С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
20 юли 2018, 10:30, 16087 прочитания

Пикът на телевизионния бизнес

И "БТВ медиа груп", и "Нова броудкастинг груп" отчитат увеличение на приходите и печалбата

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
- И "БТВ медиа груп", и "Нова броудкастинг груп" отчитат увеличение на приходите и печалбата си, но "Нова" расте по-бързо през последните две години.

- Конкуренцията между двете медийни групи се ожесточава все повече. "Нова" е в процес на продажба, предстои до края на годината да стане ясно и какво е бъдещето на bTV.

Ако се съди по финансовите резултати, последните две години са били добри за двата лидера на телевизионния пазар в България - "БТВ медиа груп" и "Нова броудкастинг груп". Компаниите отчитат увеличение на приходите и печалбата си и през 2017 г. и началото на 2018 г., което се разбира както от публикуваните неотдавна отчети в Търговския регистър, така и от докладите на международните собственици на телевизионните групи за първите три месеца на 2018 г.

Финансова стабилност


Преглед на финансовите резултати на двете водещи групи за последните две години показват, че "Нова" е растяла по-бързо от bTV (виж графиката). Приходите на "БТВ медиа груп" за 2017 г. са се увеличили с 5.3% до 135.8 млн. лв. Що се отнася до "Нова", през 2017 г. групата тв канали и сайтове отчитат приходи от 180.5 млн. лв., като ръстът през изтеклата година е 15%, показват данните в Търговския регистър. Печалбата на "БТВ медиа груп" за 2017 г. е близо 13 млн. лв., увеличение от 9.6% спрямо 2016 г. При "Нова броудкастинг груп" положителният финансов резултат е 31.3 млн. лв., скок от 17%.

И макар финансовите резултати и на двете групи да показват стабилност, тепърва се очакват размествания. "Нова броудкастинг груп" е в процес на продажба - собственикът на медийната група, шведската Modern Times Group (MTG), подписа споразумение за продажба на 95% акционерно участие в нея с PPF Group, управляваната от чеха Петр Келнер инвестиционна компания. Сделката оценява 100% от бизнеса на медиата на 185 милиона евро. Останалите 5% в българското дружество се държат от Дидие Щосел, главен изпълнителен директор на групата, през през дружеството Eastern European Media Holdings S.A., регистрирано в Люксембург. Фондът PPF обяви, че ще придобие и тези 5% от дружеството. Келнер, който е най-богатият бизнесмен в Чехия, беше избран за купувач и на бизнеса на Telenor в България. Сделката за НБГ се бави, защото Комисията за защита на конкуренцията не я одобри с като се аргументира най-вече с големия размер и пазарен дял на придобиваните активи.
Главният изпълнителен директор на "Нова Броудкастинг груп" Дидие Щосел

Фотограф: Велко Ангелов

За конкурентите на "Нова" - bTV, на българския пазар отдавна се говори, че също са в процес на стартиране на продажба на медийния бизнес на цялата компания майка СМЕ. Очакванията за новина около подобна сделка са най-рано към края на годината.

По-ожесточена конкуренция

Конкуренцията между bTV и "Нова" става все по ожесточена. Битката за привличане на по-голяма аудитория, респективно и на повече рекламни постъпления, се изостри сериозно през последните две години. Една от основните причини за това е намерението на международните компании, стоящи зад двете медийни групи, да започнат изтеглянето си от българския пазар. А от добрите резултати на "БТВ медиа груп" и "Нова броудкастинг груп" зависи и цената, на която те ще бъдат продадени.



В по-настъпателна позиция "Нова" мина с влизането на Дидие Щосел в медийната група като изпълнителен директор през 2012 г. През това време конкурентите им от bTV смениха двама изпълнителни директори - през 2014 г. от поста бе освободена Вики Политова, която три месеца по-късно влезе в управлението на "Нова" като оперативен директор. Мястото й в bTV бе заето от Павел Станчев, който години преди това е бил на позицията главен изпълнителен директор на "Нова". В управлението на bTV Станчев остана три години, след което през декември 2016 поста пое Флориан Скала. Под негово ръководство медиата сериозно подобри финансовите си резултати.
Главният изпълнителен директор на "БТВ медиа груп" Флориан Скала

Фотограф: Велко Ангелов

Според публикувания отчет в Търговския регистър през 2017 г. "БТВ медиа груп" е засилила лидерската си позиция по отношение на зрителската аудитория, репутацията и резултатите от рекламните продажби. Важно е обаче да се отчете, че на българския телевизионен пазар функционират две агенции, измерващи зрителския интерес. Гледаемостта на телевизионната програма на bTV се измерва от ГАРБ, а на "Нова" - от "Нилсен адмосфер България". Прецедентът от съществуването на две системи все още има отрицателен ефект върху развитието на обществената телевизионна среда в страната.

Истината е в детайлите

През 2017 г. и началото на тази година двете компании преживяха вътрешни размествания и сътресения. В "БТВ медиа груп" имаше редица промени в мениджърския състав на групата, както и значителни размествания в радиобизнеса й след раздялата на компанията с директора на радиогрупата Васил Димитров. Той обаче запази дела си в "Радиокомпания Си Джей", под чиято шапка са радиостанциите Z-Rock, bTV Radio, N Joy, Jazz FM и Classic FM. Така няколко месеца по-късно в българския ефир прозвучаха два варианта на радио Z-Rock – единият на "БТВ медиа груп", които притежават марката, а другият на "Оберон радио Макс" с радиата FM+, Fresh! и Star FM и Melody. "БТВ медиа груп" се раздели и с дългогодишната директорка "Продажби" на телевизията Весела Димова.

За "Нова броудкастинг груп" сътресенията в края на миналата и началото на тази година бяха в няколко посоки. В публичното пространство телевизията получи негативен имидж след свалянето от екран на водещата на сутрешния блок Анна Цолова и отстраняването на директора "Новини" Дарина Сарелска. Имаше открити опити на български политици да отправят заплахи към журналисти, когато не харесват въпросите им. Трудност за "Нова" представлява и заплахата да загуби най-големия си рекламодател - "Националната лотария". Според играчите на рекламния пазар, ако това се случи и лотарията напусне телевизията, тя ще претърпи сериозни загуби, което ще се отрази на финансовите и резултати.
Каналите на телевизионните групи

В "БТВ медиа груп" влизат тв каналите bTV, bTV Cinema, bTV Comedy, bTV Action, bTV Lady и Ring.bg. Част от нея е и дъщерното дружество "Радиокомпания Си Джей", която управлява радиостанциите Classic FM, Jazz FM, N Joy, Z Rock и bTV Radio.

В "Нова броудкастинг груп" влизат тв каналите Nova, Kino Nova, Diema, Diema Family, Nova Sport, платените спортни канали от пакета Diema Extra - Diema Sport, Diema Sport 2, Trace Sport Stars, както и издателската медийна група AtticaEVA и най-влиятелната онлайн група "Нетинфо".

Искам да получавам маркетинг бюлетина
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

13 март 2019
София Ивент Център

capital.bg/fintech

Annual FinTech Summit


Запазете своето място сега


Теми в програмата:


  • Тенденции и двигатели за растеж на финтех индустрията
  • PSD2 и възможностите за бизнеса
  • Мобилни плащания и дигитални портфейли
  • Кои са последните технологични иновации на пазара
  • InsureTech: дигиталната трансформация в застраховането
  • Международно сътрудничество и възможности за растеж на екосистемата

Към регистрацията

Прочетете и това

Сложното уравнение - пари за обществени медии Сложното уравнение - пари за обществени медии

Време е за модел на финансиране на БНТ, БНР и БТА, който да им осигурява нормално развитие и независимост

15 фев 2019, 1230 прочитания

Новата агенция proof. разраства екипа и портфолиото си от клиенти Новата агенция proof. разраства екипа и портфолиото си от клиенти

Фокус в работата й остава разказването на истории през дигитални рекламни решения

13 фев 2019, 2580 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Каква е ползата от обучението на юристите

По-добрите съдебни процедури водят след себе си до по-висок икономически растеж

Стажове, стипендии, конкурси (11 - 17 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

PwC България подкрепя студенти и докторанти по педагогически специалности

Консултантската компания ще даде на 11 младежи едногодишни стипендии и едномесечен стаж по специалността

Стажове, стипендии, конкурси (4 - 10 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Предприемаческа програма изпраща 70 европейци в САЩ

Двама българи бяха стипендианти на Young Transatlantic Innovation Leaders Initiative през 2018 г.

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Publicis Groupe с по-ниски приходи и печалба от очакванията

Рекламната група в България отчита над 4% ръст в приходите за 2017 г.

Жилищен живот за терена на безалкохолния завод в София

Пловдивската фирма за метали "Хъс" строи комплекс върху 50 дка до Ловния парк в София

Къде са ви енергийните спестявания

Крайните потребители може да получат допълнителни такси в сметките си за ток заради целите за енергийна ефективност

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Кино: "Трафикантът"

Митът няма възраст в най-негероичния филм на Клинт Истууд

Дивото зове

Трима утвърдени български приключенски фотографи и техните "работни дни" на открито

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 7

Капитал

Брой 7 // 16.02.2019 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 16.02.2019 Прочетете