С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
  • K:Reader - изданията
8 24 юли 2018, 17:48, 49771 прочитания

Пеевски посъветва bTV да се "прочисти" от журналисти като Светослав Иванов

Водещият си позоли да задава в ефир въпроси за депутата от ДПС на евентуалния му бизнес партньор от "Ню имидж България"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
От няколко години международните организации, следящи за свободата на словото, маркират една притеснителна тенденция в България — срещу журналисти и издатели, позволяващи си критики срещу управляващите, да се водят клеветнически кампании. Това се случва основно в изданията, които стоят зад всеки, който е на власт.

Поредният нагледен пример тази седмица отново е атаката срещу журналиста от bTV Светослав Иванов. Причината е, че в последното си предаване "120 минути" спомена името на депутата от ДПС Делян Пеевски във въпрос, отправен към негов гост - изпълнителния директор на "Ню имидж България" Ярив Лернер.


Във вторник във флагманите на Пеевски - всекидневниците "Телеграф" и "Монитор", публикуваха една и съща анонимна статия, насочена срещу Иванов. Двете отявлено проправителствени издания посвещават на журналиста цяла страница, в която изсипват познатите изтъркани твърдения за мрежи и връзки с Цветан Василев, Иво Прокопиев, Сорос и т.н. без нито едно доказателство.

Ключов е финалът на публикацията, оформен като препоръка, която може да се тълкува и като заплаха: "...Добре е най-после телевизията (bTV - бел. ред.) да бъде прочистена от "журналисти" като Светослав Иванов, използващи националния ефир за осъществяването на елементарни манипулации в услуга на менторите му."

Публично даденият съвет за прочистване дава и поредното потвърждение на предположенията кой може да е "прочистил" и Анна Цолова като водеща на сутрешното предаване на "Нова тв". Тя и колегата й Виктор Николаев също станаха прицел на обидни текстове в изданията на Пеевски. Срещу тях започна и данъчна проверка, а депутатът от ДПС Йордан Цонев им пращаше в ефир поздрави от Пеевски.



Показателно е, че освен в медиите, официално свързани с депутата от ДПС, тези атаки се появяват 1 към 1 и в жълти сайтове, които са флагмани на руската пропаганда в България и същевременно обслужват бизнес интересите на Пеевски.

Няколко уместни въпроса

В неделя водещият на "120 минути" по bTV Светослав Иванов зададе на госта си Ярив Лернер въпроси относно обявената през април сделка за придобиване на 50% от вестникарския бизнес на депутата Делян Пеевски от "Ню имидж медия", собственост на "Ню имидж България", която придоби киноцентъра в Бояна.

Именно в тази връзка Иванов попита Лернер откъде идва интересът му към придобиване на медии и дали се притеснява, че "някои от тези издания са натоварени с доста негативи през годините, подозирани са в доста политически зависимости, в това, че са служели за средство за саморазправа с много неудобни и политически, и икономически опоненти". Журналистът допълни, че "това е нещо, което е констатирано от големи международни организации, а и от българското общество".

Ярив Лернер отговори с "да" (т.е., че се притеснява) и обясни, че сделката все още е на етап "предпроектно проучване". "Няма да бъде финализирана сделката скоро, имаме още много работа", допълни той, като в края на участието си в предаването повтори твърдението си.

Този фрагмент от разговора най-вероятно е предизвикал последвалата атака срещу Светослав Иванов.

Водещият отговори на публикацията с фейсбук статус:

"Ще им повторя отново – когато един журналист си върши работата и го калят, той обикновено се къпе. До следващото цапане. И до следващото измиване. И прочее – калташки ми ти работи, толкова характерни за българската реалност в момента.

Пожелавам Ви да не правите компромиси с Вашата лична хигиена и почтеността си. Вярвам в свободния избор на хората. И в техния интелект и критичност. Вярвам във Вас! Хубаво лято! Хранете се правилно."


По информация на "Капитал" от bTV са решили да не отговарят на атаките в медиите на Пеевски. И на свой ред уточниха на страницата на телевизията в социалната мрежа, че предаването на Иванов "120 минути" отново ще е в ефир на 9 септември, след лятната ваканция.

Случаят потвърждава цитираните и от Иванов констатации в докладите на международни организации, че все по-трудно става за българските журналисти да отстояват професионалните стандарти срещу тенденцията за засилване на натиска върху тях от страна на политически и икономически кръгове. Очевидно целта на този натиск е установяване на пълен контрол върху медиите и отказ от стандартите на професията.

"Капитал" изпрати въпроси до изпълнителния директор на "Ню имидж България" Ярив Лернер:

1. Как оценявате тези публикации в контекста на констатациите на международни организации (OCCPR, Freedom house, RSF и др.), че клеветническите кампании срещу журналисти, неудобни за статуквото, са се превърнали в средство за натиск?

2. В случай че се стигне до финализиране на сделка между "Ню имидж медия" ЕООД и "ИНТРЪСТ" ЕАД за придобиването на 50% от "Телеграф медиа" ЕООД, ще поддържате ли подобна медийна политика на саморазправа с журналисти? Ако не - по какъв начин бихте й се противопоставили предвид бъдещата структура на собствеността?

До редакционното приключване на изданието не получихме коментара на г-н Лернер, но в момента, в който ни го изпрати, той ще бъде публикуван на сайта на "Капитал".

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (15 октомври) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (15 октомври)

СЕМ започна процедура за отстраняване на директора на БНР Светослав Костов; Колко инвестират партиите в политическа реклама за местните избори; Interpartners основа група от агенции на Балканите; TikTok забрани политически реклами в платформата си и др.

15 окт 2019, 1063 прочитания

"Канал 3" е фаворитът на партиите за предизборна реклама "Канал 3" е фаворитът на партиите за предизборна реклама

Според официалните данни близкият до Пеевски канал е получил най-много средства от политическите формации, ВМРО и ДПС водят по инвестиции в медиите като цяло

13 окт 2019, 2131 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Търсят се най-ефективните рекламни кампании през годината

Агенции и рекламодатели вече могат да подават заявки за конкурса "Effie България"

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

Изкуство на ръба

"Фриндж" в Единбург е най-големият фестивал на изкуствата в света