С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
20 юли 2018, 10:30, 16758 прочитания

Пикът на телевизионния бизнес

И "БТВ медиа груп", и "Нова броудкастинг груп" отчитат увеличение на приходите и печалбата

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
- И "БТВ медиа груп", и "Нова броудкастинг груп" отчитат увеличение на приходите и печалбата си, но "Нова" расте по-бързо през последните две години.

- Конкуренцията между двете медийни групи се ожесточава все повече. "Нова" е в процес на продажба, предстои до края на годината да стане ясно и какво е бъдещето на bTV.

Ако се съди по финансовите резултати, последните две години са били добри за двата лидера на телевизионния пазар в България - "БТВ медиа груп" и "Нова броудкастинг груп". Компаниите отчитат увеличение на приходите и печалбата си и през 2017 г. и началото на 2018 г., което се разбира както от публикуваните неотдавна отчети в Търговския регистър, така и от докладите на международните собственици на телевизионните групи за първите три месеца на 2018 г.

Финансова стабилност


Преглед на финансовите резултати на двете водещи групи за последните две години показват, че "Нова" е растяла по-бързо от bTV (виж графиката). Приходите на "БТВ медиа груп" за 2017 г. са се увеличили с 5.3% до 135.8 млн. лв. Що се отнася до "Нова", през 2017 г. групата тв канали и сайтове отчитат приходи от 180.5 млн. лв., като ръстът през изтеклата година е 15%, показват данните в Търговския регистър. Печалбата на "БТВ медиа груп" за 2017 г. е близо 13 млн. лв., увеличение от 9.6% спрямо 2016 г. При "Нова броудкастинг груп" положителният финансов резултат е 31.3 млн. лв., скок от 17%.

И макар финансовите резултати и на двете групи да показват стабилност, тепърва се очакват размествания. "Нова броудкастинг груп" е в процес на продажба - собственикът на медийната група, шведската Modern Times Group (MTG), подписа споразумение за продажба на 95% акционерно участие в нея с PPF Group, управляваната от чеха Петр Келнер инвестиционна компания. Сделката оценява 100% от бизнеса на медиата на 185 милиона евро. Останалите 5% в българското дружество се държат от Дидие Щосел, главен изпълнителен директор на групата, през през дружеството Eastern European Media Holdings S.A., регистрирано в Люксембург. Фондът PPF обяви, че ще придобие и тези 5% от дружеството. Келнер, който е най-богатият бизнесмен в Чехия, беше избран за купувач и на бизнеса на Telenor в България. Сделката за НБГ се бави, защото Комисията за защита на конкуренцията не я одобри с като се аргументира най-вече с големия размер и пазарен дял на придобиваните активи.
Главният изпълнителен директор на "Нова Броудкастинг груп" Дидие Щосел

Фотограф: Велко Ангелов

За конкурентите на "Нова" - bTV, на българския пазар отдавна се говори, че също са в процес на стартиране на продажба на медийния бизнес на цялата компания майка СМЕ. Очакванията за новина около подобна сделка са най-рано към края на годината.

По-ожесточена конкуренция

Конкуренцията между bTV и "Нова" става все по ожесточена. Битката за привличане на по-голяма аудитория, респективно и на повече рекламни постъпления, се изостри сериозно през последните две години. Една от основните причини за това е намерението на международните компании, стоящи зад двете медийни групи, да започнат изтеглянето си от българския пазар. А от добрите резултати на "БТВ медиа груп" и "Нова броудкастинг груп" зависи и цената, на която те ще бъдат продадени.



В по-настъпателна позиция "Нова" мина с влизането на Дидие Щосел в медийната група като изпълнителен директор през 2012 г. През това време конкурентите им от bTV смениха двама изпълнителни директори - през 2014 г. от поста бе освободена Вики Политова, която три месеца по-късно влезе в управлението на "Нова" като оперативен директор. Мястото й в bTV бе заето от Павел Станчев, който години преди това е бил на позицията главен изпълнителен директор на "Нова". В управлението на bTV Станчев остана три години, след което през декември 2016 поста пое Флориан Скала. Под негово ръководство медиата сериозно подобри финансовите си резултати.
Главният изпълнителен директор на "БТВ медиа груп" Флориан Скала

Фотограф: Велко Ангелов

Според публикувания отчет в Търговския регистър през 2017 г. "БТВ медиа груп" е засилила лидерската си позиция по отношение на зрителската аудитория, репутацията и резултатите от рекламните продажби. Важно е обаче да се отчете, че на българския телевизионен пазар функционират две агенции, измерващи зрителския интерес. Гледаемостта на телевизионната програма на bTV се измерва от ГАРБ, а на "Нова" - от "Нилсен адмосфер България". Прецедентът от съществуването на две системи все още има отрицателен ефект върху развитието на обществената телевизионна среда в страната.

Истината е в детайлите

През 2017 г. и началото на тази година двете компании преживяха вътрешни размествания и сътресения. В "БТВ медиа груп" имаше редица промени в мениджърския състав на групата, както и значителни размествания в радиобизнеса й след раздялата на компанията с директора на радиогрупата Васил Димитров. Той обаче запази дела си в "Радиокомпания Си Джей", под чиято шапка са радиостанциите Z-Rock, bTV Radio, N Joy, Jazz FM и Classic FM. Така няколко месеца по-късно в българския ефир прозвучаха два варианта на радио Z-Rock – единият на "БТВ медиа груп", които притежават марката, а другият на "Оберон радио Макс" с радиата FM+, Fresh! и Star FM и Melody. "БТВ медиа груп" се раздели и с дългогодишната директорка "Продажби" на телевизията Весела Димова.

За "Нова броудкастинг груп" сътресенията в края на миналата и началото на тази година бяха в няколко посоки. В публичното пространство телевизията получи негативен имидж след свалянето от екран на водещата на сутрешния блок Анна Цолова и отстраняването на директора "Новини" Дарина Сарелска. Имаше открити опити на български политици да отправят заплахи към журналисти, когато не харесват въпросите им. Трудност за "Нова" представлява и заплахата да загуби най-големия си рекламодател - "Националната лотария". Според играчите на рекламния пазар, ако това се случи и лотарията напусне телевизията, тя ще претърпи сериозни загуби, което ще се отрази на финансовите и резултати.
Каналите на телевизионните групи

В "БТВ медиа груп" влизат тв каналите bTV, bTV Cinema, bTV Comedy, bTV Action, bTV Lady и Ring.bg. Част от нея е и дъщерното дружество "Радиокомпания Си Джей", която управлява радиостанциите Classic FM, Jazz FM, N Joy, Z Rock и bTV Radio.

В "Нова броудкастинг груп" влизат тв каналите Nova, Kino Nova, Diema, Diema Family, Nova Sport, платените спортни канали от пакета Diema Extra - Diema Sport, Diema Sport 2, Trace Sport Stars, както и издателската медийна група AtticaEVA и най-влиятелната онлайн група "Нетинфо".

Искам да получавам маркетинг бюлетина
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Дълговете на БНТ надхвърлят 35 милиона лева, сигнализират синдикатите Дълговете на БНТ надхвърлят 35 милиона лева, сигнализират синдикатите

Искане: да се актуализира бюжетът на телевизията и да бъдат погасени дълговете й, за да може новият директор да започне начисто

23 май 2019, 1897 прочитания

Реклама ни събира, реклама ни дели Реклама ни събира, реклама ни дели

Гледните точки на агенция и рекламодател за съвместната им работа се разминават по редица фактори, показва изследване на the other half и BluePoint.

23 май 2019, 1133 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Publicis Groupe с по-ниски приходи и печалба от очакванията

Рекламната група в България отчита над 4% ръст в приходите за 2017 г.

С фокус върху сигурността

Кои са начините, с които можем да защитим телефона си от зловреден софтуер

ЕС след изборите: Всички във властта

Изходът от вота за Европейски паралмент предвещава коалиция от четирите основни европейски партии

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

20 въпроса: Тихомир Стоянов

С проекта Imaginary Archive Стоянов допринася към все още колебливия диалог за социалистическото минало и ранния Преход

Градът е сцена

Международната програма на "Варненско лято" и "Световен театър в София"