.
Каналите на телевизионните групи

В "БТВ медиа груп" влизат тв каналите bTV, bTV Cinema, bTV Comedy, bTV Action, bTV Lady и Ring.bg. Част от нея е и дъщерното дружество "Радиокомпания Си Джей", която управлява радиостанциите Classic FM, Jazz FM, N Joy, Z Rock и bTV Radio.

В "Нова броудкастинг груп" влизат тв каналите Nova, Kino Nova, Diema, Diema Family, Nova Sport, платените спортни канали от пакета Diema Extra - Diema Sport, Diema Sport 2, Trace Sport Stars, както и издателската медийна група AtticaEVA и най-влиятелната онлайн група "Нетинфо".

Искам да получавам маркетинг бюлетина
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (18 юни) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (18 юни)

Разчистването в "Нова" продължава; БНТ потъва с над половин милион на месец; Йоана Панчева е новият изпълнителен директор на guts&brainsDDB; Забавен ръст на глобалните рекламни инвестиции и др.

18 юни 2019, 1148 прочитания

СЕМ отстрани Анета Милкова от конкурса за генерален директор на БНР СЕМ отстрани Анета Милкова от конкурса за генерален директор на БНР

До финалния етап на състезанието са допуснати петима кандидати

17 юни 2019, 1761 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Publicis Groupe с по-ниски приходи и печалба от очакванията

Рекламната група в България отчита над 4% ръст в приходите за 2017 г.

Диференциран ДПС

До какво реално ще доведат идеите за по-ниски ставки на ДДС, с които се заиграват политиците

На върха на рекламната стълбица. Отново

guts&brainsDDB стана агенция на годината за шести път в творческия рекламен конкурс ФАРА

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

20 въпроса: Полина Лъжанска

д-р Лъжанска е сред инициаторите на сайта CancerCare.bg и благотворителния маратон Race for the Cure

Sweet Dreams (Are Made Of This)

Ани Ленъкс изненада почитателите си с изложба-автопортрет